Poskionteloiden punkteeraus
edessä. Millaista se on? Miten tehdään? Kannattiko? Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (32)
nimerkillä kerran mennyt vesi poskeen ja välillä ei puudutuspiikit pysy ja sillee. Mut pääsääntöisesti helpottaa kyllä oloa, mut aina ei. Joskus ollut lima niin sitkeää, ettei tule ulos veden voimasta.
Sellaisen saa apteekista ja sitten vaan suolaliuoksella huuhtelemaan! Olo helpottuu välittömästi.
Eli sairastin tuossa muutama vuosi sitten useampi poskiontelotulehduksia lähes peräkkäin ja sain lähetteen työterveyslääkärin kautta punkteeraukseen.
Lääkäri oli ns alansa konkari ja yli 20v punkteerauksia tehnyt nainen.
No, kohtasipahan voittajansa..
Puudutuspiikkien laitto oli karmeinta, se sattuui ja nipisti tod kovasti ja silmät valui vettä solkenaan. Siinä istuin piikit sieraimissa hyvän tovin ennen operaatiota.
Muttamutta, eipä onnistunutkaan, lääkäri ei saanut sitä välinettään nenärustoni läpi, ts rustoluu oli liian kovaa.
Saat uskoa että yritti, oli aika häijyä kun toinen painaa hartiavoimin piikkiä seiraimen sisällä jotta se menisi ruston läpi.
Aikansa yritettyään luovutti, ei onnistunut ei, sanoi että tasan 1x tätä ennen tullut vastaavanlainen rusto vastaan.
Olisihan s epitänyt arvata, mulla on verisuonetkin aika syvällä ja liikkuvaista sorttia ja raskausaikojen useat verikokeen otot olleet kanssa oma juttunsa.
Olen friikki:/
tuota, että sarvikuonokannu ajaa saman asian. Helpottaa toki oloa, mutta ei se sitkeä lima sillä irtoa.
Mullakin on aina verikokeiden ottaminen ihan horroria, kun suonet ovat niin syvällä ja aina muljahtavat pois piikin alta. Eleensä tulen labrasta molemmat kyynärtaipeet mustelmilla.
Mutta eipä kai se silti tarkoita, että rusto olis jotenkin poikkeuksellisen kovaa...
Mulla on kyllä nenäkannu jatkuvassa käytössä, mutta en huomaa sen helpottavan oloani. Limaa on silti koko ajan, usein kauhea "pala" kurkussa ja nenäonteloista valuu pitkin nielua. Tulehdus päällä jatkuvasti. Ei kivaa. Toivon punkteerauksen auttavan, kun antibiootitkaan eivät auta kuin hetkellisesti. :-(
ap
noin 30 kertaa.
Ei ole kertaakaan tarvinnut kun ostin tuon kannun. Ja siitä vinkkasi nimenomaan se punktoiva lääkäri...
Antakaa mun kaikki kestää. Kannu huuhtelee nenän, mutta ei todellakaan poski- tai muitakaan onteloita! Punktion yhteydessä taas huuhdellaan koko hoito.
Ap, ei se punktio ole paha juttu. Puudutusaineen tökkiminen tuntuu epämiellyttävältä, mutta sen jälkeen itse toimenpide ei oikeastaan satu. Minulla tosin tuntui pirunmoista painetta, koska limakalvot olivat niin turvoksissa. Mutta lääkärin mukaan yleensä ei näin ole.
Se huuhtelee myös ne ontelot.
Jos ei huuhtele, tiellä on polyyppejä tai sitten nenän tai ontelojen aukot ei toimi.
punkteeraamalla kylläkin joka kerta. Tekevät myös reiän otsaan jolla poistetaan mätä otsasta jos sinne asti päästää. Joten ei kannata päästää.
ei sattunut, mutta hiukan inhaa oli muuten. Ihan hyvä ja näppärä juttu, ei tarttunut kärsiä, eikä syödä lääkkeitä. Tosin punkteeraavia lääkäreitä ei juuri enää ainakaan meidän terveysasemalle ole, viimeinenkin jäi eläkkeelle jo vuosia sitten.
miksi punktiossa tehdään poskiontelon ohueen luukalvoon ylimääräinen reikä, josta vesi ujutetaan sisälle?
mulla jouduttiin toistamaan toimenpide useita kertoja todella sitkeän poskiontelotulehduksen seurauksena. mutta eipä ole sen jälkeen ko tautia ollut. Aikaa tapauksesta kohta 15 vuotta
huuhtelu sarvikuonokannulla johtaa samaan lopputulokseen. Ennen huuhtelua voit hautoa kuumalla vedellä täytetyi.llä pulloilla onteloita
kannulla eikä yhtään poskiontelotulehdusta sen jälkeen. Joskus, tosi harvoin kun flunssakaan enää on iskenyt, tuntuu poskissa pakotusta, mutta se menee ohi kun saan ontelot tyhjiksi.
Se auttaa tulehdusten ehkäisyyn ja kierteen katkaisuun. Poskionteloita sillä ei kovin tehokkaasti kyllä saa huuhdeltua. Mahdollisesti vettä saa menemään sen puolen onteloon mistä vettä sisään kaataa, mutta saa kyllä kääntää päänsä suht. nurin jotta näin kävisi. Ja ulos se tulee samasta sieraimesta kuin mistä menikin, eli se mikä toisesta tulee ulos ei ole kiertänyt minkään ontelon kautta. ja vielä: jos limakalvot ovat turvoksissa, niin ei vesi pääse millään poskionteloihin.
Se auttaa tulehdusten ehkäisyyn ja kierteen katkaisuun. Poskionteloita sillä ei kovin tehokkaasti kyllä saa huuhdeltua. Mahdollisesti vettä saa menemään sen puolen onteloon mistä vettä sisään kaataa, mutta saa kyllä kääntää päänsä suht. nurin jotta näin kävisi. Ja ulos se tulee samasta sieraimesta kuin mistä menikin, eli se mikä toisesta tulee ulos ei ole kiertänyt minkään ontelon kautta. ja vielä: jos limakalvot ovat turvoksissa, niin ei vesi pääse millään poskionteloihin.
Nenän anatomian peruskurssi tekisi terää niille, jotka uskovat kannun huuhtelevan ontelot samalla lailla kuin punkteerauksessa. :)
etten saanut kannulla edes vettä lirutettua nenään. Ei sen paremmin kyllä kulkenut ilmakaan.
Sen päivän olisin halunnut nähdä, kun siinä turvotuksessa olisi jotain mahtunut menemään poskionteloihin...
Ontelot puudutetaan ensin laittamalla nenään pitkän puikon päässä oleva puudutteeseen kastettu vanutuppo. Sitten lääkäri painaa neulan ruston läpi ja ruiskuttaa steriiliä suolaliuosta onteloihin. Ei satu, vaikka vähän häijyltä tuntuukin.
Ja kannattaa kyllä, jos onteloissa on märkää. Olo helpottaa pian toimenpiteen jälkeen.