Apua esikoisen vanhemmille! Päivystykseen vauvan kanssa vaiko eikö?
9kk vauvalla on ollut torstaista asti kuumetta. 38-39,5 astetta. Tänään oli vähemmän ja päivällä laski 36,5. Sen jälkeen lapsi ripuloinut kahdesti (ei ole ripuloinut aiemmin taudin aikana) ja nyt kun mittasin, kuume oli noussut 38,7:ään. Yleisvointi on ollut koko ajan ok, tietenkin vähän kärttyinen ja huonosti syönyt. Yskää ei ole, mutta nuhaa ollut pari viikkoa.
Kertokaa siis kokeneemmat tulisiko lähteä vauvan kanssa päivystykseen nyt heti, vaiko katella huomiseen? Vauva ei ole ollut aikaisemmin sairas, joten omaan arvioon ei oikein uskalla luottaa :)
Tuhannet kiitokset sille joka viitsii auttaa!
Kommentit (23)
Jos kuume nousee yli 40 asteen niin asia erikseen. En usko että tuossa mitään vielä ole mitään syytä lähteä päivystykseen.
Voithan sinä aina soittaa ja kysellä päivystyksestä mitä mieltä ovat, siellä hoitsut vastaavat. Varmasti neuvovat odottamaan ja seuraamaan sekä antamaan panadolia tarvittaessa.
jos ripuli ja kuumeilu silloin vielä jatkuu niin veisin, jos kerran lapsen yleisvointi on hyvä. Hae apteekista Floridral ripulijuomaa.
ja yleisvointi muuten ok, eikä kuivumisen merkkejä niin katselisin huomiseen. Kuumelääkettä kannattaa auttaa.
kuume ilman hengitystieoireita panee kyllä epäilyttämään.
ja meillä on tkn ensiavussa hoidon arviointi aina mahdollista puhelimessa. Auki kymmeneen asti.
Minä en ehkä lähtisi nyt, mutta soittaisin kyllä.
voithan mennä yölläkin jos esim kuume kovasti nousee?
(Itse olen sen varran varovainen ollut lasten kanssa, että kävisin jo tuossa tilanteessa näyttämässä päivystyksessä. lähinnä kai siksi että kuume uudestaan nousi).
Mutta tosiaan, ehkäpä soitan sinne päivystykseen, ehkä ne siellä osaa neuvoa. Kiitos paljon kun jaksoitte auttaa uusavutonta :)
Mutta tosiaan, ehkäpä soitan sinne päivystykseen, ehkä ne siellä osaa neuvoa. Kiitos paljon kun jaksoitte auttaa uusavutonta :)
Ripuli todennäköisesti sattumaa samaan aikaan. Jos lapsi saa nestettä eikä enää ripuloi, ihan turha lähteä päivystykseen. Jos kuume ei hellitä vielä maanantainakaan, niin sitten aamulla lekuriin.
..jokaisen kolmen lapsen kohdalla.
Kuumeilua, ripulointia ja jonkun ajan päästä on hammas tullut läpi.
Joo nuhaa on, mutta mie aattelin jotenkin että pitäis olla yskäkin. Kiitos tästä selvennyksestä :)
ap
Olihan lapsellasi nuhaa, kuuluu hengitysteihien eikö
vauvan silmäluomet ovat turvoksissa ja niskassa taitaa olla imusolmuke turvonnut (sellainen pieni pahkura tuntuu)...Hittolainen, kun eivät päivystykssä vastaa!
ap
Ripuli todennäköisesti sattumaa samaan aikaan. Jos lapsi saa nestettä eikä enää ripuloi, ihan turha lähteä päivystykseen. Jos kuume ei hellitä vielä maanantainakaan, niin sitten aamulla lekuriin.
mun mielestä on aika huolestuttavaa tuo kuumeen uudelleennousu. Tulee mieleen joku flunssan jälkitauti.
yhteydessä löysälle / ripulille, vaikka varsinaista vatsatautia ei olisikaan. Toisaalta, tänä keväänä on paljon ollut liikkeellä vatstatuteja, jotka tekevät vain vatsan kipeäksi tai aiheuttavat kerran tai kaksi oksentelua / ripulointia.
Ap: Tällä hetkellä tärkeintä on se, että lapsi juo nesteitä riittävästi eikä kuivumisen merkkejä ole, ja että yleisvointi on hyvä, eli jaksaa hetken leikkiä, kiinnostua lelusta tms asiasta, josta terveenäkin on kiinnostunut. Noilla oireilla itse odottaisin maanantaiaamuun. Toisaalta noin pienen lapsen vointia on vaikea arvioida netissä, tai edes puhelimessakaan täysin.
Todennäköisesti olet ap turhaan huolissasi - minä en esim. sinun tilanteessasi lähtisi viemään lasta viikonlopun aikana päivystykseen, ja olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Olet kuitenkin huolissasi, ja tunnet lapsesi paremmin kuin hoitohenkilöstö tai ihmiset täällä av:lla. :) Yritähän soittaa päivystykseen vielä ja kysyä heidän mielipidettään! Yleensä lapset kyllä otetaan aika herkästi tarkistettavaksi! :)
mun mielestä on aika huolestuttavaa tuo kuumeen uudelleennousu. Tulee mieleen joku flunssan jälkitauti.
Tällöin kuume voi laskea pois, mutta nousta uudelleen.
T. 18, sh
Yöllä on kurja stressata. Ottavat ainakin pika serpin ja kuuntelevat keuhkot.
Käytiin oman kanssa viime su iltana, vaikka oli paljon lievemmin kipeä. Kaikki oli onneksi hyvin.
yleensä sen 3 päivän kuumeen jälkeen tulee ripuli ja ihottuma
Annoin aanmulla, silloin oli kuumetta 38,3, sitten laski 36,5 (tai 36,7). Siitä joku 5 tuntia, niin oli noussu uudestaan. Kiitos tästä(kin) valaisevasta kommentista :) Yritänpä jatkaa soittelua vielä...
ap
Onko ap antanut lapselle parasetamolia?
Tällöin kuume voi laskea pois, mutta nousta uudelleen.
T. 18, sh
Mielestäni voit mennä samantien, mutta uskoisin, ettei tuo mitään kovin vaarallista ole odotella huomiseen. Sinuna kuitenkin nyt soittaisin heti ja kysyisin mielipidettä päivystyksestä.