Mitä haluat sanoa raskaana tupakoineelle äidille?
Vauvani on nyt 3 kk vanha ja täysin terve. Tuntuu, että asiasta tietävät ihmiset haluaisivat jotain päästä sanomaan, mutta eivät kehtaa.
Niin että antaa tulla näin anonyymina vaan!
Kommentit (76)
lapsellesi (hengitystieinfektiot ja -sairaudet, kätkytkuolema).
Ja sen, että tupakka on paha riippuvuutta aiheuttava aine ja olen pahoillani puolestasi, että et pystynyt kokonaan lopettamaan edes raskausaikana. Tuskin elämässä parempaa aikaa ja motivaatiota lopettamiselle enää tulee.
ja liiallinen itsensä syytäminen tapahtuneesta ei ole hyväksi sinulle eikä lapsellekkaan.
En tiedä, oisko ap kuitenkin porvoosta....
Tupakkariippuvuuden takia ihmisiä saa herjata täällä täydestä sydämestä. Saako saman tehdä lihaville tms? Ai niin, ei tietenkään..
joku rinnastaa tupakoivan ihmisen ja lihavan?? Ai niin, tupakoiva ihminen tietysti..:)
Pisteitäkö teille pitäisi antaa??
Kunniamerkki raskausaikana tupakoimisesta??
Idiootteja olette, itsekkäitä paskoja. Ja tässä ei ollut mitään asiatonta. En ymmärrä, että miten joku kehtaa vuonna 2010 väittää, että TUPAKOINNISTA EI OLE HAITTAA?? Ei varmastikaan johdu tiedon puutteesta.
että sanonta "jokainen on lapselleen paras äiti" pätee sinuun, joka olet ollut tähän mennessä suurin terveysriski lapsellesi?
ensinnäkin luulet tupakoinnin johonkin ulkonäköön vaikuttavan... katotaan sitten kun lapsesi on käytöshäiriöinen ja oppimisvaikeuksinen isompana! ja varmasti kärsiny vieroitusoireista! mun mielestä jos ihminen on noin itteensä täynnä ja ei yhtään ajattele lapsensa terveyttä niin ne ei saisi edes pitää lapsia ja raskausaikana pakkohoitoon. sairasta sanon minä!!
koska lapsi on täysin terve ja mieheni kehuu minua päivittäin hyväksi äidiksi. Ei yksi erilainen valinta tee kenestäkään huonoa äitiä.
ap
tuskin vielä näkyvät... Mielestäni päihderiippuvaiset äidit tulisi saattaa pakkohoitoon ja päihteiden käyttö raskausaikana rinnastaa vauvan pahoinpitelyyn.
Säälin lastasi, jonka äidille oma mielihyvä on ykkösasia, lapsen mahdollisuus terveeseen elämään tulee vasta kaukana jäljessä.
vastauksesi kertoo enemmän sinusta, kuin minusta. Enpä voi muuta sanoa kuin hah hah!
ap
Kaikki tietävät tupakan terveyshaitat ja siitä huolimatta vaarannetaan oman lapsen terveys. Miksi ottaa riski?
Mulla on 1 kaveri joka on polttanut jokaikisen raskauden ajan.
Kyllähän niilläkin vauvat on olleet ihan normaalinnäköisiä ja terveitä alkuun.
Mutta odotas vaan kun lapsesi kasvaa. niitä ongelmia saattaa tulla kuten tällä perheellä.
Tällä perheellä on lähes kaikilla lapsilla jotakin ongelmaa. Ensinnäkin sairastelevat jatkuvasti. On käytösongelmaa, ylivilkkautta. Pissaavat öisin housuun(vaikka osa kouluikäisiä) astmaa, allergiaa yms...
Todella sääli jos noiden pojat jää hedelmättömäksi.
Taisin silloin muutaman kerran sanoa hänelle että kannattaisko oikeesti lopettaa ja ajatella lasten tulevaisuutta.
Ja yleensä enemmän kuin yksi virhe. Toivotaan että lapsesi ei ole mitenkään kärsinyt tupakoinnista. Tulevaisuudessa tulee isompiakin murheita.
Niin ja ihmetyttää tämä keskustelu siinä mielessä, että esim. rokotteita puolustellaan juuri tällä että ei niistä mitään tule kun kahteen viikkoon ei ole tullut mitää oireita... Vähän sama toimii mun mielestä tupakassa. JA KUKAAN EI VOI TODISTAA mistä tulevaisuudessa syövät, oppimishäiriöt ja muut sairaudet johtuvat?!?!?!
mutta stressi vaikuttaa lapseen myös haitallisesti ja loppuvaiheessa poltin vain 1-3 tupakkaa päivässä.
Lääkäri sanoi, että jos hirveästi stressaan niin voin hyvällä omalla tunnolla sen tupakan polttaa, jos se oloa helpottaa. Lapsi kuitenkin oli normaalipainoinen (3200g, 50cm) eli ei tarvinut sen takia huonoa omaatuntoa potea.
Nyt keskityn nauttimaan vauvastani ja äitiydestäni. Katsotaan, jos seuraavassa raskaudessa voisin lopettaa tupakanpolton.
ap
kertoa aiheesta täällä, anonyymisti?
Ahdistaako omaatuntoa, kun et ollut tupakoimatta raskauden aikana?
Imetätkö?
Tietenkin miehesi kehuu sinua hyväksi äidiksi, hän on MIEHESI ja lapsesi isä. Idiootti olisi, jos muuta sanoisi.
En itse olisi voinut tupakoida raskauden aikana, en kertakaikkiaan olisi voinut tehdä pahaa syntymättömälle lapselleni. Ällöttää nähdä naisia vatsa pystyssä ja rööki suussa. Muutama kaverini on tupakoinut raskauden aikana ja ovat kyselleet mielipidettäni asiaan. Olen ihan suoraan sanonut heidän olevan idiootteja.
Joskus kaupungilla katsoin pitkään viimeisillään olevaa naista joka veti norttia niin suurieleisesti, ettei sitä voinut olla huomaamatta. Tämä sitten kysyi, että onko mulla jotain asiaa, kun kyylään. Sanoin, että olis paljonkin, mutta olkoon nyt kun neiti näyttää olevan raskaanakin.
Sori, en vaan voi ymmärtää sua. Miksi puolustelet asiaa? Ei kai tupakoinnin terveyshaitoista hössötettäis, jos ne ei ois todellisia.
Ja ennen kuin saan palautetta tupakoivilta niin kerron, että itse lopetin silloin, kun rupesimme suunnittelemaan perheenlisäystä.
Hyvää kevättä kaikille joka tapauksessa :)
Toivot lapselle mahdollisimman monia ongelmia, syyttömälle lapselle? Millainen ihminen olet? Pahempi kuin tupakoiva äiti, joka sentään on vaan tyhmä eikä toivo toivomalla muille pahaa???!!!!