Apua polkupyörän valintaan! Siis naisten. Halpis vai kunnon peli, erot?
Kannattako maksaa Tunturista 600 euroa vai tilaanko Anttilasta Montana menopelin puoleen hintaan. Pyörien painossa näyttää olevan 5 kg:n ero, kallimman hyväksi.
Miten nuo halpikset muuten toimii käytössä. Kumpaan sitä rahansa laittaisi...
Suosittele/kehu omaasi! Tarvin siis peruspolkupyörän. Max 7 vaihdetta, jalkajarrut.
Kommentit (16)
eli jos ajat paljon kalliimpi kestää. Tallissa on täälläkin 7-vaihteinen Helkama, jolla ajan ajan ympäri vuoden. Huolto n. kerran vuodessa, varsinaisia vikoja ei ole juuri ollut. Nyt, kuuden vuoden lähes päivittäisen käytön jälkeen vaihteissa on jotain häikkää joten täytyy huollattaa ne kunnolla. Kovaa käyttöä ovat kuitenkin kestäneet.
Ystävä osti samoihin aikoihin jonkin Sotkan halpispyörän, jota sai laitella tämän tästä. Osat löysyi ja vaihteet ei pysyneet paikoillaan yhtään.
Yksilöllisiä eroja tietysti on.
Mikä on ärsyttävämpää kuin rikkinäinen fillari juuri kun sitä tarvitsisi?
Samoin kannattaa miettiä, onko käyttöä maastossa, kaupungissa, sora- vai asvalttiteillä, niin saat kunnon kulkupelin.
pyöräkorjaamot e suostu korjaamaan. Halpapyörä on joko raskaammista matskuista ja vanhoista osista tehty tai heikommista osista. Jaa pyörän hinta kahtia niin näet millä hinnalla se tulee kauppaan. Suhthyvien pyörien hinnat alkaa 500 eurosta, kun osat ostaa itse ja kokoaa pyörän itse.
Pyörää ei osteta joka vuosi uutta, eikä itse asiassa edes joka kymmenes. Että sillon kun ostetaan, ostetaan kerralla kunnollinen. Sillä on kumminkin melkoinen käyttöarvo.
Itse vaihdoin ikivanhan Helkamani uuteen halpikseen ja kaduin katkerasti. Se 20 vuotta vanha käyräsarvinen Kaunotar oli vanhanakin sata kertaa parempi kuin uusi halpis.
Kaksi vuotta myöhemmin ostin sitten uuden Helkaman ja annoin tuon halpiksen ilmaiseksi pois.
Suosittelen ehdottomasti (Euroopassa valmistettua!!) Helkamaa, siinä on parhaat laakerit ja kestävin runko. Ja mallivaihtoehdoista löytyy jokaiselle sopiva. Iselläni on nyt ihana kolmivaihteinen Ainotar.
Mutta varmista että pyörä on tehty Euroopassa, muutamaa mallia valmistetaan myös Kiinassa, ja niiden laatu ei vastaa ihan "oikeaa" Helkamaa.
ja osat tulee Taiwanista. Jos Helkamaa ei tehdä suomessa niin eiköhän se tule Romaniasta. Olikohan Tunturi ainut merkki mikä suomalainen?
mutta minulla meni niin että omistan nyt kaksi pyörää: toinen on sellainen hiukan ruosteinen mummopyörä, joku yli 10v. vanha nopsa. Sain sen ilmaiseksi ja sitten on hieno ja erittäin miellyttävä ajaa oleva Cresent bravo (on muuten oikeasti ollut paras pyörä ikinä). Hieno pyörä seisoo kuitenkin käyttämättömänä vanhempieni autotallissa sillä täällä missä asumme ei ole pyöräkellaria ja kaikki pikkuisenkin paremmat fillarit lähtee kyllä yön pimeydessä varkaiden matkaan.
Eli mieti käytön ja muiden asioiden lisäksi myös sitä mitkä säilytysmahdollisuudet sinulla on. Enemmän harmittaa jos 700€ pyörä pöllitään kuin että se 100€
Itse ostaisin kohtuuhyvän, mutta edullisemman pyörän. Ajan pääkaupunkiseudulla lähijuna-asemalle ja siellä pyörät saavat "uudelleenmuotoilua". Kallista pyörää ei kannata sinne viedä. Jos tällaista ongelmaa ei ole, kannattaa pyörään satsata. Ei sitä joka vuosi vaihdeta.
eli onhan tässä aikaa vierähtänyt kohta 20v:) Kyseessä vanha kunnon Crescentin kapearenkainen käyräsarvinen retkipyörä, johon on 2v sitten vaihdettu sarvet. Pari kertaa täyshuollettu mutta muuten toimii kuin unelma ja ei ruosteen tippaakaan missään. Ja on myös ajettu paljon.
Epäilen olisiko halpispyörä samaa kestänyt. Olen muiltakin kuullut hyviä kommentteja Crescenteistä.
"Tunturi on ollut vuodesta 2003 osa alankomaalaista Accell Group -konsernia. Vuonna 2006 yhtiö päätti siirtää polkupyörien kokoonpanon kokonaisuudessaan Turusta Unkariin."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunturi_%28yritys%29
Mikäköhän on enää suomalaista?
.
en halua vaihteita, vaan ihan perus pyörän. ja mun mielestä maksaa itsensä mukavasti takaisin jo parin vuoden käytöllä, ehkäpä jopa vuoden käytöllä jo. kukaanhan ei takaa, että se 700 euron helkama olisi yhtään kestävämpi. susia niihinkin mahtuu, ja se jos mikä harmittaa.
Nopsan 3-vaihteisesta peruspyörästä.
3 vaihteinen peruspyörä. Ja hyvin toimii.
Eikä harmita tippaakaan, jos joku sen pöllii, paitsi ettei se kelpaa edes varkaille vaikka ei ole koskaan edes lukossa :D
Ajan Pohjois-Helsingistä omakotialueelta keskustaan aina silloin tällöin. Kotona voin pitää pyörää autotallissa, mutta koska minulta on kantakaupungissa pöllitty 3 pyörää 10 vuoden aikana, en todellakaan enää viitsi ostaa kallista. Kaksi ensimmäistä pöllittyä kallista pyörää nosti jo vitutuskäyrän sen verran korkealle, että kun kolmas olikin sitten 150 euron mankeli. Sen pölliminen otti päähän huomattavasti vähemmän... Ja kyllä, on ollut kahdella lukolla kiinni ja rungosta rakennuksessa.
...että siitä pöllittiin lukko, mutta pyörä jätettiin :-).
Mä suosittelen ostamaan kalliimman pyörän, ne yleensä ovat kevyempiä ajaa kuin halvat pyörät. Itselläni on Helkaman Sweet Power. Aikaisemmin oli joku marketista ostettu halpis, joka oli todella raskas ajaa.