Mitenkäs pitkään autolla voi vielä ajaa sen jälkeen kun bensavalo
syttyy? Onko siihen joku "nyrkkisääntö"? Olen ihan ummikko autoissa, ja nyt ei oo rahaa tankatakaan :-(
Kommentit (22)
Meidän autoilla pääsee kummallakin taajama-ajoa n. 100 km ainakin, sen enempää en ole uskaltanut kokeilla. Kaupunkiajoa tietty sitten vähemmän. Mutta ainakin sen 50 km uskaltaa ajaa millä vaan autolla.
että riippuu ihan autosta MISSÄ VAIHEESSA tuo bensavalo syttyy. Joissain autoissa syttyy, kun bensaa on jäljellä 5 litraa, toisissa vaikka silloin kun jäljellä on 10 litraa.
Kulutuksen takiako? Jos toi kai vie jotain 10 litraa per 100 km. ap
Eli kuinka paljon siinä automallissa on varattu "varatankille". Eli missä vaiheessa bensa/dieselsäiliötä pitää nesteen olla että opiskelijavalo syttyy.
Mun autossa on 75 litran tankki, josta noin 10 litraa ollessä jäljellä syttyy lamppu.
jossain pikkuautossa jossa on 40 litran tankki voi varatankinkin osuus olla pienmpi.
syttyy? Onko siihen joku "nyrkkisääntö"? Olen ihan ummikko autoissa, ja nyt ei oo rahaa tankatakaan :-(
Nyrkkisääntö on että tankkaat heti.
siihen, minkälainen kulutus on siihen asti ollut. Sehän voi vaihdella paljonkin riippuen siitä minkälaista ajoa on ollut (nopeus, tasaisuus, renkaat jne.) ja minkälaista ajoa tulee olemaan, milloin mittarit on viimeksi nollattu yms. yms.
Ei noihin kilometrilukemiin ihan täysin kannata luottaa.
Meidän autossa lukee mittarissa montako kilsaa vielä pääsee.
Toi 50 kilsaa on varmaan suht turvallinen matka. Mahdollisimman tasaista ajoa...ja käynnistykset sekä kiihdytykset kuluttaa aina enemmän.
riippuu varatankin koosta, auto kulutuksesta ja siitä, mitä ajoa ajat juuri silloin (kaupunkiajo kuluttaa enemmän kuin maantieajo jne)
Mun autossa ei edes ole sellaista ylellisyyttä kuin bensavalo. Polttoainemittaria tarkkailen, kun se on punaisen alueen alapuolella vähän, on jo kiire tankille. Siinä vaiheessa ajetaan jo melkein "bensanhajulla".
Nyrkkisääntö on että tankkaat heti.
Tarkkaa ei tietenkään voi sanoa. Jos olis pakkanen niin auto ei välttämättä lähtis edes käyntiin. Oma volvo teki joskus sen tempun. Ajotietokone näytti että sillä pystyy ajamaan vielä 60 kilsaa. Yöllä oli pakastanut ja aamulla kun olin lähdössä bensa-aseman kautta töihin, niin autopa ei suostunut edes käynnistymään.
ja kyllä yleensä sen 50 km voi turvallisesti vielä ajaa vaikka bensavalo palaisikin
meidän tämänhetkisillä autoilla pääsee n. 150 km (ajotietokone näyttää molemmissa suht oikein, on tullut testattua :)
Toisaalta ei mulla toimi edes koko bensamittari kuin ajoittain eli joutuu aina kattomaan trippimittarista :)
Kokeiltiin monta kertaa ja aina se riitti kahden kilometrin päähän bensa-asemasta :D :D
N. 50 kilsaa