Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton omasta tahdosta

Vierailija
23.04.2010 |

Minkä takia suurin osa ihmisistä ei halua ymmärtää ihmistä, joka ei halua lapsia eikä niistä kovin paljon pidä? Eihän se ole keneltäkään pois, vai onko? Itse en koe haluavani lasta tässä elämänvaiheessa, olen juuri saanut urani hyvään alkuun (joo-o, olen kolmikymppinen), haluan laittaa kaunista kotiani ja matkustella. Ehkä joku kaunis päivä haluan niitä lapsiakin, mutta tällä hetkellä en ja olen niin kyllästynyt selittelemään ihmisille tätä valintaani... =S

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hengailet vauva lehden keskustelussa :DDD

Vierailija
2/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan ne ihmiset vähemmistöä, jotka lapsia eivät tahdo, siksi on ihan luonnollista että toisia kiinnostaa että miksi ei tahdo. Uteliaisuus voi olla rasittavaa, ja mitäs se oikeastaan kenellekään kuuuluu, mutta ei kaikki tarkoita kysellä pahalla!

Itsekin olen kohta 3-kymppinen, ja minulla on kaksi lasta.

Ymmärrän silti varsin hyvin ihmisiä, jotka eivät lapsia halua, itsellänikään ei ole koskaan ollutkaan mitään vauvakuumeita, en usko että koskaan tuleekaan. Nuorena olin jopa sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. No, hankin kaksi kuitenkin, lähinnä miehen tahdosta ja ihan onnellinen olen.

Ekologisista syistä nostan kuitenkin jopa hattua heille, jotka lapsettomina pysyvät :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomat pitävät asiasta liian paljon meteliä asiasta ollaakseen oma valinta. Sinäkin tulit vauvaforumille tästä kertomaan :)

Vierailija
4/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos yhden lapsen saatuasi huomaat olevasi vanha ja et enää saakaan toista lasta, vaikka kuinka yrittäisit?

Sain itse lapseni ollessani 30 v, 32 v ja 34 v. En tullut ajatelleeksi, että jos haluaakin monta lasta, niin aika pienillä ikäeroilla ne joutuu saamaan, jotta riskit eivät kasvaisi liikaa. Esim tekay.fi löytyy ikäriskilaskuri, joka kertoo järkyttävällä tavalla, että miten yksikin ikävuosi lisää heikentää naista.

Vähemmän hemaisevaa on myös, kun vasta noin 35 v ikäisenä huomaa, että ihminenhän vanhenee loppujenlopuksi aika nopeasti. Menee se parasta ennen päiväys umpeen:) Nainen alkaa rypistymään, rasvaa kertyy ihon alle ja lihakset roikkumaan. Täytyy treenata kuin Madonna. Siltikin suvussani on lapsia saatu vielä 45 v vuotiainakin, mutta mielestäni on kyllä parempi, jos saa nuorempana.

Kun olen 50 v lapseni ovat jo aikuistumassa, vaikka en aivan lapsena heitä itse saanutkaan. Jotkut ovat jo mummoja silloin! Ehdin tekemään uraa silloin. Mieti, että miten paljon uraasi rajoittaisi lastensaaminen esim 40 vuotiaana? Ja tosiaan huomioi tuo biologinen ikäriski ja lapsettomuuden lisääntyminen iänmyötä. Ja se ura. Oletko varma, että siitä tulee huikaiseva?

Vierailija
5/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös suvussa yksi pariskunta joilla kova tarve todistella miten he eivät kyllä halua lapsia ja miten heidän tuttavissa kun on viisi lapsisia perheitä he ovat jo heidän puolestaan hankineet lapsia. Kuitenkin pariskunnasta nainen töissä lastentarhan opettajana ja mies lastenlääkärinä ja jotenkin on rivien välistä luettävissa miten he siis tosiaan haluaisivat lapsia mutta eivät saa lisäksi ilme jolla nainen katsoo meidän pikkuista kertoo kaiken. Eli samaa sanon kuin edelliset miksi tulla vauva-sivustoille todistelemaan ettei halua lapsia, taitaa olla juuri toisin että kipeästä asiasta ei pysty puhumaan muuten kuin kiistämällä kaiken.

Vierailija
6/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä en halua ollenkaan lapsia, koskaan. Enkä ala niitä nyt tekemään sen takia että ehkä muutan mieleni 10 vuoden päästä. Ei ole mitään järkeä hankkia lapsia varmuuden vuoksi jos niitä ei halua. Sitten jos alkaa haluttamaan on aika yrittää. Jos ei onnistu niin ei onnistu. Itse olen kyllä varma etten halua lapsia silloin nelikymppisenäkään, mutta joillakin mieli muuttuu vuosien saatossa.

Ja miksi, oi miksi, täällä aina kysellään mitä lapseton palstalla tekee. Vastauksia on annettu jo ties kuinka monta kertaa:

- aihe vapaa: paljon muutakin asiaa kuin vauvoja&lapsia kuten kokkausta, sisustusta, parisuhdehöttöä jne. jne. loputtomiin. Palsta on vilkas ja vastauksia saa paremmin kuin monilta muilta palsoilta

- lapsettomillakin voi olla lapsisukulaisia tms. joten lapseton voi kaivata vinkkiä vaikka lasten joululahjoihin, ruokailuun, vierailuun, hoitamiseen jne.

- ja joskus on vaan kiva tulla katsomaan miten äidit hajoaa kun arki iskee päälle ja kakarat on kamalia, ei voi mitään

Tai jos yhden lapsen saatuasi huomaat olevasi vanha ja et enää saakaan toista lasta, vaikka kuinka yrittäisit?

Sain itse lapseni ollessani 30 v, 32 v ja 34 v. En tullut ajatelleeksi, että jos haluaakin monta lasta, niin aika pienillä ikäeroilla ne joutuu saamaan, jotta riskit eivät kasvaisi liikaa. Esim tekay.fi löytyy ikäriskilaskuri, joka kertoo järkyttävällä tavalla, että miten yksikin ikävuosi lisää heikentää naista.

Vähemmän hemaisevaa on myös, kun vasta noin 35 v ikäisenä huomaa, että ihminenhän vanhenee loppujenlopuksi aika nopeasti. Menee se parasta ennen päiväys umpeen:) Nainen alkaa rypistymään, rasvaa kertyy ihon alle ja lihakset roikkumaan. Täytyy treenata kuin Madonna. Siltikin suvussani on lapsia saatu vielä 45 v vuotiainakin, mutta mielestäni on kyllä parempi, jos saa nuorempana.

Kun olen 50 v lapseni ovat jo aikuistumassa, vaikka en aivan lapsena heitä itse saanutkaan. Jotkut ovat jo mummoja silloin! Ehdin tekemään uraa silloin. Mieti, että miten paljon uraasi rajoittaisi lastensaaminen esim 40 vuotiaana? Ja tosiaan huomioi tuo biologinen ikäriski ja lapsettomuuden lisääntyminen iänmyötä. Ja se ura. Oletko varma, että siitä tulee huikaiseva?

Vierailija
7/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloitus ei ole provo, käyn vauva-sivuilla lähinnä sen takia, että olen aikoinani saanut vinkin tämän sivuston monikulttuurisuus-palstalle (mieheni on ulkomaalainen), jossa tutustuin samankaltaisiin pariskuntiin.

Sitähän en tiedä, miten reagoin, jos muutaman vuoden päästä haluaisinkin lapsen, enkä sitä voisikaan sitten saada... Lääketiede on onneksi kehittynyt asian suhteen ja toisaalta, ainahan on adoption mahdollisuus.

En ole lapsi-vihaaja, en yleisesti vain pidä kaikista lapsista (kuten ei varmaan moni äiti-ihminenkään), omistan pari kummilasta ja niiden lisäksi muutamalla ystävälläni on lapsi ja toki heistä pidän, lahjon ja leikitän =)

Mutta tällä hetkellä omassa elämässäni ei ole sijaa lapselle, en jaksaisi aina selitellä, miksi... Enhän minäkään kysele kaikilta raskaaksi tulevilta, että MIKSI hankit lapsen ;) Syyt hankkia tai olla hankkimatta lapsia ovat mielestäni jokaisen henkilökohtaisia eikä niitä tarvitse minusta perustella suuntaan tai toiseen.

Lapselliset, nauttikaa te perheistänne ja pienokaisistanne. Ja me lapsettomat taas nautimme lapsettomuuden tuomista iloista =)

Vierailija
8/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on työkaveri, joka on jo varmaan ohittanutkin lapsentekoiän, sanoi mulle suoraan, ettei hanki lapsia, ei sen enempää selitellyt, mutta toisaalta se on yksi niistä harvoista ihmisistä, joille mun ei oo tarvinnu selitellä, miksi odotan jo neljättä. En tosin ole häneltä kuullut muutenkaan mitään ihmettelevää/ivaavaa tms.

Kaikessa on hyvä ottaa periaatteeksi, että elä ja anna toistenkin elää.

En minä ainakaan odota, että kukaan alkaa lapsettomuusvalintaansa mulle perustelemaan. Toisille vanhemmuus sopii, toisille ei.

Vierailija
9/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- ja joskus on vaan kiva tulla katsomaan miten äidit hajoaa kun arki iskee päälle ja kakarat on kamalia, ei voi mitään"

Voi paljonkin. Auta joskus lapsiasaaneita sukulaisiasi. Älä mene vain valmiiksi laitettuun pöytään, siivoa jälkesi, hoida lapsia muutama tunti tai kutsu yökylään. Sinä nautit kun näet lapsiperheen vilskeen, mutta osaatko mennä siihen oikealla tavalla mukaan? Jos vain seurustelet sohvalla loikoillen, niin lapsiperheeltä jää kotitöitä rästiin. Varsinkin työpäivän päälle tunnit tehdä kotitöitä ovat vähissä. Tehkää yhdessä ja levätkää yhdessä! Ensin työ ja sitten huvi!

Vierailija
10/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka on sanonut etten auta lapsellisia sukulaisiani ja ystäviäni?

Tuossa kirjoituksessani oli kyse tästä palstasta, ei elämästäni sen ulkopuolella...

"- ja joskus on vaan kiva tulla katsomaan miten äidit hajoaa kun arki iskee päälle ja kakarat on kamalia, ei voi mitään"

Voi paljonkin. Auta joskus lapsiasaaneita sukulaisiasi. Älä mene vain valmiiksi laitettuun pöytään, siivoa jälkesi, hoida lapsia muutama tunti tai kutsu yökylään. Sinä nautit kun näet lapsiperheen vilskeen, mutta osaatko mennä siihen oikealla tavalla mukaan? Jos vain seurustelet sohvalla loikoillen, niin lapsiperheeltä jää kotitöitä rästiin. Varsinkin työpäivän päälle tunnit tehdä kotitöitä ovat vähissä. Tehkää yhdessä ja levätkää yhdessä! Ensin työ ja sitten huvi!

Vierailija
11/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonäön rapistuminen liittyy lapsiin? Että sitten kun ulkonäkö on menetetty ja mies on menetetty nuoremman ja hehkeämmän matkaan, niin voi takertua aikuisiin lapsiin ja muuttua hirviöanopiksi ja elää elämään lasten kautta? Auttaako se, että voi kadehtia hehkeää teinitytärtä, jota omat miesystävät katselee himoiten, kun itsellä roikkuu kaikki paikat?

Vierailija
12/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstalla siitä syystä, mitä monet aina suosittelee, että kun itsellä menee huonosti niin pitää ajatella Afrikan orpolapsia, eli täällä huomaa, ettei mulla sentään noin huonosti mene. Niilläkin 5000 euroa kuussa tienaavilla missimalleilla on kuitenkin ne lapset riesanaan.

Vierailija
13/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tehnyt sen mitä olen suunnitellut.

Jo 18 vuotiaana ajattelin saavani ensimmäisen lapseni 23-27 vuotiaana ja sainkin 27 v. Se kyllä vaati yhden parisuhteen määrätietoista kuoppaamista, sillä muuten olisin vanhentunut liikaa ja toisen, kestävämmälle pohjalle rakennetun, kanssa vasta saatiin tämä lapsemme. Haluan saada viimeisen (kolmannen) lapsemme viimeistään 35 v. Jos lasta ei kuulu, niin saa jäädä tulematta. En halua turhaa riskiä elämääni... Tai jäädä lapsettomaksi oman viivyttelyni vuoksi...

- Onnellinen, jonka ura odottaa, koska ikä ei

Vierailija
14/14 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

munasolukin ovat jo vanhempia:) Selkeä luonnon antama merkkihän tämä on:)