Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

liika painonnousu rv 32-33

22.04.2010 |

Onko liikaa kun on paino noussut tässä viikon aikana 800g? Sunnuntaina tulee täyteen rv 33.

Neuvola oli viikko sitten, silloin tuli korttiin painon noususta merkintä 300g/viikko. Tänä aamuna vaaka näytti sitten et olis 800g tullut siitä viikon takaisen neuvolakäynnin jälkeen lisää.

Turvotusta on kyllä tässä tän viikon aikana tullut lisää, jalkoihin lähinnä. Ennen oli vain nilkat turvonnut, nyt myös jalkapöydät. Sormetkin on turvonnut aamuisin ja iltaisin, mutta sitä on ollut jo pidempään.

Verenpaineet on heitelly aiemmin niin että alapaine ollut jopa yli 90 (kotona mitatessa, neuvolassa ei ole koskaan ylittänyt 140/90 arvoja), seurailtu kotona ja tässä muutaman viikon pysynyt normaalina kun 3 kertaa viikossa olen mitannut, iltapäivällä töiden jälkeen.

Eli en kyllä usko että kyse olis raskausmyrkytyksestäkään. Jossain on vain sanottu että tuo lisääntynyt turvotus ja äkillinen iso painon nousu liittyis siihen. Virtsatestejä on kotona ja niillä välillä katseltu, kun nuo verenpaineetkin oli välillä koholla. Kotitestit näyttänyt aina korkeintaan +/- (eli vähän proteiinia) ja negatiivista, vaihtelee. Edellistä neuvolakäyntiä edeltävänä päivänä näytti +/- mutta neuvolassa negatiivinen. tänään katsoin testillä myös (neuvolakäynnin jälkeen ekaa kertaa) ja oli taas tuo +/-, eli todennäkösesti negatiivinen olis neuvolatestillä.

Mikä tuohon jalkojen turvotukseen olis hyvä apu? Ananasta oon syönyt päivittäin, nyt tosin vähän lipsunut että en oo ihan joka päivä syönyt, mut sillon kun syön niin säilykepurkillinen (pienempi purkki) kokonaan. Se on auttanut enemmän sormiin, jalkoihin ei niinkään.

Töissäkin käyn vielä (ensi viikon jälkeen alkaa loma) ja suurimmaksi osaksi seisomatyötä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa selitystä antaa tilanteesi puolesta, vaan lähinnä vertaistukea. :D Eilen oli neuvola ja sitä edeltäneestä neuvolasta kolme viikkoa. Painonnousu sinä aikana noin 1200 g/vko!! Nyt siis rv 32+1. Koko raskauden ajan on kyllä painonnousu ollut noin 700-1000 g/vko, mutta tällä kertaa oikein varmuuden vuoksi tarkkailin syömisiäni ja olin liikkunut huomattavasti enemmän, kun en enää ole jaksanut välittää noista suppareista. Ja silti paino oli noussut enemmän kuin koskaan aiemmin.

Turvotusta ei ole mitenkään megalomaalisesti, viimeisen viikon aikana ehkä jonkin verran jaloissa ja käsissä. Mullakin on pissa ollut periaatteessa puhdas joka kerta. Vain viimeiset kaksi neuvolan testiä näytti +/-. Paineetkin pysynyt kohdillaan, mutta tällä kertaa oli lievästi noussut 131/77 ja sain mittarin kotiin. Kotona kun mittasin, niin oli sitten taas alhaisempi. Puhuttiin myös siitä raskausmyrkytyksestä, mutta aika epäileväisiä kuitenkin ollaan, kun ei ole muita oireita ollut lainkaan.

Joten kovasti tässä itsekin kummastuttaa tämä tilanne. Muksua kun terkka koplaili, niin sanoi olevan sironpuoleinen. Tästä itse päättelisin, ettei liiallinen sokerin käyttökään ole syynä, koska vauvahan olisi silloin isokokoinen.

En itsekään tiedä mitään konsteja helpottamaan tuota turvotusta. Käytän itse tukipolvisukkia, jotka estävät hieman jalkojen turtumista, mutta usein myös makoilen jalat kohollaan. Käsien turvotukseen en ole keksinyt mitään, pitänee kokeilla sitä ananasta. Kaikki vinkit olisivat tervetulleita! :)

Vierailija
2/5 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tuo sinun painon noususi olisi mitenkään liikaa. Minulla oli neuvolassa käydessä rv 32+2 painon nousu 775g/viikko, eikä terkka ollu mitenkään huolissaan. Virtsanäytteessä saattaa proteiinit näkyä plussana, jos on tehnyt huonot alapesut tai on niukka virtsanäyte, myös huono juominen vaikuttaa. Myös testejen merkeissä on paljon eroa. Raskausmyrkytykseen kuuluu myös voimakas päänsärky takaraivon seudulla, silmät aristavat kirkaita valoja..

Jalkojen turvotukseen auttaa varmaan parhaiten kun nostaa jalat kohoasentoon. Jos on mahdollista, niin kanttaa työpäivän aikanakin lepuuttaa jalkoja ja nostaa vaikka toiselle tuolille hetkeksi. Ananas auttaa yleensä pieneen turvotukseen.

Toivottavasti oli jotain apua, eikä kuulostanut saarnaukselta. :)

Tyttö87 rv 34+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/5 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse olla vakavaa. Normaali painonnousu on 200-800g/vko ja varsinki loppuraskaudesta tommonenkin painonnousu on ok koska keho kerää vettä imetystä varten. Tietenkään sitä vettä ei kannata sinne tietoisesti "keräillä" eli vältä suolaa jolloin se ei varastoidu kehoon pitemmäksi aikaa, samoten hiilareita kannattaa välttää. Eli enemmän proteiineja hiilareitten sijaan. Toisin sanoen rasvaton maustamaton jogurtti mielummmin kuin leipä.

Muista juoda vettä!!! Ite juon ainakin sen 2 litraa pitkin päivää, todennäköisesti enemmänkin. Ihme kyllä, se vähentää turvotusta. Eli joka janon tunteeseen vettä, eikä mitään mehuja. Nostele jalkoja yläviistoon pitkin päivää jos mahd. ja pienikin kävelylenkki ennen nukkumaanmenoa tekee hyvää. -Itse käytän lisäksi tukisukkahousuja ettei se kaikki neste pakkautuisi jalkoihin.

Jospa se siitä!

Vierailija
4/5 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla se on tosiaan ihan tavallista, etta loppua kohden turvottaa, eika laheskaan aina kyse ole toksemiasta.

Perinteisesti turvotukseen auttaa suolaton dieetti ja runsas nesteen nauttiminen. Jalkoihin tukisukat heti aamusta ja jos sinulla on mahdollisuus, nosta jalat kohti kattoa paivalla.

Painoa tulee raskauden aikan hyppayksittain. Ei 800g ole tavaton. Minulla oli ekassa raskaudessa toksemia ja silloin painoa tuli ensin viikossa 1;6kg, sitten viimeisena viikkona muutamassa paivassa 6kg. Sikio ei kuitenkaan kasvanut lainkaan, eli kaikki oli turvotusta.

Vierailija
5/5 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää et on normaalia, ainakin suurimmaks osaks. Saa nähdä ilmestyykö virtsatestiin neuvolassa koskaan mitään, toivottavasti ei... Mut en jotenkin usko tohon myrkytykseenkä nyt, kun oon monelta kuullut et myrkytyksessä on verenpaine koko ajan koholla... Mulla ollut lähes normaaliarvot nyt, siis samoja arvoja mitä ihan alkuraskaudessa. Välillä vaan heitteli toi alapaine yli 90.

Ja kiitos noista turvotukseen auttavista vinkeistä..