Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluat sanoa raskaana tupakoineelle äidille?

Vierailija
15.04.2010 |

Vauvani on nyt 3 kk vanha ja täysin terve. Tuntuu, että asiasta tietävät ihmiset haluaisivat jotain päästä sanomaan, mutta eivät kehtaa.

Niin että antaa tulla näin anonyymina vaan!

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa minuun on suhtauduttu paljon asiallisemmin ja omatuntoani kevennetty.

Ne tekee sitä työkseen. Päässään voivat haukkua sinut idiootiksi samalla tavalla kuin nekin jotka sanovat sen ääneen.

En usko, että lapselle olisi tullut mitään vaurioita, kun se on noin terve ja iloinen.

ap

Tuo lause paljastaa kaiken. Kuten tuolla jo sanottiin, tupakka on vaarallista myös aikuisille, miksi luulet ettei siitä tule haittoja lapsellesi?

Miksi haluat tuhota mm. nikotiinilla ja häkällä myös lapsesi terveyden?

Luuletko tosissasi että ne vieroitusoireet on pahin asia mitä voi tapahtua? Voi elämä taas..

Ajatteletko että sinulla on loistava kunto ja helvetin hyvä terveys vaikka poltatkin? Ajattelet varmaan myös että sinulle ei ole aiheutunut tupakasta mitään vaurioita kun ne eivät nyt näy..

Ei kaikki kehitysvammatkaan paljastu vauvana. Mistä voit siis päätellä että lapsesi on _täysin_ terve?

Vierailija
22/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä me muut tupakoivien äitien lapset tullaan raskaaksi" tai "ei meillä 60-luvulla syntyneillä ole mitään ongelmia, vaikka äidit tupakoikin". Oma äitini tupakoi ja joi - molempia kaksi käsin koko raskauden ajan joka ikinen pvä. Olen ollut "normaali" lapsi, mitä nyt koulukiusattu tupakan hajun perusteella ja kärsinyt äitini alkoholiongelmasta. Silti mieleenikään ei tule yleistää, että nämä aineet eivät aiheuta sikiöille mitään, koska ne eivät sitä ole aiheuttaneet minulle. Kiitän vain luojaani siitä, että selvisin ja koen suurta surua, kun itsekkäät yrittävät väittää, että näistä aineista ei ole mitään haittaa. Haloo! Jos syötän lapselleni hiekkaa päivittäin ruoan seassa eikä hän siitä vaikuta kärsivän, olenko hyvä äiti????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen aikaan kun äitini odotti minua ja sisaruksiani oli tapana poltella sisällä ja autoss, busseissakin oli tuhkikset, samoin junissa oli tupakkavaunut...

Minulla ei ole ilmennyt mitään haittaa siitä, että äitini tupakoi sen ajan "hengen" mukaan. meillä ei edes paljoa tuuletettu sillä ikkunat olivat talveksi tilkitty.

Meitä syntyi viisi lasta, meillä kellään ei ole mitään allergioita tai syöpää jne. Kaikki olemme olleet syntymäpainoltamme normaalipainoisia, yksi veljistäni jopa 4000g syntymäpaino. Äidilleni tuli keuhkoahtauma mikä 70-vuotiaana todettiin. Isällä keuhkosyöpä 79-vuotiaana.

Äitini on imettänyt joitain kuukausia meitä. Pikkuveljeni syntyivät ollessani 11v ja 13v joten muistan äidin imettäneen, vaikka tupakoi. Olen lukenut ettei kannata olla imettämättä, sillä hyöty on kuitenkin suuri ja vauva on "tottunut" ts. joutunut tpakan aineisiin, jolloin ne eivät ole vierasta enää.

Me lapset emme tupakoi, kaksi alkoi mutta on lopettanut. Meistä kolme ei olla edes kokeiltu.

Äiti oli oikein "siivoushullu". Jatkuvasti petivaatteet ulkona, matot puisteli pihalla pari kertaa viikossa ja pesi mattojen välit päivittäin,.

Vanhemmiten äitini alkoi yleisen tavan mukaan poltella vain ulkona, parvekeella jne. Hän alkoi inhota tupakan hajua, vaikka piti itse tupakoinnista, mutta esim. on aina pessyt kätensä ja hampaansatosi hyvin, vaatteet ain tuulettumassa ja pesussa, ei halua tupakan hajua...

Vierailija
24/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska arvelit stressin olevan vauvalle haitallisempi vaihtoehto. mikä sua nyt estää lopettamasta?

Vierailija
25/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä me muut tupakoivien äitien lapset tullaan raskaaksi" tai "ei meillä 60-luvulla syntyneillä ole mitään ongelmia, vaikka äidit tupakoikin". Oma äitini tupakoi ja joi - molempia kaksi käsin koko raskauden ajan joka ikinen pvä. Olen ollut "normaali" lapsi, mitä nyt koulukiusattu tupakan hajun perusteella ja kärsinyt äitini alkoholiongelmasta. Silti mieleenikään ei tule yleistää, että nämä aineet eivät aiheuta sikiöille mitään, koska ne eivät sitä ole aiheuttaneet minulle. Kiitän vain luojaani siitä, että selvisin ja koen suurta surua, kun itsekkäät yrittävät väittää, että näistä aineista ei ole mitään haittaa. Haloo! Jos syötän lapselleni hiekkaa päivittäin ruoan seassa eikä hän siitä vaikuta kärsivän, olenko hyvä äiti????

no jos niille tulee joku sairaus, syöpä tai joku muu niin tuskin ne edes muistaa että tämän on äidin vika..

ei vaan tajuu että ei pysyt laittamaan lasta etusijalle. mikä stressi siitä lopettamisesta tulee jos pystyy jo polttamaan vain sen kaksikin? mul tulis stressi siitä jos polttaisin!

Vierailija
26/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehuuu että sen äiti poltti kans odottaessa, no pakka unohtaan että voiskok verenpaine-ongelma johtua siitä, ja se ei voi juoda hahiva koska sillä menee henfitys sekasin yms. muutenkin myrtsi ihminen.

Vierailija
27/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 askia päivässä ennen kuin tulin raskaaksi. Raskaana ollessani lopetin seinään. Tupakointi sai jäädä, koska olin tietoinen riskeistä mitä se lapselleni aiheuttaa. Puhumattakaan siitä, kuinka sikiö kärsii jo kohdussa tupakoinnista (tästä tehty tutkimuksia joissa tutkittu sikiön liikkeitä naisen tupakoinnin aikana...). Itsekkyydelle pitää osata vetää rajat, multa ei heru tippaakaan sympatiaa. Mutta kaikkea hyvää nyt vaan ja kiva kun tulet tänne keventämään omaatuntoasi.

Hyvä äiti ei koskaan, missään tilanteessa, vaarana lastensa terveyttä, hyvinvointia ja onnellisuutta. Se on hyvän äidin määritelmä.

Vierailija
28/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo sinusta kaiken.

Juoppo äiti sitten varmaan vertaa itseään narkomaaniäitiin näyttäytyäkseen hyvässä valossa..

Kaikki on niin suhteellista.

Ei meistä kyllä kevereita tulisi. Et täytä hyvän ihmisen kriteereitä minun mittapuuni mukaan.

Vierailija
29/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehuuu että sen äiti poltti kans odottaessa, no pakka unohtaan että voiskok verenpaine-ongelma johtua siitä, ja se ei voi juoda hahiva koska sillä menee henfitys sekasin yms. muutenkin myrtsi ihminen.

oppinut kirjoittamaan.

Vierailija
30/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä itse.

Silti minulla on korkea verenpaine ja minulla on erityislapsi.

Älkää nyt hei kivittäkö ap.ta. Taitaa vain taas olla nää masennusdiagnooseilla kotona lojuvat mammat vauhdissa. Kivittää muita kun omat lapset on jo huostaanotettu.

Vierailija
31/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan lastani niin paljon että tuollaista itsekkyyttä on niin vaikea edes kuvitella.

Vierailija
32/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopetin kun tulin raskaaksi. En MITENKÄÄN voisi kuvitella myrkyttäväni lasta tahallisesti millään tavalla. Surullista, että jotkut eivät välitä.

Vierailija
33/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lapsellasi myöhemmin puhkeaa allergia/astma? Tai onko lapsesi poika? Äidin tupakointi vaikuttaa erityisesti poikien hedelmällisyyteen.

Itse poltin ennen raskaushaaveita 2 askia päivässä. Kun päätimme hankkia lapsen, lopetin - ja oli helvetin vaikeaa, ihan todella. Mun mielestä ihminen, joka ei pysty luopumaan tupakasta/alkoholista lapsensa terveyden vuoksi ei ole kypsä saamaan lasta.

Vierailija
34/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et täytä hyvän ihmisen kriteereitä minun mittapuuni mukaan.

Vierailija
35/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen, joka ei pysty luopumaan tupakasta/alkoholista lapsensa terveyden vuoksi ei ole kypsä saamaan lasta.

Lopetin seinään eikä ollut vaikeaa. Kauhistuttaa tosiaan se, miten tupakoinnin lopettamiseen kykenemättömät äidit tulevat selviämään arjesta lapsen kanssa, kun pitäisi luopua monesta, monesta muusta asiasta sen tupakoinnin lisäksi. Myönnetään, mulla on pieni otanta kun tunnen vaan 2 tän hetkistä pikkulapsen äitiä jotka on polttaneet koko raskauden ajan. Kumpikaan ei kyennyt sitoutumaan edes imettämiseen tai vauvan täyspäiväiseen hoitamiseen, muille lykättiin lapsi korvikepullon kanssa hoitoon jatuvasti.

Vierailija
36/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minulla ole allergiaa tai muuta.

Ihmiset näköjää eivät osaa muuta kuin yleistää asiat,-tupakkka pn vaarallista, mutta oikeasti astmaa, allergiaa, kehitsvammoja jne. on sellaisillakin lapsilla joiden äiti ei ole polttanut tupakkaa.

Vierailija
37/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset näköjää eivät osaa muuta kuin yleistää asiat,-tupakkka pn vaarallista, mutta oikeasti astmaa, allergiaa, kehitsvammoja jne. on sellaisillakin lapsilla joiden äiti ei ole polttanut tupakkaa.

Ilman turvaistuimia matkustaminen on vaarallista, mutta oikeasti lapsi voi kuolla kolarissa myös turvaistuimessa ollessaan -> ilman turvaistuinta matkustaminen ok?

Jos mun lapsi olisi astmaatikko, en haluaisi olla itse syyllinen siihen.

Vierailija
38/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitikin taas provosoitua ja kiihtyä nii tulee kirjoiteltuakin mitä sattuu :D

Vierailija
39/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakassa on YLI 4000 VAARALLISTA AINETTA! Kaikkia ei ole edes tutkittu.

Sama ku heittäsitte suoraan suoneen vauvoillenne näitä, ihan vaan koemielessä "ei meille voi mitään käydä"....

Tupakassa on yli 4000 erilaista kemikaalia, joista toista sataa ihmiselle haitalliseksi tunnettua. Yli 40 tupakan sisältämän aineen tiedetään olevan syöpää aiheuttavia.

Vierailija
40/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sua yhtään mietitytä että miks sun äiti poltti vaikka sä olit masussa?

nämä äitin poltti on varmaan kaikki syntyneet alta 80-luvun jolloin tupakka oli muutenkin ok?