Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on oma asunto,

Vierailija
10.04.2010 |

miten hitossa ootte säästäny sen omavastuu rahan? Vai oks teil jotain takaajii?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästettiin 2 vuotta ASP-tilille. Ei saatu takaajia mistään, niin 10% piti saada asunnon hinnasta kasaan ja sitten saatiin oma.

Vierailija
2/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos siitä että jäin 1,5 vuotiaana orvoksi... ja perintö oli sen verran pieni että riitti juuri käsirahaksi ensiasuntoon, joka ostettiin hyvin halvalla lama-aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten nyt yleensä säästetään: Kuluttamalla vähemmän kuin tienaa. Tai tienaamalla enemmän kuin kuluttaa.

Hommaa helpotti huomattavasti mm. se, ettemme omistaneet tuolloin autoa, asuimme erittäin halvassa asunnossa, ei ollut lapsia ja muutenkin elintavat olivat melko säästeliäät.

Vierailija
4/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset säästää sen rahan, mutta koska hinnat karkaavat koko ajan korkeammiksi, on tosi vaikea säästää riittävästi etukäteen...

Vierailija
5/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei takaajia, ei säästöjä. Kun teimme itse, talon arvo oli koko ajan suurempi kuin nostettu laina. Lisänä käytimme valtiontakausta.

Vierailija
6/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokaan ei enää tarvittu

Vierailija
7/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä! Tottakai hei "Kuluttamalla vähemmän kuin tienaa". 2200e tulot kuukaudessa, vuokra 850e plus laskut sun muut niin siihen säästämiseen menee ikuisuus.

Vierailija
8/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä! Tottakai hei "Kuluttamalla vähemmän kuin tienaa". 2200e tulot kuukaudessa, vuokra 850e plus laskut sun muut niin siihen säästämiseen menee ikuisuus.

neljä henkeä tulot vajaa 2000 euroa kuussa käteen, vuokra 1000 euroa +laskut, ruoka, harrastukset. Joka kuukausi pistetään säästöön 150-300 euroa. Ja jos tulee lahjaksi tms. ylimääräistä rahaa, se pistetään säästöön. Ikuisuushan tässä menee...mutta ei auta. Minä olen orpo jonka sairaat vanhemmat eivät olleet ehtineet perintöjä kartutella. Puolisoni vanhemmat eivät lainaa meille takaa, siitä on puhuttu kyllä. Ei auta kuin itse säästää. Sitten kun on kokopäivätöissä niin varmaan vähän vauhdikkaammin saa säästettyä. Huolettaa kyllä kun hinnat vaan nousee.

Vierailija
9/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

takasivat ensiasuntomme lainan... ja melkeinpä ovat enemmän lyhentäneetkin lainaamme kuin me itse... verovapaana lahjana aina sallituin väliajoin! =)

Vierailija
10/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanan yksiön ostin, sitten kaksion.

Sitten löytyi se mies, joka edennyt asuntoonsa samalla tavalla, lyötiin lainat yhteen ja nut maksellaan omakotitaloa. Eli ikää mulla 40+ ja aina ollut asuntolainaa.

Vierailija
11/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan säästämällä. Se taitaa olla taitolaji.

Vierailija
12/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivariin osallistui jo mieskin ja ostettiin se yhdessä. Nyt okt, joka maksetaan yhdessä, oman rahan osuus yli 50%. Kallis talo kyllä eli lainaa silti aika paljon.

Vierailija
13/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin palkasta ja miehen osingoilla.

Vierailija
14/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omavastuuraha oli pitkään jo ollut jemmassa.

Vierailija
15/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pimeetä omenamehua myytävänä" XDXDXD Hahahah! reps

Vierailija
16/32 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä henkeä tulot vajaa 2000 euroa kuussa käteen, vuokra 1000 euroa +laskut, ruoka, harrastukset. Joka kuukausi pistetään säästöön 150-300 euroa. Ja jos tulee lahjaksi tms. ylimääräistä rahaa, se pistetään säästöön. Ikuisuushan tässä menee...mutta ei auta. Minä olen orpo jonka sairaat vanhemmat eivät olleet ehtineet perintöjä kartutella. Puolisoni vanhemmat eivät lainaa meille takaa, siitä on puhuttu kyllä. Ei auta kuin itse säästää. Sitten kun on kokopäivätöissä niin varmaan vähän vauhdikkaammin saa säästettyä. Huolettaa kyllä kun hinnat vaan nousee.

Olet selvästi sinnikäs tapaus.

Vierailija
17/32 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mitään säästetty. Haettiin laina Hypoteekkiyhdistykseltä, koko kauppahinta 100 000€. Takaajia ei ole, vaan otettiin takausvakuutus (tai joku sellainen, kun ei nyt tule mieleen se oikea nimi). Kaupat tehtiin, rahat myyjän tilille ja se siitä.

Vierailija
18/32 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin toivottavasti ei kukaan hitossa vippaa teille satasta enempää!

miten hitossa ootte säästäny sen omavastuu rahan? Vai oks teil jotain takaajii?

Vierailija
19/32 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saako enää mutta takavuosinahan lainaa sai kyllä ilman takauksiakin mielestäni. Onko mahdollisuutta tinkiä asumisen tasosta ja ostaa pieni ja halpa omaksi niin pääsisi asuntoon kiinni.

Itse oltiin niin onnellisessa asemassa että puolisolla oli säästöjä omista töistä ja minä olin saanut lahjoituksia vanhemmiltani niin että mitään takausjuttuja ei tarvinnut miettiä ja pieni lainakin, mitä tuli maksettiin nopeaan tahtiin pois. Mutta me asutaan silti melko vaatimattomasti (kuitenkin ihan mukavasti) kun vertaan tuttavapiiriini, joista monet ainakin sanovat itse maksavansa kaiken. Joskus ihmetyttää miten ihmiset kestää laittaa melkein kaiken asumiseen. Enkä tarkoita niitä, jotka pakon edessä niin tekevät joko vuokra tai omistusasumisessa vaan sitä, että ostetaan komea tosi kallis asunto/talo kokonaan lainaksi.

Asumisoikeusasunto vois myös olla vaihtoehto. Tosin niiden vastikkeet on mun mielestä kyllä aivan järkyn kalliita mutta ainakin se olisi edullisempi ja saahan sen aina pois myytyä.

Vierailija
20/32 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ihan tavallisen lainan sitten sain ja otin, kun ei Helsingissä ASP-hintaisia yksiöitä ainakaan silloin ollut. Sain myös vanhemmiltani sen mitä veroitta saa lahjoitttaa. Siitä se lähti.