Pitääkö 6-vuotiaan selvitä yksin huonnensa siivouksesta?
Oletatteko te vai autatteko? Meillä tuolla 6-v. lapsi istuu karmean sotkun keskellä, eikä saa siivottua. On jo monta päivää ollut tämä tekeillä. Itse on sotkenut, en nyt ehdi auttaa. Uhattu on, että huominen herkuttelujuhla jää väliin, jos ei siivoa. Pitääkö mennä auttamaan?
Kommentit (30)
alkoholisti- tai mielenterveysperheen lapsi. Silloin oppii jo pienenä kantamaanm vastuun ja huolehtimaan itsestään. Muilla lapsilla on lapsuus.
6-v on sen verran pieni ettei saa mitään kamalia sotkuja yksin siivottua.
Jos haluaa et 6v vastaa yksin huoneensaiivouksesta niin sit vanhempien pitää olla tosi skarppina niin et vaativat siivoamaan päivittäin pikku sotkut, esim leikin jälkeen tai viimeistään illalla.
Mulla on kaksi lasta, hyvin erityyppisiä luonteeltaan, mutta en odota että osaavat siivota.
oletko opettanut siivoamaan? Että "ensin keräät likaiset vaatteet ja viet pyykkiin. Sitten keräät lelut lelulaatikkoon. Petaa sänky. Vie matto ulos. Imuroi. Pyyhi pölyt. jne jne" Meillä naisille on se harhaluulo että siivoustaito on luontaista ;-), mutta kyllä se pitää äidin opettaa. En kyllä jättäisi 6-vuotiasta yksin selviämään ja vielä uhkailisi, jos selvästi näkee että ei osaa.
Yhdessä äidin kanssa siivoaminen on mukava hetki - kun siivoaminen on mukavaa, niin sen oppii ja sitä tekee mielellään.
Eikä ole mt- tai alkoholiongelmaa. :D Ei 6-vuotias sitä ehkä mielellään tee, mutta tekee kun on pakko.
Onko teillä ap siivoaminen säännöllinen velvollisuus lapsella, vai onko tämä kertaluonteinen juttu, että joutuu tekemään yksin? Meillä olen jo viisivuotiaan laittanut itse siivoamaan huoneensa ennen kuin imuroin ja ihan ok onnistuu nykyään.
Täytyy myöntää, että kahtena ekana kertana sain lapsen toimimaan vain kun uhkasin, että jos minä tulen siivoamaan, laitan kaikki siivoamani lelut jätesäkkiin ja varastoon viikoksi.
keskiluokkaisten ja varsinkin akateemisten lapset eivät.
Olennaista on lapsuuden ominaislaadun käsittäminen.
Kyse on myös siitä, miten kasvattaja kategorisoi kasvatuksessa keskeisenä olevia eettisiä ja moraalisia ulottuvuuksia.
käytännön taidot - älyllinen integraatio
Kyse on myös siitä, miten kasvattaja kategorisoi kasvatuksessa keskeisenä olevia eettisiä ja moraalisia ulottuvuuksia.
Auttaa voi neuvomalla. Annat pussin käteen ja sanot, että kerää, vaikka ekaksi kaikki roskiin menevä tähän pussiin. Jos likaisia vaatteita lojuu huonessa, niin ne varmasti on helppo viedä likapyykkikoriin ja jne.
Neuvo siivoamaan yksi asia kerrallaan tai aloittamaan yhdestä nurkasta ja edetä sieltä eteenpäin. Aika turhauttavaa jos lapsi ei keksi minne laittaisi minkäkin tavaran.
Jos kamala kaaos, niin on se mielestäni liikaa vaadittu, että yksin siivoaa huoneen. Autat tämän kerran ja samalla neuvot miten siivoaa. Sen jälkeen lapsi voi huolehtia joka päivä tavarat lattialta ynm. muualta sinne minne ne kuuluu, niin selviää yksinkin helpolla huoneensa siistinä pitämisestä. Tietenkin vanhemmat muistuttaa joka ilta siitä huoneen siistimisestä.
alemmin koulutetut. Siksi se lapsen kaverin professori-isä ei käy suihkussa ja koti on kuin kaatopaikka, kiitos selvennyksestä
Ei tuon ikäistä kannata vastuuttaa siivoamaan.
Nämä siivoushullut ovat varmaankin sitä porukkaa, joidenka kotona pitää leikit siivota joka ilta.
Siisteys ja siivoaminen ylittävät leikin.Oletteko ajatelleet, mitä siitä seuraa?
Ei tuon ikäistä kannata vastuuttaa siivoamaan.
Nämä siivoushullut ovat varmaankin sitä porukkaa, joidenka kotona pitää leikit siivota joka ilta.
Siisteys ja siivoaminen ylittävät leikin.Oletteko ajatelleet, mitä siitä seuraa?
lasten huonetta, eli ei ole laspten vastuulla pelkästään. olivat vaan halunneet ilostuttaa äitiä ja isää, mitäs pahaa siinä on? Mä en ymmärrä miten tällaisesta asiasta saa edes väännettyä jotenkin huonon/pahan.
Lasten on täytynyt rueta siivoamaan vasta yläkoulussa. Siihen asti ovat saaneet leikkiä ja kasvattaa tietojaan.
alemmin koulutetut. Siksi se lapsen kaverin professori-isä ei käy suihkussa ja koti on kuin kaatopaikka, kiitos selvennyksestä
Nämä ennen kuin kukaan ehtii rakentelemaan OLKINUKKEA kirjoitusvirheistä.
mutta se on eriasia huvittaako häntä siivota. Monesti siivoaminen unohtuu ja ollaankin jo taas leikkimässä. Mutta ei minusta siivoamista voi vaan lapsen harteille jättää. Jos meillä ei tavarat ala löytää paikkoja menen siivoamiseen hetkeksi mukaan niin lapsikin rupeaa siivoamaan.
nauttia siitä lapsuudestaan!!! Ei todellakaan tarvitse 6-vuotiaan siivota huonettaan yksin, ei se siitä pilalle mene jos autat!
Saa huoneensa kaaokseen yhdessä illassa. Eikä siivoa, ennen kuin on sitten tosi kaaos. Mua ei huvita sen sotkuja siivota sen huoneesta, kun niitä siivoilen muutenkin muualta. Siis olen kyllä neuvonut ja opettanut. Eikä joudu päivittäin siivoamaan, nyt taitaa olla pari viikkoa viime kerrasta...
nauttia siitä lapsuudestaan!!! Ei todellakaan tarvitse 6-vuotiaan siivota huonettaan yksin, ei se siitä pilalle mene jos autat!
paikalleen, vai kasvatatko sinä curling-mammana niitä peräkammarin poikia jolle äiti kuorii potut vielä kun poika on 30v?
kotona kun käytiin miehen kanssa kaupassa. olivat siivonneet koko talon, sängytkin oli pedattu, tosin hiemn möykkyiseen tyyliin ;) Eli osaavat kyllä.