Miksi naisen pitää haluta lapsia ollakseen "normaali"?
Tällaiseen ajattelutapaan olen törmännyt muiden äiti-ihmisten keskuudessa, että lapsista pitämätön nainen on epäonnistunut, viallinen ja sairas. Kertokaa miksi se, että nainen ei lapsia halua, tekee hänestä niin viallisen ynnä muuta?
Eivät kaikki pidä lapsista tai halua niitä itse, miksi se tekee ihmisestä huonon?
Kommentit (108)
liikakansoittumista ajatellaan, niin olen silti vähemmän itsekäs. Sen kannalta on parasta a) olla tekemättä lapsia b) adoptoida, ja sinä et ole varmaan tehnyt kumpaakaan, minä sentään kohdan a.
Äidit hoksaa nopeammin....
Äitiys on oikeasti iso lahja, eikä se todellakaan kuulu kaikille. Moni jo äidiksi tullutkin saisi siitä luopua. Jos oikeasti ei halua lapsia, ei niitä kannata hankkia. Mutta ei silloin kannata ihmetellä, että miksi äidit piutävät sinua outona. Tahallisesti lapseton aikuinen nainen ja äiti ovat maailman eri laidoilta kotoisin. Ei siinä kannata hakea ymmärrystä puolin eikä toisin. Kumpikaan ei kuitenkaan anna periksi. Tosin minä tunnen tahallisesti lapsettomia, jotka katuvat tekemäänsä päätöstä, mutta en yhtä ainoaa lapsen saanutta äitiä, jonka mielestä lapsi olisi saanut olla tulematta.
Sittenpä tuntisit!Varsinkin esikoisen tuloa kadun. En ollut 20-vuotiaana äidiksi valmis, eikä asia ole juuri sittemmin parantunut. Näin kun jo 19 vuoden perspektiivillä asiaa pohdin.
27
Hävittäisit hänet siis nappia painamalla elämästäsi jos voisit? Et todella ole ansainnut tulla äidiksi. Oletko koskaan ollut onnellinen, että hän syntyi? Haluaisitko itse, että sinua ei kukaan rakasta?
Olneko jossain sanonut että en rakasta? En ole sanonut. Sillä rakastan lapsiani.
Hävittäisinkö lapseni nappia painamalla? En, koska hän on jo olemassa.
Olenko koskaan ollut onnellinen hänen syntymästään? Jaa-a. Jos olen ihan rehellinen, niin en ole tainnut olla. Kuopuksen tulo oli vielä hirveämpi juttu, mutta jostain syystä hänestä olen ollut ihan onnellinenkin.
Se mitä tekisin jos voisin niin kääntäisin aikakonetta 20v taaksepäin ja käyttäisin ehkäisyä. Koska jo silloin takaraivossa oli tieto että tämä ei nyt ole hyvä juttu. Ja olin oikeassa, valitettavasti.
27
mutta lapseton. "Lapsellisia" ystäviä on paljonkin, ja meillä on paljon yhteistä, ilman riitoja. He eivät ainakaan näytä pitävänsä minua outona, eivätkä ole arvostelleet valintojani. (Vanhemmat sukulaiset kyllä kunnostautuvat siinä, varsinkin kun olen pitkässä liitossa, on asunto työ ym kaikki hyvin).
Ja en muuten myöskään saanut aloitusta tehtyä, eli tahallisesta lapsettomuudestakaan tätä häiriötä ei voi syyttää;)
Mutta ei silloin kannata ihmetellä, että miksi äidit piutävät sinua outona. Tahallisesti lapseton aikuinen nainen ja äiti ovat maailman eri laidoilta kotoisin. Ei siinä kannata hakea ymmärrystä puolin eikä toisin.
kerran on itsekästä olla tekemättä lapsia koska ei halua niitä, niin vielä itsekkäämpää on tehdä biologisia lapsia, koska maailmassa on niin paljon kodittomia ja perheettömiä lapsia jo valmiiksi. Kukaan ei varmaankaan pysty keksimään tälle yhtään vastaväitettä.
Oletteko kuulleet liikakansoituksestakaan? Kumpikohan on parempi maapallon hyvinvoinnin kannalta, tehdä miljoonia uusia veronmaksajia, vai hillitä liikakansoitusta? Vai rahaako tässä vain ajatellaan eli niitä veronmaksajia?
Ja kenen mielessä käy raskautta suunnitellessa sekuntiakaan se, että onhan niistä lapsista vaivaakin, mutta pitäähän Suomeen saada lisää verotuloja? Ei varmasti kenenkään.
hurjan mielellään halunnut äidiksi, mutta ihan epäitsekkäästi ylikansoittumisen takia ajatteli luopua siitä toiveesta?!
Äidit hoksaa nopeammin....
Äitiys on oikeasti iso lahja, eikä se todellakaan kuulu kaikille. Moni jo äidiksi tullutkin saisi siitä luopua. Jos oikeasti ei halua lapsia, ei niitä kannata hankkia. Mutta ei silloin kannata ihmetellä, että miksi äidit piutävät sinua outona. Tahallisesti lapseton aikuinen nainen ja äiti ovat maailman eri laidoilta kotoisin. Ei siinä kannata hakea ymmärrystä puolin eikä toisin. Kumpikaan ei kuitenkaan anna periksi. Tosin minä tunnen tahallisesti lapsettomia, jotka katuvat tekemäänsä päätöstä, mutta en yhtä ainoaa lapsen saanutta äitiä, jonka mielestä lapsi olisi saanut olla tulematta.
Sittenpä tuntisit!Varsinkin esikoisen tuloa kadun. En ollut 20-vuotiaana äidiksi valmis, eikä asia ole juuri sittemmin parantunut. Näin kun jo 19 vuoden perspektiivillä asiaa pohdin.
27
Hävittäisit hänet siis nappia painamalla elämästäsi jos voisit? Et todella ole ansainnut tulla äidiksi. Oletko koskaan ollut onnellinen, että hän syntyi? Haluaisitko itse, että sinua ei kukaan rakasta?
Olneko jossain sanonut että en rakasta? En ole sanonut. Sillä rakastan lapsiani.Hävittäisinkö lapseni nappia painamalla? En, koska hän on jo olemassa.
Olenko koskaan ollut onnellinen hänen syntymästään? Jaa-a. Jos olen ihan rehellinen, niin en ole tainnut olla. Kuopuksen tulo oli vielä hirveämpi juttu, mutta jostain syystä hänestä olen ollut ihan onnellinenkin.
Se mitä tekisin jos voisin niin kääntäisin aikakonetta 20v taaksepäin ja käyttäisin ehkäisyä. Koska jo silloin takaraivossa oli tieto että tämä ei nyt ole hyvä juttu. Ja olin oikeassa, valitettavasti.
27
kääntää kelloa ja käyttää ehkäisyä hänen syntymisensä sijasta? Onpa todellista rakkautta. Siedät lapsesi, koska hän jo on. Kerro lapsellesi joskus nämä ajatukset niin tiedät, onko tunteesi lastasi kohtaan oikeasti rakkautta.
hurjan mielellään halunnut äidiksi, mutta ihan epäitsekkäästi ylikansoittumisen takia ajatteli luopua siitä toiveesta?!
olen syntyjään niin epäitsekäs ja hyveellinen, että lasten tekeminen ei ole koskaan käynyt mielessänikään.
kääntää kelloa ja käyttää ehkäisyä hänen syntymisensä sijasta? Onpa todellista rakkautta. Siedät lapsesi, koska hän jo on. Kerro lapsellesi joskus nämä ajatukset niin tiedät, onko tunteesi lastasi kohtaan oikeasti rakkautta.
eikös tämä todista vääräksi sen äitien väitteen, että kaikki äidit automaattisesti rakastavat lapsiaan enemmän kuin mitään, kukaan ei koskaan kadu lasten saamista, ja jos epäröi, niin kannattaa ehdottomasti hankkia se lapsi!
On eri asia, myöntävätkö nämä ihmiset sen itse. Mutta todellakaan kukaan ei maailmassa jätä siitä syystä lapsia hankkimatta, että ajattelee tuota asiaa. Ne samat ihmiset ovat kuitenkin niitä, jotka saatuttavat ilmakehää lentämällä lomille ympäri ämpäri maailmaa. Miksi te kannatte huolta vain ylikansoittumisesta? Koska olette tehneet itsekkään ratkaisun olla hankkimatta rasittavia/lihottavia/kustannuksia aiheuttavia/riipputissejä ja leveitä perseitä aiheuttavia lapsia.
ei sitten ole suuren luokan tekosyy, että tekee lapsia saadakseen veronmaksajia Suomeen?? Hah. Teette niitä vain siksi, että elämänne on niin tyhjää, teillä ei ole omia haluja, haluatte elää epäonnistuneen elämänne uudelleen lasten kautta (ja siksi niillä pitää olla 15 harrastusta ennen kouluikää), ette jaksa käydä töissä vaan olette kymmenen vuotta hoitovapailla, elätte mieluummin valtion tuilla kuin elätätte itsenne, haluatte saada vastentahtoisen miehen sitoutumaan itseenne lapsen avulla jne jne
On eri asia, myöntävätkö nämä ihmiset sen itse. Mutta todellakaan kukaan ei maailmassa jätä siitä syystä lapsia hankkimatta, että ajattelee tuota asiaa. Ne samat ihmiset ovat kuitenkin niitä, jotka saatuttavat ilmakehää lentämällä lomille ympäri ämpäri maailmaa. Miksi te kannatte huolta vain ylikansoittumisesta? Koska olette tehneet itsekkään ratkaisun olla hankkimatta rasittavia/lihottavia/kustannuksia aiheuttavia/riipputissejä ja leveitä perseitä aiheuttavia lapsia.
Koskaan se syy ei ole joidenkin mielestä tarpeeksi hyvä ja etenkään hyväksyttävä.
En siis enää edes voi saada omaa lasta. Olen saanut kokea lapsiperheen ilot ja surut mieheni lapsen kautta enkä todellakaan ole koskaan kaivannut omaa. Ei kaduta millään lailla.
On totta, että lapsiperhevuosina lapsi oli elämäni suurin ilo. Nyt hän on jo muuttamassa pois ja elämän fokus siirtymässä muualle. Minusta on normaalia, että elämässä on jaksoja, jolloin keskitytään eri asioihin. Elämäni tarkoitus ei ole äitiys eikä hoivaaminen sinänsä vaan muuan korkeamman tason asia, josta en avaudu täällä.
Toki vanhemmuus on toteuttanut osaltaan elämäni ylevää tarkoitusta, mutta kun fokus siirtyy, ei elämäni tarkoitus lakkaa olemasta.
On täysin mahdollista, etten olisi edes koskaan voinut saada lasta. En ole ikinä yrittänyt.
Koskaan se syy ei ole joidenkin mielestä tarpeeksi hyvä ja etenkään hyväksyttävä.
kyseessä itsekkyys? Laiskuus? Ne ovat ihan hyväksyttäviä syitä. Antaa tulla vaan se totuus! Se riittää.
joku tahallisesti lapseton roikkuu Vauva-lehden palstalla! Menkää vaikka zumbaamaan!
että äidit sanovat, että on itsekästä, kun kaikki eivät vapaaehtoisesti pilaa kroppaansa, jätä yöunia väliin moneksi vuodeksi, pilaa parisuhdettaan, jätä omaa elämää elämättä ja elä vain lapsen ehdoilla, niin näinhän te todistatte, että lapsen kanssa elämä on yhtä helvettiä, ja haluaisitte vain kaikkien muidenkin joutuvan samaan jamaan! Kukaan ei sano, että voi, tehkää tekin lapsia, kun niiden kanssa on niin ihanaa, elämänne paranee 150 prosenttia, parisuhde alkaa kukoistaa, lapsesta on niin paljon iloa ja onnea...koska elämästä tulee ilmeisesti vain kymmenen kertaa pahempaa, kun lapsia tekee.
kun jotkut sanoo lapsettomuuden syyksi sen, ettei halua tehdä lapsia tähän hulluun maailmaan kärsimään. Onko sekin itsekästä?
että äidit sanovat, että on itsekästä, kun kaikki eivät vapaaehtoisesti pilaa kroppaansa, jätä yöunia väliin moneksi vuodeksi, pilaa parisuhdettaan, jätä omaa elämää elämättä ja elä vain lapsen ehdoilla, niin näinhän te todistatte, että lapsen kanssa elämä on yhtä helvettiä, ja haluaisitte vain kaikkien muidenkin joutuvan samaan jamaan! Kukaan ei sano, että voi, tehkää tekin lapsia, kun niiden kanssa on niin ihanaa, elämänne paranee 150 prosenttia, parisuhde alkaa kukoistaa, lapsesta on niin paljon iloa ja onnea...koska elämästä tulee ilmeisesti vain kymmenen kertaa pahempaa, kun lapsia tekee.
Jos ihminen hankkii esikoisensa jälkeen vielä toisen ja kolmannenkin lapsen, se ei kerro ehkäisyn epäonnistumisesta. Anteeksi vain, mutta niputan lähes samaan naiskastiin tahallisesti lapsettomat ja vain yhden lapsen maailmaan saattaneet, jotka myös ovat kuukahtaneet taakkansa alle.
Ja jos joku epäilee, että parisuhde on lasten myötä pilalla, epäilee turhaan. Vasta lapset ja niitä kohtaan tunnettu yhteinen vastuu, rakkaus ja huolenpito ovat liiton todelliset koetinkivet ja kirkastajat. Kun jaksaa ne vähemmänkin hehkeät hetket yhdessä, tietää, että kumppaniin voi aina luottaa.
...kun pitää huolta lapsesta, joka ei ole oma, itse synnytetty. Yhteinen, vastuu, rakkaus ja huolenpito täysin epäitsekkäillä perusteilla - siihen pystyy vain lapseton nainen.
Jos ihminen hankkii esikoisensa jälkeen vielä toisen ja kolmannenkin lapsen, se ei kerro ehkäisyn epäonnistumisesta. Anteeksi vain, mutta niputan lähes samaan naiskastiin tahallisesti lapsettomat ja vain yhden lapsen maailmaan saattaneet, jotka myös ovat kuukahtaneet taakkansa alle.
jos ihminen on tyytyväinen elämäänsä, hän ymmärtää toistenkin ihmisten ratkaisuja, eikä niputa ketään luokkaan "luuserit" niin kuin sinä näytät tekevän. Epäilen siis, ettei elämäsi kovin hehkeää ole, luultavasti juuri noiden lasten tai sitten huonon parisuhteen takia. Mutta ei tarvitse pyydellä anteeksi, en itsekään voi mitään sille, että säälin lapsiperheitä.
eikös tämä todista vääräksi sen äitien väitteen, että kaikki äidit automaattisesti rakastavat lapsiaan enemmän kuin mitään, kukaan ei koskaan kadu lasten saamista, ja jos epäröi, niin kannattaa ehdottomasti hankkia se lapsi!
mutta harva äiti sitä voi tunnustaa. Siksi koska se uhkaa heidän perusturvallisuuttaan, sitä ajatusta mikä on oikein ja mikä väärin. siinä on koko arvomaailma uhattuna, jos sallii sitä itsensä ajatella.
Minä olen tämän uskaltanut tunnustaa itselleni ja olihan se kova paikka. Minuuden kanssa oli paljon painimista, mutta lopulta ladoin tosiasiat eteeni, että tällainen olen, nämä virheet olen tehnyt, miten olisi pitänyt toimia ja miten tästä jatketaan. Asiat olen järjestänyt itselleni ja pyrin toimimaan niin kuin parhaaksi näen ja kuten kykenen.
Täytyy vielä mammoja järkyttää vähän lisää:
Näiden tosiasioiden toteaminen tuli seurauksena esikoiseni kauheasta rikollisesta teosta. Silloin "katsottiin peiliin" ankarasti ja näihin lopputuloksiin tulin. Ja se järkyttävä osuus on se että nämä asiat olen puhunut tämän esikoiseni kanssa läpi. Ne on puitu niin, että me molemmat tiedämme mitä toisistamme ajattelemme ja kuinka haluamme toisiimme suhtautua. Näillä ehdoilla elämme elämäämme eteenpäin ja meillä on aivan kivat välit. Asumme etäällä toisistamme, mutta olemme runsaasti yhteydessä toisiimme. Lapsi itseasiassa on tulossa ensi viikonloppuna käymään.
Sellaiset välit meillä on aikuisella lapsella ja vihdoin aikuisella äidillä.
sinä jättänyt tekemättä omia lapsia ja adoptoinut sen sijaan? Koska olet liian itsekäs!