Taas afta - mikä vitamiini puuttuu?
Kolmas afta ihan lyhyen ajan sisään tulossa suuhun. Olen yrittänyt muistaa monivitamiiniporetabletin, mutta ei tunnu auttavan. Mitä pitäisi syödä, ettei noita tulisi? Tai voiko se, että imetän, vaikuttaa asiaan?
Kommentit (35)
Kävin homeopaatin vastaanotolla, kun minulla oli useita aftoja samanaikaisesti. Suurin oli sentin halkaisijaltaan. Todella kipeitäkin ne voivat olla. Ei kärsisi edes puhua ja veden juominenkin sattuu.
Homeopaatti totesi minulla olevan suolistossa liiallista hiivanmuodostusta.
Nykyisinkin niitä tulee yksi tai muutama kerrallaan. Hammastahnan olen vaihtanut.
Aloitin vuoden alussa aamuisin suun purskuttelun kookosöljyllä ja se on pitänyt aftat poissa, wau 😄
Apteekissa on moniakin aineita, jotka nopeuttavat aftan paranemista, esim sellaisia paperilappuja jotka kiinnitetään aftan päälle, se paperi irtoaa itsestään, ja sitten on sellaisia geelejä jotka helpottaa kipua.
En mä usko, että niille mitään voi, välillä niitä tulee, ja välillä ei vuosiin itselläni ainakin.
Oon tulossa hulluksi näiden aftojen kanssa. Edellinen iso afta iski suun takaosaan niin että suuta sattui avata ja jomotus oli karmea. Nyt seuraava kieleen ja nyt jomotus on kahta kauheampi. Puhuminen sattuu, syöminen sattuu eikä huvita syödä. Mikä tätä kipua lievittäisi ?
Vaihdoin hammastahnan Pepsodentista Sensodyneen mutta ei apua. Huoh. Mietin myös olisiko minulla jotain vitamiininpuutosta vai olisinko yliherkkä jollekin ruoalle
Täällä on moni puhunut sitruunoista, mutta itse muistan, että mummoni hoisi minulta aftoja sitruunalla, koska hapan. En tiedä tekikö oikein.
Hyviä neuvoja sait jo! Eli hammastahna vaihtoon ekaksi. Muööa auttaa myös tomaatin, kiivin ja tuoreen ananaksen välttely.
Vierailija kirjoitti:
Oon tulossa hulluksi näiden aftojen kanssa. Edellinen iso afta iski suun takaosaan niin että suuta sattui avata ja jomotus oli karmea. Nyt seuraava kieleen ja nyt jomotus on kahta kauheampi. Puhuminen sattuu, syöminen sattuu eikä huvita syödä. Mikä tätä kipua lievittäisi ?
Vaihdoin hammastahnan Pepsodentista Sensodyneen mutta ei apua. Huoh. Mietin myös olisiko minulla jotain vitamiininpuutosta vai olisinko yliherkkä jollekin ruoalle
Lopeta viljan syönti
Kortisonivoide auttoi minulla.Muutamana päivänä voitelin ja kipu oli poissa.
Vierailija kirjoitti:
Natriumlauryylisulfaatti aiheuttaa monille aftoja. Sitä löytyy useimmista hammastahnoista, mutta muitakin vaihtoehtoja on kuin Elmex. Esim. Rembrandt ja lähes kaikki apteekin tahnat, joista suurin osa on ihan hyvänmakuisia. Natriumlauryylisulfaatti on se vaahtoamista aiheuttava aine, joten harjaus voi tuntua vähän erilaiselta aluksi.
joillekin aftoja tulee stressistä tai esim. tuoreen tomaatin syömisestä. Mutta siis mitään yhtenäistä syytä aftojen syntyyn ei vieläkään ole tutkimuksissa pystytty löytämään. Aftaherkkyys on jossain määrin perinnöllistä.
Vähän tarkempia tietojakin on olemassa, jos vi(i)tsisit päivittää tietosi nykyaikaan.
Mulla oli aivan järkyttävä tilanne aftojen kanssa vuosia sitten (niitä oli jatkuvasti n.8 suussa, olivat aivan järkyttävän kipeitä.) Elmexin puolesta liputan minäkin koska sitä saa kätevästi ruokakaupasta ja apteekin tahnat on aika hintavia. Vihreässä elmexissä on vielä raikas maku, ei se oranssi perusversiokaan kyllä paha ole. 8 vuotta tuosta aftah*lvetistä eikä yhtäkään, edes yhtä pientä pirulaista ole enää ilmestynyt!! Että suosittelisin käyttämään vaikka yhden tuubin tota elmexiä ennen kuin alkaa kovasti karsia ruokavaliota tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aivan järkyttävä tilanne aftojen kanssa vuosia sitten (niitä oli jatkuvasti n.8 suussa, olivat aivan järkyttävän kipeitä.) Elmexin puolesta liputan minäkin koska sitä saa kätevästi ruokakaupasta ja apteekin tahnat on aika hintavia. Vihreässä elmexissä on vielä raikas maku, ei se oranssi perusversiokaan kyllä paha ole. 8 vuotta tuosta aftah*lvetistä eikä yhtäkään, edes yhtä pientä pirulaista ole enää ilmestynyt!! Että suosittelisin käyttämään vaikka yhden tuubin tota elmexiä ennen kuin alkaa kovasti karsia ruokavaliota tms.
Ruokasuolalla voi pestä myös.
Vierailija kirjoitti:
ruisleipä avuksi
Minulla aftat olivat hoitamattoman keliakian syytä. Hoidon alkamisen jälkeen on ollut aftoja vain kun jokin tauti painaa päälle.
Mieheni kärsii ajoittain molemmista. Mutta harvemmin samaan aikaan.