Ulvilan surman poliisit ihmeissään: Miksi asunto oli niin siivoton?
Ulvilan surman rikospaikalla Anneli Auerin talossa noin viikko surman jälkeen käyneet poliisit kertoivat oikeudessa, että asunto oli poikkeuksellisen sotkuinen. He pohtivat jo tuolloin, oliko tämä merkki jonkinlaisesta elämänmuutoksesta, joka olisi tapahtunut jo ennen veritekoa.
- Kodinhoitohuoneessa vaikutelma oli normaalista poikkeava. Likaisia vaatteita lyöty yhteen isoon kasaan, kertoi vanhempi rikoskonstaapeli.
Tavaraa oli hänen mukaansa epämääräisissä kasoissa ympäri asuntoa. Keittiössä oli "mieletön määrä" tyhjiä ketsuppipulloja, vessassa tyhjiä paperirullia.
Hän kertoi pitäneensä avoimena myös sen mahdollisuuden, että tekijä olisi perheen sisältä.
- Onko tapahtunut elämässä jotain, mikä voisi selittää tapahtuneen, jo ennen tekoa? Liikuin avoimin mielin laidasta laitaan, hän kuvaili sotkun herättämiä ajatuksia.
Nykyään eläkkeellä oleva rikosylikonstaapeli puolestaan kertoi, että ulkoapäin järjestys oli normaali.
- Sisällä järjestys oli erilainen. Esimerkiksi vaatekaapissa oli noin 15 tyhjää dödö- tai deodoranttipurkkia vaatteiden joukossa.
Hänelle syntyi mielikuva, ettei viimeisen puolen vuoden tai vuoden aikana asunnossa ollut siivottu.
- Ei tällä ollut mitään yhteyttä murhaan sinällään, mutta minulla on melkoinen kokemus poliisityöstä, niin silloin pistää silmään.
Myös kolmas poliisi, vanhempi rikoskonstaapeli, vahvisti, että asunto oli hyvin epäsiisti. Työhuoneen lattialle oli pinottu tavaraa niin, että siellä pystyi liikkumaan vain pientä käytävää pitkin. Ruokapaketteja oli ympäri asuntoa ja kukkaset olivat kuolleet.
Työhuoneesta Auer piti yllä yhtiönsä kautta nettisivustoja, jotka oli suunnattu lapsiperheille ja äideille. Pullantuoksuisilla sivustoilla mm. jaettiin neuvoja ja tukea kodin ja lasten hoitoon sekä puuhasteltavaa lapsille.
Hämmentävää.
Kommentit (90)
Silloin se on näyttäytynyt heidän silmissään tavallisena lapsiperheen sotkuna. Mutta ihmismieli se on kummallinen veitikka - jopa poliisilla. Kun onkin kyse syytetystä, asiat saavat aivan uudet mittasuhteet ja asioille aletaan nähdä piilomerkityksiä, ihan uudessa valossa. Nyt Auerin kodista etsitään merkkejä siihen, mitkä ollisivat voineet ennakoida surmatyötä, mielenterveysongelmat jne. Aiemmin se oli uhrien, viattoman lapsiperheen koti. Tokihan viisihenkisellä perheellä pyykkiä riittää. Viimeistään toi deororanttipulloista oleva maininta paljasti, että nyt haetaan vaan kansalle lynkkausmielialaa. Ei tuollaista muuten ollisi edes uutisoitu.
Murha.infosta:
"Anneli on kuulusteluissa kertonut Jukan tehneen raskaimmat kotityöt ja niiden lisäksi, vei roskat, imuroi, pesi/korjasi tiskit ja pesi vessan. Myös keitti heille joka aamu kahvit. Annelin hommat olivat lapset, ruuanlaitto, pyykit ja suurimmat kotityöt".
Mutta kämppä näyttää kyllä siltä ettei kumpikaan kotitöitä tehnyt.
Ehkä siel si ei ollu siivottu. Mies ei ilmeisesti taloustöihin osallistunut, jospa vaimokaan ei sitten viitsinyt kun ei kokenut siitä arvostusta saavansa.
niin ei tullut mieleenkään koska minusta mikään dödö ei haise niin hyvälle että sillä haluaisi hajustaa kaikki vaatteet. Minulle se on sama kuin sanoisi että laittaa vaatekaappiinsa tyhjiä sipsipusseja tai kahvipaketteja koska ne haisevat hyvälle. Töissä olen kyllä luovalla alalla että mielikuvituksen puutteesta sinänsä ei ole kyse :) Ja älyäkin on todistetusti ihan kivasti.
sanoo "ei tulisi mieleenkään". Ovatko he jotenkin yksinkertaisia, kun asiat eivät tule mieleen, eivät kykene soveltamaan ja käyttämään luovuuttaan? Kyllä minulle tulee mieleen hyvin paljon asioita, syitä ja seurauksia ja niiden suhteita. Omituista tuollainen, että ei osaa ajatella mitään muita vaihtoehtoja kuin sitä, mihin on itse jumittunut.
myös niitä vaihtoehtoja, joita ei itse kuitenkaan toteuttaisi. Ei älykäs ihminen sano "ei tullut mieleen..".
ei se vielä tee hänestä murhaajaa. Minullakaan ei mahdu työhuoneessa kävelemään pinojen vuoksi ja muutakin normijynssärin mielestä omituista, mutta en ole aikeissa tappaa ketään. En ole edes masentunut, oikeastaan päinvastoin.
Ihanko tosissasi väität että jos ei ole tullut ajatelleeksi kaikkea mahdollista mitä ihminen voi tehdä ei ole älykäs?
Elämäsi on varmaan tylsää kun et koskaan kuule mitään yllättävää tai mitä et itse olisi tullut ajatelleeksi.
myös niitä vaihtoehtoja, joita ei itse kuitenkaan toteuttaisi. Ei älykäs ihminen sano "ei tullut mieleen..".
kyllä mitään perussotkua ole, kyllä siinä näyttää siltä, että ei ole pitkää aikaan siivottu saati edes mietitty huonekalujen paikkoja. Eli ihan poikamiesboksilta näyttää.
Ihanko tosissasi väität että jos ei ole tullut ajatelleeksi kaikkea mahdollista mitä ihminen voi tehdä ei ole älykäs? Elämäsi on varmaan tylsää kun et koskaan kuule mitään yllättävää tai mitä et itse olisi tullut ajatelleeksi.
en ainakaan ikinä kehtaisi tunnustaa, että ei tullut mieleen ;) Siitä saa käsityksen vähän sellaisesta, sanotaan nyt pc-kielellä, henkisiltä lahjoiltaan rajoittuneesta henkilöstä.
kuitenkaan hiirenpaskaa vessassa on?
Ihanko tosissasi väität että jos ei ole tullut ajatelleeksi kaikkea mahdollista mitä ihminen voi tehdä ei ole älykäs? Elämäsi on varmaan tylsää kun et koskaan kuule mitään yllättävää tai mitä et itse olisi tullut ajatelleeksi.
että joku muu saattaa osata tehdä jotain, mitä sulle ei ole tullut mieleen, ja sitten leimaat toisen sen vuoksi kummalliseksi tai mielisairaaksi?
luottaisi poliisien psykologisiin taitoihin arvioida yhtään ketään tai jotain siivoa.
myös rikollisten kodeissa, narkkareiden kämpissä, henkirikoksia selvittelemässä jne?
Onhan se kumma, ellei työ ole millään tavalla osoittanut mikä on tavanomaista ja mikä taas ei. Eihän pyykkivuoret tee kenestäkään murhaajaa, mutta me tuskin noiden kuvien perusteella, tai parin lauseen, siltikään tiedämme millaista siellä oikeasti oli. Eikä tämä asia varmastikaan ratkaise juttua suuntaan tai toiseen, kertomushan on vain yksi muiden joukossa koko tapauksen käsittelyssä.
ja minun mielestä se oli sotkuinen. Olohuoneessa tuoleja sikin sokin, kuivausteline, pahvilaatikoita jne. Siis minusta oli sotkuista ja jotenkin epäjärjestyksessä.
Silloin se on näyttäytynyt heidän silmissään tavallisena lapsiperheen sotkuna. Mutta ihmismieli se on kummallinen veitikka - jopa poliisilla. Kun onkin kyse syytetystä, asiat saavat aivan uudet mittasuhteet ja asioille aletaan nähdä piilomerkityksiä, ihan uudessa valossa. Nyt Auerin kodista etsitään merkkejä siihen, mitkä ollisivat voineet ennakoida surmatyötä, mielenterveysongelmat jne. Aiemmin se oli uhrien, viattoman lapsiperheen koti. Tokihan viisihenkisellä perheellä pyykkiä riittää. Viimeistään toi deororanttipulloista oleva maininta paljasti, että nyt haetaan vaan kansalle lynkkausmielialaa. Ei tuollaista muuten ollisi edes uutisoitu.
minä ihan helposti voin sanoa, ettei tulisi mieleenkään tehdä jotain. Minulle ei tulisi mieleenikään lähteä lenkille keskellä yötä, minulle ei tulisi mieleenikään mennä talvipäivänä töihin sandaaleissa. Minulle ei tulisi mieleenikään viedä roskapussia saunan kiukaalle. Minulle ei tulisi mieleenikään pestä pyykkiä vessanpöntössä. Minulle ei ole tullut mieleenikään laittaa kahvia jääkaappiin tai pestä vauvanvaatteita erillään muista vaatteista, ennen kuin tältä palstalta nämä asiat luin. Taidan olla sitten tyhmä, kun ei kaikki asiat oikeasti minulle tulisi mieleen.
ja minun mielestä se oli sotkuinen. Olohuoneessa tuoleja sikin sokin, kuivausteline, pahvilaatikoita jne. Siis minusta oli sotkuista ja jotenkin epäjärjestyksessä.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2104758&pos=hl…
ettei minulle olisi tullut mieleenkään monet esim. mt-ongelmaisten jutut (mm. yksi sukulainen yritti hakea turvapaikkaa Somaliasta koska täällä häntä muka vainotaan. Ja on siis umpisuomalainen, mielenterveys vaan vähän heittää) tai kaikenlaiset opiskelijatempaukset, jäyntä yms.
Minusta on henkisesti rajoittunutta yrittää väittää että on aina ajatellut kaikkia epätodennäköisimpiäkin vaihtoehtoja, koska se ei vaan ole mahdollista. Tulee sellainen käsitys että niin väittävä ei tiedä miten vähän hän oikeasti tietää.
en ainakaan ikinä kehtaisi tunnustaa, että ei tullut mieleen ;) Siitä saa käsityksen vähän sellaisesta, sanotaan nyt pc-kielellä, henkisiltä lahjoiltaan rajoittuneesta henkilöstä.
että joku muu saattaa osata tehdä jotain, mitä sulle ei ole tullut mieleen, ja sitten leimaat toisen sen vuoksi kummalliseksi tai mielisairaaksi?
Perhekerhon (Auerin ylläpitämien sivujen) kuvien perusteella olisin kuvitellut heillä olevan tosi siisti koti. Miten tuollaisessa kaaoksessa edes pystyi leipomaan? Hänhän antoi myös leivontaohjeita perhekerhon sivuilla.
- ja elämänsä voi pilata myös muilla keinoin, kuten ulvilassa on osoittautunut.
Sellainen, jolla ryyditetään tekstiä. Jos ei lue joka lausetta suurennuslasin kanssa niin ymmärtää suuret linjat ja aiotut merkitykset kenties paremmin t. henkilö, joka ei tällä kertaa käyttänyt tuota sanontaa.
Omakin mieleni on ihan joustava ja mieleen tulee yhtä ja toista, mutta silti voin painottaa sanomaani sanonnoilla, joita ei ole tarkoitettu kirjaimellisesti otettaviksi. Se kuuluu nimenomaan luovaan kielenkäyttöön.
niin ei tullut mieleenkään koska minusta mikään dödö ei haise niin hyvälle että sillä haluaisi hajustaa kaikki vaatteet. Minulle se on sama kuin sanoisi että laittaa vaatekaappiinsa tyhjiä sipsipusseja tai kahvipaketteja koska ne haisevat hyvälle.
Töissä olen kyllä luovalla alalla että mielikuvituksen puutteesta sinänsä ei ole kyse :) Ja älyäkin on todistetusti ihan kivasti.