Onko kellään muulla pienikokoisia lapsia?
Tuntuu että kaikki lapset kehittyy nykyään hirveää vauhtia ja ovat 6kk yli 9kg, 6v yli 130cm jne
Meillä kaksi keskimääräistä pienempää lasta, 1v on olleet 9kg kumpikin, nyt 6v on 116cm/19kg ja 8v on 131cm/24kg. Välillä tuntuu että ulkopuolisten mielestä lapsissamme on jotain vikaa, vaikka kummankin kasvu on ollut ihan tasaista läpi elämänsä.
Kommentit (36)
en koskaan ole ajatellut, että ovat pieniä.
en koskaan ole ajatellut, että ovat pieniä.
joten pakostikin he tuntuvat pieniltä.
En ole sen enempää huolissani enkä ylpeä, täällä vaan tuntuu kaikilla olevat tosi isoja/ nopeakasvuisia lapsia. Meillä ei esim. koskaan ollut ongelmaa etteikö alle 3-vuotiaana olisi mahduttu selkä menosuuntaan istuimeen, eli kai tästä jotain hyötyäkin on :)
Itse olin 8,5-vuotiaana 134 cm pitkä ja olin yksi luokan pisimmistä
olivat pojalla 74cm ja 9050g. Itse olen ollut paljon pienempi samassa iässä. Nyt ikää 1v8kk, pituutta n. 82cm ja painoa hieman reilu 10kg.
Haukut lasta nimettömästi netissä, etkö kehdannut suoraan sanoa että sinua iljetti läskipallero?
Mitä kamalaa on jos joku sanoo että "Miten joku voi olla noin pieni!" Ihan samalla tavalla sanotaan että miten voi olla noin ruskeat silmät, miten voi olla noin vaaleat hiukset, miten voi olla noin pitkä jne.
Loukkaannuit ihan turhasta ja mitättömästä asiasta.
Meillä kanssa "pienet" lapset ja ehkä eniten ärsyttää moukkamaiset aikuiset. Esim. muutama vuosi sitten kun tyttömme oli juuri oppinut kävelemään ja on siis tosi pieni kooltaan niin yksi valopää äiti kauhisteli puistossa suureen ääneen "miten kukaan voi olla noin pieni!"
Vähän oli vaivaantunut olo kun siinä sitten kymmenen silmäparia kiinnitti huomionsa meihin. No, en sanonut mitään vaan lähdimme pois. Sanottakoon nyt tässä että, että tämän sanojan lapsi parka oli reilusti ylipainoinen ja näytti ikäänsä nähden säälittävältä koska oli niin iso. SIIS sanon tämän vain tässä, ei olisi tullut mieleenkään alkaa siinä arvostelemaan lapsen kuullen.
Moni puhuu puhekielessä ihmisestä SE-muodossa, eikä tarkoita sillä yhtään mitään muuta kuin että "hän".
Pituus voi olla normaali tai sitten ei, jos lapsesi pituus eroaa kovasti samanikäisten keskipituudesta niin hän ei ole normaalipituinen.
Lapsen kuullen töksäytetään kaikkea hölmöä; esim. osaako SE puhua? (poika tuolloin 4v), onko hän muuten normaali? (pienikokoisuus on siis epänormaalia??), kylläpä on tosi pieni! (kaverin 5v synttäreillä juhlapöydässä istuttaessa).
Esikoinen 1v. 8kg/74cm, 6v. 16kg/111cm ja nyt kohta 10v iässä 20kg/130cm
Poika ei niin pieni. 1v. 9,4kg/75cm ja nyt 6v. 19kg/115cm.
kaksosveljensä on 137 cm ja 33 kg. Pikkusisko 6 v on 122 cm ja jotain 20 kg. Isosisko oli 6-vuotiaana 130 cm, painoa en enää muista.
Minulla on oikeasti pienikokoiset lapset (ap:n lapset eivät ole pieniä) ja kyllä se kornilta tuntuu, kun mummot kauppakeskuksessa taivastelevat, "miten noin pieni voi kävellä noin hyvin!, kun lapsi on 2,5-vuotias ja kävelee kuten muutkin senikäiset...
Mutta toisaalta eipä tarvitse selitellä, miksi kuopus astmansa takia 4-vuotiaana istui rattaissa. Kokonsa puolesta oli passelisti rattaissa kulkeva..
Voi kuinka ihmiset on ajattelemattomia. Meillä on ihan päinvastoin eli lapset tosi isoja. Yhtälailla heille sanotaan/ on sanottu: 'Onpa pitkä lapsi', 'Luulin paljon vanhemmaksi' ja toisaalta taas ' Eikö se vielä istu', 'Istuu vielä rattaissa?' (yksi-kaksivuotiaana)
Ei kyllä haittaa minua ollenkaan, enkä sen enempää selittele. Mitä se muille kuuluu, että meidän 1v on 84cm, 2v 96cm.
Ikää 5-vuotta ja pituus juurikin metrin.
Neuvolan käyrillä muistaakseni -1.8, tai -1.9, normaalin rajohin mahtuu vielä.
Itse en ole ikinä ollut huolissani asiasta, kasvu on ollut tasaista. Eihän me aikuisetkaan kaikki saman kokoisia olla:)
Lasta itseään asia välillä harmittaa,lähinnä se, kun aina luullaan nuoremmaksi ja hänhän on jo iso tyttö. Yleensä ottaa kyllä huumorilla:)
1v ja painaa vajaa 9kg. neuvola täti ei huolestu koska lapsi on niin iloinen, pirteä ja touhuaa todella paljon.
loukkaa kun jossain kerhoissa käy, ensin katsotaan minun lasta ja sitten toisen jotain pullukka lasta ja toteaa "kyllä vauvan pitää pyöreä olla"
minusta pulleat lapset ei ole kovin suloisia.
esikoinen,tyttö on nyt 5-v ja on 103,5cm cm pitkä ja painaa 14,7kg. 3v hän painoi 11,9kg ja pituus oli 91,2cm..ei ole ikinä tullut mitään narinaa mistään,neiti on erittäin siro mutta silti sopusuhtainen.
Kuopus,tyttö on nyt 3v,pituus 92,5cm ja paino 11,5kg ja hän myös siro pikkupippuri :)
kyllä täysin normaalilta eikä pieneltä! :D
Ja omaakin tyttöäni pidän normaalina, vaikka monet ikäisensä ovat painavampia ja pidempiä. Siro tyttö on ollut aina. Puolivuotias ja 6,5kg ja 64cm, en näe tässä mitään outoa. On jopa vähän pyöristynyt, oli tosi hoikka aiemmin, vaikka söi/joi ihan tarpeeksi, jne. Ollut kuitenkin aina jäntevä ja kehittynyt ajallaan, nyt konttaa jo, vaikkei vielä kovin lujaa. Ei kyllä istu vielä ilman tukea, mutta liikkeessä on ollut ikäistensä tasolla tai jopa edellä.
Mun poika oli 3-vuotiaana 130 cm.
on 115cm ja 20kg