Otatteko työhaastatteluun työ- tai koulutodistuksia mukaan?
Huomenna olisi haastattelu ja olen ihan paniikissa...yleensä olen kuljettanut todistuksia mukana, mutta työnantajia ne eivät ole kiinnostaneet.
Kommentit (19)
Joissain haastatteluissa haluavat katsoa niitä, toisissa jopa ottavat niistä kopioita, toisissa ei tarvita ollenkaan. Mutta antaa sinusta hyvin valmistautuneen kuvan kun sinulla on kaikki tarvittavat paperit mukana.
Mulla on mukana aina haastattelussa CV, työtodistukset ja koulutodistukset kopioina jotka voin jättää vaikka tarvittaessa haastattelijalle.
aina ottanut työ- ja tutkintotodistukset mukaan. Tilanteesta riippuen olen sitten katsonut tarpeelliseksi joko kysyä tai olla kysymättä, haluaako haastattelija vilkaista niitä. CV:tä en ole koskaan ottanut mukaan, koska se on aina pitänyt liittää jo hakemukseen.
Älä turhaan panikoi, vaan mieti todennäköisimpiä juttuja mitä sulta saatetaan kysyä, ja valmistaudu kertomaan kunkin hakemasi työn kannalta olennaisimmat osaamisesi, saavutuksesi ja vahvuutesi. Onnea matkaan! :)
Olisi ihan järkky tilanne, jos niitä kerrankin kysyttäisiin, eikä olis sitten mukana.
saako kysyä mille allalle? nimim. jättikö ne mulle soittamatta?
multa on aina kysytty todistuksia ja siksi ovatkin aina mukana.
että haastattelussa kysyttiin yhden hakijan todistuksia nähtäväksi ja sillä ei ollut niitä mukana. Heti näin isommasta pomosta, että siihen loppu sen kandidaatin hakuprosessi. No, en minäkään sitä varmaan olis jatkoon päästänyt.
he katsovat todistukset lähes poikkeuksetta, useimmiten ottavat kopiotkin. Muissa firmoissa käytäntö tosiaan vaihtelee paljon. Mutta kyllä, todistukset mukaan.
Vielä paremmin olisi tietenkin jos olisi vielä kopiotkin niistä, näin voisit antaa kopiot haastattelevalle.
Mutta useimiten yrityksestä löytyy kopiokone ja ottavat kopiot itse.
Antaa valmistautuneen vaikutelman ja vaikka ei kysyttäisikään, niin on ne hyvä olla mukana.
En enää edes tiedä missä ne ovat, ja ne alkavat olla jo niin vanhojakin etteivät kerro osaamisestani paljon mitään. Olen ollut tässä nykyisessä paikassa jo tosi kauan, eikä minulla täältä tietenkään mitään todistusta ole.
Kukaan ei ole yhdessäkään haastattelussa ollut niistä kiinnostunut. Sen sijaan kerran olen haastattelussa saanut kuulla että ex-työnantajalle oli soitettu ja kyselty minusta.
Sekä alkuperäiset kauniisti kansiossa että nippu kopioita.
Joitain kertoja on kysytty (=ovat selanneet hajamielisesti kansiotani), useimmiten ei. Tosin "oikeissa" työhaastatteluissa olen ollut alle 10 kertaa ja nyt jämähtänyt tähän vakipaikkaani.
Työtodistukset on aina pitänyt sitten myöhemmin näyttää palkanlaskijalle että on saatu palveluvuodet tietokantaan. Ala on sos. ja terveyspuolella.
Useimmissa paikoissa on jo hakemuksen mukaan käsketty ilmoituksessa liittämään kopiot todistuksista.
Sen sijaan kerran olen haastattelussa saanut kuulla että ex-työnantajalle oli soitettu ja kyselty minusta.
Mahdollinen uusi työnantaja ei saa mennä soittelemaan ja kyselemään entisistä työpaikoista mitään ilman hakijan suostumusta.
En ole koskaan ennen näin hermoillut...mutta ihmekkös tuo kun olen ollut jo yli puoli vuotta työttömänä.
Hakemuksia oli tullut reilusti yli 100 kuulemma ja 5 oli pyydetty haastatteluun. PArin viikon sisällä saan tietää pääsenkö jatkotesteihin, niihin kutsutaan pari, siis psykologisiin ja palikkatesteihin. Tekniseltä alalta olen (tiedoksi yhdelle joka epäili jäävänsä haastattelua ilman).
jotka selasivat ne pikaisesti läpi. Eivät niitä pyytäneet.
PErheestä ja miehestä sekä harrastuksita puhuttiin ja kyseltiin yllättävän paljon, vaikka eivät vaikuta mitenkään työntekoon, jopa allergioista kysyttiin;)
Eivät kuitenkaan kyselleet niitä. Nyt jännitän saanko paikan...
Hän ei kyllä sentään ollut kysynyt suoraan että millainen työntekijä olen, kun hän harkitsee minun palkkaamistani, vaan oli jutellut ex-esimieheni kanssa niitä näitä (tuntevat toisensa) ja muka ohimennen kysellyt myös minusta. Tämän siis kuulin ex-esimieheltäni irtisanoutuessani.
Joku kyseli että millä alalla ei kysellä todistuksia, ja omasta puolestani vastaan että markkinointialalla. Tämä tuntuu olevan niin piiri-pieni-pyörii että kaikki tuntevat kaikki vähintäänkin jonkun välikäden kautta.
Nykylakien mukaanhan tämä ei ole enää sallittua.
Sen sijaan kerran olen haastattelussa saanut kuulla että ex-työnantajalle oli soitettu ja kyselty minusta.
Mahdollinen uusi työnantaja ei saa mennä soittelemaan ja kyselemään entisistä työpaikoista mitään ilman hakijan suostumusta.
vaikkei niitä useimmiten ole kysyttykään. Noloa, jos kysyttäisiin, ja sitten niitä ei olisikaan mukana.