Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen ulkonäön arvostelu, uskomatonta!

Vierailija
17.04.2010 |

Ärsyttää tosi paljon, kun tutut ja tuntemattomatkin arvostelevat vauvani ulkonäköä: joka ikinen ihminen tähän mennessä on kommentoinut pojan 2 kk kokoa. Poitsu oli isokokoinen syntyessään (4500g ja 55cm) ja on kasvanut hyvin tähänkin asti pelkällä rintamaidolla. "No ruoka on ainakin maistunut", "herrajestas se on valtava", "kunnon pulloposket", "ei oo totta, taasko se syö" jnejnejne. loputtomiin :( Tuntuu tosi kurjalta. Olenkin alkanut pelkän (harmistuksen peittävän) hymyilyn sijaan kommentoida, että neuvolan mukaan painon ja pituuden suhde on ihan sopusuhtainen. Uskomatonta, että jo pienen vauvan ulkonäköä kommentoidaan noin suorasukaisesti. Jos lapsi on isokokoinen vielä siinä vaiheessa, kun ymmärtää kommentit, sanon vielä napakammin, sillä en todellakaan halua lapselle mitään ulkonäkö- tai vartalokomplekseja aikuisten idioottimaisista kommenteista. Tiedän ihan tarpeeksi hyvin itse, millaista se on.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän pulskalla vauvalla on vielä atoopinen iho ja posket ruvella ja siitäkin saa tosiaan kuulla ihmettelyä ja kommentointia. Tuntemattomien rasvausohjeisiin vastaan joskus napakasti.

Vierailija
42/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen perinne että miehet ja naisetkin lihoo helpommin 30 tienoilla, jolloin muuttuu aineen vaihdunta. ja elin tavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi on ollut myös monia isoja tutkimuksia, joiden mukaan korkea syntymäpaino usein korreloi vahvan terveyden kanssa aikuisuudessa.

Olen itse ollut iso vauva samoin kuin veljeni ja kummatkin olemme riukuja nyt aikuisina ilman että vahdimme syömisiä.

Ja oletko lukenut Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa? Hän kertoo kaikkien yhdeksän vauvansa olleen noin nelikiloisia ja hän antoi heille ruokaa niin paljon kuin nämä vain halusivat ja lisää (ajan tapojen vastaisesti). Kaikista lapsista kasvoi laihoja lapsia ja nyt laihoja aikuisia:)

Vierailija
44/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso syntymäpaino tosiaan yleensä korreloi hoikan ja terveen aikuisiän kehon kanssa. Rintamaito on aina samanlaista, riippumatta siitä mitä äiti syö. Sen kuuluu olla rasvaista ja energiapitoista. Miten 2 kk ikäistä vauvaa muka voisi laihduttaa, nälässä pitämällä vai?

Vierailija
45/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on faktoja riippumatta siitä loukkaannutko vai et.

Vierailija
46/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso syntymäpaino tosiaan yleensä korreloi hoikan ja terveen aikuisiän kehon kanssa.

Vaan alhainen syntymäpaino lisää aikuisiän sairauksien riskiä.

http://www.tietysti.fi/fi/T/Tarinoita-tieteesta/Tiedetarinoita-terveyde…

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/eteo/yksikot/diabetesyksikko/tut…

http://lib.stakes.fi/ohtanen/tarkastele.aspx?id=2333

Tuossa nyt muutama linkki.

Vierailija
47/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä vauvojen ulkonäön arvostelu on uskomatonta. Aivan sama mitä siinä vauvassa arvostellaan, mut sitä ei pitäisi tehdä aikuisten ihmisten taholta ollenkaan. Mistäköhän kaikki ulkonäköpaineet ja kiusaamiset jo lasten keskuudessa johtuu?? MEISTÄ AIKUISISTA, YLLÄTYS YLLÄTYS. Ja kun luin noita vastauksia niin en kyllä enää ihmettele, että kiusaamista esiintyy jo päivähoidossa.

Tietenkin oma lapsi on kaunis (vaikka ei olisikaan se kaikkein kaunein) vanhempiensa mielestä, mutta ei se tarkoita, että toisen lasta saisi arvostella. Mitään totuutta kauneuden suhteen ei yksinkertaisesti ole, YRITTÄKÄÄ YMMÄRTÄÄ. Kauneus on aina katsojan silmissä. Tää arvostelu on mun mielestä yhtä uskomatonta kuin se joka kuukautinen Vauva-lehden kannen vauvan arvosteleminen. Ihan varmasti ei tästä maailmasta löydy yhtäkään ihmistä, joka olisi kaikkien muiden ihmisten mielestä kaunis. Ei sellaista yli-ihmistä olekaan, ei edes Miss Universumeissa.

Vierailija
48/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän terkan mukaan ne juuri on pulleita, ei toki aina. Älä ap huoli, meillä myös pullea vauveli, nyt pian 7kk (syntyesään n. 3kg). Terkka siihen tuumaa, että vatta varreksi venyvi kun lähtee liikkumaan. Ja sitä paitsi vauvojen kohdalla EI puhuta yli- tai alipainosta. Kannattaa sanoa takasin, jos ärsyttää. Kyllä jotkut vastaajat ovat idiootteja!

Vierailija
49/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos äiti pitää itsensä sopusuhtaisena eikä mussuta esim suklaata kahden edestä imettäessään, niin rintamaitokin on hiukan eri tavaraa kuin jos vetää rasvaista ja makeaa ihan sikana koko ajan.

Kyllä mun kaveripiirissä on ainakin ollut niin, että sillä äidin koolla ei ole oikeastaan mitään tekemistä vauvan koon kanssa. Jos on, niin pikemminkin niin, että hoikka/normaalipainoinen äiti saa reilumman kokoisia ja pullukampia vauvoja kuin ylipainoiset. Ja järjestäen nuo rintamaidolla "lihotetut" ovat muuttuneet normaalipainoisiksi viimeistään leikki-iässä.

Itse taas olen reilusti ylipainoinen, ja apua, saanut kolme lasta ihan ensiyrittämällä, voinut erinomaisesti raskausajat ilman raskausdiabetestä tms. ongelmia, saanut hoikat vauvat, ja vaikka olen kiskonut kuinka sitä suklaata, vauvat ovat pysyneet hoikkina, ja hoikkia ovat vieläkin, paitsi esikoinen joka on oikeasti laiha koululainen.

Ja vielä vertailuksi, itse olen ollut 1-v 6100g ja 70cm, 2 v 80cm ja 9900g, että hirveästi ei niitä rasvasoluja tullut vauvana hankittua. Kummasti niitä näin aikuisena kuitenkin löytyy.

Joten lopettakaa se typerä louskuttaminen ja yrittäkää nähdä maailma vähän suurempana kokonaisuutena.

Vierailija
50/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse voinut kirjoittaa tuon noin 7 vuotta sitten kun esikoinen (tytto) oli vauva.

Tytto oli myos reilu 4 kg syntyessaan ja kasvoi ekoina kuukausina (pelkalla rintamaidolla) kamalasti.

Minullekin tuli monta kertaa pahamieli ja epavarmuus kasvoi monista kommenteista vauvan painon takia.

Uutena aitina on monesta asiasta epavarma, toisen lapsen kanssa osasin ohittaa moiset kommentit enempia miettimatta.

Vierailija
51/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihanan maitoposkisille vauvoille olen todennut että "Ompas sinulla ihanat maitoposket!". Itselläni tämä heijastuu siitä että oma iso lapseni (syntyessään 4290/52) ei kovasta halustani ja yrityksestäni saanut rintamaitoa kuin ihan hetken. Minulle tuottaa iloa jos ystäväni on onnistunut imettämisessä ja lapsi on kasvanut ihanaksi pulleroksi.(Minusta vauva näyttää terveeltä ja ihanalta maitoposkineen)Ihan tietäen sen että meitä imetyksessä epäonnistuneita lyödään välillä henkisesti kuin vierasta sikaa.

Meillä poika on nyt jo yli kaksivuotias, ja syö itse haluamiaan määriä, lopettaa herkutkin jos ei jaksa tai pyytää panemaan ne talteen myöhempää varten. Ja tämä on mielestäni se ikä jolloin lapselle opetetaan oikeaa lautasmallia ja ruokailutottumuksia.

Vierailija
52/55 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuvista katson meidän pienokaista jonka paino syntymän jälkeen laski jonkunverran. Niin todella kuin luuuta ja nahkaa olisi ollut sen kädet varsinki. Ei oo kovin kivannäköstä. Mutta se oli sillon tosi pieni muutenkin vielä, joten oli mikä oli. Ruokaa sai kuitenkin hyvin ja neuvolassa sanottiin painon olevan vähän pieni verrattuna normaaliin. Noh nyt se n.3 kuinen ja painon kanssa ei oo mitään ongelmia. Hyvin kasvanut ja nyt on ihanan pyöreä , pieni pullukka poskinen tyttä :)! On se hiukan pyöreämpi verrattuna sen 4kk kavereihin, mutta mielummin vähän pyöreämpi kuin liian laiha jolla ei oo makkaran makkaraa. Kyllä vauvoilla kuuluu olla pyöreyttä! Se on sitte vähän isompana eri juttu. Toki kaikki lapset ovat erilaisia. Jotkut ovat vain isoluisempia kuin toiset ja isokokosempia kuin toiset. Tämä näkyy sitten myös aikuisiällä. Mutta ylipainoisuus on sitten aivan eri asia!

Vierailija
53/55 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vauva ei mielstäni voi olla ylipainoinen! Eihän? :-o ... Mutta se on ainakin totuus että kaikki arvostelee vauvojen ulkonäköä. Heti vauvan syntymän jälkeen arvostellaan kumman näköinen vauva on, isän vai äidin, vaarin vai tädin? Näin se vain on. Niin vauvan hiuksia, kaljuisuutta, kokoa, painoa , pituutta yms arvostellaan. Se voi tuntua ikävältä jos sattuu herkkään kohtan tai jotain kommentteja joita ei osaa ottaa huumorilla kuten esim. Voiii siellä se ukin pieni lihapulla onkin. Tai ompas ihan marsun näköinen kun nuo posket on niin pulloollaan. "pikkunen makkararulla", "läskileuka" jne. Näitä on monia! Ottaako niitä sitten huumorilla vaiko tosissaan on sitten toinen juttu. Sitten tää vauvojen isokoisuus ja vauvojen laihuus. No jos vauva on isokoinen niin sille ei oikein voi minkään. Eihän vauvaa nyt hyvänen aika sentään mihinkään laihutuskuurille laiteta!!! Vauvat vain on niin erilaisia. Esim minun tyttö vauvelini on 3,5 kk ja kaverini poika vauva 5kk. Kaverini vauva on keskonen ja siksi pieni kokoinen. On siis vähän pienempi kuin minun vauvani. On siis näitä jotka syntyy viis kilosena vaikka äiti on syönytkin aivan normaalisti. Tunnen yhden aivan normaalikokoisen äidin joka sai 5 kiloisen vauvelin. Tällästä vaan tapahtuu. Tämmösiäkin laihoja vauvoja on jotka syö paljon, mutta eivät ruoan avulla siltikään liho. Kyllähän jotkut näitä tutkii että onko jotain vialla, mutta ei aina syytä löydy.

Vierailija
54/55 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se vähän häiritsee jos 2kk ikäinen vauva näyttää rumalta 40v äijältä.

Vierailija
55/55 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella sivistymätöntä alkaa arvostella ulkonäköä jo vauvana. Ylipäänsä toisten ihmisten negetiivissävytteinen arvostelu ei kuulu kohteliaaseen käytökseen, niin miksi sitten vauvojen. Ihan sama mikä on totuus, mutta ei aina tarvitse kaikkea ääneen töräyttää.

Sitten nämä samat ihmiset ovat muissa yhteyksissä muka niin suvaitsevaisia, sivistyneitä ja kyltyrellejä:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan