Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienipäisiä lapsia (1v6kk)??

Vierailija
17.04.2010 |

Meidän neitin pää on aina ollut pieni. Syntyessä 33cm ja kasvanut omaan tahtiinsa tasasta käyrää. Paitsi nyt käyrä tuli alaspäin. Päänympärys on 45,5cm. Aukileet on auki ja lääkärin mukaan kaikki ok. (Isoveljellä on ohan normikokoinen pää)

Olen lukenut netistä "kauhu"diagnooseja, joissa päänympärys on pieni.

Onko muita pienipäisiä lapsia? Onko joillakin todettu myöhemmin joku sairaus tai vamma?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä myös pieni pää. 1,5 vuotiaana 45 cm ja nyt 2-vuotispäivänä 46 cm (syntyi 33 cm). Aina olen lääkäreiltä ja kaikilta neuvolatädeiltä kysynyt, että onko pää liian pieni ja vastaukseksi olen saanut vaan ihmettelyä.

Eli ei kai sitten ole syytä huoleen. Olen tosin itsekin tosi pienipäinen, joten kaikki sanovat, että katso peiliin :)

Vierailija
2/9 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ihmetelty, kun pää on kasvanu vuodessa vaan sentin? Kun mulle sanottiin, että tässä vaiheessa pitäisi kasvaa vielä 0,5-1cm /2kk...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänympäryksen kasvua seurataan, koska poikkeamat kertovat herkästi neurologisesta häiriöstä. Kallon saumat luutuvat kahdentoista vuoden ikään mennessä.

•Vastasyntyneen päänympärys on keskimäärin 35 cm. Ensimmäisen elinvuoden aikana pää kasvaa keskimäärin sentin kuukaudessa (ensimmäisen kolmen kuukauden aikana 2 cm/kk, sen jälkeen hidastuvasti)

•Ensimmäisen elinvuoden jälkeen päänympärys kasvaa vielä noin 10 cm.

Vierailija
4/9 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 10 vuotiaana se on 52 cm. Eikä koskaan ole mitään käyriä näytetty mitä pitäisi olla. Millaiset teillä vanhemmilla on? Mulla on vaan 54 cm.

Vierailija
5/9 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipaillaan..

Vierailija
6/9 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärysmitta kulkee alimmalla käyrällä, joka piirtyy kuvaajaan. Pikkuveli taisi ohittaa reilu 1-v:nä siskonsa pään koossa (sisko oli tällöin 2v9kk). Edelleen ympärys on alle 50 cm.

Ei meidän tytössä ole mitään vikaa älyllisesti, ihan normaali on.

Vierailija
7/9 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä oli pää syntyessään 33 cm, nyt ikää 1 v 5 kk, päänympärys on 41,8 cm. On tutkittu ja juostu pitkin yliopistosairaaloita, mutta mitään vikaa ei ole löydetty. Nyt kaikki kontrollit on lopetettu.

Vauvavuosi meni suoraan sanottuna pilalle tämän asian takia. Stressasin ja itkin yöt kun lääkärit ja neuvolan terkka pelottelivat että lapsesta tulee kehitysvammainen. Meidät laitettiin neurologille, kirurgille, fysioterapiaan ym. kun ajateltiin, että ennemmin tai myöhemmin tulee ilmi joku vamma. Joka viikko oli joku terapia tai lääkäri. Olin täysin paskana ja ahdistunut.

Lapsen ollessa yksivuotias meidän passitettiin Turkuun lastenklinikalle, jossa joku vanha professori katsoi tyttöä ja testaili mitä hän osaa. Kuulemma terve lapsi ja normaali neuvolaseuranta jatkossa. Sydämeltä putosi noin kolmen miljardin kilon betonimötikkä.

Kehitys on edennyt normaalisti. Kävelee, juoksee, puhuu, ymmärtää paljon. Olen päättänyt lopettaa stressaamisen.

Teillähän päänympärys onkin reilusti suurempi joten tuskin on aihetta huoleen.

Vierailija
8/9 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sen verran pitää lisätä, että meidän tyttö ei ole ollut enää yli vuoteen millään käyrällä. Alin normaalikäyrähän on -2, 0 on keskimääräinen mitta ja +2 on suurin normaalikäyrä. Meidän "käyrä" kulkee paperin alalaidassa, noin -3,5 tai vieläkin vähemmän. Kai tää joku ihmelapsi sitten on.

Vierailija
9/9 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle vastaajista voimahali, todella rankalta vauva-aikanne kuulostaa! Normaalia elämisen arkea teille! Kysyisin vielä, miten lapsesi päätä tutkittiin? Olemme menossa kirurgille, ja mietin ultraako vai tarvitaanko magneettikuvaus? (silloinhan lapsi kaiketi nukutetaan?)

Meidän tytön pääkäyrä on alkanut keskeltä ja nyt laski alimmalle viivalle. On kehittynyt normaalisti, lähti kävelemään ja samantien kiipeilemään 1veenä, sanoja tulee useita kymmeniä ja ymmärtää kyllä kaiken.

Etsin aiheesta tietoa netistä ja törmäsin mm Rettin syndroomaan (yksi missä pään kasvu hidastuu) Muut oireet alkavat vasta n.2veenä, motorististen taitojen sekä puheen häviäminen... Kyllä alkoi pelottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän