Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HELMET 2009

22.01.2009 |

Aloitanpa tässä meille vuoden 2009 uuden keskustelun täällä vauvapuolella... Muutamahan näitä uusia "helmiä" jo on putkahtanut maailmaan...

Eli meidän tässä tiedot meidän "helmestä", joka kuitenkin tuli tammikuussa - kuten etukäteen jo osasin aavistaakin, eli:

POIKA s.18.1.09 rv37+0 3100g 47cm

Tulkaahan kaikki nopeasti tänne, ettei minun yksin tarvitse täällä kovin pitkään höpistä!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten noihin kysymyksiin... Vastaukset ovat sitten vain omaa kokemusta mikään asiantuntija en ole paitsi siinä, mikä on omilla lapsilla toiminut. Jokainen perhe hakee oman suuntansa, varmasti teilläkin lähtee vähitellen arki rullaamaan omaa latuaan ja löydätte oman tienne.

Meillä on ns. perhepeti, eli vauva nukkuu vieressä..... samoin kuin neljävuotias kolmonen ja aika usein vielä 6-vuotias kakkonenkin. Tämä on meidän perheen valinta, eikä vauvalle todellakaan ole haittaa vieressä nukkumisesta. Ainoa ongelma on se, että jos vetää näin pitkalle kuin me, niin välillä on HIEMAN ahdasta. Me vain emme raatsi purkaa perhepetiä pakolla, koska esikoisesta jo tiedämme, että kyllä nuo lapset joskus siirtyvät omaan huoneeseen. Me nukumme kaikki hyvin yhdrssä, mutta kuyen sanottu valinta on teidän. Itse aikanaan päädyin perhepetiin, kun on yölläkin niin helppo vain työntää tissi vauvan suuhun ja molemmat jakavat uniaan.

Huomaat kyllä, jos vauvan masuun sattuu. Itku on silloin tosi raastavaa ja vääntelehtii - ja paukuttelee ja röyhtäilee runsaasti. Jos tuo taspahtuu vain jonkun tietyn syömäsi aterian jälkeen niin luultavasti johtuu siitä.

Nimi annetaan ennen 2kk;n ikää, saatte varmaan pian kirjeen seurakunnasta jaa paperit, jotka täyttää. Otatte sitten yhteyttä omaan seurakuntaanne. Sovit vain papin kanssa päivän ja annatte aikanaan täytetyt paperit papille niin seurakunta huolehtii lopusta. Nimeä ei siis muualle tarvi ilmoittaa paitst ehkä kummeille kummilahjaa varten.

Ja ulkoilusta... Itsellänihän kaikki neljä ipanaa ovat syntyneet talvella ja ulkoilun olen aina aloittanut vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen (näillä kolmella ennen laskettua aikaa syntyneellä tuossa lasketun ajan tienoilla). Alkuun ollaan oltu noin vartti, jos on ollut pakkasta ja siitä vähitellen pidennetty... Pikku-ukon kanssa ollaan nyt noin tunti ulkosalla pakkaskeleillä. bvaatetta olen ekojen ulkoilujen jälkeen joutunut aina karsimaan, kun olen aluksi pukenut liiankin hyvin ja vauvalle tullut kuuma. Kannattaa kuitenkin mieluummin pukea alkuun liikaa kuin palelluttaa vauva.

Ja kuten sanottua, viisas en ole, mutta kokemuksesta toivottavasti jotain oppinut.

Vierailija
42/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAUVAHELMET 2009

27.12.2008 tyttö 2725g 47cm rv.34+1 (punpun)

18.1.2009 poika 3100g 47cm rv37+0 (katjalah)

26.1. tyttö 3100g, 49 cm, rv 38+3 (hilpsu)

29.1 tyttö rv39+4 (sittisontiainen)

1.2 poika 3290g 50cm rv38+4 (vauvaksi)

2.2 poika 3275g 49cm rv39+6 (mamma2009)

5.2 poika 3445g 49cm rv40+2 (mandariini80)

7.2 tyttö 3180g 48cm rv40+0 (miina75)

10.2 poika 2765g 47cm rv40+0 (laurander)

12.2 poika 4410g 54cm rv41+3 (visbe)

13.2 poika 3650g 51cm (mimmi75)

13.2 poika 3495g 49cm rv37 (ansku85)

17.2 poika 4410g 51,5cm (hilperiina)

17.2 poika 2875g 50cm rv41+5 (bratzh)

4 tyttöä

10 poikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailen bratzhin kysymyksiin...

Meillä vauva nukkuu milloin mitenkin, yleensä alkuyön nukkuu omassa sängyssä ja aamuyön mun vieressä. En siis keskelle nosta, koska mies pelkää niin kovasti kääntyvänsä vauvan päälle. Pyrin kyllä siihen, että pääsääntöisesti nukkuis omassa sängyssään, silloin saan ite paremmin nukuttua kun ei tartte varoa vauvaa.

Vauvan kipuitku on tosiaan sellaista kireää, korkeaa itkua ja samalla voipi vääntää koko kroppaa kippuraan. Minä olen antanu vauvalle cuplaton-tippoja, ne on ainaki meillä auttanu.

Vauva saapi olla minkäikäinen vaan ristiäisiä ajatellen, mutta väestörekisterikeskus tahtoopi tietää nimen kun vauva on n.2kk. Jos ristiäiset menee kovin paljon yli sen 2kk:n, niin sitten se nimi vaan ilmotetaan etukäteen vrk:een. Kirkkoherranvirastoon otat yhteyttä, niin sieltä kertovat kyllä mitä pitää tehdä. Meille tuli kotiin seurakunnalta laput, mitkä täytetään.

Pakkasraja on -10astetta ja yleensä suositellaan, että ulkoilut aloitetaan talvivauvalla n. kahdenviikon ikäisenä ja ekat ulkoilut kestää n. 20min ja siitä sitten pidennetään jokakerta n.5-10min.

Siinäpä niitä. Omista kuulumisista sen verran, että meillä ristiäiset on 5.4, kun haluttiin mun ystävä kastamaan tyttö. Tuo sellasta jatkuvuutta kun hän on meidät vihkinyt ja esikoisen kastanut ja iskän hautaan siunannut, niin tuntuu vaan parhaalta vaihtoehdolta. Me ollaan kuiteski oltu ystäviä jo 15 vuotta.

Arki sujuu ainakin vielä hyvin. Tytöllä ei enää kuulunut sivuääniä sydämestä, joten sen suhteen saa huokaista helpotuksesta. Nukkumiset menee myös ihan hyvin. Minä hoksasin kanssa, että on helpompaa kun ei yöllä vahtaa kelloa, on sitten paljon virkumpi aamulla, kun ei mieti että oon saanu nukuttua vaan niin vähän.

Semmosen jutun tässä muistinaikana kirjotan, että jos vauvalta tulee sellasta tiilenpunsta vaippaan, niin se ei välttämättä ole verta, vaan sakkaa munuaisista, eikä se ole vaarallista. Meillä sillon pojalta tuli ja me kiikutettiin poika lääkäriin, joka sitte kovakourasesti repi esinahkaa kun väitti että se on liian ahdas. Niin ei olisi missään nimessä saanut tehdä. Tuli vaan mieleen kun tytöllä alko laitoksella kuukautiset ja sitte kätilöt kertoivat tästä sakka-jutusta, että ei tartte säikähtää jos näin käy. Kerroin niille sitten pojasta, niin tuntu että hermostuvat ihan tosissaan kun oli menty sitä esinahkaa repimään. Mutta joo, tällasta vaan sivuhuomautuksena.

Onnea vaan kaikille nyytinsä saaneille!

Kirjotellaan taas kun keritään....

Sittis ja tyty 4vk

44/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

punpun: tyttö 27.12, 2725g 47cm rv 34+1

tutti: poika 5.1 , 2500g 45cm rv33

lastwish: poika 12.1, 2470g 43cm rv 36+2

katjalah: poika 18.1, 3100g 47cm rv37+0

Hilpsu: tyttö 26.1, 3100g 49cm rv38+3

sittisontiainen: tyttö 29.1, 4070g 50,5cm rv39+4

vauvaksi: poika 1.2. rv38+4

bambiino: poika 2.2, 3360g 49cm rv39

mamma2009: poika 2.2, 3275g 49cm rv39+6

Hannekka: poika 4.2, 3790g 51cm rv39+5

miina75: tyttö 7.2, 3130g 48cm rv40

helena_84: tyttö 8.2, 3850g 50cm 40+3

McFlurry: poika 9.2, 3660g 51cm

Tigercat: tyttö 10.2, 3900g 52cm rv40

Laurander:poika 10.2, 2765g 47cm rv40

tsanni: tyttö 11.2, 3690g 51cm rv39

Visbe: poika 12.2, 4410g 54cm rv41+3

Mimmi75: poika 13.2, 3650g 51cm rv39+5

santtuvm82: poika 13.2, 4100g 51cm rv41+4

Hilperiina: poika 17.2, 4410g 51,5cm rv40+4

bratzh: poika 17.2, 2875g 50cm rv41+5

jenskuli2002: tyttö 18.2, 3108g 48,5cm rv40+4

Metta: tyttö 18.2, 2785g 47,5cm rv39+1

Vierailija
45/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein tuon uuden listan vain siksi, kun kaikki odotuspuolelle kirjoitelleet eivät ole kirjoitelleet tänne vauvapuolelle, niin tuosta minun listastani näkee vähän, keitä on tällä puolella ollut mukana.

Vierailija
46/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että sittisontianen korjasi tuon ristiäisasian, tosiaan... Olisihan minun pitänyt osata paremmin sanoa, kun esikreoiseni on kastettu kuusivuotiaana, kun liityin takaisin kirkkoon... ajattelin vain sitä, että jos/kun kuuluu kirkkoon, niin kaikkein yksinkertaisimmin tuo lapsen nimen ilmoittaminen ja rekisteröinti käy järjestämällä kastetilaisuus kahden kuukauden sisällä syntymästä.

Vierailija
47/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katjalah ja sittisontiainen vastauksista. autto kovasti :)

meillä tosiaan vauva nukkuu mun vieressä seinän puolella ja mies mun takana kun huitoo ja kääntyilee niin paljo yöllä etten uskalla päästää sitä vauvan viereen nukkumaan.

sitä jotenki alkaa miettimään uudestaan noita juttuja vaikka sai ohjeita sairaalasta ja neuvolatädiltä mutta noin mummot sun muut kun tuppaa antaa vinkkejä ja epäilevät kaikkea mitä sanon miten meille on neuvottu ni oli pakko kysyä vielä.ja tosiaan kyllä se taitaa niin olla että oman lapsen tuntee itse parhaiten ja jokaisella perheellä on sitten ne omat tavat :)

kai tässä pitää oikee tosissaan rupee miettii sitä nimeä, 2kk menee todella nopsaa.hieman katellu tuolta babynames.comista,ei oo vielä ainakaa löytyny sopivaa..

Vierailija
48/54 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö, oma neuvolatäti oli kipeänä, niin käytiin sitten toisella tädillä. Ei ollenkaan sama juttu eikä kemiat oikein pelanneet... Mutta pääasia oli, että pituutta ja painoa tytölle oli tullut ihan hienosti, nyt oli 3610g ja 52,5 cm. Täti antoi vielä viikon päähän ajan painon seurantaa varten, mutta eiköhän tässä voi kohta jo huokaista helpotuksesta.

Nimiasiaa vielä hämmennän, että yleensä suositellaan, että nimi ilmoitetaan 2 kk:n ikään mennessä maistraattiin, mitäpä sitä panttaamaan. Mutta mikään ehdoton takaraja tuokaan ei ole, meillä kakkonen sai nimen vasta nelikuisena, kun ensin ristiäiset piti olla kolmikuisena, mutta sitten sairasteltiin urakalla ja ristiäiset siirtyi. Meillä eka nimi jo valmiina, ollut jo monta vuotta, mutta tokaa vielä mietitään. Kummitkin on jo tiedossa, mietin vaan, että olisiko vielä toisestakin perheestä pyydetty kummiksi, kun muilla lapsilla on molemmilla kaksi kummia, mutta eri perheistä. Nyt tälle kolmoselle olisi tulossa kaksi kummia samasta perheestä.

Lunta tulla ropsii, kivaa! Jos vaikka vielä pääsisi ladulle tämän talven aikana...

Hilpsu ja tintti

49/54 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin saan siirryttyä vauvapuolelle!

Puuttuuko jotain tietoja tästä listasta???!!

punpun: tyttö 27.12, 2725g 47cm rv 34+1

tutti: poika 5.1, 2500g 45cm rv33

lastwish: poika 12.1, 2470g 43cm rv 36+2

katjalah: poika 18.1, 3100g 47cm rv37+0

Hilpsu: tyttö 26.1, 3100g 49cm rv38+3

sittisontiainen: tyttö 29.1, 4070g 50,5cm rv39+4

vauvaksi: poika 1.2. rv38+4

bambiino: poika 2.2, 3360g 49cm rv39

mamma2009: poika 2.2, 3275g 49cm rv39+6

Hannekka: poika 4.2, 3790g 51cm rv39+5

miina75: tyttö 7.2, 3130g 48cm rv40

helena_84: tyttö 8.2, 3850g 50cm 40+3

McFlurry: poika 9.2, 3660g 51cm

Tigercat: tyttö 10.2, 3900g 52cm rv40

Laurander:poika 10.2, 2765g 47cm rv40

tsanni: tyttö 11.2, 3690g 51cm rv39

Visbe: poika 12.2, 4410g 54cm rv41+3

Mimmi75: poika 13.2, 3650g 51cm rv39+5

santtuvm82: poika 13.2, 4100g 51cm rv41+4

Hilperiina: poika 17.2, 4410g 51,5cm rv40+4

bratzh: poika 17.2, 2875g 50cm rv41+5

jenskuli2002: tyttö 18.2, 3108g 48,5cm rv40+4

Metta: tyttö 18.2, 2785g 47,5cm rv39+1

enpä ollu tajunnu vakoilla syntyneitä tältä puolelta...

Meillä vauva hyvin kasvussa, neuvolan tätiä on nähty pari kertaa. Tyttö olis nyt vähän reilu 2viikkoa ja nimeksi tulee Matilda. Ristiäiset on ens kuun puolivälissä, miten teillä, onko jo mietitty/vietetty ristiäisiä?

Esikoinen ei vielä pahasti kiukkua vauvasta, pussailee vaan ja auttaa minua hoidossa...

terv. tiia

Vierailija
50/54 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla on ristiäiset suunnitteilla huhtikuun alkuun, niin meilläkin :-) Nimestä ei ole vielä mitään mielikuvaa, tytölle olisi paljon helpompi keksiä. Mutta eiköhän me pojallekin kunnon nimi keksitä. Samoin kummiasiat mietityttää, esikoisella ja kakkosella on molemmilla 4 kummia ja tälle kolmoselle on hankala keksiä ketä pyytäisi. Ollaan miehen kanssa mietitty, ettei pyydetä sellaista jonka kanssa ei tule pidettyä muutenkaan yhteyttä ja ne keiden kanssa pidetään yhteyttä, ovat jo aiempien lasten kummeja. Ollaan muutettu niin usein, että kokemus on osoittanut yhteydenpidon ystäviinkin helposti jäävän paikkakunnan vaihduttua. Hankalaa... Minkälaisia vierasmääriä teillä on tulossa ristiäisiin? Teettekö itse kaikki leipomukset ym? Laskin, ettei mitenkään saada alle 30 hlön ristiäisiä, väkisin tulee isot kemut. Ja en aio tehdä yksin kaikkia leipomuksia, ruokia ym :-)

Meillä takkuilee imetys: eilen oli eka neuvolan kotikäynti ja vauvalla on paino tippunut reilusti, painoi vain 4060g (syntymäpaino 4410g). Viime lauantaista asti olen täysimettänyt, 3h välein poika on rinnalla ja vaippaan tulee tavaraa normaalisti. Kuitenkaan paino ei ole noussut eli ei saa tarpeeksi rinnalta. Ja vaikka päätin, etten suhtaudu liian tunnepitoisesti imetykseen niin itkuhan multa eilen pääsi kun neuvolan terkka suositteli antamaan korviketta imetyksen päätteeksi. Tehtiin syöttöpunnitus ja paino nousi vain 10g eli rinnasta ei saa tarpeeksi, poika nukahtaa helposti rinnalle. Onko vinkkejä millä lisätä maitomäärää, saisi pojan syömään enemmän, pysymään hereillä syödessä ym?

Kestoilua ollaan täälläkin aloiteltu, maanantaina meillä alkaa vain khh remontti ja pyykinpesu on poikki reilun viikon. Silloin kertistellään.

Hilperiina + poika 10vrk

Vierailija
51/54 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

minäkin ilmoittaudun mukaan tänne vauvapuolelle. Meidän tyttösemme on nyt yhdeksän päivää vanha. Äsken syötiin oikein kunnolla, ja sitten äiti päätti alkaa harjoitella kantoliinan sitomista. Aika äheltämistä vaikka olin nukella vähän harjoitellut etukäteen, mutta tyttö vaan nukkui maitopöhnässä kun minä säädin... Nyt nukkuu edelleen liinassa joten kai tämä minun liinasysteemi jotenkin toimii ;)

Meillä on lähtenyt elämä rullaamaan ihan mukavasti. Ensimmäinen lapsi tämä, ja välillä ihmetellään kovasti mitä hän yrittää meille itkuillaan kertoa - hän osaa joskus itkeä aika vaativasti jos ei heti hoksata mitä pitäisi tehdä... Mutta enimmäkseen vaan ihmetellään miten suloinen ja kerrassaan ihana olento hän on. Imetys on lähtenyt sujumaan hyvin, mistä olen tosi kiitollinen kun tyttö oli syntyessään pienipainoinen, 2785 g (syntyi viikoilla 39+1.) Toissapäivänä kun terkka kävi kotikäynnillä hän painoi jo 2990 g :)

Mekin aloittelimme kestoilua kun tultiin kotio lauantaina, yöksi on kuitenkin laitettu kertakäyttövaippa kun se vaikuttaa tuntuvan kuivalta pidempään. Ja perhepedissä nukutaan, vaikka olin etukäteen ajatellut että omassa sängyssä lasta nukutetaan... Mutta jotenkin vaan toimii niin paljon paremmin tuo perhepeti, jopa meidän 120 cm leveässä sängyssä.

Nyt syömään... siis äiti syö ;)

- Metta ja pikku ihme 9 vrk

Vierailija
52/54 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt eletäänkin jo maalskuuta, joten pian varmasti viimeisetkin helmet tulla tupsahtavat maailmaan...

Kävimme eilen koko porukalla sunnuntaiajelulla sohvia katsomassa.... ja ostimme moottorikelkan, tällaista tämä miesylivoimaisessa perheessä eläminen on. ja huonekalukauppaan ei huvita ihan heti lähteä uudestaan.

Eli eilen heräsimme siihen, että sohva pitäisi saada ennen ristiäisiä (15.3), joten pakattiin itsemme ja nelikko autoon ja lähdettiin Ylöjärvelle Suomi Soffaan, jossa sopivasti oli sunnuntainättely ja lettutarjoilu (allergialetut pitää tosin paistaa tänään, kun jostain syystä tarjolla ei ollut munattomia, maidottomia ja jauhottomia lettuja... ja tyttö jäi ilman). Ensimmäistä kertaa porukka tuntui jotenkin isohkolta... Kuopus oli kiltisti kopassaan, mutta nuo kolme muuta. Kaikki motorodut lepotuolit ja toiminnalliset, keinuvat sohvat piti testata. Onneksi sentään sängyt ja joustinpatjojen joustavuuden testaamisen jättivät väliin.

Olimme juuri isännän ja vauvan kanssa testaamassa yhden sohvan istuttavuutta, kun myyjä pelmahti paikalle ja alkoi tietysti myydä kyseistä sohvaa meille, vieläpä siinä värissä, joka näytekappale oli, eli vaaleana beigenä... No, silloin tupsahti sitten terroristi kolmikko paikalle ja minä pääsin sanomaan, ettei ihan taida tuo beige olla meidän värimme. Myyjä totesi asiaan:" Ymmärrän..."

Sohvaa ei sitten mukaan saatu, mutta kotimatkalla piti tehdä "pieni" 100km mutka, kun miehet saivat päähänsä hakea moottorikelkan, kun halvalla saivat. Tiedä sitten missä aikovat ajaa, oma tontti on moiseen aika pieni... kaipa lähtevät jäälle. Mutta mun ja tytön pitää kyll' päästä ratsastamaan!

Katjalah+terroristinelikko

Vierailija
53/54 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tajusin minäkin että täällähän te kaikki olette.

Eli ilmoittaudun mukaan vauvoihin.

Meillähän oli laskettu aika 2.2. mutta vauva leikattiin jo 14.1. Ja poika han sieltä tuli.

Mitat oli 3595g ja 50,5 cm pitkä. Nyt on painoa kertynyt jo 5200g ja pituutta 58,5 cm. Ja pelkällä rinta maidolla mennään. Välillä enemmän tissillä ja välillä vähemmän. Yöt menee niin että ekat unet on noin viisi tuntia ja seuraavat sitten 2-3 tunnin välein heräillen.

Päivät ei vielä oikein ole rytmittyneet vaan heräillään ja nukutaan miten sattuu. Kaippa ne tästä rytmittyy johonkin päin ajan myötä.

Nyt menen äkkiä syömään jotain ennenkuin poitsu herää.

Onnea meiltäkin kaikille Helmeille!

Vierailija
54/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä enää tämä viikko isyysvapaata, ja sitten mulla alkaa arki näitten kolmen kans täällä kotona. Nyt on ollu niin ihana, kun on välissä saanu yksikseenkin käydä koirien kans päivällä kävelyllä. Käveleminenkin tuntuu nyt niin mukavalta, kun ei ole iso masu painona eikä selkää ja lonkkia enää pakota!

Poika on tähän asti ollut hirmu tyytyväinen vauva, mutta viikonloppuna alkoi vatsan väänteet ja iltakitinät... Nyt on parina iltana ollu melkein kahden tunnin huutosessiot! Välissä vetää ihan selkää kaarelle, ja sitten kohta tulee hirmu pierusarjat, jonka jälkeen vähän rauhoittuu. Kantoliina jonki verran rauhoittaa, ja myös helpottaa kantamista, kun paikoillaan ei voi olla hetkeäkään, kun silloin "suuttuu" ihan tosissaan ja huuto yltyy. Relat ja Cuplatonit on jo käytössä, mutta niistä ei ole ainakaan vielä kovin suurta apua ollut. Toivottavasti tämä on nyt pian ohimenevää, kun ei kauheasti voi auttaa ja huuto on aika lohdutonta...

Nyt ollaan vähän enemmän oltu vaunuilemassa ulkona, ja onkin ollu ihan mukavia ilmoja. Poika tykkää olla vaunuissa, ja yleensä nukahtaa samantien kun ulos mennään ovesta. Ihan mukava, että jatkossa voin ulkoilla isompien kans, kun vauva tulee niin kivasti mukana rattaissa.

Meillä tälle vauvalle kutsumanimi keksittiin aika helposti, tai oikeastaan "se vaan tuli jostain". Toinen nimi on vielä vähän mietinnässä. Ristiäiset vietetään reilu 3 viikon päästä. Vähän meillä meinas olla kummiongelmaa, kun molempien sisarukset ja parhaat ystävät on jo isompien lasten kummeina. Oltiin vähän mietitty yhtä tuttavapariskuntaa, mutta he olivat hiljattain eronneet kirkosta. Ja monilla meidän ystävistä on jo niin monta kummilasta, että ei enää kehtaa pyytää... Saatiin kuitenkin ihan hyvät kummit, kun tarpeeksi asiaa mietittiin!

Että tämmöstä meille... Toivottavasti tämäkin pino alkaa vähitellen vilkastuun!

Mimmi75 ja pikku-ukko 19vrk