Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minka ikäisenä/kuinka kauan soitettuaan lapsesi oppi nuotit?

Vierailija
19.04.2010 |

Missä ajassa lapset ylensä oppii?

Mun lapsi on käynyt viime syksystä soittotunnilla, eikä vieläkään hahmota nuotteja, ellei niihin kirjoiteta mitä ne on. Osaa kyllä soittaa jos niissä lukee c, f, a ...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin Suzukissa niitä ei pyritä vielä opettamaankaan. Lapsi 5-vuotias, ja osaa lukea, joten en epäile etteikö opi nuotitkin sitten kun se tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
22/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin soittotunnit joskus 6-7 vuotiaana ja muistan opetelleeni nuotteja ihan erikseen, vaikka niitä opeteltiin kyllä heti alusta alkaen tunnillakin.



Isä piirsi mulle nuottiviivaston (G-avain), johon oli merkitty yhden oktaavin verran nuotteja (ja kirjaintunnukset alle). Niitä nuotteja siitä sitten opettelin. Aina välillä kyseli nuotteja jostain lasten laulusta...ja pikku hiljaa ne vaan oppi.



Kyllä soittamista/laulamista helpottaa paljon, kun tietää mitkä nuotit ovat missäkin kohtaa nuottiviivastossa.



Aiheen vierestä:

Meidän opettajakin opetti nuotit ala-asteella, kun aloitettiin nokkahuilun soitto -> vei aikaa, mutta helpotti jatkossa soittamista, kun nuotteja ei tarvinnut erikseen käydä läpi. Toisessa koulussa tätä ei oltu tehty ja porukka ei osannut nuotteja vielä 6. luokallakaan. Suurin osa tunneista meni sitten nuottien läpikäymiseen, aina kun piti joku uusi kappale nokkahuilulla soittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimittäin on annettu opeteltavaksi yksi, joskus korkeintaan kaksi nuottia kerrallaan. Hyvin on siis oppinut, sitä mukaa kun ne on annettu.

Vierailija
24/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimittäin on annettu opeteltavaksi yksi, joskus korkeintaan kaksi nuottia kerrallaan. Hyvin on siis oppinut, sitä mukaa kun ne on annettu.

Vierailija
25/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi oppi nopeasti ennen kouluikää, tosin osasi jo silloin myös lukea. Hänestä ne nuotit meni niin loogisesti ja intoa riitti. Toinen aloitti tunnit ekaluokkalaisena ja oppii niitä vähitellen, tosin lukemaan oppiminenkin oli hidasta.

Itse luen nuotteja mielestäni sujuvasti ja varmasti lapsia on auttanut se, että tarvittaessa voivat kysyä eikä tarvitse odottaa soittotunnille asti.

Kestää aikaa kun samaan aikaan pitää mieltää se, mikä on nuotin nimi, missä kohtaa se on nuottiviivastolla ja miten se soitetaan. Ja sit vielä siellä keikkuu ne sormien numerot ja kaikki tää pitäis saada samaan pakettiin. Jos on syksyllä aloittanut, niin ei kannata hätäillä.

Vierailija
26/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalainen on käynyt kaksi vuotta pianotunneilla. Hahmottaa g-avaimen nuotit jo aika hyvin, hiukan ylimpiä nuotteja arpoo, mutta reilun oktaavin tunnistaa hyvin. F-avaimelta tunnistaa myös nuotteja jonkin verran, mutta ei vielä erityisen sujuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti syksyllä kitaransoiton. Osaa "perusnuotit" tosi hyvin ja oppi ne nopeasti. Nuottien nimiä ei ole kirjoitettu soittoläksyihin. Kesken vuotta vaihtui uusi ope, josta olen kovasti pitänyt. Hän opettaa soittamaan pitkälti tuttuja lauluja, jolloin ne on myös helpompi hamottaa.



Toki meillä auttaa mun vahva oma soittotaito. Poika tapailee myös pianosta soittoläksynsä: )

Vierailija
28/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja sanoi, ettemme kirjoittaisi nuottien nimiä kynällä, luulen että niin on hyvä oppimisen kannalta. On tavallaan vain yksi järjestelmä opittavana.



Pojallamme dysfasia, ihmeen hyvin oppinut tuon nuotinluvun. Olen siitä oikein onnellinen, moni muu asia kun on muihin verrattuna kovan treenaamisen ja tuhansien toistojen takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähän asti opettaja on merkinnyt sormien paikat numeroin nuotin alle. Sitä on kyllä vähennetty koko ajan. Nyt merkkaa enää kielenvaihdokset ym.

Vierailija
30/33 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi aloitti viulun soiton eskarivuoden syksynä ja saman tien oppi nuotitkin. Olivat niitä aikaisempina vuosina muskarissa jo vähän katselleet, lähinnä rytmiä, joten idea oli tuttu. Lisäksi lapsi osasi jo lukea. Mutta on siis alusta asti soittanut soittoläksynsä nuoteista. Osaa soittaa nuotit myös pianolla (ei kahdella kädellä) eli soittelee laulukirjasta lastenlauluja ym. sekä viululla että pianolla. On nyt ekalla eli soittaa toista vuotta.

ja tähän asti opettaja on merkinnyt sormien paikat numeroin nuotin alle. Sitä on kyllä vähennetty koko ajan. Nyt merkkaa enää kielenvaihdokset ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/33 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuoden säveltäjän uran aika en ole tarvinnut teoriaa lainkaan. Helpompaa on ollut tehdä kaikki suoraan korva kuulolla. Musiikissani teoria on tuonut vain tuskaa ja päänsärkyä. MUTTA lopulta todellinen oppiminen on kiinni kiinnostaako aihe. Oppimista ei tapahdu ilman kinnostusta. Oppiminen on vapaaehtoista toimintaa. Joten kysykääpä lapsiltanne mite he haluavat.

Vierailija
32/33 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa nuottien nimiä varmaan kuin muutaman, mutta osaa soittaa. siis tietää mikä vastaa mitäkin soittimessa. Oppi tämän hyvin helposti. Soittaa kyllä ihan yksinkertaisia kappaleitakin, joten ei tuo nyt vaativaa ole. Ihan perussoittelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/33 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtääkseni on ne oppinut heti alusta, sitä mukaa kun ne on opetettu. Ainakin nuoteista pystyy soittamaan ihan mukavasti.