Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 33-vuotias liian vanha hakemaan oikikseen?

Vierailija
21.01.2009 |

Ts. vievätkö nuoremmat työpaikat valmistumisen jälkeen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on taloudellisesti mahdollista niin hae ihmeessä. Nelikymppisenä olet jo tehny luultavasti 5 v alan töitä. Kaduttaa varmasti jos et hae ja jälkeenpäin ajateltuna mietit, että "ihan nuori vielä olin ja olevinaan muka liian vanha..."

Vierailija
2/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajissa on niitäkin, jotka ottavat mieluummin töihin lähes mummoikäisen, jolla ei ole enää pieniä lapsia. On olemassa sellaisiakin työpaikkoja, joissa arvostetaan elämänkokemusta ja sekin voi olla etu, että on jäämässä varmasti eläkkeelle eikä tarvitse irtisanoa, jos työnantajan tilanne muuttuu.

Miksi minusta, yli 40-vuotiaana yliopistosta valmistuneesta on todella kummallista huomata, kuinka moni tälle palstalle kirjoittava on sitä mieltä, että vanhempana on turha opiskella? Minun opiskelukavereissa oli sentään useita minua vanhempia, jotka uuden tutkintonsa avulla saivat paremman työn, kun eräillä olisi ollut organisaatiomuutosten vuoksi edessä lopputili ja työttömyys.

Minkä ikäisiä te itse olette, alle 30 v?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha!!! Minä täytän 39 ja olen aikeissa hakea lääkikseen täällä Ruotsissa. Motivaatio on korkealla ja lukion ja ylioppilastutkinnon arvosanat sen verran hyvät, että mahdollisuudet päästä sisään ovat hyvät jos eivät suorastaan loistavat!

Aina pitää olla unelmia! Ja kyllä uskoakseni elämänkokemuksesta ja työhistoriasta jotain hyötyä on alalla kuin alalla...

Vierailija
4/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi hakea! Ethän sä ole vielä päässyt sinne sisäänkään niin on ihan turha miettiä työllistymistä.

Ja muuten jos olet tarpeeksi kypsä ja avarakatseinen miettimään tulevaisuuden työllistymisiä niin lue tämä ketju eri-ikäsiten,  erilaisten ihmisten ja erilaisilla opiskelu- ja työkokemuksilla kirjoitettuja kirjoituksia työnhausta ja työttömyydestä tämän päivän Suomesta.

Nuo kokemukset eivät välttämättä kosketa sinua koskaan, mutta kuten teksteistä  huomaat, työllistyminen voi olla erittäin vaikeaa pitkällä johtotason työuralla, kielitaidoilla ja vaikka millä työkokemuksilla varustetuille ihmisille.

Haluatko mieluummin siis yrittää vihreämpää oksaa vai jäätkö tähän?

Vierailija
5/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tyopaikat.oikotie.fi/kuukauden-kilpailu

Tässä vielä se puuttuva linkki.

Vierailija
6/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis on käsittääkseni yksi niistä harvoista, jossa voi tosiaan itse nopeuttaa opintojaan reilustikin. Luennoilla ei ole läsnäolopakkoa, luet vaan ja käyt tenttimässä. Tosin tenttiinsä on aina se about 1000 sivua luettavaa, mut siinäkin auttaa tärpit ja se, että osaa poimia olennaisen. T: KTM, sivuaineena oikeustieteet

Vierailija
7/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meninpäs lankaan minäkin ja kommentoin 4 vuotta sitten aloitettua ketjua mikä ei yleensä kuulu tapoihini...Mutta itse asiasta olen silti samaa mieltä: opiskelu kannattaa!

Jos ap luet vielä tätä palstaa ja ketjua, niin kerropa että haitko sinne oikikseen ja pääsitkö? Oletko ehkä jo valmistunut, miten työllistyit? Ja kuinka opiskelu sujui?

Vierailija
8/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 11:16"]

Oikis on käsittääkseni yksi niistä harvoista, jossa voi tosiaan itse nopeuttaa opintojaan reilustikin. Luennoilla ei ole läsnäolopakkoa, luet vaan ja käyt tenttimässä. Tosin tenttiinsä on aina se about 1000 sivua luettavaa, mut siinäkin auttaa tärpit ja se, että osaa poimia olennaisen. T: KTM, sivuaineena oikeustieteet

[/quote]

Osittain totta. Kielet ja seminaarit ovat pakollisia ja vievät aikaa.

Jossei muuta tekemistä ole, niin kannattaa varmaan hakea. Ei siinä mitään häviä.

OTM

Vierailija
9/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Melkein kaikkia aloja voi suorittaa juuri niin nopeasti kuin tahtoo, ellei se sisällä pakollisia harjoitteluja (lääkäri, opettaja) ja laboratoriokursseja (luonnontieteet). Esim. matikasta muuan nuorimies luki itsensä lukion jälkeen vuodessa maisteriksi.

Toki osa työpaikoista jää yli neljäkymppisellä vastavalmistuneella haaveeksi, niihin kun halutaan nuoria kosmopoliitteja, mutta ihan varmasti hyvä työpaikka löytyy. Kysyntää kyllä on!

Vierailija
10/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos aikuisella ihmisellä on (kuten monesti on) työkokemusta riittävästi ja jää opintovapaalle, voi saada opiskeluajaltaan aikuisopintotukea =)

Terv., FM:ksi kahdentonnin "kuukausipalkalla" juuri lukeava

Vierailija
11/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haet! Iällä ei ole mitään väliä, motivaatio on se joka sanelee. Muut asiat kyllä järjestyy. terv, 32v kohta valmis yliopsitosta ja perhekin on.

Vierailija
12/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:36"]

Toki osa työpaikoista jää yli neljäkymppisellä vastavalmistuneella haaveeksi, niihin kun halutaan nuoria kosmopoliitteja, mutta ihan varmasti hyvä työpaikka löytyy. Kysyntää kyllä on!

[/quote]

niin ne jäävät nuoriltakin - ihmeellistä näissä oikisketjuissa kun koko ajan toitotetaan jostain huippu-urasta! ei sitä nuoretkaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta saa.

Vierailija
13/43 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en edes haaveile mistään huippu-urasta, saisinpa edes jotain oman alan työtä! Valmistuin oikeustieteellisestä muutama kuukausi sitten, 38-vuotiaana. Töitä olen hakenut, työharjoittelukin kelpaisi - minä en kelpaa minnekään. Arvosanoissa ei luullisi olevan mitään vikaa, tai onhan siellä viitosten joukossa yksi nelonen ja pari kolmosta. 

Ymmärrän kyllä, että työn saaminen kestää oman aikansa, tosin minä en ole saanut kutsua yhteenkään työhaastatteluun. Tiedän muita yli kolmekymppisenä valmistuneita (naisia) ja kaikilla on ollut vaikeuksia työpaikan saamisessa. Ovat ihmisinä ns hyviä tyyppejä, helppo tulla toimeen, joustavia, ystävällisiä jne, hyvät arvosanat - ei kutsua työhaastatteluun. Eräs heistä perusti oman yrityksen, mutta se ei oikein lyö leiville -tienasi entisessä duunariammatissaan paremmin.

Opiskelu kannattaa tietenkin aina - ainakin sivistyksen kannalta. Voisiko joku vanhempana valmistunut, täysin eri alalta vaihtanut, kertoa tässä ketjussa positiivisesta työllistymiskokemuksesta - itse en sellaista henkilöä tunne. Ja puhun nyt tietenkin oikeustiedettä opiskelleesta henkilöstä.

ps. En jaksa suurennuslasin kanssa syynätä, onko tekstissäni kirjoitusvirheitä, joten jos ei tällä kertaa tartuttaisi niihin.

Vierailija
14/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoilla valmistujilla on tärkeää saada se eka työpaikka. Sen jälkeen ei ole enää ongelmia. Koko opiskeluaika kannattaa siis kuulostella jos jossakin olisi jotain.

Nuorilla on runsaudenpula, eikä edes tiedetä minne uralle oikeastaan halutaan. Vanhoilla on kyse siitä mihin pääsee, ja sen sitten valitsee urakseen. Usein vanhemmat eivät ole myöskään valmiita muuttamaan minne vaan.

Vierailija
15/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos ap alkaa valmistua?

Vierailija
16/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha, 33v kannattaa odotella kuolemaa, toinen jalka jo haudassa :D. 

Tosissaan.Ihmettelen näitä aloituksia, että muilta kysytään olenko liian vanha siihen ja siihen, mistäpä sen kukaan ulkopuolinen tietää? Ihmisellä on vain yksi elämä toteuttaa unelmiaan, ja jos jotain haluaa ja mahdollisuus on niin miksi ei. 

Muakin kiinnostaa tietää mihin ap päätyi :). 

Vierailija
17/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 08:47"]

Liian vanha, 33v kannattaa odotella kuolemaa, toinen jalka jo haudassa :D. 

[/quote]

33-v. on kuitenkin siinä vedenjakajalla. Ei ole nuori eikä vanha. Valmistumiseen ihan ok ikä mutta jos alkaa vasta opiskelemaan tuossa iässä, on valmistuessaan n. 40-vuotias!

Vierailija
18/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:03"]

33-v. on kuitenkin siinä vedenjakajalla. Ei ole nuori eikä vanha. Valmistumiseen ihan ok ikä mutta jos alkaa vasta opiskelemaan tuossa iässä, on valmistuessaan n. 40-vuotias! [/quote]

Entä sitten? Samana päivänä täyttää joka tapauksessa 40 vuotta alkoi opiskella tai ei, ja jos alkoi niin silloin on paperit taskussa.

Vierailija
19/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistun tänä kesällä oikiksesta 39-vuotiaana. Työtilanne on tosiaan tällä hetkellä heikko, eikä opiskelupaikkojen lisääminen (Joensuu) sitä varmasti paranna. Itsellänikään ei ole vielä töitä valmistumisen jälkeen tiedossa ja moni näyttää olevan samassa tilanteessa. Toisaalta taas tiedän sellaisiakin, joilla töitä on ollut koko opiskeluajan ja heti valmistumisen jälkeen hyvä työpaikka on valmiina odottamassa. 

Tutkinto on mahdollista vetää aika tiukkaankin tahtiin halutessaan ja itsenäinen opiskelu sopii aikuisopiskelijalle hyvin. Itse pidin tätä opiskelurupeamaa myös ikäänkuin lomana vuosien työputken jälkeen, olen myös harrastanut, matkustanut, sukuloinut, tehnyt kaikenlaista, mitä omatahtinen päivien aikatauluttaminen on mahdollistanut. 

Vaikka siis töitä ei olekaan vielä tiedossa, en ole huolestunut. Opiskelun myötä olen saanut paljon lisäarvoa elämääni ja olen alkanut kyseenalaistaa työelämää ja sen sääntöjä siihen malliin, etten edes tiedä haluanko koskaan toimia perinteisessä juristin tehtävissä. Eli opiskeluaika on ollut kehittävää ja ajatuksia herättävää monessakin mielessä. 

Kannustan lämpimästi kaikkia toteuttamaan haaveensa! Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan tai muuttamaan elämänsä suuntaa!

Vierailija
20/43 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:11"]

Itse valmistun tänä kesällä oikiksesta 39-vuotiaana. Työtilanne on tosiaan tällä hetkellä heikko, eikä opiskelupaikkojen lisääminen (Joensuu) sitä varmasti paranna. Itsellänikään ei ole vielä töitä valmistumisen jälkeen tiedossa ja moni näyttää olevan samassa tilanteessa. Toisaalta taas tiedän sellaisiakin, joilla töitä on ollut koko opiskeluajan ja heti valmistumisen jälkeen hyvä työpaikka on valmiina odottamassa. 

Tutkinto on mahdollista vetää aika tiukkaankin tahtiin halutessaan ja itsenäinen opiskelu sopii aikuisopiskelijalle hyvin. Itse pidin tätä opiskelurupeamaa myös ikäänkuin lomana vuosien työputken jälkeen, olen myös harrastanut, matkustanut, sukuloinut, tehnyt kaikenlaista, mitä omatahtinen päivien aikatauluttaminen on mahdollistanut. 

Vaikka siis töitä ei olekaan vielä tiedossa, en ole huolestunut. Opiskelun myötä olen saanut paljon lisäarvoa elämääni ja olen alkanut kyseenalaistaa työelämää ja sen sääntöjä siihen malliin, etten edes tiedä haluanko koskaan toimia perinteisessä juristin tehtävissä. Eli opiskeluaika on ollut kehittävää ja ajatuksia herättävää monessakin mielessä. 

Kannustan lämpimästi kaikkia toteuttamaan haaveensa! Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan tai muuttamaan elämänsä suuntaa!

[/quote]

Voisitko vielä tuossa iässä auskultoida ja päästä lopulta vaikka syyttäjäksi tai jopa tuomariksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän