Miksi syötätte lapsianne kaupassa?
Taas tänään kaupassa oli joku valopäämamma, joka syötti pasteijaa alle kouluikäiselle lapselleen, vaikkei ollut vielä maksanut sitä. Millä järjellä? Miksi oi miksi opetatte lapsillenne, että kauppaan saa mennä syömään? Menettekö itsekin kauppaan syömään ja maksatte sitten tyhjistä kääreistä -jos maksatte?
Kommentit (145)
Onko se täydellisyyttä että osaa ennakoida ja hallita sitä kautta elämäänsä kuten aikuisen ihmisen kuuluisi?? :o Aika ihme käsityksiä teillä on jos täydellisen mamman titteliin riittää ajoissa syöty lounas/ostettu vesi..!
Tuolle eräälle ulkoilijalle olisin sanonut sellaista että pienen ulkoilijan kanssa kannattaa aina pitää vesipulloa mukana. Jos tulee haavoja tms., ne voi hätätilanteessa puhdistaa sillä vedellä ja janokin talttuu samasta pullosta. Kerroit ettet viitsinyt talsia kaupan päästä päähän yhden vesipullon takia- mielestäni tuo on paitsi helvetin typerä ja laiska asenne "ulkoilevalle" ihmiselle (lapsesi ottaa mallia kaikesta mitä teet!) niin myös aika huolestuttava merkki siitä ettet kunnioita yhteisiä pelisääntöjä tippaakaan: syöt/juot ennenkuin maksat. Jos te kerran Hesessäkin kävitte, mikset ostanut sieltä sitä vettä mukaan? Tai kai nyt lapsi olisi voinut hetken odottaa jos hän juuri oli tankannut siellä roskaruokalassa?
diabeetikon äitinä minua on arvostelu kaupassa kun taapero veteli pillimehua kesken ostostenteon. Arvostelija ei vain tietänyt että olin asiasta myyjän kanssa sopinut. Pointti oli vain se, että ei minunkaan toimistani päällepäin näkynyt että tuo oli tarpeellinen teko, tosin "huonona äitinä" olin unohtanut hypopalat kotiin.
diabeetikon äitinä minua on arvostelu kaupassa kun taapero veteli pillimehua kesken ostostenteon. Arvostelija ei vain tietänyt että olin asiasta myyjän kanssa sopinut. Pointti oli vain se, että ei minunkaan toimistani päällepäin näkynyt että tuo oli tarpeellinen teko, tosin "huonona äitinä" olin unohtanut hypopalat kotiin.
No tällainen tapaus on varmaan yksi tuhannesta.... Varsinkin kun mamma kovaan ääneen kailottaa, että maksetaan sitten kassalla...
No ehkä ansaitsit ne katseet, niin ensi kerralla tulis omat eväät mukaan!
t. ei-ap
Sitä en tässä ymmärrä, että mikä siinä on niin vaikeaa maksaa se pasteija (tai teidän tapauksessa mehu) ja käydä juomassa se kaupan ulkopuolella ennen kuin jatkaa ostosten tekoa? Saman vaivan näet kun etsit myyjän ja kysyt voitko syöttää lasta siellä kaupassa kun on hätätapaus... Noin ei vaan yksinkertaisesti käyttäydytä!
-ap
täällä yksi valopäämamma. juuri eilen syötin lihapiirakkaa alle kouluikäiselleni kaupassa. näit varmaan minut. selitys tulee tässä: hain lapsen päiväkodista ja oli välipala aika eli nälkä. käytiin matkan varrella kaupassa siis kävellen liikutaan ja matkaan menee 30min kotiin. ostin tosin sen piirakan ulkokojusta ja ipana veti sitä autokärryissä. ei sotkenut ja putsasin kädet kosteuspyyhkeillä
mutta olen monesti avannut kokispullon ennenkuin olen sen maksanut...
mä avaan limun jo kaupassa jos on jano tai nakerran jotain pasteijaa yms ja todellakin maksan sitten ne kääreet!! Ei tulis mieleenkään varastaa mutta ei musta oo mitään järkeä "kuolla nälkään lihapatojen ääressä"..
Sitä en tässä ymmärrä, että mikä siinä on niin vaikeaa maksaa se pasteija (tai teidän tapauksessa mehu) ja käydä juomassa se kaupan ulkopuolella ennen kuin jatkaa ostosten tekoa? Saman vaivan näet kun etsit myyjän ja kysyt voitko syöttää lasta siellä kaupassa kun on hätätapaus... Noin ei vaan yksinkertaisesti käyttäydytä! -ap
Jos sattuu olemaan vaikka siellä kaupassa pitkä jono ruuhka aikaan ja ei ole sattunut olemaan evästä tarhasta ja töistä tullessa laukua niin mitäs otat kun "sokeriarvot" menevät liian alhaisiksi?
- ei edes silloin kun pitäis...
Mä kerran raskaanaollessa tyhmänä lähdin pyörällä kauppaan ja sit alkoi kaupassa pyörryttää hirveesti, näkö alko sumentuun enkä mä nähny juuri mitään enää kassalla, mut kiltisti mä vaan valtavan mahani kanssa jonossa odotin ja maksoin. Kyl se myyjä katsoi mun hoipertelua vähän ihmeissään ja heti maksettuani kauheeta vauhtia ryystin sen pillimehun...
Et kyl se joskus olis ihan aiheellistakin avata ennen kassaa...
Pitäiskö sun opetella ravintoa enempi jos lapsi saa sokeriheittoja niin että kauppaan ei voi mennä?
Kyllä mää tajuan että jos joku saa sairaskohtauksen että siihen sitten sokeria annetaan mutta ei toi sokeritauti ole mikään syy alkaa syöttämään lapselle ruokaa josta ei ole maksanut -ellei lapsi tosiaan saa sairaskohtausta ja tilanne vaatii sokerin mutta muuten saa ihmiset syödä muualla kuin kaupassa.
itse huomaa, että on alhainen verensokeri ja kyllä huomaa muutkin. Hänelle tulee kova nälkä, tulee väsymys ja käytös muuttuu äkäiseksi(jonka sivustaseuraajat luultavasti katsovat huonoksi kasvatukseksi, kun lähemmäksi 10 vuotias käyttäytyy ei toivotulla tavalla...Ja aina ei voi tietää milloin tuo verensokeri tipahtaa, voi tapahtua aika äkkiäkin.
Kertokaapa mistä huomaatte että nyt on lapsenne saatava jotain sokeripitosta?
Teette ilmeisesti pitkäkestoisia kauppareissuja kun ehtii tulla sokerivajetta. Oleiletteko kaupassa tunteja vai mistä on kyse.
hirveet jonot ja hirvee nälkä. siis taitettiin patongn päästä paloja 5 veelle ja 7 veelle.
JOtta päästäisiin kaupasta pois mahd nopeasti ja huomiota herättämättä.
Kassatyttö kysyi erittäin kohteliaasti anteeksi huomasitteko että leivästänne on taitettu. sanoin että joo, kun oli niin kova nälkä.
Tyttö hymyili ystävällisesti
Tässä kaupassa muuten kaikki muukin on asiallista , no ehkä meitä perheellisiä asiakkaita lukuun ottamatta, Seilori Espoonlahdessa.
Mutta ap:n ongelma oli siis mikä ?
- huonot äidit käy kaupassa kun lapset on vielä hoidossa
- huonot äidit menee kauppaan liian myöhään kun lapset on jo väsyneitä
-huonot äidit menee kauppaan silloin kun siellä on muut, tärkeät ihmiset
-huonot äidit käy kaupassa viikonloppuisin kun pitäisi reippailla perheen kanssa
JOten nyt on vielä tämä, että huonot äidit taittaa patongin päästä paloja.
Ei ole helppoa olla huono äiti :-)
Vain muutama unohtaa joskus ja myöntää olevansa inhimillinen ja loput haukkuu... hoitajatkin. Onneks et ole meidän diabeteshoitsu!! Ja toivottavasti et saa omaa sairasta lasta!! Minä en ole koskaan nähnyt kaupassa mussuttavien lasten kansaa joten eiköhän nää ole aika yksittäistapauksia ja jotkut vielä ihan inhimillisiä.
no voi että, tarkoitinkin vain että jos omalla lapsella on diabetes niin miksi lähteä viemään syömättä sitä kauppaan, jos haetaan suoraan hoidosta niin kyllä siellä on pitänyt sopia että diabeetikkolapsi syö tasasin väliajoin.
ja ihan oikeesti olen sitä mieltä että diabetes on niin kurja ja vakavakin sairaus että sori vaan mutta siinä pitää olla täydellinen äiti, ei jumankauta ne eväät on pidettävä lapsella aina mukana!!! ne eväät on sen lapsen sairauden elinehto, ihan samoin kuin insuliinipiikki, se vaan on oltava aina mukana. jos siis yhtään välittää hoidosta, tottakai lapsen sokerit voi romahtaa yhtäkkiä vaikka kauppareissulla mutta ne sokerit otetaan sieltä omasta käsilaukusta eikä kaupan hyllyltä! tod.huonoa hoitoa jos vanhemmat ottaa kaupasta. entäs jos auto sammuu kesken valtatien, ja lapsen sokerit romahtaa, aina on oltava eväät mukana, koittakaa nyt tajuta. että saisi olla teillä parempi diabetes hoitaja jos tätä ei ole saanut taottua päähänne.
ja minulla ei ole sairasta lasta, 2 tervettä luojan kiitos. ja jos olisi niin huolehtisin näinkin kurjasta sairauksesta tod.hyvin.
eli tämä tästä diabetesjutusta, muilla joilla tapahtuu inhimillisiä asioita kaupassa jotka joutuvat ottamaa maksamatta tavaraa esim.yhtäkkinen heikkous/pyörtyminen, nämä ymmärtää koska ei terve ihminen osaa välttämättä varata aina evästä mukaan, mutta diabeetikon pitää osata!
ja lapsen nälkä ei ole syy antaa hyllystä jotain jotta on hiljaa, lapset syötetään ennen kauppaa, mennään siis päiväkodista kotiin ja syödään jos kerta muuten pennut ei osaa kaupas hiljaa olla.tai käykää ulkona syömäs.
Näitä "mutku Janil on diabetes/käytösongelmia/uhma"-tapauksia riittää ja tulee riittämäänkin niin kauan kun vanhemmat pitävät itselleen riman alhaalla!
Meidän nyt kamalassa uhmassa oleva pian 3-vuotias rääkyy ja karjuu kuin mielipuoli jossei saa tahtoaan läpi, mutta eipä se ole tähänkään asti ollut mikään syy antaa periksi. Ihan terve lapsikin (saati aikuinen!) alkaa rähistä jos on kova nälkä ja joutuu ruuhkassa asioimaan jne. joten en oikein pureksimatta niele näitä "te ette vaan ymmärrä verensokerin heilahteluja"-juttuja. Miksi lapsi ei saisi kiukuta väsymystä/nälkää, vaikkapa sitten peräti kaupassa, jos aihetta on? Siinähän kiukkuaa; kotona sitten (tai maksamisen jälkeen aikaisintaan) saa ruokaa.
Lisäksi...en tahtoisi olla näsäviisas mutta jos sairaan lapsenne verensokerit romahtavat niin onko joku valkoinen höttöpatonki/pelkkää sokeria oleva karkki kovinkaan hyvä vaihtoehto sieltä kaupan hyllyltä..? Ja on kyllä tosi huolestuttavaa että pelleilette vakavalla sairaudella ettekä pidä mukana edes mehupulloa sitä lasta varten!
lapselleen sellaista sontaa kuin pasteija tai lihapiirakka. Karmea rasva-suolamäärä pienelle. Mutta muuten saatetaa kyllä syödän ostosten lomassa, jos taaperoikäinen kiljuu nälkäänsä. Joku 5-vuotias nyt voi odottaa nälkänsä kanssa, mutta ihan pieni ei. Mitä sillä on väliä - maksetaan sitten kassalla.
monilla on arjen hallinta hukassa.
Onko sinne kauppaan ihan_pakko mennä nälkäisen lapsen kanssa? Eikö todellakaan ole muuta vaihtoehtoa? Eikö voi mennä kotiin syömään ja lähteä sitten kauppaan? Suurimmalla osalla lienee puolisokin, joten se, joka on yksin liikkellä, voi hoitaa ruokaostokset. Tai voisiko harkita, että kaupassa käytäisiin vaikka viikonloppuna kerran viikossa ja joku käy arkena tekemässä vain pienet täydennysostokset ilman lasta?
Toisena nämä, jotka ilmeisesti pelkäävät oman lapsensa huutoa. Kun nuppu avaa suunsa niin sinne tungetaan lihis ettei kukaan vain hermostu. Meillä 3 alle kouluikäistä ja kyllä, aika usein on joku saanut raivareita kaupassa milloin mistäkin syystä. En kuitenkaan palkitse lasta siten, että kun vähän huutaa niin mamma antaa namia käteen. Käyttäytymissännöt on opittava ja jos muksu huutaa niin antaa huutaa. Meillä ei lapsia kasvateta muutenkaan sillä mentaliteetillä, että huutamalla saa tahtonsa periksi.
Mä en oo koskaan kuullutkaan, että kaupassa vois ruveta syömään!! Haahaa, ehkä hyvä että kuulin että sekin on mahollista, varmaan hälyttäsin vartijat jos näkisin, että joku ottaa hyllystä jotain ja alkaa samantien syömään!! Mä kyllä inhoon käydä nälkäsenä kaupassa, enkä siksi sitä koskaan teekään.
Siitä ei ole mitään haittaa jos syödään kinkkupaketti ennen kassaa ja maksetaan sitten. Tai ostetaan grillinpuolelta vaikka grillikyljystä ja miehen kans syödään se ennen kassaa. Koskaan ei ole tullut mitään hankaluuksia, koska OLEMME MAKSANEET NE KASSALLA.
kuvitelkaa kuinka kaupassa porukka kulkee ostoksia tekemässä ja samalla mutustaa grillikylkeä, kanankoipea, mustaa makkaraa :)
Kai otatte omat lautaset mukaan ja otatte sieltä tiskiltä myös salaattia sen kyljen kyytipojaksi? Niin ja tietysti juomapullo tai tölkki maitoa palan painikkeeksi.
On siinä sitten kiva hypistellä rasvaisin sormin kaupan tuotteita, joita ei osta.
Ja kassalle ladotaan kasa tyhjiä elintarvikepakkauksia...
Hei ihan oikeesti, maksa ensin, syö vasta sitten!
ja ahdistaa se lapsen itku siellä kaupassa, niin miksi otatte ne sinne mukaan? Laittakaa vaikka isäpappa niitä lapsosia hoitamaan ja yh:t keksii jotain muuta.
Tai miksi on välttämätön pakko käydä siellä kaupassa heti kerhosta hakemisen jälkeen? Tuskin se teidän miesparka kuolee nälkään jos kerran viikossa ei ole ruoka heti pöydässä kun tulee kotiin. Tai tässäkin voi suunnitella etukäteen ja valmistella edellisenä päivänä ruuat niin ettei niitä tarvitse sitten kauppareissun jälkeen muutakuin yhdistellä ja lämmittää. Tai tehdä joitain nopeaa ruokaa.
Ne taaperot kun oppii siihen että tosta voi ottaa ton ja aukaista ja syödä vähän, niin jossain vaiheessa heistä voi tulla ihan vaikka tahtomattaankin näpistelijöitä. Ei se 4-5-vuotias välttämättä muista että on joku karkkiaski tai vastaava kädessä tai taskussa. ohohupsista..