Oletko sairastanut leukemiaa...kuinka alkoi oirehtia?
Olen huolissani ja olen kyllä menossa tiistaina lääkäriin ja otatan verikokeet, että tilanteeni alkaisi selvitä.
Tänä talvena olen kärsinyt todella monista infektioista. ylähengitystie, suunalueen, ihon ja vitsatieinfektioita. Viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota pieniin (nuppineulan pään kokoisiin) verenpurkaumiin ihollani. Ne on siis kirkkaanpunaisia ja voin sanoa, että esim. käsivarsissani niitä on satoja. Aina ei ole ollut näin, mutta toisaalta pisteet bongasin kyllä jo ainakin syksyllä...en huolestunut silloin.
Eilen illalla katselin kyljellään makoillen televisiota ja päälläni oli joustamaton paitapusero. Vaihdoin pari kertaa asentoa, koska hetken ajan hihat tuntuivat kiristävän hauiksen kohdalta. Ilta pesuilla huomasin, että molempien hauisten sisäpinnoilla oli pari verenpurkauma viirua. Siis yleensä vois aatella, että paidasta olisi juuri tuohon kohtaan jäänyt painaumat, nyt oli samanmuotoiset verenpurkaumat.
Ja kyllä olen ollut koko talven loputtoman väsynyt. Mutta olen ajatellut sen johtuvan elämäntilanteestani ja jatkuvista flunssista. Nytpäs sitten olenkin melkolailla kauhusta jäykkänä ja odotan lääkärille pääsyä.
Kertoisitteko minkälaisilla oireilla teillä/läheisillänne leukemia on alkanut oireilla...pahaa pelkään, että moni oireeni voisi viitata vakavaan verisairauteen :(
Kommentit (38)
Kävin tänään lääkärissä. Pieniverenkuva ok ja diffin vastaukset saan joko huomenna iltapäivällä tai ylihuomenna vasta :(
Tunnustellen perna ja maksa ok, ei tuntunut nivusissa eikä kaulalla imusolmukkeita. Kainaloista ei edes kokeillut. hb 157, trombosyytit oli muistaakseni 260. Ei ole itsellä sitä verikokeiden tulosliuskaa, mutta lääkäri sanoi ettei niissä ollut mitään poikkeavaa.
konsultoi paikallisen sairaalan sisätautilääkäriä joka totesi ettei kiirettä vaan voi odottaa pari päivää niitä diffin tuloksia. Eli piina jatkuu. Toivon todella että saan tuloksia jo huomenna.
ap.
Niin ja lääkäri sanoi ettei pienenverenkuvan mukaan olisi mitään viitteitä verenvuodoista...tarkoittikohan siis ettei mitään ongelmaa hyytymistekijöissä.
ja toisaalta ei minulla ole kyllä ikinä ongelmia haavojen tms. kanssa. Nytkin kun otettiin verikoe, niin hetihän se tyrehtyi ilman suurempaa vuotoa.
ap.
alkaa olla jo ihan terveellisen ylärajoilla. Ehdotan verenluovutusta säännöllisesti!
se onko ennen verikoetta ollut syömättä ja juomatta. Olin ollut juomatta n. 12 tuntia kun verikoe otettiin. Oli vaan niin paniikki etten voinut kuvitellakaan laittavani jotain kurkusta alas?
kuivana Hb nousee, kuten sinulla on käynyt
lääkäri tarkoitti sitä, että trombosyytit oli normaalit, eikä siis niiden perusteella mitään verenvuotoa aiheuttavaa näy. jos sinulla olisi leukemia, olisi vähintään kahdessa solulinjassa heittoa (punasolut, valkosolut, trompparit). eli ei leukemiaa kun pvk oli normaali. sen sijaan verenkuva (ei pieni eikä iso) kerro mitään hyytymistekijöistä. jos niissä on vikaa, yleensä esim. juuri tuo verikokeen otto voi aiheuttaa pitkän vuodon. onko sinulla lääkityksiä? asperiinia?
Mietin vaan...miten nopeasti nuo trombosyytit nousee ja laskee. Minulla oli viiden päivän antibioottikuuri virtsatieinfektioon ja kuuri viimeinen päivä oli eilen. Tänään siis otettiin verikoe ja trombosyytit 260. Voiko olla ette tulehduksen seurauksena trombosyyttiarvoni olisivatkin tänään vielä olleet tulehduksen takia koholla? Virtsatieinfektionoireita ei ole ollut enää muutamaan päivään.
Ja en siis käytä säännöllisesti mitään lääkkeitä. En juuri käytä särkylääkkeitäkään, tosi harvoin.
ap.
Näin sitä ihminen panikoi. Tuntuu, että jos tuo vasta ollut tulehdus onkin nostanut trombosyyttejä ja todellisuudessa ne ovatkin liian alhaiset.... Jotenkin tuo punaisia pisteitä täynnä oleva iho saa minut uskomaan ettei kaikki ole ok :(
ap.
No ohhoh! Että pienellä verenkuvalla voi poissulkea leukemian? Hahhah, niin ainakin AV:lla!
Saanko kysyä, missäpäin Suomea kuluu kaksi päivää diffivastauksen saamiseen?
kuljetetaan kaupungin keskuslaboratorioon tehtäväksi. Hyvällä tsäkällä on jo huomenna iltapäivällä, mutta voi olla valmis vasta torstaina. Paikkakunta on melko pieni, keskisuomen pohjoispuolella :) En halua sen tarkemmin kertoa.
olimme 11-vuotiaita. Luokallamme velloi tosi sitkeä flunssa (ehkä jopa influenssa), ja kun kaikki muut paranivat, niin yksi tyttö ei parantunutkaan, vaan jäi kuumeilun kouriin. Lisäksi hänen kaulansa turposi oudosti. Muistan, että hän antoi minunkin kokeilla sitä outoa kaulaturvotustaan... se oli sellaista ihme lellua :/ Parin viikon jälkeen hänen yleiskuntonsa romahti ja hänet kiidätettiin sairaalaan. Diagnoosina leukemia (en tiedä tarkempaa tyyppiä). Mutta hän kyllä parani täysin ja on nyt useamman lapsen onnellinen äiti :)
Hei.
Jotenkin en usko leukemiaan, sillä jos jo syksyllä huomasit jotakin, leukemian kyseessä ollessa se olisi sinut jo vienyt sairaalaan siitä viikon sisään.
Mutta on ihan varmasti hyödyllistä käydä verikokeessa. Voisiko olla kyseessä vaan matala hemoglobiini?
mulla on tuollaisia pistemäisiä verrenpurkaumia ihan siksi, että mulla on sellainen iho. Niitä tulee kahdesta syystä: Vääränlaiset kosteusvoiteet, joissa on jotain mille olen allerginen tai sitten paine, painaumat ja etenkin puuvilla- tai villaneulevaatteet, tai vyöt tai muut kovia osia, reunoja tai nypyröitä (niissä neuleissa se nurja puoli on niin nypyräinen) jotka voi painaa esim pöytään tai vaikka ihan sohvaan nojatessa ihoon jälkiä - ja mulla ne painaumajäljet on siis verenpurkaumia, ensin punaisia ja sitten sinisiä.
Mulla on ollut näin ainakin 12-vuotiaasta lähtien, ja koska olen vielä nelikymppisenä hengissä, olen arvellut, että se ei ole vaarallista. Mä vaan olen tämmöinen.
onko tutkittu tämä mahdollisuus, tautia on eriasteisena
http://www.shyry.org/vonwillebrandin_tauti.htm
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
"Kokemusta leukemiasta" löyiskö mun parii kysymykseen vastausta? Oon 16v pelkään sairauksia ihan älyttömästi, ja varsinkin tätä leukemiaa, niin kun mulla näitä veren purkaumia nuppineulanpään kokoisia on tullut nyt kämmeneeb yksi siy pikkurilliin etusormeen ja toisen käden nimettömään, ja huulen reunaan.... Onko tuo normaalia jos tulee ton verran vai onko tuo liika hätäilyä vielä noin vähästä määrästä noita? Muistan kyllä vuosi pari sitten kun välillä kämmenessä oli muutama punanen pilkku, mutta olin sen verran nuorempi etten edes tajunnut pelätä siiitä mitään... Plus hengästyn aina helposta, tuntuu vatsan kohdalla sellasta raskasta tunnetta ja portaatkin hengöstyttää, mutta astma mulla voi olla kun suvussa sitä on paljon! Tällä hetkellä tutkimuksissa käyn siitä. Ois vaan rauhottava tietää et onko syytä panikoida??
ja juuri siitä syystä että jos tauti olisi edennyt hoitamattomana jo viime syksystä, olisit tällä hetkellä mullan alla tai sitten erittäin huonossa hapessa sairaalahoidossa.
onko tutkittu tämä mahdollisuus, tautia on eriasteisena
<a href="http://www.shyry.org/vonwillebrandin_tauti.htm" alt="http://www.shyry.org/vonwillebrandin_tauti.htm">http://www.shyry.org/vonwillebrandin_tauti.htm</a>
<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…;
Hei mulla varmaan on toi, tosin lievänä! Olen kyllä yli 30 ja mitään diagnoosia ei ole tehty, mutta vahvasti epäilen.
Pienenä mulla vuosi nenä verta todella usein ja todella paljon, joskus tuntikausia yhteen soittoon. Lisäksi mulla epäiltiin leukemiaa, koska olin aina mustelmilla (epäilivät myös vanhempieni pahoinpitelevän mua), mutta ei mulla sitä ollut. Vieläkin mulle tulee mustelmia ihan syyttä suotta. Myös noita punaisia pisteitä on mulla aika paljon, ja en tiedä liittyykö asiaan, mutta mun haavat paranevat tosi hitaasti ja iho arpeutuu herkästi.
Mielenkiintoista, kiitos tosta linkistä!
Venäjän tsaariperheen pojilla oli? Ei kai, kun se ei kai voi olla kuin miehillä. Mikäs se tauti sitten on?
verenhyytymitekijän puutosta sekin.
Syön Gilvec lääkettä päivittäin ja tautini pysyy kurissa. Ei haittaa normaali elämää millään lailla.Tietysti lapsia en voi enää hankkia.