Tuleeko nyt sossu käymään tmv??
Mulla on 5v ja 8v pojat ja kun ne meni nukkumaan eilen klo 19.30 (nukahtavat täyteen uneen alle 30min),lähdin käymään kaupassa. Meni noin 45min.
Vanahempi pojista tiesi et meen ja hänellä oli puhelin sitä varten sängyn vieressä jos oisivat heränneet.
Puhelimeen 1 näppäimeen on laitettu mun nro ja 2:seen lasten pappa ja pojat osaa käyttää puhelinta ja nrota hyvin.
Mitään ei tapahtunut siis. Mut naapurit näki kun lähdin ja tulin ja taisivat tietää et pojat on nukkumassa kotona.
Kommentit (57)
Ihan pimeitä kommentteja! Järki käteen ja hiukan suhteellisuudentajua. Jokainen 70-80-luvun vanhemmista olisi menettänyt lapsensa viranomaisille näillä nykykriteereillä.
Silloin laitan aina lompakkooni hyvin näkyvän lapun, jossa lukee että lapsi on yksin kotona osoitteessa sejase.
Nyt joku tietysti sanoo että entä jos minut ryöstetään ja ryöstäjä menee sitten kotiini, jossa tietää lapsen olevan yksin. Mitkähän mahtavat olla mahdollisuudet?
Ja tuohon liikenne seis -juttuun: sitähän varten on olemassa puhelimet.
oletko koskaan ajatellut mitä tapahtuisi jos sinulle tapahtuisi kauppamatkalla jotain? Esim. kolari, sairaskohtaus, liikenne seis 2h?
Ja varmasti jännittääkin. Ihmettelisin jos ei jännittäisi.
Ja teillä asioista päättää kuka?
Pitääkö sinun siis mielestäsi jättää 5 v. kaveriksi toiselle jos hän niin toivoo? Entä oletko ajatellut että toive voisi johtua siitä, että tuota 7 v ikäistäkin jännittää yksinolemisen harjoittelu?
niinhän ennenkin sai
Asiat paranevat ja lapsi on lapsi! Älä hanki niitä, jos haluat, että ovat aikuisia 7 vuotiaina.
jättää yksin! Kauppareissu, pyykkitupa, roskien vieminen tai postilaatikolla käyminen tms. tms. ei saa olla hylkäämisen peruste! Onko ihme että Suomen lapset voivat pahoin kun traumaattiset hylkäämiskokemukset seuraavat toistaan!
kerrot sitten tilanteen kuten oli/on.
Kyllä ne apua tarjoavat, mikäli katsovat sinun sitä tarvitsevan.
Ei tosiaan kaupassakäynti ole kielletty yh:lta, ei edes vaikka lapset olisivat 3 ja 6v, ja kun toinen on kouluikäinen, ei ole tosiaan tapahtunut mitään pahaa eikä TODELLAKAAN mitään mikä kiinnostaisi sossua. Ihan älyttömiä kommentteja, joiden tarkoitus on vain pahoittaa ap:n mieli ja pelotella häntä. Tai kyseessä ovat jotenkin hysteeriset ja neuroottiset ydinperheen vanhemmat, jotka eivät tajua, että yksin lapsista ja taloudesta huolehtivalla ei tosiaan voi eikä hänen pidä pitää lapsia kädestä puolen metrin etäisyydellä 24/7.
Tiedättekö, mä olen olen tuntenut sekä päiväkodin lastentarhanopettajia, että sosiaalialalla työskenteleviä, jotka ovat yksinhuoltajia, ja hekin esim. vievät koiran illalla lenkille/käyvät kaupassa ja jättävät muksut/muksun siksi aikaa kotiin. Nukkumaan tai hereille. Jos siitä tulee "turvattomuuden tunne" se tulee myös siitä että äiti on keittiössä eikä samassa huoneessa;)
Ja tosiaan tuskin naapurit ilmoittelevat mitään, eihän kukaan esim. tiedä onko sulla kaveri kotona, ja vaikka ei olisikaan, ei vanhemman hetkellinen asunnosta poistuminen ole mikään soittelun asia, ja jos soittavat, että se kävi kuulkaa kaupassa, niin sossu osaa kyllä suhtautua asian kuuluvalla vakavuudella, että vai niin, kaupassa kävit :)
vaan saisivat odottaa autossa sen aikaa kun poikkeaisin kaupassa listan kanssa. Ja näin olen toiminutkin 2 v. ja 6 v. lasteni kanssa! 11 v. osaa jo olla yksin kotona pidempiäkin aikoja.
kavereiden luona, vaihtaa sujuvasti bussia, ratikkaa, tai menee fillarilla, ni miksei voi olla nuoremman kanssa tuntia kotona, hei haloo? Olisithan voinu lähettää sinäkin sen isomman kauppaan.
Se autohan voi, vaikka syttyä palamaan sillä aikaa, tai joku huumehörhö pöllii sen...
Miten 10v lapsi enää sopeutuu yhtään olemaan yksin, kun sitä ei ole aikaisemmin harjoiteltu?
Voi olla aikuisen vaikeaa yksin omassa kodissa.
mutta en IKINÄ jättäisi yksin.
Lapsesta on huolehdittava olipa yh vai ei!
Lapsi ei ole aikuinen eikä tarvitse olla. Itsenäisyys liian aikaisin ei ole hyväksi!
Roskat voi viedä mutta kauppaan ei eli ei lapset yksin noin pitkäksi ajaksi!
Ei tosiaan kaupassakäynti ole kielletty yh:lta, ei edes vaikka lapset olisivat 3 ja 6v, ja kun toinen on kouluikäinen, ei ole tosiaan tapahtunut mitään pahaa eikä TODELLAKAAN mitään mikä kiinnostaisi sossua. Ihan älyttömiä kommentteja, joiden tarkoitus on vain pahoittaa ap:n mieli ja pelotella häntä. Tai kyseessä ovat jotenkin hysteeriset ja neuroottiset ydinperheen vanhemmat, jotka eivät tajua, että yksin lapsista ja taloudesta huolehtivalla ei tosiaan voi eikä hänen pidä pitää lapsia kädestä puolen metrin etäisyydellä 24/7.
Tiedättekö, mä olen olen tuntenut sekä päiväkodin lastentarhanopettajia, että sosiaalialalla työskenteleviä, jotka ovat yksinhuoltajia, ja hekin esim. vievät koiran illalla lenkille/käyvät kaupassa ja jättävät muksut/muksun siksi aikaa kotiin. Nukkumaan tai hereille. Jos siitä tulee "turvattomuuden tunne" se tulee myös siitä että äiti on keittiössä eikä samassa huoneessa;)
Ja tosiaan tuskin naapurit ilmoittelevat mitään, eihän kukaan esim. tiedä onko sulla kaveri kotona, ja vaikka ei olisikaan, ei vanhemman hetkellinen asunnosta poistuminen ole mikään soittelun asia, ja jos soittavat, että se kävi kuulkaa kaupassa, niin sossu osaa kyllä suhtautua asian kuuluvalla vakavuudella, että vai niin, kaupassa kävit :)
varmaan provo. isoja miehiä. miksi kukaan soittelisi jos äiti käy kaupassa jos kotona on puhekykyisiä normaaleja lapsia 2? ennen 5v hoiteli pienempiään.
ovat onnistuneet, kun lapset ovat olleet pienempiä? Kun ne oli vaikka sen 6 ja 3?
Ja kyllä toi on oikeasti aikamoista selittelyä, miksei ap voi käydä kaupassa viikonloppuna? Tai ennen töitä? Tai ihan oikeasti niiden lasten kanssa...
Mulla on saman ikäiset pojat ja vielä 2-vuotias päälle, enkä kyllä vielä jättäisi heitä kahdestaan noin pitkäksi aikaa ( siis pienintä en todellakaan jättäisi isompien vastuulle).
en ole yh mutta lapset halunneet jäädä kotiin samassa iässä ja nuorempanakin.
annathan, eikö niin?
ennen vanha noi vanha poikahan jo teki maataloustyöt hevosen kanssa..
en ole yh mutta lapset halunneet jäädä kotiin samassa iässä ja nuorempanakin.
Pitääkö sinun siis mielestäsi jättää 5 v. kaveriksi toiselle jos hän niin toivoo? Entä oletko ajatellut että toive voisi johtua siitä, että tuota 7 v ikäistäkin jännittää yksinolemisen harjoittelu?