3v Pojan hidas puheen kehitys
nyt haluan purkautua kun tuntuu ettei ole voimia tämän asian kanssa. auttakaa ketkä osaatta, kiitos jo etukäteen.
olen kolmen lapsen äiti.vanhimmalla pojalla 3v on puhe aika epäselvää, itse ymmärrän häntä suht hyvin mutta vieras ihminen ei taho saada hänestä selvää.
poika puhuu paljon, jotkin sanat tulee tosi selvästi mutta sitten on taas paljon mistä ei tahdo ymmärtää. puheterapia käynnit aloitettu vastikään, 2 krt kuussa. muuten poika on aika touhukas, ja osaa hienosti syödä, pukea, riisua, leikata saksilla yms. kuivaksi oppinut 2v. ongelma on vaan tämä puheen epäselvyys.
onko teillä muilla kokemusta tämän asian tiimoilta.?
toisinaan tulee sellainen tunne ettei halua viedä poikaa vieraisiin paikkoihin kun niin usen saan kuulla että miten se ei osaa puhua?? se sattuu minun aika kipeästi. Onko vika minussa äidissä kun lapsi oppinut hitaasti puhumaan??
lapsi tykkää kovasti touhuta kaikkea, askarrella, tykkää kun kirjoja luetaan.
puheterapeutti antoi viime käynnillä kymmenen sivun viitomankieli lappuja joita pitäisi opetella, niissä oli värejä ja eläimiä.
itse en oikein tajunnut miksi tähän pitäisi viittoman kieli vielä sotkea?? eikä lapsi ole yhtään halukas niitä opettelee, ja olenkin ajatellut etten niitä väkisin hänelle ala opettelee.
auttakaa ja kertokaa ideoita miten saisin pojan puheen selkeytymään? itse tunen olevan kovin avuton ja väsynyt kolmen pienen lapsen äiti.
Kommentit (3)
ei mulla ole tullut mieleenkään etten kävisi hänen kanssaa vieraassa paikassa, ihan normaalia elämää me eletään. Jos muut ei ymmärrä hänen puhettaan niin ei voi mitään, pääasia on se että lapsi saa elää ihan samanlaista elämää kuin muutkin lapsemme.
Ne tukiviittomat ovat lapselle tärkeitä, joten ap käytä niitä. Ne edesauttavat puheen tulemista ja myöskin lapsen stressi puhumisesta voi hävitä. Ei se puheterapeutti niitä huvikseen jakele. Minä olen ne toimittanut myös päiväkotiin ja siellä kaikki ryhmäläiset käyttävät niitä eikä kukaa ihmettele....
Meillä poika täyttää pian 3 ja sanoja on vain muutama.Luulen sen johtuvan siitä ettei hänen "tarvitse" oppia kun ymmärrämme kaiken mitä hän tarkoittaa.Olemme käyneet puheterapiassa kahdesti ja viime kerralla saimme 4 kuvakorttia.Pidin kuvia itsekkin ensin turhina, mutta poika tykkää kuvista ja näyttää esim. hanan kuvaa vettä halutessaan ja yrittää selvästi sanoa sanaa perässäni.Poikamme on muuten iloinen, sosiaalinen, nopea oppimaan mutta puhe ainoastaan tökkii.On kurjaa kun huomaa että poika harmistuu kun joku ei ymmärrä häntä, silloin alkaa huutamaan, mikä taas tulkitaan huonona käytöksenä/ilkeytenä.Poika on kiinnostunut valokuvauksesta, joten teimme itse uudet kuvakortit valokuvista.Poika näyttää potan kuvaa kun on hätä, maitolasin kuvaa maitoa halutessaan yms.Itselläni oli aluksi kovin paha mieli kun huomasin ettei pojan puhe kehity normaalisti, mutta olen puistoissa ja kerhoissa kertonut avoimesti asiasta ja ihmiset suhtautuvat ymmärtäväisesti.Tämä on kuitenkin pieni asia kun ottaa huomioon että meitä on siunattu terveellä lapsella...
Meidän tyttö on nyt 3v3kk. Sanoja ollut aina todella vähän, puheterapeutille soitin vähän ennen 3v synttäreitä vaikka terveydenhoitaja olikin eri mieltä.. Tyttö ymmärtää kaiken mutta sanoja ei vain tule, ongelma puhemotoriikassa.
Musta tuntu et kaikki oletti että 3v osaa puhua ja kyselivät kaikkea mihin tytöllä ei ollut sanoja, jouduin aina vastaamaan hänen puolestaan.
Meillä puheterapeutti oli sitä mieltä että lähdetään vahvistamaan ja toistamaan niitä vähäisiä sanoja mitä osaa, vihkossa on kuvia ja sanat mitä pitää harjoitella. Edellisellä eli kolmannalla kerralla oli harjotteissa esim. kuu-kukka, koira-kukka yhdistelmiä. Ja tyttö osasi sanoa "ei nää" niin sitä sit harjoiteltiin esim. "hauva ei nää" "auto ei nää" aina sen mukaan mitä sanoja osaa.
Varsinaisia viittomia ei meille ole annaettu mutta tyttö oppi puheterapeutilta miten näytetään "iso" kun ei ollut sanaa sille.
Toisella käynnillä saatiin arvio että osaa 50 sanaa. Viime käynnin jälkeen tuli kuukaudessa 50 uutta sanaa, ja tasaisesti tulee koko ajan lisää. Nyt tuntuu hienolta kun osaa sanoa oman nimensä. :)
Tyttö on myös itse innoissaan kun huomaa sanovansa uuden sanan ja se pitää heti kirjoittaa ylös. :)
Tyttö aloitti viime syksynä srk:n kerhossa 3h/2kertaa viikossa, ohjaajat sanoi monesti etteivät lähellekään aina ymmärrä mitä tarkoittaa tai yrittää sanoa. Mutta hyvin siellä on mennyt silti.
En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta toivon että teilläkin puhe paranee ajan myötä!
Meillä ens viikolla taas puheterapeutti, katsotaan mitä silloin sanoo..
-Bejpi-