Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluat sanoa raskaana tupakoineelle äidille?

Vierailija
15.04.2010 |

Vauvani on nyt 3 kk vanha ja täysin terve. Tuntuu, että asiasta tietävät ihmiset haluaisivat jotain päästä sanomaan, mutta eivät kehtaa.

Niin että antaa tulla näin anonyymina vaan!

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulet tarvitsemaan niitä kipeästi.

Katsos, raskaus ei ole äitiyden polulla kuin vasta se ensimmäinen askelma, jolla tarvitaan uskomatonta tahdonvoimaa ja omien tarpeiden unohtamista.

Jos et ole kyennyt luopumaan tupakasta, pystytkö luopumaan mistään muustakaan? Epäilen. silloin lapsesi tarvitsee hoitoa muiltakin kuin sinulta.

Ja lopuksi kysymys sinulle: mitä sinä haluaisit sanoa äidille, joka raskausaikana on luopunut syömisestä ja liikkumisesta? Tai äidille joka on luopunut nukkumisesta ensimmäisiksi 6kk:si? Hän on voinut nukkua vain nojatuolissa lyhyitä pätkiä pitäen refluksivauvaansa jatkuvassa pystyasennossa.

Miksi sinä et pystynyt olemaan ilman tupakkaa, jos nämä äidit pystyvät luopumaan liikkumiskyvystään, ruoasta ja unesta?

Vierailija
2/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi hedelmällisyys on pienentynyt, puhumattakaan kaikista keskushermoston kehityksen häiriöistä, huonommasta vastustuskyvystä.

Toivon todella, ettei tupakointisi ole vahingoittanut lastasi.

Äitini poltti minua odottaessaan, joten tiedän mistä puhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittää raskauden aikaseen tupakointiin, mutta niillä on selkeä yhteys.

Itse sain lopettettua ensimmäisten kuukausien aikana ja tiedän kyllä että se on vaikeaa. Jokaisella joka raskaaksi kuitenkin tulee ja haluaa lapsen pitää, pitäisi päässä käydä jotain muitakin ajatuksia kuin se että minä en pysty, minä stressaannun jne. Sitä stressiä voi hallita myös muulla tavalla kuin polttamalla tupakkaa. Raskaana ollessa nainen on kuitenkin ensisijaisesti suoja ja elämän- ja ravinnonlähde sille lapselle, eikä ole silloin minä vaan me.

Yhteen ihmiseen katkaisin välit kun hän ei edes halunnut ymmärtää sitä mitä tekee lapselleen. Hän ei edes yrittänyt lopettaa. En halunnut enää katsoa tätä ihmistä silmiin..

Ja koska tupakka on vaarallista aikuisille, niin mitäpä luulette sen olevan sikiölle/lapselle?

Vierailija
4/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi aiheuttaa riippuvuutta, kuten jo varmaan sen tiedätkin kun et ole voinut sitä lopettaa edes raskautesi ajaksi.

Kun vauva syntyy, hän ei saakaan enää sitä nikotiiniannosta minkä sinä olet hänelle hyvillä mielin 9 kuukauden ajan välittänyt, joten hänellä on sen jälkeen ne vieroitusoireet joita sinä et kestänyt kokea.

Säälin lapsesi tulevaisuutta siinä tupakanhajussa.

Vierailija
5/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei ole itsekuria sen vertaa, että oman lapsesi takia voisit lopettaa tupakoinnin, vaikka olet aivan varmasti tietoinen tupakoinnin aiheuttamista haitoista.

Eli, olet itsekäs ja idiootti.

Vierailija
6/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä imetän. Kysyin synnytyslaitoksella, voinko tupakoida ja imettää vai onko syytä siirtyä heti korvikkeisiin. Hoitajat sanoivat, että imetyksessä tupakoinninkin kanssa on enemmän hyötyjä kuin korvikkeessa. Että se niistä vieroitusoireista.

Täällä on todella ennakkoluuloista porukkaa siinä mielessä, että koska olen tupakoinut raskausaikana, en muka olisi hyvä ja rakastava äiti. Neuvolassa minuun on suhtauduttu paljon asiallisemmin ja omatuntoani kevennetty.

Maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita. Jotkut äidit juovat läpi raskauden, minä tupakoin. En usko, että lapselle olisi tullut mitään vaurioita, kun se on noin terve ja iloinen.

ap

Vierailija
7/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä omallatunnolla (yhdyssana) sen tupakan polttaa. Tuo on pelkkä urbaani legenda että lääkärit ihan suosittelevat tupakanpolttoa raskaana "stressin välttämiseksi". Olisi ollut kiva kuulla vaihteeksi ihan rehellisiä kommentteja ja tunteita... Taitaa olla provo tämäkin.

mutta stressi vaikuttaa lapseen myös haitallisesti ja loppuvaiheessa poltin vain 1-3 tupakkaa päivässä.

Lääkäri sanoi, että jos hirveästi stressaan niin voin hyvällä omalla tunnolla sen tupakan polttaa, jos se oloa helpottaa. Lapsi kuitenkin oli normaalipainoinen (3200g, 50cm) eli ei tarvinut sen takia huonoa omaatuntoa potea.

Nyt keskityn nauttimaan vauvastani ja äitiydestäni. Katsotaan, jos seuraavassa raskaudessa voisin lopettaa tupakanpolton.

ap

Vierailija
8/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä omallatunnolla (yhdyssana) sen tupakan polttaa. Tuo on pelkkä urbaani legenda että lääkärit ihan suosittelevat tupakanpolttoa raskaana "stressin välttämiseksi". Olisi ollut kiva kuulla vaihteeksi ihan rehellisiä kommentteja ja tunteita... Taitaa olla provo tämäkin.

mutta stressi vaikuttaa lapseen myös haitallisesti ja loppuvaiheessa poltin vain 1-3 tupakkaa päivässä.

Lääkäri sanoi, että jos hirveästi stressaan niin voin hyvällä omalla tunnolla sen tupakan polttaa, jos se oloa helpottaa. Lapsi kuitenkin oli normaalipainoinen (3200g, 50cm) eli ei tarvinut sen takia huonoa omaatuntoa potea.

Nyt keskityn nauttimaan vauvastani ja äitiydestäni. Katsotaan, jos seuraavassa raskaudessa voisin lopettaa tupakanpolton.

ap

Lääkäri sanoi, että vauva on normaalin kokoinen ja siksi ei ole syytä potea syyllisyyttä, joka ei loppuraskaudesta olisi enää mitään haitannut. Parin tupakan päivässä ei ole todettu aiheuttavan vauroita sikiölle. Kävimme kaikissa mahdollisissa ultrissa tarkistamassa, onko lapsi normaali ja kaikki näytti hyvältä. Terve tyttö syntyikin.

ap

Vierailija
9/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni äiti tupakoi odottaessaan häntä. Olimme samalla luokalla ja tässä muutama fakta:

- oli 10 cm pienempi kuin pienin luokan oppilas koko ala-asteen ajan

-motoriset taidot selvästi ikätasoa alempia (esim. ei osannut kuperkeikkaa 9-vuotiaana, ei luistella, hiihtää)

- Ylivilkas ja kaiken aikaa uhkana jäädä luokalle, vaikka muut taidot kyllä ihan ok. Ei vain pystynyt pysymään paikallaan.

- Kaikesta tästä johtuen koulukiusattu, kunnes murrosiässä kasvoi pituutta vähän enemmän ja 16-vuotiaana myös ylivilkkaus katosi.

- Nyt aikuisena rankoissa lapsettomuushoidoissa eikä vielä tärpännyt. Arvaa, kiittääkö äitiään... Ai niin, ja itse ei tupakoi eikä siedä tupakkaa missään lähimaillakaan.

- Taipumus sairastua masennukseen - tosin varmaan myös näistä rankoista lapsuudenkokemuksista johtuvaa.

Tällainen tulevaisuus saattaa lapsellasi olla. Ja tämäkin oli vauvana aivan normaali.

Vierailija
10/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole äitinsä kanssa missään tekemisissä tai puheväleissä

Vierailija
11/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten monen muunkin 60-luvulla syntyneen äiti.

Ihan olen 170cm pitkä ja ei ole käytöshäiriöitä, eikä terveydellisiä ongelmia. Kuten ei muillakaan ikäluokkani lapsilla.

Olisi hienoa jos pystyisit lopettamaan, mutta hyvä kun pystyit pitämään savukkeiden määrän noin vähäisenä raskausaikana.

Vierailija
12/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitä ei tietysti pitäisi ikinä lukea, paha mieli vaan tulee. Mulla on kanssa se tilanne, että äitini tupakoi 1970-luvulla kun minua odotti. Silloin ei vielä tiedetty riskeistä. Meillä lapsilla ei ollut mitään kouluvaikeuksia, päinvastoin menestyttiin kaikki hyvin. Sen sijaan meistä kahdella on vakavia ongelmia hedelmällisyydessä. Minä saan helposti keskenmenoja ja mulla on yksi kohtukuolemakin. Mulla on autoimmuunisairaus, joka näitä aiheuttaa. Yhtenä altistavana tekijänä on äidin raskaudenaikainen tupakointi.

Kannattaa ap muistaa tämäkin jos joudut lapsenlapsesi hautaamaan.

Vierailija
13/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla vasta niitä tupakanpoltostasi johtuvia haittoja vuosien jälkeen, oli lapsi sitten kuinka iloinen nyt tahansa.

Vierailija
14/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan ihan hyvin tultu raskaaksi. Sun sairaus johtuu ihan muista jutuista kun sun äitis tupakoinnista.

No näitä ei tietysti pitäisi ikinä lukea, paha mieli vaan tulee. Mulla on kanssa se tilanne, että äitini tupakoi 1970-luvulla kun minua odotti. Silloin ei vielä tiedetty riskeistä. Meillä lapsilla ei ollut mitään kouluvaikeuksia, päinvastoin menestyttiin kaikki hyvin. Sen sijaan meistä kahdella on vakavia ongelmia hedelmällisyydessä. Minä saan helposti keskenmenoja ja mulla on yksi kohtukuolemakin. Mulla on autoimmuunisairaus, joka näitä aiheuttaa. Yhtenä altistavana tekijänä on äidin raskaudenaikainen tupakointi.

Vierailija
15/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan ihan hyvin tultu raskaaksi. Sun sairaus johtuu ihan muista jutuista kun sun äitis tupakoinnista.

Vierailija
16/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että oletpa typerä!!!!

Vierailija
17/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla vasta niitä tupakanpoltostasi johtuvia haittoja vuosien jälkeen, oli lapsi sitten kuinka iloinen nyt tahansa.

että "ei usko" niitä tapahtuneen, tai sillä, että "mieskin sanoo mua maailman parhaaksi äidiksi".

Mitä tunnet ajatellessasi, että olet omakätisesti muokannut vauvan aivojen nikotiini- ja dopamiinireseptoreja, ja huonoon suuntaan?

Vierailija
18/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se surkeaa kun ihmisellä ei ole minkäänlaista mielenlujuutta.

Vierailija
19/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit tekstini, niin kerroin äidin raskaudenaikaisen tupakanpolton olevan yksi altistava sairaudelleni. Olisi se toki voinut puhjeta ilman äidin tupakointiakin, mutta lisää todennäköisyyttä.

Meidän perheessä on nyt se tilanne, että yksi lapsi on haudattu. Äitini luonnollisesti syyttää itseänsä, vaikka silloin ei riskeistä tiedetty, mutta eipä se sitä äidin syyllisyydentuntoa tietenkään pienennä.

Olemme saaneet hyvää hoitoa ja sairauteni on melko harvinainen.

Kyllähän jokainen vanhempi, jolla on vaistot normaalisti kehittyneet, pyrkii suojelemaan lapsiansa kaikelta pahalta. Aina siihen ei tietenkään pysty, onnettomuuksia ja sairauksia sattuu. Siksi vaan tuntuu niin pahalta, kun joku tieten tahtoen ja vielä naureskellen laittaa jälkikasvunsa vaaraan.

Kyllähän meitä 1970-luvun lapsia kuljetettiin autossa ilman turvaistuimia. Suurin osa selvisi ja onneksi vain vähemmistö on hautausmaalla. Onko se silti syy olla käyttämättä turvaistuimia?

Vierailija
20/76 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilleni näin sanottiin, mutta siitä on kohta neljäkymmentävuotta. Olin itkuinen allergikko.

Toki on parempi jos tupakoiva äiti poltta "vain" kolme savuketta jos ennen on polttanut enemmän, mutta savuttomuus olisi totta kai parasta. Äitini muuten lopetti tupakoinnin kun sai kuulla, että tupakointi vanhentaa ennenaikaisesti.

Yritä ap lopettaa tupakointi nyt, niin altistat lastasi vähemmän. Pääset myös vähemmällä kun muutama flunssa y.m. tupakoinnin aiheuttama tauti jää lapseltasi ja itseltäsi sairastamatta!