Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua kun perheessä on peliriippuvainen?

Vierailija
18.04.2010 |

Mieheni pelaa WoWia ja nettipokeria kaiken vapaa-aikansa. Asia on paljastunut minulle ihan vastikään ja täysin sattumalta. Olen aivan hukassa, kun yhteiset säästömme yhteiseltä tililtämme ovat kadonneet kuin taivaan tuuliin!

Osaako joku neuvoa mistä saisin oikeasti apua, entä mieheni?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA-kerho auttaa peliriippuvaisia. Mutta vain jos itse tahtoo apua.

Vierailija
2/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimmälle A-klinikalle, siellä autetaan muistakin riippuvuuksita kärsiviä kuin alkoholisteja. Netistä voi löytyä vertaistukiryhmiä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli paljon riitoja yhteisen ajan puutteesta. Hän aina selitti, että on paljon töitä. Työnkuva muuttui vajaa vuosi sitten ja kuvittelin, että se vaatii opettelua. En todellakaan tiennyt, että illat ja yökaudet kuluvat pelisivustoilla. Meillä on omat koneet ja asia paljastui vasta kun oma koneeni meni huoltoon ja jouduin käyttämään hänen konettaan.

Vierailija
4/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä.

ap

Vierailija
5/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tänne: http://www.peluuri.fi/

Vierailija
6/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani mies pelasi kaikki säästönsä, sitten meni autot, talot ja tuli ero. Pikavippejä on ulosotossa monta kymmentätuhatta. Pistäkää heti asia kuntoon, ei ole muuten leikin asia. Itsestä tuntui, kun tuo tutun vyyhti alkoi paljastua, että kaikki oli kuin unta. Mutta olikin totista totta!!!!

Vierailija
7/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 vuotta työelämässä ja säästänyt kaikki työvuodet ahkerasti. Olemme olleet 9 vuotta naimisissa ja yhdistimme säästömme yhteistä unelmaamme varten jo vuosia sitten. Kyse ei ole siis mistään pienistä rahoista. Lisäksi pelkään pahoin, että mieheni on ottanut lainaa pelaamisensa rahoittamiseksi. Meillä on kaksi melko pientä lasta ja velkainen koti. Tämä tuntuu karulta painajaiselta, enkä näe selviytymiskeinoa. Kuvittelin, että asiamme ovat hyvin, mutta juuri nyt tuntuu vaikealta luottaa mihinkään. Paikkakunnallamme ei ole A-klinikkaa, mutta tuonne Peluuriin voisin kyllä olla yhteydessä. Kiitos neuvoista!!!

Vierailija
8/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ise samaisen asian kanssa painin,onneksi mies tiedostaa ongelman ja on hakenut apua ja haluaa olla pelaamatta..käy terapeutilla puhumassa asiasta..itsekkin olen menossa läheisten ryhmään,missä voi purkaa omia tunteita ja keinoja miten tukea miestä parhaiten..meilä asia tuli onneksi ilmi ennen kun isoja velkoja tullut,mutta koska olemme aika huonotuloisia on muutaman satasen velat jo paljon=(

Vierailija
9/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kans liian läheltä seurannut peliriippuvaisen elämää. Ei sitä huomaa kauheen äkkiä! Peliriippuvainen osaa peittää jälkensä niin taitavasti, että kukaan ei osaa epäillä mitään. Ja kun asia selviää, niin sitten ollaan jo niin pohjalla, että ylös pääsy on aika hankalaa, ei todellakaan mahdotonta, mutta kaikki on itsestä kiinni ja että myöntää ongelman! Toivottavasti saatte apua mahdollisimman pian! Tuota aa-klinikkaa olisin myös itse suositellut, mutta kokeile tuon peluurin kautta. Itselleni se on outo paikka, mutta pääasia, että saatte avun jostain!

Jaksamista!!

Vierailija
10/21 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Peliriippuvuus ei aiheuta hengen haiskahtelua ja jälkensä voi peittää hyvin pitkälle. Varsinkin näiden pikavippien ansiosta!

Ap:lle todella paljon voimia, minä olen myös saanut seurata tuttavaperheessä samaa karua tragediaa. Toivottavasti teillä asiat selkiytyvät!

Vierailija
11/21 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä vastauksessa lukee että AA-kerho auttaa. Varsinaisesti AA-ryhmä ei auta peliriippuvaisia (A-klinikka kyllä), mutta on olemassa GA-ryhmä, nimettomät pelurit. www.nimettomatpelurit.fi

Vierailija
12/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on että peliriippuvainen saa täysin tuhota oman elämänsä, sivussa läheistenkin, eikä mitään apua tule eikä velvoiteta hakemaan. Itse seurannut läheisenä jo niin pitkään että olen ihan loppu. On annettu rahaa, on yritetty antaa mahdollisuutta korjata asiansa. Yritetty puhua avun hakemisesta. Mutta ei. Riippuvainen voi rypeä jo siinä pisteessä että alkaa asuntokin/asuntojakin mennä alta mutta mitään apua ei halua hakea.

Vierailija
13/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sellainen lainsäädäntö, että jos henkilö on vaaraksi itselleen tai ympäristölleen, hänen tulee saada apua tai tukea.

Varsinkin, jos perheessä on lapsia, teidän kuuluisi saada apua. Ensimmäinen paikka, missä ottaa asia puheeksi on neuvola. Neuvolantäti miettii ja ohjaa eteenpäin. Neuvolapsykologille, perheneuvolaan, sosiaalityöntekijälle (heidän pitäisi näitä raha- ja talousasioita ymmärtää, esim. Kelassa on töissä sosiaalityöntekijöitä, jotka laskevat ja myöntävät niitä Kelan etuuksia ja tukia), terapeutille jne jne.

Aina ei kunnallinen organisaatio tunne itseään riittävästi tai ole organisoitunut ja rakentunut toimimaan oikeudenmukaisesti, reilusti, aukottomasti ja sivistyneesti. Täytyy olla itse tarkkana. Kela on yleensä reilu ja tarkka.

Vierailija
14/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdelinkin sivuilla on vertaistukipalsta. Suljettu ryhmä. Olen pahoillani puolestasi ap. Olen kokenut saman. Tie tuosta parempaan on pitkä ja kivinen ja jopa mahdoton, jos velkaa on/rahaa on mennyt paljon. Voimia!

Vierailija
15/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://pelirajaton.fi/ Täältä löytyy kans apua!

Vierailija
16/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huolehtiminen ekana mieheltä kaikkiin minun tileihini käyttöoikeudet pois. Muuttaisin pankkitunnusteni salasanan ja piilottaisin tunnukset mieheltä. Selvittäisin mitä on mahdollisesti jäljellä yhteisistä säästöistä ja koettaisin suojata mahdolliset jämät. Siis kaikin puolin koettaisin turvata jokaisen mahdollisen euron.

Sitten muuttaisin testamenttini ja edunvalvontavaltuutukseni siltä varalta että minulle käy jotain niin ei pystyisi pelamaan lasten tulevaisuutta.

Jatko riippuisi varmaan paljon siitä suostuisiko puoliso myöntämään ongelman ja hakemaan apua siihen. Ja miten suostuisi yhdessä järjestämään asiat niin ettei perhe jatkossa kärsisi asiasta (pelaamisen estot, suurin osa palkasta jatkossa heti minun tililleni että voisin maksaa laskut jne).

Tsemppiä ap!

Vierailija
17/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän ohis, mutta mitkähän ovat ne perimmäiset syyt miksi jostain tulee peliriippuvainen? Onko se ihan puhdas jännityksen haku vai mikä? Onko kellään kokemusta/tietoa? Varmasti raskas asia läheisille, siinä kun voi vetää koko perheen suohon, ja vertaistukeakaan ei välttämättä löydy helpolla.

Vierailija
18/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo raha-asiat pitää saada järjestykseen, ettei pahempaa vahinkoa pääse tapahtumaan. Voiko tällaisessa tilanteessa tulla kyseeseen tilapäinen edunvalvonta? Edunvalvontaa voidaan hakea ihmiselle, joka ei pysty hoitamaan raha-asioitaan. Edunvalvonta on siis ihan tämän ihmisen itsensä suojaksi, ettei hän tuhoa itseään taloudellisesti. Kysyisin maistraatista voiko tällaisessa tilanteessa vaimo pyytää tutkimaan, tarvitseeko mies edunvalvojaa ja voiko vaimo toimia edunvalvojana.

Miehen kanssa pitäisi pystyä puhumaan nyt suoraan ja kaunistelematta ja kartoittaa, kuinka pahoja tuhoja on jo tapahtunut. Jos mies on yhteistyökykyinen, raha-asioiden järjestely (mieheltä tilinkäyttöoikeudet tilapäisesti pois) ja lisävahingon rajoittaminen (itse asetettu luottokielto) sujuu helpommin.

Vierailija
19/21 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma perheenjäseneni on uhassa menettää asunnon, koska on pelannut vuokrarahansa. On lainattu rahaakin että ei menetä, mutta pelaaminen ei lopu. Lainarahat on jätetty maksamatta. Vuokrat on jätetty maksamatta.

Läheisenä miettii vaan, että mitä sitä voisi tehdä. Pitääkö ottaa toinen asumaan luokseen, mutta tämäkin on jo koettu kerran josta oli tarkoitus että hän hoitaa asiansa..

Vierailija
20/21 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap todnäk on päätynyt edes johonkin ratkaisuun aloitusviestinsä jälkeen, siitä kun on kulunut seitsemän vuotta.