Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsokaa nyt mitä kirkosta eroaminen saa aikaan

Vierailija
13.04.2010 |

Työryhmä väläyttää yhtenäisiä hautausmaksuja kaikille

12.4.2010 5:54 | Päivitetty: 12.4.2010 7:21

A A

STT–HS

Kirkko on tuskastunut hautaustoimista aiheutuvista kuluista, kirjoittaa maanantain Keskisuomalainen. Hautaustoimien kuluista tulee seurakunnille niin iso lasku, ettei sitä aina pystytä paikkaamaan edes yhteisöveron tuotolla. Kaksi vuotta sitten seurakunnilta jäi puuttumaan 20 miljoonaa euroa hautaustoimien tarvitsemaa rahaa yhteisöverotuoton jälkeen.

Osa hautausmenojen kuluista onkin jouduttu rahoittamaan seurakunnan jäsenten maksamilla kirkollisveroilla.

Seurakuntalaisten kannalta tilanteen tekee epäreiluksi se, että he kustantavat veroillaan myös kirkkoon kuulumattomien hautaamisesta aiheutuvat kulut.

Kirkkohallituksen työryhmä haluaakin asiaan muutoksen. Työryhmän sihteerinä toiminut Kirkkohallituksen maankäyttöpäällikkö Harri Palo arvelee, että jos hautaamisen kustannukset rahoitettaisiin kirkollisveron sijaan asiakkailta perittävinä maksuina, voisi kirkollisveroprosentti olla joissain seurakunnissa pienempi.

Seuraavaksi Kirkkohallituksen ehdotus lähtee lausuntokierroksille seurakuntiin.

Eriarvoisuutta aiheuttaa myös se, että seurakunnissa peritään varsin kirjavia maksuja hautapaikoista. Pelkästään Keski-Suomessa seurakuntien välillä on satojen eurojen kuluerot.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua Jumalaan uskomatonta ihmistä hautaamaan ruumiini

Ja minä taas en halua jumalaan/joulupukkiin/mörköihin uskovaa hautaamaan minun maallista tomumajaani!

Vierailija
2/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun srk:n sivuilta:

Tuhka on mahdollista haudata myös omalle tai muulle maa- tai vesialueelle, mikäli maa- tai vesialueen omistaja tai haltija on antanut siihen kirjallisen luvan selvityksin alueen sijainnista ja omistajuudesta. Paikkaan johon laitetaan muistomerkki, on mahdollista haudata vain lääninhallituksen luvalla ja haudasta on tehtävä merkintä kiinteistörekisteriin. Tuhkaa ei saa jakaa osiin eikä sijoittaa eri paikkoihin.

Helsingin seurakuntien sivuilta:

Tuhkan voi sirotella myös luontoon mutta tähän on hankittava alueen omistajan tai haltijan lupa, ja tuhkan lopullinen sijoituspaikka on ilmoitettava krematorioon. Luontoon siroteltaessa olennaista on, että tällöin ei saa muodostua hautaluonteista tilaa. Paikalle ei voi pystyttää esimerkiksi muistomerkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki kansalaiset väestörekisteriin.

Ai, eiks ne vielä oo? :D

Vierailija
4/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ihmisen tuhka ole kovin suurta myrkkyä? Kai sen voi sirotella melkein minne tahansa? Ei ihmisen ruumis ole sen kummempi kuin eläimenkään ruumis.

Mutta kun ei vaan onnistu! Kirkko on haalinut itselleen vallan määrätä, mitä sinun jäännöksillesi tapahtuu - sinä itse et sitä saa päättää.. (joo, onhan Helsingin edustalla, meressä siis, muutama MÄÄRÄTTY kohta, johon ne tuhkat sallitaan ripotella, mutta muuten ei ole vaihtoehtoa) Joten kärsikööt nyt sitten.

Minun tuhkani voi levittää kesämökin maille. Ei tule kalliiksi.

Vierailija
5/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaa on ihan eri asia.

Ei kai ihmisen tuhka ole kovin suurta myrkkyä? Kai sen voi sirotella melkein minne tahansa? Ei ihmisen ruumis ole sen kummempi kuin eläimenkään ruumis.

Mutta kun ei vaan onnistu! Kirkko on haalinut itselleen vallan määrätä, mitä sinun jäännöksillesi tapahtuu - sinä itse et sitä saa päättää.. (joo, onhan Helsingin edustalla, meressä siis, muutama MÄÄRÄTTY kohta, johon ne tuhkat sallitaan ripotella, mutta muuten ei ole vaihtoehtoa) Joten kärsikööt nyt sitten.

Minun tuhkani voi levittää kesämökin maille. Ei tule kalliiksi.

Vierailija
6/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuhka katoaa, sehän menee ravintona ja jos vielä siroteltu sopivalla paikalla ja tuulella niin ei siinä montaa tomuhiukkasta yhteen kohtaan jää.

Ja joo, ei minua haittaisi.

Vierailija
7/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi ollenkaan. On sitä olemassa oikeita myrkkyjäkin. Sitä paitsi enemmän minua inhottaisi vaikkapa haisevan koiran kakan päältä kulkeminen. Ihminen on vain osa luonnon kiertokulkua.

Tajuatko ollenkaan miten älyttömän nopeasti se tuhka katoaa, sehän menee ravintona ja jos vielä siroteltu sopivalla paikalla ja tuulella niin ei siinä montaa tomuhiukkasta yhteen kohtaan jää.

Ja joo, ei minua haittaisi.

Vierailija
8/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on mitä on, kuten tästäkin blogista käy ilmi:

http://syvalta-ja-poikittain.blogspot.com/2009/03/hautaustoimelle-erity…

Kyllähän ne kulut saadaan paisuteltua ihan minkälaisksi tahansa liittämällä mukaan kaikenlaista varsinaiseen hautaamiseen liittymätöntä mukaan.

Vierailija
9/39 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kunnat tai valtio ei suostu ottamaan toimea hoidettavakseen.

Vierailija
10/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään oo pyytänyt että mut haudataan kirkkomaille. Ihan oikaeasti, mulle se on ihan sama, vaikka kaivettais vain kuoppa lähimpään metsikköön ja laitettas ruumis sinne. Kuollut mikä kuollut siinä vaiheessa.

Vierailija
11/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkata tuhkavahdit seuraamaan kuolleiden seurakuntalaisten omaisten liikkeitä? Uurnan voi jemmata vaikka takan reunalle odottamaan sopivaa hetkeä.

Minun tuhkani päätyvät kesämökin maille.

Tiesitkös että Suomessa tuhkia ei saa sirotella mihin tahansa?

Vierailija
12/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältää raskametalleja ja ties mitä. Ravintoketjun huipulle kun kertyy kaikki moska.

Vierailija
13/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa tulla jostain muualta se päätös..

Itse en kyllä halua että a) tuhkaustani tai b) hautaustani hoitaa kirkko.

Saan myös inhonväristyksiä ajatellessani että joutuisin kirkon omistamalle hautuumaalle. hyi H*vetti.

Vierailija
14/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ruumiilleen tapahtuu, sitten kun asia on ajankohtainen.

Vierailija
15/39 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi niin ihanaa,kun minun tuhkani ripoteltaisiin metsään lapsuuskotini lähelle,jossa aina lapsena leikein.

Minusta on todella surullista ettei tuhkaa saa esim. lupahakemuksella sirotella itse toivomaansa paikkaan.

Koska ketä se tuhka esim. metsässä haittaa...

Vierailija
16/39 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä jeesukseen. Tuhkani voi ripotella vaikka pusikkoon. En ymmärrä myöskään sitä, että joku ihminen olisi arvokkaampi koska uskoo oikein!

Miten ihmeessä siis voisin kuulua kirkkoon?

Vierailija
17/39 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi niin ihanaa,kun minun tuhkani ripoteltaisiin metsään lapsuuskotini lähelle,jossa aina lapsena leikein.

Minusta on todella surullista ettei tuhkaa saa esim. lupahakemuksella sirotella itse toivomaansa paikkaan.

Koska ketä se tuhka esim. metsässä haittaa...[/i

Muistat vain tehdä asia selväksi jälkeenjääville, miten haluat tehtävän.

Samoin minäkin haluan tehtävän kuin sinäkin olet suunnitellut.

Vierailija
18/39 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion kyllä sirotella vanhempieni tuhkat ihan mihin haluan. Molemmat ovat pyytäneet tiettyä paikkaa ja aion ne toiveet toteuttaa. Samaa odotan myös niiltä, jotka minun jälkeeni jäävät. Voidaan perustaa vaikka oma sakkotili, niin saadaan nekin sitten pulitettua, jos jäädään kiinni.

Vierailija
19/39 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkomaa ja sen hoito on yli 100x kalliimpaa kuin mitä uskonnottmien hautaustamaata tukenut yhdistys oli laskenut kuluiksi.

Vai olisko taas kyse kirkon tavasta tehdä kirjanpitoa :) Samassa kirjanpidossa kun käännytystyötä tekevät papitkin oli laskettu yleishyödylliseen lapsi ja nuorisotyöhön :)

Oliskohan minulla tuon hautaamisen maksajana (yrittäjä olen ja yritykseni maksaa veroa, josta menee kirkolle rahaa) Oikeus pyytää tilintarkastusta rahojen kulusta tuohon hautaamiseen.

Vierailija
20/39 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta! Mihin niiden sitten olisi pitänyt mennä? Mun mielestä sen yhteisöveron kuuluu riittää kirkkoon kuulumattomien hautaamiseen ja kirkkoon kuuluvien hautaus pitääkin hoitaa kirkollisverolla.

Tätä mantraahaan aina hoetaan kun keskustellaan kirkkoon kuulumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan