Kun puhutte vuoden ajoista, kumpaan "suuntaan" ne mielestäsi menevät?
Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin.
Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...
Kommentit (122)
vuodenvaihde on ylhäällä (klo 12) ja siitä lähtee kuukaudet tammikuusta alkaen vasemmalle.
Alhaalla (klo 6) on kesä-heinäkuun vaihde.
mutta mulla vuodenvaihde on alhaalla kutosen kohdalla. :)
mutta niin, että talvi on alhaalla ja oikealla on kevät, ylhäällä on kesä ja syksy on vasemmalla. Kukaan ei ymmärrä myös minun logiikkaani :)
Ja vuodenajat eivät ole ympyrä, vaan litistetty sellainen, soikio. Toisessa päässä littanaa on joulu ja toisessa touko-kesäkuun vaihde. Kesä ja heinäkuu vievät noin puolet toisesta puoliskosta, ja syksy sitten loput. Toisessa puoliskossa kuukaudet menevät kutakuinkin tasan. Itse seison sitten aina siinä kohtaa tätä litistettyä palloa, eli soikiota,missä ollaan menossa.
Tätä oudompaa ajattelutapaa en ole kuullut : )
Kuljen kanssa vastapäivään ja mun litteä soikio kuin ylhäältä kasaan litistetty pallo (vaikka hiukan riippuen missä ollaan menossa se vaikuttaa hiukan pyöreämmälle tai soikeammalle). Oikeassa taitteessa on joulu & uusivuosi ja toisessa päässä karkeasti kesä-heinäkuun vaihde, mutta se pää ei ole niin "terävä". Syksy ja talvi on "pimeitä", kun kevät ja kesä on kirkkaita. Joulukuu on "ohuin" kuukausi.
Ihan himmeä koko vuosiympyräjuttu kun sitä näin miettii saati yrittää selittää! :D
mutta kuukaudet eivät ole tasaisesti jakautuneet eivätkä saman mittaisia.
Tammi-Huhtikuu on klo 23-02 paikkeilla
Toukokuu on klo 14-15
Kesäkuu klo 15-16,
Heinä-elokuu 16-19,
Syys-Loka 19-21
Marras-Joulu 21-23
Uusivuosi on jossakin 23:30 paikkeilla ;) Omituista!
Mitenkäs päin te piirrätte kuunsirpin? Kaartuuko oikealle vai vasemmalle? Itse lähden piirtämään ylhäältä vasemmalle sitä puoliympyrää...
En tiedä, olenko joskus ala-asteella tms. nähnyt jonkun vuodenaikaympyrän kuvattuna näin päin - vai johtuuko siitä, että olen vasenkätinen. Mutta ehdottomasti vastapäivään, ja olen itsekin havainnut olevani vähemmistössä asian kanssa.
Talvi ylhäällä, kevät ikäänkuin kellotaulun 9:n kohdalla, kesä alhaalla ja syksy oikealla kello 3:n kohdalla. Paitsi oikeastaan mun "kellotaulu" ei ole pyöreä vaan pikemminkin D-kirjaimen muotoinen.
ympyrän vasemmassa reunassa kevät ja oikeassa syksy. Lienee jokin koulun vuodenaikataulukko piirtynyt päähäni.
Joulu on kello 12, uusi vuosi 11, maaliskuu 9, toukokuu 5, juhannus 5:30, elokuu 4:30, syyskuu 3.
Mutta viikonpäivät kulkevat janana vasemmalta oikealle ja viikonloput hahmotan jotenkin erinäköisenä kuin työpäivät.
Tosi mielenkiintoinen keskustelu!
Olenpa muuten joskus kuullut, että miehet tuppaavat ajattelemaan useammin vuodenajat janana ja naiset ympyränä. Naisten aivot toimivat siis enemmän perinteisen maanviljelys-logiikan mukaan syklinä. Mene ja tiedä.
Minulla vuodenajat kiertävät myös vastapäivään. Vuodenvaihde ei ole ihan suoraan ylhäällä vaan vähän ylähuipusta vasemmalle kallistuneena. Olen ajatellut, että se kuvastaisi jollain tavalla sitä, että talvi- ja kesäpäivänseisaukset olisivat tasan pystyakselilla ja kevät- ja syyspäiväntasaukset puolestaan vaaka-akselilla. Ihan täysin näin täsmällisesti ne eivät kuitenkaan mielessäni asetu, sillä kuukaudet ovat mielessäni eripituisia. Mutta siis talvi ylhäällä, kevät alamäkeä vasemmalle ja kesä alhaalla. Kesästä sitten taas kiivetään ylämäkeen kohti joulua.
vuodenajat kulkevat vastapäivään. Itseasiassa vuodenkiertoni ei ole säännöllinen ympyrä, vaan hieman "kulmikas" ympyrä. Vähän vaikea selittää..
kevät (klo 3/15)
kesä (klo 6/18)
ja syksy ( klo9/21)
Minä myös lapsena, ennen kuin asian opin siis, muistan hahmottaneeni vuodenajat myös vastapäivään. Äitini sitten kerran toi sellaisen seinätaulun, jossa oli vuodenajat ja kuukaudet myötäpäivään, ja se tuntui aluksi hassulta, mutta tietysti siihen nopeasti tottui. Nyt hahmotan ne vain myötäpäivään.
oikeastiko noin moni ajttelee vuodenaikoja ympyränä?! Minusta aivan hassun kuuloista! Äärettömällä janallahan ne on, vasemmalta oikealle "juoksevat"!
kuukausien kulkeneen ympyrässä vastapäivään.
Ja olen syntynyt vuonna 1975.
Itse hahmotan ne siis myös vastapäivään, nyt mennään siinä kello 8 paikkeilla mun mielikuvissa.
No hei,
Täällä on ainakin yksi, joka mieltää kuukaudet aivan samalla tavalla. Ympyrässä ylhäällä tammikuu, ja sitten siitä ympyrän vasenta reunaa "alaspäin helmi-, maalis-, huhti-, toukokuu ja alhaalla kesä-, heinä-, elokuu ja oikeaa puolta ylöspäin syys-, loka-, marras- ja joulukuu.
kello ja kellon kulkusuunta ovat ihmisen keksintöä, maapallon pyöriminen ja siitä johtuvat vuodenajan vaihtelut sitä vastoin luonnonlakeja, eli noudattakaamme siis niitä :)
Mutta tähän on pakko kommentoida:
Jos teet aurinkokellon ja katsot sitä normaalisti ylhäältä, sen "viisari" (varjo) kulkee samoin kuin kello, eli myötäpäivään. Siitä se kellon kiertosuunta on tullut.
Tuo "vastoin luonnonlakeja" oli nopeasti luettuna aika hassu väite, kunnes tajusin, mitä tarkoitettiin :D
sen takia, että jos laitettaisiin kevät, syksy ja kesä janalle, niin siinä ne menisivät järjestyksessä vasemmalta oikealle. Ja jos se laitettaisiin kellon muotoon, niin vastapäivään silloin mentäisiin.
Eli ehkä kyse on siitä, että hahmotan vuoden alkamaan niin vahvasti kesästä tai syksystä, jolloin tuo idea toimii. Jos taas hahmottaa samalla tavalla, mutta talvesta alkaen, niin kierto kääntyykin myötäpäivään. (Mutta jos ympyrälle asetan vuodenaikoja, niin laittaisin silti talven ylös ja kesän alas.)
Mä olen aina ajatellut niiden kulkevan vastapäivään. Ihan selvä juttu, mutta en ole ennen tullut ajatelleeksi.
siis mitä, kevät vasemmalla ja kesä ylhäällä, syksy oikealla ja talvi alhaalla.. eihän se näin mene!
Ihan varmasti on lapsena jotenkin koulussa piirretty vastapäivään, tms.
menee vuodenajat vaakasuoraan vasemmalta oikeelle
kevät-kesä-syksy ,talvi hypähtää sit jotenkin omalle rivilleen rivistä taaksepäin suoraan
viikonpäivät maanantaista perjantaihin samoin paitsi la ja su hyppää sit ikäänkuin L-mallisesti eteen
kuukaudet menee tammikuusta toukokuuhun vaakasuoraan vasemmalta oikeelle, sit hyppäys hieman sivuun ja kesäkuusta lokakuuhun samoin vaakasuoraan, marras-joulukuu taas taaksepäin suoraan peräkkäin jotenkin erillään..