Vauvojen ulkonäön arvostelu, uskomatonta!
Ärsyttää tosi paljon, kun tutut ja tuntemattomatkin arvostelevat vauvani ulkonäköä: joka ikinen ihminen tähän mennessä on kommentoinut pojan 2 kk kokoa. Poitsu oli isokokoinen syntyessään (4500g ja 55cm) ja on kasvanut hyvin tähänkin asti pelkällä rintamaidolla. "No ruoka on ainakin maistunut", "herrajestas se on valtava", "kunnon pulloposket", "ei oo totta, taasko se syö" jnejnejne. loputtomiin :( Tuntuu tosi kurjalta. Olenkin alkanut pelkän (harmistuksen peittävän) hymyilyn sijaan kommentoida, että neuvolan mukaan painon ja pituuden suhde on ihan sopusuhtainen. Uskomatonta, että jo pienen vauvan ulkonäköä kommentoidaan noin suorasukaisesti. Jos lapsi on isokokoinen vielä siinä vaiheessa, kun ymmärtää kommentit, sanon vielä napakammin, sillä en todellakaan halua lapselle mitään ulkonäkö- tai vartalokomplekseja aikuisten idioottimaisista kommenteista. Tiedän ihan tarpeeksi hyvin itse, millaista se on.
Kommentit (55)
kamala sellainen liian laiha vauva, josta panikoidaan kun se ei syö tarpeeksi.
Minulla taas lapset syntyissään pieniä, kaikki kolme alle kolmen kilon ja syntyneet ihan lasketussa ajassa. Kaikkia raskauksia seurattu tosi tarkkaan ja ei, en tupakoi. Mutta voi sitä voivottelun määrää..."onpa se pieni/rääpäle/keskonen...Onko se terve?.... Kaikki olleet oikein terveitä, hyvin kehittyneitä vaivoja ja nyt ihan normaalikokoisia ikäisekeen kaikki.
Omasta painostani en ole käsittääkseni sanonut mitään, ja idiootit ruma vauva - läski vauva -kommentit vaan vahvistavat käsitystäni siitä, miten julmia ihmiset ovat. Kyseessä 2kk vanha vauva!!! Ja tuollaista kommenttia!!! Tosi kiva ja heipat vaan. :´(
AP
Ja jos äiti pitää itsensä sopusuhtaisena eikä mussuta esim suklaata kahden edestä imettäessään, niin rintamaitokin on hiukan eri tavaraa kuin jos vetää rasvaista ja makeaa ihan sikana koko ajan.
Ei se tee vauvasta automaattisesti läskiä.
Vauva ei ole läski vaan pullea.
Ei ulkopuolisten sanoista tarvii ottaa itteensä, kyllä se kirpasee oli pullea vauva tai laiha vauva joka saa kommentia!
Tosiasia on että maailmaan mahtuu erikokosia, nakösiä, laihoja ja pulleita vauvoja.
Miksi me aikuiset olemme niin pirun julmia lapsia kohtaa, arvosteluinemme???
ei se oma vauva olekkaan kaikkien mielestä kaunis. voivoi.tervetuloa maanpäälle.
ei se oma vauva olekkaan kaikkien mielestä kaunis. voivoi.tervetuloa maanpäälle.
Ette ole nähneet ko. vauvaa ja vaikka olisi minkä näköinen, niin on sairasta arvostella 2kk vanhaa ihmistainta! Huhhuh. Niin ja kiitos vaan, söpö-kommentteja tulee kyllä myös. Enimmäkseen vaan kommentoidaan tuota kokoa, mikä on todella rasittavaa ja mielestäni asiatonta.
Järjetöntä vittuilua läskeistä sun muista. Menkää vaikka ulos leikkimään lastenne kanssa, mutta älkää sentään niille vittuilko ja jankatko tuohon tyyliin...
Minulla on kolme lasta, joita olen kaikkia imettänyt. Imetysajan ruokavalio on ollut aika... köh...namipainotteinen, koska imetys pudotti painoani älyttömästi. Vedin sitten suklaata kaksin käsin ja mätin jäätelöä ja irtokarkkeja ihan surutta.
1. lapsi oli koko imetysajan todella laiha, nyt 7 v ja edelleen ihan luikero luuranko edelleen. Kylkiluut vaan paistaa, kuten minullakin.
2. lapsi oli todella pullea michelinpallero, rasvamakkarat vaan hölskyi. Nyt 3 v ja normaalipainoinen, hoikahko.
3. lapsi on ollut sellainen pikkuisen pullea, "sopiva", keskivertovauva.
, vaikka vauvasta kasvaa taapero. Oma kuopukseni, tyttö on todella pieni kokoinen ikäisekseen (1v6kk) ja kaikki jaksvat ensimmäisemä kysyä: paljonko painaa? ja hokea, ompa se pieni, saako se ruokaa....? Meidän serkun kumminkaiman poika on 10 kuukautta ja paljon isompi....
Molempia lapsiani imetin 1-vuotiaaseen saakka. Poika oli vauvana "pullea", nyt 4 vuotiaana pitkä ja hoikka. Ja pikkutyttöni sitten siro :D
älkää näytelkö vauvojanne kenellekkään. mä harvoin käyn missään vauvan kans. ulkoillessa voi pitää harsoa vaununkuomussa.jos joku kysyy saako katsoa,niin sanoo topakasti EI ja painelee matkoihinsa:)
tai sanoo että saa katsoo jos maksaa:=)
ja pitää oppia sanomaan takas,että tää mun vauva on mulle maailman paras ja kaunein vauva!!!!!!!
t-maailman kauneimman vauvan äiti ja 3 muuta ihanaa lasta omistava
Tulin ettimään reimatec:haalareita ja eksyin tänne (toivottavasti viimeistä kertaa koska vähäsen hymyilyttää ja koukuttaa).
Ite oon ollu pienenä superpullukka (niin monet makkarat että on jouduttu puhdistamaan vanulla ja jollain rasvalla ja annettu ilmakylpyjä) Oma lapsi aikalailla samanlainen pienenä-vähän laihempi :)
Nyt oon 165cm ja painan 50kg-ja syön ihan normi-kotiruokaa. Samaa tyttö saa ja kasvaa kohisten ja pyöreys hävinny liikkumisen myötä.
Eiku kaikki ulos liikkumaan ja hyvää kevätmieltä kaikille :)
Mulla on ollut 2 tuon kokoista vauvaa. Eka oli vielä ok, kun oli poika. Kun toka, tyttökin oli 4450g ja 54 cm syntyessään, Härregyydendoo! Arvaa niiden kommenttein määrää. Paras oli eräs lastenhoitaja isomman päiväkodista "no, onneksi sillä on kauniit kasvot".
Tänään tyttö on 5v: 114 cm ja 16,5 kg. Ei ainakaan lihava!
Itse olen ihan tavallisen kokoinen aikuinen nainen: 166 cm ja 58 kg.
Ihan oikeasti, mitä te normivauvojen äidint/isät oletatte että voisimme tehdä isoille/pienille vauvoillemme? Tuputtaa väkisin ruokaa tai pitää nälässä? Varsinkin jos vauva on täysimetyksellä...
totuus koskee,ettei se oma "kaunokainen" olekkaan toisten ihmisten mieleinen näky.
koittakaa kestää,ja alkakaa jo aikaisessa vaiheessa opettaa niille ämpärirumille lapsille,ettei pidä loukkaantua toisten puheista. teette sen parhaiten sillä,että ette kehu lapsianne kauniiksi,jos ne ovat oikeasti rumia.
isku saattaa olla aikamoinen,kun ikänsä kotona kehutaan olematonta ulkonäköä, ja päiväkodissa/koulussa totuus selviää.....
Voin vain kuvitella millainen totaaliääliö kirjoittaa tällaista. Voin myös kuvitella miltä näytät ja mitkä ovat muut meriittisi: koulutus amispohjainen, ulkonäkö tyylitön lähiöruusu, lempipaikka lähiöpubi ja työpaikka laitossiivooja.
Onnea, olet ihana!
Vauvaiässä hankitut rasvasolut valitettavasti altistavat lapsesi lihavuudelle jatkossa. Lapsella rasvasolujen määrä lisääntyy - aikuisella vain niiden koko.
Ymmärrän siis ulkopuolisten ihmettelyn, varsinkin jos olet itse ylipainoinen. Neuvolassa varmaan tulevat jossain vaiheessa antamaan ohjeita pojan ruokavalioksi. Noin pienelle rintamaito on tietysti vielä sopiva.
Pikemminkin hoikista vauvoista riittää sanomista, ainakin neuvolassa. Meidän entinen neuvolan terveydenhoitaja suosi pulleita vauvoja, ja meidän hoikalla vauvaa MIKÄÄN ei ollut hyvin. Oli liikaa karstaa, oli liian jäntevä, nosti päätä liian aikaisin, varasi jaloille liian aikaisin, eikä tietenkään syönyt tarpeeksi. Samalla kuulin, miten michelin-vauvat saivat kehuja ja kannustusta tältä hoitajalta. Eipä tuntunut hyvältä, ei. Ja tosiaan, on entinen hoitaja nykyisin.
Meillä on varsin hyvin kasvanut vauva, josta tosiaan kuulee näitä ruoka-aikana kotona ollut -juttuja. Lapsi oli ensimmäiset 6 kk täysimetyksellä ja tissi tosiaan maistui. Minä laihduin siinä samalla vaikka en laihduttanut. Kiinteät uppoaa myös hyvällä ruokahalulla. Painaa 9 kk vanhana saman verran kuin esikoinen vuotta vanhempana! Mies on ollut vauvana myös pulska vauva, mutta eipä ole pullea sitten vauvavuosien ollutkaan, päinvastoin.
...nyt mennään liian pitkälle.Tässä ihmiset kyseessä VAUVA...2kk ikäisestä vauvasta.Ei ihmiset oikeesti voi olla näin julmia...ajatelkaa ny omalle kohdalle...Äiti on muutenkin herkässä tilassa synnytyksen jälkeen.Missä ihmisten empatia on tänä päivänä??????Minä ainakin henkilökohtaisesti ymmärrän sinua AP.En ole ylipainoinen eikä kumpikaan lapsistani...vauvana toinen lapsistani oli pyöreä toinen laiha...molemmat söi yhtä paljon.et repikää siitä.
onkin saanut aikaan oikein vilkkaan keskustelun. En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta pakko kommentoida muutamaan minkä luin...
Oman lapsen suhteen on varmaan aika herkkänä. Meillä oli alussa tosi hoikka vauva ja kun jotku kommentoivat, että onpas pitkä ja siro vauva, vedin herneen nenään. Aika pian vauva alkoi puskistumaan ja nyt kun kommentoidaan että onpas sulla iso vauva, olen ap:n lailla todennut usein että käyrillä mennään eikä ole yhtään liian iso.
Itse olen ollut vauvana ERITTÄIN PULLEA ja koskaan en ole kärsinyt paino-ongelmista, päin vastoin! Olen lapsuudesta saakka ollut hoikka ja nyt vanhempanakin oikeastaan pieni vaikka syön ja liikun normaalisti. Että ei se nyt ihan aina mene niin että pullea vauva on lihava lapsi/aikuinen!
Esikoiseni oli syntyessään suht isokokoinen (4400g ja 53cm), minä taasen suh pienikokoinen 163cm ja raskauden alussa painoin 55kg.raskausaikana painoni nousi vain 10kg. Lapseni siis oli pulloposkinen, todellinen michelin...nykyään hän on 6v, pitkä ja laiha (120cm ja 21kg).....että sillee