Virikehoitolasten vanhemmat!!!
Oletteko varmoja, että teidän lapsi todella nauttii päiväkodissa olosta? Itse opena näen päivisin lapsia joilla surkea olo kun joutuu jäämään hoitoon tietäen äidin olevan kotona. Tai oletko varma, että hän saa niitä kuuluisia virikkeitä? On paljon päiväkoteja joissa toimintaa ei juurikaan ole, lapset pyörii vapaasti taistellen/riehuen koko päivän, jouluna tehdään se pakollinen tonttu jne. Jos lapsi illalla kiukkuaa kun häntä haet se ei itsestään selvästitarkoita että haluisi jäädä päiväkotiin vaikka sanoo sinulle, että mene pois tms. hän osoittaa mieltä kun olet hänet hylännyt :(
Kommentit (97)
hmmm.... noh vika on varmaan teidän päiväkodissa...tai sinussa !!!!!! tekstistä sai kyllä sen vaikutelman että olet aika kyllästynyt työhösi ... kyllä meidän lapsi tykkää olla päiväkodissa 1v7kk ja eikä minua olla vielä tuomittu siittä että olen kotona vauvan kanssa. ja mitähän se ees muille kuuluisi sillä minähän sen hoidon maksan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
päivähoito maksut eivät kata alkuunkaan siitä syntyneitä kuluja!
Turha ihmetellä virikelapsia, jos ei ole kunnallisia päiväkerhoja, puistotoimintaa ja avointa päiväkotia!
että seurakunnan järjestämät aktiviteetit riittävät. Näinhän asia ei ole.
Turha ihmetellä virikelapsia, jos ei ole kunnallisia päiväkerhoja, puistotoimintaa ja avointa päiväkotia!
poika päiväkodissa vaikka itse olen kotona (työttömänä). Olen ollut kotona jo pari vuotta. (välillä teen pätkätöitä osa-aikaisesti) Poika viihtyy päiväkodissa loistavasti. Joka päivä on paljon ohjattua toimintaa. Pojalla ei kotona ole ikäistään seuraa ollenkaan. Isovelikin on useamman vuoden vanhempi.
Silti meillä mennään lapsen ehdoilla. Hoitopaikka on varattu 6.30-17.00. Lapsi on päiväkodissa hyvin vaihtelevasti. Välillä jos on omia menoja (työkkäri ym. juttuja) tai sattuu olemaan töitä hän saattaa olla päiväkodissa 6.30-17, välillä 10-14. Välillä poika on joka päivä päiväkodissa, välillä on koko kuukauden kotona. Jos lapsi sanoo ettei halua mennä päiväkotiin ja itselläni ei ole pakollista menoa, niin lapsi saa jäädä kotiin.
Usein haluaa itse päiväkotiin, koska ei tosiaan ole sitä ikäistään leikkiseuraa. Mielellään on aina jäänyt sinne. Joskus ei edes sano heippa, kun juoksee riemusta kiljuen kavereiden luokse. Jos haen liian aikaisin pois, tulee nurinaa kun leikit on kesken, mutta sopivasti ajoitettuna juoksee iloisena luokse.
Minusta on ihan oikeutettua että noinkin iso lapsi saa olla ikäistensä seurassa sekä tarvitsen sen paikan jos töitä sattuu löytymään. Mutta sitä en itsekkään ymmärrä, että alle 3 vuotias on päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Alle 3 vuotiaalle riittää kerho kerran viikossa.
olen varma, että hän nauttii päiväkodissa olosta. On 6 vuotias, enkä ole työntänyt häntä sinne vauvan takia, vaan hän on perheen kuopus ja on virikehoidossa vain siksi, että saa ikäistään seuraa. Itse olen kyllä työelämässä, mutta pystyisin töiden puolesta kyllä lapsenkin hoitamaan, mutta haluan, että lapseni saa olla myös päiväkodissa.
jatkoi normaalisti hoidossa nyt talvella, vaikka syntyi vauva. Vähän lapsen oman tahdon mukaan on menty eli saa jäädä kotiin, jos haluaa. Harvoin haluaa. Ja jos on vaikka ollut pe kotona, niin jo sunnuntaina kysyy, pääseekö huomenna päikkyyn. Ne kaverit, ne kaverit. Heillä on siellä pieni ryhmä (keskinmäärin alle 10 lasta paikalla) ja kolme hoitajaa siinä. Kaverinkipeä on todellakin ja ei meilläpäin ainakaan tuon ikäiset ole missään muualla kuin päiväkodissa ja sitten perheidensä kanssa illat. Viikonloppusin sitten kutsutaan välillä niitä samoja hoitokavereita kylään.
hmmm.... noh vika on varmaan teidän päiväkodissa...tai sinussa !!!!!! tekstistä sai kyllä sen vaikutelman että olet aika kyllästynyt työhösi ... kyllä meidän lapsi tykkää olla päiväkodissa 1v7kk ja eikä minua olla vielä tuomittu siittä että olen kotona vauvan kanssa. ja mitähän se ees muille kuuluisi sillä minähän sen hoidon maksan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olisi ensimmäinen lapsi mitä minä kuulen joka on saanut noin pienenä adhd-diagnoosin. Omani sai vasta kouluiässä ja se kuulemma on aika normaali aika, monet saavat koulun kynnyksellä, eskariaikana tms.
adhd-lapsi joka ammattilaisten suosituksesta käy päiväkodissa osa-aikaisesti. Olen päättänyt, että jos lapsi joku aamu oikeasti osoittaa haluttomuuttaan lähteä tarhaan, niin en häntä sinne väkisn vie. Saa pitää vapaapäivän. Kun ei tuo hoito minulle mikään hyöty ole. Enemmänkin rasite kuskailujen takia. Mutta eipä ole sellaista päivää vielä eteen tullut, menee kovin mielellään ja odottaa aina kavereiden näkemistä. Hänellä paljon hyviä kavereita tarhassa. Ikää 4 vuotta.
meidän alueella toinen päiväkodeista muuttuu "puolipäiväiseksi" eli vastaamaan alueen kysyntään ns. virikepaikoista. Meilläkään ei ole kuin srk:n kerho muutamana päivänä viikossa yli 3.vuotiaille, sekä perhekerho kerran viikossa.
ekaks mieleen että enpä haluais ap:lle lapsia jättää. Jotenkin ikävän ihmisen maineen tuosta tekstistä saa. Jotenkin kyllästynyt työhänsä ja ei ehkä ollenkaa sopiva työskentelmää päiväkodissa?
Mistä ap tietää joka kodin parhaan ja tilanteen??
Minäkään en henkilökohtaisesti ymmärrä tätä "virikepäiväkoti toimintaa", vaikka oma lapseni on ns. "virikelapsi". Oma lapseni jatkoi 3,5 vuotiaana päiväkodissa puolipäiväisenä, eli 3pv/viikko 9-15, kun hänelle syntyi pikkusisarus. Syynä oli se, että lapseni on kielipäiväkodissa ja mennäkseen ko. kielellä esikouluun ja myöhemmin myös kouluun, vuosi pois tuosta päiväkodista ja paikka sekä kielitaito olisi menetetty. Lapseni tarvitsee kieltä, ei siis ole vanhempien päähänpisto, että hänen olisi hyvä saada kielitaito.. Silti, joka ikinen päivä koin syyllisyyttä viedessäni 4-vuotiaan hoitoon, vaikka hän sinne itse mielellään menikin. Meillä ei pihapiirissä ollut lapsia ja sisaruskin sattui olemaan huutava koliikkitapaus.. Onneks tuossa päiväkodissa puolet lapsista on ns. "virikelapsia", että siellä ei päiväkodin tädit eikä muut äidit katso meikäläisiä kieroon :).
En silti itsekkään pysty ymmärtämään, miksi isompia lapsia viedään hoitoon pikkusisaruksen synnyttyä, ellei asialla ole pakottava tarve, kuten kuntouttava, äidin sairaus tms). Paremmin ymmärään 5-vuotiaan "virikehoidon", he alkavat jo olla siinä iässä, että pelkkä kotikuvio ei riitä ja muissa maissa 5-vuotias on jo koulussa, mutta, että 2-3-vuotias hoitoon, se nyt vaan menee yli ymmärrysrajan.
Esikoinen oli 4 kun keskimmäinen syntyi ja hän oli puolipäiväisenä päiväkodissa, koska halusi, ihan varmasti halusi. Tämä keskimmäinen oli 3 kun kuopus syntyi ja hänkin on päiväkodissa puolipäiväisenä 13pv/kk ja haluaa sinne mennä, itseasiassa kiukuttelee kun on vapaapäivä eikä pääse päiväkotiin. Ja yllätys yllätys, olen itsekin ope päikkäris! Joo ja minä myös työssäni näen lapsia joiden ei ehkä kuuluisi olla päiväkodissa kun jompikumpi vanhemmista kotona. Mutta lapsia on ERILAISIA, toiset oikeasti nauttii toisten lasten seurasta ja ovat sosiaalisia ja kaipaavat muutakin seuraa kun äiti joka hoitaa vauvaa. Ja tietysti aika ratkaisee, en hyväksy kokopäiväistä hoitoa, mutta puolipäivää kolme kertaa viikossa ei ole hylkäämistä jos lapsi itse haluaa. En minäkään lasta veisi pk:hon jos ei sinne haluaisi.
Jo pelkästään se, että toiset maksaa
Ellei palkkasi ole noin 5000 e/kk/hoidossa oleva lapsesi niin muut maksavat myös sinun lapsen hoitopaikan. Jos olet perus duunari mamma niin verosi eivät riitä maksamaan edes yhtä hoitopäivää viikossa (hoitolapsen hinta kunnalle on 1000 e/kk).
jopa siirtämään työhönpaluutaan siksi, ettei lapselle löydy hoitopaikkaa, koska virikelapsia istutetaan turhan päiten hoidossa, riittää perusteeksi.
No on ihan puhtaasti omaa hölmöyttä jos ei saa lakisääteistä paikkaa kunnalta. Kunnalla velvollisuus antaa hoitopaikka 4 kk aikana. Jos työhön tai opiskelmaan meno vaatii nopeampaa hoitopaikkaa on myös se järjestettävä. Nopeimmillaan hoitopaikka on järjestettävä kahdessa viikossa.
mutta tähänhän se välttämättä johtaa, kun hyysäysyhteiskunta menee tarpeeksi pitkälle.
Saksan malli olisi sitten varmasti parempi. Siellä äidit ovat kotona siihen asti että lapsi menee kouluun, koska kunnallista päivähoitoa ei ole ja omaan nannyyn on todella harvalla varaa.
Tai ehkäpä Englannin malli, jossa lapset menevät kouluun 3-vuotiaana. Virike ongelmaa ei ole koska kaikki 3-vuotiaat on velvoitettu menemään kouluun.
Sitten kun joka kunnassa saa automaattisesti kaikki sisarkset... samaan lähitarhaan äitiysloman jälkeen ja jokaiselle lapselle on sopiva kerho- tai puistotätipaikka noin 3 x 3 h viikossa, voidaan virikehoidon purkamisesta alkaa keskustelemaan.
Näitä keskusteluja usein seuraavana tosin odotan edelleen realistista kuvausta vaihtoehtoisesta systeemistä ja sen todellisista kustannuksista yhteiskunnalle. Ei ole vielä sellaista tällä palstalla näkynyt, laiskaksi haukkumisia ja muita säälittäviä vetoja vain. : ) Eipä ole virikehoidon vastustajilla kunnon perusteita näköjään, kun ei ole malttia edes miettiä asioita omaa sädekehää pitemmälle.
On ollut paljon viestejä siitä, kuinka käydään puistoissa ja naapurin lapset pihalla viihdyttävät ja kuinka pitää muutta keskelle lähiötä eikä minnekään metsään, MUTTA kun se lähiötalo maksaa maltaita sellaisessa kunnassa, jossa on näitä puistoja ja muuta virikettä kotihoidossa oleville lapsille. En olisi hoitamassa lapsiani kotona, jos meillä olisi varaa hankkia tuollainen luxustalo. Olisin töissä, koska korkeat lainanlyhennykset on maksettava. Asumme keskellä metsää siksi, että emme kykene ottamaan niin isoa lainaa, ja kuntakaan ei tarjoa mitään lapsiperhepalveluja päivähoitoa lukuunottamatta, joten siksikin täällä on edullista. Lähtökohta onkin se, että kun kunnat velvoitetaan huolehtimaan tasapuolisesti näistä samoista asioista, voidaan vasta silloin valittaa näistä virikelapsista.
Vielä tuosta adhd-diagnoosista. Meidän kunta (joka siis kaikessa lapsiperheasiassa todella kivikautinen mutta ei sitten kai tässä) antaa 4-vuotiaalle adhd-"diagnoosin", joka siis on epäily ja johon heti tarjotaan terapiaa ja päivähoitopaikkaa. Tarkoituksena siis varhainen puuttuminen. Kaksi ystävieni lasta on saanut tämän diagnoosiepäilyn ja siihen heti terapiaa ja tutkimuksia, ja tosiaan tarhapaikka sen perusteella heltiää heti. Oman poikani 4-vuotisneuvola on syyskuussa ja kovasti odotan, mitä sieltä sanotaan, kun poika on nyt kotihoidossa mutta äärimmäisen energinen ja levoton. Meidän kunnassa on laskettu, että varhainen puuttuminen on itse asiassa halvempaa kuin se, että nämä tapaukset pamahtavat silmille joskus koulussa.
Jo pelkästään se, että toiset maksaa
Ellei palkkasi ole noin 5000 e/kk/hoidossa oleva lapsesi niin muut maksavat myös sinun lapsen hoitopaikan. Jos olet perus duunari mamma niin verosi eivät riitä maksamaan edes yhtä hoitopäivää viikossa (hoitolapsen hinta kunnalle on 1000 e/kk).
No, mun kuukausipalkka on noin 9000 eur/kk ja miehellä enemmän. Olemme kait niitä harvoja, jotka ollaan nettomaksajia näissä haaskauskekkereissä. Suomessa on yli 5000 eur/kk tienaavia todella vähän. Suuri osa tästä ns. hyvinvoinnista maksetaan lainarahalla. Se ei näytä huolettavan ketään. Kyllä ne lapset ja lapsenlapset virikehoitonsa sitten aikanaan maksaa.
jopa siirtämään työhönpaluutaan siksi, ettei lapselle löydy hoitopaikkaa, koska virikelapsia istutetaan turhan päiten hoidossa, riittää perusteeksi.
No on ihan puhtaasti omaa hölmöyttä jos ei saa lakisääteistä paikkaa kunnalta. Kunnalla velvollisuus antaa hoitopaikka 4 kk aikana. Jos työhön tai opiskelmaan meno vaatii nopeampaa hoitopaikkaa on myös se järjestettävä. Nopeimmillaan hoitopaikka on järjestettävä kahdessa viikossa.
Tällaisesta on ihan turha puhua, kun totuus on toisenlainen. Kun hoitopaikkoja ei ole, niitä ei ole, vaikka olisi miten velvollisuus järjestää. Naapurin äiti joutui todella siirtämään työhönpaluutaan, kun hoitopaikkaa - jota oli kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ajallaan haettu - ei vain löytynyt. Vasta kun perheen lakimies ilmoitti, että lapsi tulee 1.syyskuuta alkaen kaupunginjohtajan kansliaan hoitoon, hoitopaikka järjestyi kahden viikon varoitusajalla. Näin pk-seudulla.
mutta tähänhän se välttämättä johtaa, kun hyysäysyhteiskunta menee tarpeeksi pitkälle.
Saksan malli olisi sitten varmasti parempi. Siellä äidit ovat kotona siihen asti että lapsi menee kouluun, koska kunnallista päivähoitoa ei ole ja omaan nannyyn on todella harvalla varaa.
Tai ehkäpä Englannin malli, jossa lapset menevät kouluun 3-vuotiaana. Virike ongelmaa ei ole koska kaikki 3-vuotiaat on velvoitettu menemään kouluun.
Ehkä jossain päin Saksaa on näin, minulla on tuttuja Berliinissä, Stuttgartissa, Münchenissä ja Emdenissä ja siellä on ihan normaalit kindergartenit. Tosin perheet joutuvat maksamaan niistä enemmän kuin suomalaisen max pari satasta kuussa. Ja 3-vuotiaiden "koulu" on vain eri nimi "päivähoidolle". Tai pitäiskö se kirjoittaa "virikepäivähoito".
Tätä, kun taas kerran seuraa niin ihmisillä ei yksinkertaisesti ole mitään käsitystä asioista...
Oletetaan äiti, jonka palkka työstä on 2000 e/kk. Tästä summasta hän maksaa veroa maksimissaan 400 e/kk.
Lasten todelliset hoitokustannukset ovat alle kolmivuotiaalle bruttona noin 1500 euroa kuukaudessa ja yli kolmivuotiaalle noin 1000 euroa.Tuosta kun laskee niin äidin palkastaan maksamalla verolla (huom. tuosta 400 eurosta maksetaan paljon muutakin kuin päivähoitoa) ei ole mitään vitun merkitystä valtion tai kunnan budjetille.
Toisinsanottuna jos päivähoidosta halutaan säästää niin toinen lapsen vanhemmista pitää määrätä kotiin. Tämä on OIKEASTI ainoa keino alentaa merkittävästi päivähoitokustannuksia.
Ei ole mitenkään rahallisesti perusteltua vaatia virikelapsia pois päivä hoidosta, sillä onko äiti töissä vai kotona ei ole mitään merkitystä.
jos mutsi opettelee symbioosia vauvan kanssa ja syljeskelee kattoon himassa tuilla ja hoidattaa vanhemmat lapsensa a´ 1000 €/kk, niin se on paljon kalliimpaa kuin että se sama mutsi on kotona vaikka kolmen lapsen kanssa. Silkkaa säästöä 2000 ´€/kk.
Päiväkodit eivät ole nykyään pelkkiä lasten hoitopaikkoja vaan siellä tarjotaan varhaiskasvatusta. Miksi vain työssäkäyvien lapsilla olisi siihen oikeus?
Kyllä kasvatus kuuluu vanhemmille, vai oletko sitä mieltä että ensin päiväkoti ja myöhemmin koulu ottavat vastuun kasvatuksesta. Huh, mikä ajatusmaailma.
Mielestäni virikelapsille pitää löytyä jokin muu ratkaisu kuin yhteiskunnalle kallis päivähoito.
Työssä käyvät vanhemmat joutuu kiikuttaa lapsia pidemmälle hoitoon kun lähipäiväkodeissa on näitä virikelapsia ja jos ajatellaan päivähoitomaksua niin harvemmin ne virikelasten vanhemmat sitä täyttä maksua maksavat.
Vanhempi lapsi 2,7v viety tarhaan ja vauva nukkuu miehen kainalossa.
Miehellä vapaapäivä ja olemme lähdössä vauvan herättyään shoppailemaan ja syömään.
Kiitos subjektiivinen päivähoito-oikeus!!
Meillä esikoinen ollut yksivuotiaasta joka arki pari tuntia puistotädillä. Eipä tullut todellakaan mieleen laittaa häntä päiväkotiin vauvan synnyttyä. Minusta oli ihanaa olla kotona kahden lapsen kanssa ja oikeasti vauva meni kyllä esikoisen rytmillä, eikä toisinpäin. Nyt esikoinen täyttää 4 ja huomaan, että kaipaa jo muuta toimintaa, vaikka kyllä edelleen menee ihan innolla joka päivä puistoon. Syksyllä menee 8-13 leikkikouluun (myös kielen takia). Eli lyhyesti, meillä juuri tämä puistotäti mahdollisti sen, että viihdyin ihan älyttömän hyvin kotona lasten kanssa, enkä töihin kaipaa. Ei tarvitse joka ikinen aamu mennä hiekkalaatikolle tekemään kakkuja, silti lapset ovat säännöllisesti ulkona ja saavat juuri sopivasti lapsikontakteja. Harmi vaan, että puistotätejä ei juurikaan enää ole. Ja yksi syy siihen on, että kaikkialla ei lapsia riitä, koska menevät jo niin pieninä päiväkotiin. Harmittaa, jos kyse on siitä, että "varataan" se päiväkotipaikka, koska sitten saa paremmin myös vauvan samaan päiväkotiin. Mielestäni systeemissä vikaa. Pitäisi jotenkin pystyä takaamaan sitä paikkaa, sitten kun sen aika on, niin että äidit "uskaltavat" pitää lapsensa kotona.
minä ajattelen että miksi tehdään lapsia jos ei jaksa tai halua hoitaa heitä jos itse on kotona.
Työssäkäyvät, opiskelijat, sosiaaliset perusteet ovat OK, mutta paljon ohi tuon normaalikäytännön, eli että lapsi voi olla kotona jos siellä on vastuullinen ihminen, ylensä äiti...
Lapsia kannattaa hankkia sen verran harvaan, että edellinen on ainakin vaipoista pois ja muutenkin omatoiminen, ainakin pukemisessa, syömisessä jne. jos äitiyslomalla ja sisaruksen hoitovapaan aikana ei halua hoitaa omaansa...
Onko tarkoitus että yhteiskunta vastaa lasten hereilläoloajasta noinkin paljon; silloinkin kun äiti on kotona terveenä? Moni lapsi on poissa ns. virikelapsena" ja äiti kotona.
Kun oikein ajattelee, niin mitä se sellainen perhe-elämä on että muille laitetaan lapsi hoitoon jos itse voi hoitaa.
Toisaalta on myös äitejä jotka mieluimmin hoitaisivat itse jos olisi varaa olla kotona taloudellisesti. eli ei näköjään mahdotonta ole itse hoitaa lapsensa kun sellaisiakin löytyy jotka ovat näyttäneet sen mahdolliseksi...