Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten/mitä 4-vuotiaat poikanne osaavat piirtää?

Vierailija
27.04.2010 |

Alkaa huolestuttaa, kun meidän poika saa aikaan vaan erilaista viivojen sekamelskaa, jossa tosin kertoo olevan milloin mitäkin autoja jne. Jos malliksi piirtää, saattaa saada jonkun sinnepäin ympyrän aikaan, mutta itse ei piirrä muuta kuin noita "abstrakteja" hässäköitä. Pvkodissa kaverit näyttäisi kuitenkin jo kykenevän esittävämpäänkin ilmaisuun.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 1 v. 10 kk. piirtää pääjalkaisia: pää, kädet, jalat, tukka ja joskus parta ja taskutkin. Ovat noin suurinpiirtein oikeilla kohdillaan. Onko hän Marssista?

Vierailija
2/49 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuttoman hienoja ihmisiä, disney-hahmoja, eläimiä..pääjalkaisia piirsi 2-vuotiaana..

Yksilöllistä, mutta EHKÄ älykkyyden kanssa jotain tekemistä tällä asialla, uskon niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. nr 31

Vierailija
4/49 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri piirustustaidoissa ja palapelien tekemisessä, vaikka sitä ei kaikki tahdo myöntää. Omassa tuttavapiirissäni kaikki tytöt ovat 4-vuotiaina piirtäneet esittäviä kuvia sekä värittäneet ahkerasti - osa on ollut todella taitavia piirtäjiä. Palapelit ovat olleet suosiossa jo pitkään ja 2 tyttöä teki 50 palan palapelejä helposti. Tosin taas 2 ei ollut erityisen kiinnostuneita palapeleistä (otannassa 10 tyttöä). Pojat sen sijaan (7kpl) eivät piirtäneet kuin suttua yhtä lukuunottamatta (ja onkin tosi taitava piirtäjä), eivät olleet kiinnostuneita värittämisestä ja neljällä oli myös väärä kynäote (käsi nyrkissä tai osittain nyrkissä). Palapeleistä ei nämä pojat olleet kiinnostuneita lainkaan. Mielestäni tämä kertoo kyllä jotain, vaikka otanta onkin kovin pieni.

Vierailija
5/49 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotista poikaani ei yksinkertaisesti kiinnosta piirtäinen yhtään. Rakentaminen, autot ja pakuganit vievät aina voiton. Kynäote on mitä sattuu ja aikamoista sotkua kuvat yleensä ovat.

Vasta ihan hiljattain poika on onnistunut raapustamaan käsin nimesä vaikka tietokoneella sama on sujunut jo alle 3-vuotiaana.

Vierailija
6/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olen mielenkiinnolla seurannut oman esikoiseni piirustuksia. poika, nyt 2v 3kk.

monet ovat kehuneet todella taitavaksi, mutta minulla ei ole ollut oikein mitään vertailupohjaa kun en ole koskaan niin läheltä tuon ikäistä aiemmin seurannut.

itsekkin olen kyllä aina ollut kova piirtämään ja maalaamaan.

en nyt halua siis tulla leuhkimaan tänne, vaan ihan mielenkiintoista seurata, miten tämä kehittyy.

olen itse vain ajatellut että totta kai jokaisen äidin mielestä oma lapsi piirtää taitavasti:)

meillä siis pojalla ollut koko ajan oikea kynäote, piirtäisi tuntikaupalla päivässä ja ensimmäisen selvän auton (kaksi rengasta ja "oikean muotoinen" möhkäle) piirsi 1v9kk.

nyt piirtää tunnistettavia erilaisia autoja (kuorma-auto, pakettiauto, linja-auto, henkilöauto, formula-auto, ralli-auto...), traktoreita, kaivinkoneita joilla kiviä kauhassa, pääjalkaisia joilla silmät, nenä, suu, korvat oikeilla paikoilla.. junia myös. pääpaino kuitenkin autoilla.

täti joka töissä päiväkodissa myös ihmetteli, kun on osannut jo pitkään piirtää "täydellisiä" palloja. kuulemma harvoin tämän ikäinen osaa.

ei meinaa äiti raaskia heittää pois mitään:)

suttuja ei tee oikestikaan koskaan, aina piirtää keskittyneesti ja yksityiskohtaisesti.

Vierailija
7/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten yht'äkkiä piirsi koko perheen ja kaikkien mittasuhteet olivat varsin hyvät. Olin todella hämmästynyt.

Poika on älykäs (siitä ei ole epäilystäkään) mutta ei vaan jouda istuskella ja piirtää.

Vierailija
8/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin harvoin kun suostuu piirtämään, niin tuloksena on pelkkää viivasotkua/töherrystä, tai sellainen ovaalikuvio, josta roikkuu pari tikkua, jonka tarkoitus on kaiketi esittää ihmistä. Ärsyyntyy jos patistan piirtämään, väittää ettei osaa, eikä halua edes harjoitella. Värityskirjojakaan ei halua värittää.

Olen kyllä jo etukäteen huolissani siitä, mitä neuvolan terkka sanoo 5-vuotistarkastuksessa.

Vierailija
9/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi taitavasti. En osaa sanoa, mitä täytyy osata piirtää tuossa iässä.

Vierailija
10/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 3-v. piirteli ihan pelkkää viivaa ja väritutkielmaa, kunnes joskus ohimennen sanoin, että voisi koittaa piirtää ihmisen. Yhtäkkiä sinne paperiin ilmestyikin pääjalkainen, jolla oli korvat, nenä, suu ja tukka paikoillaan, sekä tietysti kädet ja jalat. Olin aika hämmästynyt. Ei kai vain ollut tullut tytölle mieleen, että kuvan pitäisi esittää jotain.

Meidän tyttömme ei ole vieläkään tasan 4-vuotiaana mikään suuri taiteilija, mutta käskystä piirtää ihan kivoja ihmishahmoja. Nyt on viime aikoina ruvennut tulemaan kuviin maata ja taivasta yms. rekvisiittaa, ehkä tarhakavereiden vaikutuksesta.

ja sitten yht'äkkiä piirsi koko perheen ja kaikkien mittasuhteet olivat varsin hyvät. Olin todella hämmästynyt. Poika on älykäs (siitä ei ole epäilystäkään) mutta ei vaan jouda istuskella ja piirtää.

Vierailija
11/49 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin vaikea uskoa, että yksikään kolmivuotias kokoaa sadan palan palapelin :)

Vierailija
12/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs on mennyt 5-vuotisneuvolat lapsilla, jotka eivät ole kiinnostuneita piirtämisestä? Meillä on kolme kk aikaa siihen, ja poika kyllä värittää mielellään, mutta piirtäminen ei vaan kiinnosta. Noh, äitiinsä on tullut, itsekin aina koulussa vihasin sitä puuhaa. :/ Mietin vaan, mitähän tutkimuksia ja haloota siitä seuraa, jos ei neuvolassa suostu sitä ihmistä piirtämään? Diagnosoidaanko saman tien kehitysvamma? :D

Vierailija
13/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen itsekin miettinyt että onko tässä jotain ongelmaa tulossa.

Vierailija
14/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ihmettelin, kun tuttujen poika 4 v piirtelee vaan viivoja ja autokin jotenkin näytti isolta ja kömpelöltä. Meillä poika piirsi kuvioita jo 1-vuotiaana. Eivät siis esittäneet mitään, mutta kynän käyttö oli hallinnassa. 4-vuotiaana piirsi seikkailevia hahmoja, vähän niin kuin sarjakuvissa.

Vierailija
15/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on kyllä hyvin vaikea uskoa, että yksikään kolmivuotias kokoaa sadan palan palapelin :)

Mun kolmevuotias kokoaa 60 palan palapelejä, eikä ole mitenkään erityisen "palapeliorientoitunut". Voisin siis hyvin kuvitella, että palapeleistä enemmän kiinnostuntu 3-vuotias kokoaisi 100 palan pelejä.

Vierailija
16/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pojat piirtäneet vauhtia ja pörinää (ne eivät ole viivoja eivätkä suttua) :)

Anna piirtää ihan rauhassa vauhdikkaita juttuja. Kyllä ne esittävätkin piirrokset sieltä aikanaan tulevat.

Taiteellista lahjakkuutta tai sen puuttumista ei voi ennustaa sillä perusteellä piirtääkö lapsi abstraktia vai esittävää taidetta. :)

Vierailija
17/49 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienintäkään kiinnostusta piirtämistä tai värittämistä kohtaan. Piirrokset epämääräistä suttaamista (väärällä kynäotteella) ja alareunaan kirjoittaa kyllä huolellisesti nimensä.

Neuvolantäti ei ollut huolissaan. Sanoi että pojilla tämä on aika yleistä.

Vierailija
18/49 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani ei nelivuotiaana osannut piirtää mitään suttua kummempaa. Viisivuotiaani oppi jo lukemaan. Hän ei koskaan saanut koulussakaan kuvaamataidossa mitään kovin kaksista aikaiseksi, muissa aineissa silti menestyi erinomaisesti. Peruskoulun viimeisellä hän oli luokkansa toiseksi paras keskiarvoltaan. Nyt vetelee lukiossa kymppejä lukuaineissa. Ihmiset on vaan eri tavalla lahjakkaita.

Vierailija
19/49 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrostaito kertoo aivojen kehityksestä paljon.

Vierailija
20/49 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei vielä 4-vuotissynttäreinään juuri piirtänyt, ja suttuahan se oli. Nyt (4,5-vuotiaana) on innostunut piirtämään, ja piirtää alkeellisia autoja, ihmisiä ja eläimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi