Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun puhutte vuoden ajoista, kumpaan "suuntaan" ne mielestäsi menevät?

Vierailija
08.04.2010 |

Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin.

Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodenajat kulkevat vastapäivään. Klo 12 talvi ja siitä vastapäivään alas jatkuu kevät jne. Oon vasenkätinen, oliskohan tuolla asialla jotain merkitystä?

Vierailija
102/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelen vastapäivään, mutta omassa kiekossani joulu on jostain syystä ylikorostunut. Se alkaa jo klo 1:stä ja loppuu klo 11:een, missä alkaa tammikuu. Ehkä lapsena tuo joulu on ollut niin merkittävä, että se on vallannut tilaa. Samoin kesä on hirmu pitkä pätkä ympyrän alaosassa ja kevät ja syksy sen sijaan melko lyhkäsiä.

Olen ihan varma, että meillä oli esikoulussa seinällä tuollainen vastapäivään kulkeva vuodenaikaympyrä, ja olen sen siitä omaksunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikinä miettinyt asiaa tarkemmin, mutta näen vuodenajat tosiaankin vastapäivään. katson myös keväästä käsin, sillä olen syntynyt keväällä.

Niin minäkin, lisäksi kevät osa on laajempi ts vuodenajat ovat soikiossa, mutta kevät on laajin. Talvi on ylhäällä, kesä alhaalla. Katson myös keväästä käsin mutta silti kuljen mukana. Sekavaa :D

Vierailija
104/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäänkuin kyyneleen muotoisesti, joulu/uusivuosi on se terävä kärki ylhäällä, siitä kevääseen, ja kesä on alhaalla aika pitkänä, ja syksy nousee pikkuhiljaa.

Viikonpäivät menevät mullakin kahdessa tasossa, la ja su on "alhaalla", maanantai vähän korkeampana, tiistai maanantaita korkeampana, keskiviikko korkeimpana, torstai laskee vähän, perjantai laskee, ja alusta. Ihme juttuja nämä :)

Vierailija
105/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:425px-Vuodenajat.jpg

Kun nuo kevätpäiväntasaukset jne. sijoitetaan tuohon, sillä erotuksella että talvi vain on ylhäällä.

Vierailija
106/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajattelen ne aina vastapäivään, nimenomaan niin, että 'soikion' ylhäällä on talvi, alhaalla kesä, kevät vasemmalla ja syksy oikealla.

Samalla tavalla ajattelen kuukaudet. Kumma juttu!

Vierailija
107/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vuodenajat eivät ole ympyrä, vaan litistetty sellainen, soikio. Toisessa päässä littanaa on joulu ja toisessa touko-kesäkuun vaihde. Kesä ja heinäkuu vievät noin puolet toisesta puoliskosta, ja syksy sitten loput. Toisessa puoliskossa kuukaudet menevät kutakuinkin tasan. Itse seison sitten aina siinä kohtaa tätä litistettyä palloa, eli soikiota,missä ollaan menossa.

Tätä oudompaa ajattelutapaa en ole kuullut : )

Mulla on ajattelutapa vähän samankaltainen, paitsi että vuosi on enemmänkin vaakatasossa, oikealla etuviistossa joulu, vasemman käden kohdalla kesä. Itse katselen sitä jostain elokuun paikkeilta, tai talvella helmikuun kohdalta, mutta silloin niin, että vuosi on ikäänkuin selän takana. Joskun siirrän itseni "oikeaan" kohtaan. Lisäksi vuodenaikarinkulassa tärkeät tapahtumat näkyvät kuvina tai muistoina päivien kohdalle katsottaessa.

Samoin viikonpäivät muodostavat rinkulan, se menee myötäpäivään, vuodenajat vastapäivään. Viikonpäivärinkulassa päiväpalat ovat eri kokoisia siten, että viikonlopun palat ovat isompia kuin viikon.

Vierailija
108/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen vuodenaikojen menevän vastapäivään mutta niin että talvi on alhaalla klo kuuden kohdalla (joulu). Kevät sitten klo kolmen maissa (tai no maaliskuu on kello kolmessa, huhtikuu sitten klo kahdessa ja toukokuu klo yhdessä). Kesä ehdottomasti klo kahdessatoista (juhannus). Syksy (syyskuu klo 9:ssä).

Jotenkin ne vaan menevät juuri näin minun näkökannastani fiksusti. ;)

Vierailija
109/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hahmotan ne niinkuin sinäkin. Olen vasuri, oisko sillä merkitystä?

Vierailija
110/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenajat ja kuukaudet menevät myötäpäivään soikiossa, jossa joulu- ja tammikuu valtaavat suhteettoman ison osan ylhäällä (vuodenvaihde keskellä ylhäällä). Kesä- ja heinäkuu taas valtaavat koko soikion alaosan. Kevät- ja syyskuukaudet ovat ihmeellisen lyhyitä: kevät siis oikealla ja syksy vasemmalla. Mutta ei tässä vielä mitään! Mieleni kuvittaa tuon soikion siten, että kyseessä on lapsuudenkotini ja piha. Joulu ja- tammikuu ovat talossa sisällä, helmikuussa tullaan ulos hiekoitetulle alueelle ja kuljetaan sitä eteenpäin, kesäkuussa kaarretaan ruohikolle ja elokussa käännytään loivasti takaisin, syksy kuljetaan kohti taloa :D Ei tämä ihan näin selkeänä mielessä ole, mutta fiilis on tuo.

Viikonpäivät menevät minulla vasemmalta oikealle jonona, mutta maanantain kohdalla ikäänkuin vedän maton altani ja aloitan tavallaan samalta kohdalta janaa. Viikonpäivät näen väreinä: maanantai punainen, tiistai keltainen, keskiviikko ruskea, torstai punainen myös, perjantai tummanvihreä, lauantai valkoinen ja sunnuntai siniharmaa.

Vierailija
111/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pirun soikiossa ja ympyrässä te seisotte????? Vuodenajat ei ole missään kellotaulussa alunperinkään eikä ne kulje mihinkään suuntaan vaan ovat vakio.

Talvi

kevät

syksy ja

Kesä sekä joka vuosi on joulu.

Vierailija
112/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mieletön aihe, en ole koskaan ajatellut asiaa, mutta olisi ihan hullua jos ne menisivät kellon suuntaisesti, tottakai oikealta vasemmalle. Ylhäällä talvi, klo 9 kevät, klo 6 kesä ja klo 3 syksy. Kellon mukaan ei missään nimessä.

Vierailija
113/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin vuodenajat menee linjassa oikealta vasemmalle..

Vierailija
114/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ajattele vuodenaikoja ympyrässä.

Vierailija
115/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhuin tästä ystävän kanssa jo lukioaikoina, kumpikin näki ympyränä mutta hänellä kuut meni myötäpäivään ja mulla vastapäivään :)

Mä itse "katson" vuotta aina siitä missä ollaan menossa, mutta sanoisin silti että vuodenvaihde on ylhäällä keskellä.

Viikonpäivät taaas menee mulla ikuisesti jatkuvana viivana jossa itse kuljen myös mukana :)

Vierailija
116/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans vuodenajat jatkuvat äärettömiin kolmiulotteisessa tilassa. En edes osaa selittää sitä kuviota.

Vierailija
117/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodenvaihde on ylhäällä (klo 12) ja siitä lähtee kuukaudet tammikuusta alkaen vasemmalle.

Alhaalla (klo 6) on kesä-heinäkuun vaihde.

Ja miksi hahmotan näin?

Lapsena 70-luvulla tuli jonkun lehden mukana vuodenaikakiekko, jossa ne on juuri noin. Varmasti joku muukin on opetellut vuoden kulkua samasta kiekosta.

Vierailija
118/122 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ajattele vuodenaioja aikajanana? En koskaan ajattele vuodenaikoja ympyrässä.

on aivan mahdoton ajatella vuodenaikoja ympyrään! Aikajanana hahmotan vuodet ja vuodenajat. Miten nämä "ympyrä-ihmiset" hahmottavat mielessään vaikkapa 3 peräkkäistä vuotta?

Vierailija
119/122 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotan vuodenajat (ja vuodet) jonkilaisena loputtomana aaltokuviona. Eli ylhäällä 'aallon harjalla' on aina vuoden vaihtuminen ja talvi. Sitten laskeudutaan kevättä kohden ja aallon pohjalla on kesä. Syksyllä aletaan taas kapuamaan ylöspäin, eli kohti joulua ja seuraavaa vuoden vaihtumista.

En millään pysty kuvittelemaan mitään ympyrää.

Vierailija
120/122 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ajattele vuodenaioja aikajanana? En koskaan ajattele vuodenaikoja ympyrässä.

on aivan mahdoton ajatella vuodenaikoja ympyrään! Aikajanana hahmotan vuodet ja vuodenajat. Miten nämä "ympyrä-ihmiset" hahmottavat mielessään vaikkapa 3 peräkkäistä vuotta?

No ne peräkkäiset vuodet on siinä päällekkäin. Vuosiympyrä on sellainen ikuisesti jatkuva heliks, "spiraali" jossa viime joulu on alla ja tämä joulu on päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan