Kun puhutte vuoden ajoista, kumpaan "suuntaan" ne mielestäsi menevät?
Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin.
Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...
Kommentit (122)
Ja ajattelen ympyrän "alkavan" syksystä. Silloinhan kouluvuosikin alkaa :-)
Minä olen muistavinani, että meillä oli tuollainen vuodenaikakiekko koulussa ekalla luokalla. Tosin muistelisin, että se oli opettajan itse askartelema kenties. Ja se syksy oli niin ihana kohta kiekossa, kun koulu oli juuri alkanut!
en kyllä ole myöskään postinut tätä asiaa, mutta nyt kun kysyit. Hassua!
että kiekkoa katsotaan koko vuotta ajatellen hieman viistosta klo 15:sta. Vuodenvaihde on klo 6, keskikesä klo 12. Kesäkuukaudet toukokuusta elokuun loppuun ovat väljempiä ja vaaleampia kuin talvikuukaudet.
Vuodet kulkevat janana vasemmalta oikealle, joista hahmotan kymmenen vuoden jaksot (tyyliin 70-luku, 80-luku) kokonaisuuksina. Näen numerot silmissäni, esim. 70-luvussa näkyy seiska ja nolla ja mielestäni se on sininen.
On siis ihan yleismaailmallinen ilmiö että ihmiset hahmottavat vuodenajat kulkemaan eri suuntiin ja se toinen suunta tuntuu ihan väärältä.
Koulukirjoissakin osassa vuosi kulkee myötäpäivään, osa vastapäivään.
mutta vuodenvaihde on klo 9:n kohdalla vasemmalla. Ylimpänä "kellotaulussa" on siis kevät, kesä oikealla ja syksy alhaalla.
oon aina ajatellut.. ympyrä ja vastapäivään..
niin ne voi olla vaikka mitkä ajot. Mutta jos puhun vuodenajoista, niin kyllä ne tasan myötäpäivään kulkee. Johan sitä voi kuukaudetkin hahmottaa kellon mukaan.
Itse ajattelen vuodenaikojen kulkevan myötäpäivään, eli kellon mukaan.
Kello kuvaa eteenpäin menevää aikaa, ja niinhän vuodenajatkin kulkevat.
se mun mielestä menee niinkun kellon aikakin!! ja mun mielestä lapsen helpompi mieltää se kulku samanlailla kun kellon kulkukin...
eli vaikka sä miellät sen sillain erilailla, pitäis varmaan tehdä se lapsille toisin päin, ihan siitäkin syystä että näin mä luulisin eskarissakin sen opeteltavan..ei tuu sit eripuraa siinä vaiheessa..
siis tää on mun näkemys asiasta..eli opetetaan asiat niinkun ne opetetaan eskarissa/koulussakin!!
mutta minäkin hahmotan vuodenajat kyllä vastapäivään kulkeviksi. Mistähän johtuu...? Eipä ole koskaan tullut muu tapa mieleenikään. Hassua.
Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin. Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...
Johtuu varmaankin siitä, että lapsena ne on konkretisoitu ympyränä juuri tuohon suuntaan.
Sinänsähän tuo myötäpäivä on aika outo tapa, sillä oikeakätiselle on luontaisempaa piirtää ympyrä vastapäivään! Kokeilkaapa vaikka! O-kirjainkin piirretää vastapäivään. Matematiikassa positiivinen suunta onkin juuri tuo vastapäivä, mikä on looginen valtaosalle meistä.
Mä olen aina ajatellut niiden kulkevan vastapäivään. Ihan selvä juttu, mutta en ole ennen tullut ajatelleeksi.
hahmotan nuo täsmälleen samoin! Aika jännä että joku näkee ne päinvastoin.
toisin sanoen "vastapäivään"! :)
Johtuu varmaankin siitä, että lapsena ne on konkretisoitu ympyränä juuri tuohon suuntaan.
Sinänsähän tuo myötäpäivä on aika outo tapa, sillä oikeakätiselle on luontaisempaa piirtää ympyrä vastapäivään! Kokeilkaapa vaikka! O-kirjainkin piirretää vastapäivään. Matematiikassa positiivinen suunta onkin juuri tuo vastapäivä, mikä on looginen valtaosalle meistä.
Millä tavalla muka luemme vastapäivään? En näe niissä mitään yhteyttä.
toisin sanoen "vastapäivään"! :)
Ehkä me olemme oppineet hahmottamaan ne ennen päiväkotien kellonsuuntaisia piirakoita ja loogisesti ajatelleen niiden kulkevan vastapäivään - en tiedä. Mutta hauska kuulla, että meitä on muitakin. Minä en ainakaan millään pysty muuttamaan ajatustani siitä, että vuodenaikojen pitäisikin kulkea myötäpäivään.
Ja kuka sanoo, että myötäpäivään on ainoa oikea tapa ajatella? Sekö joka keksi kellon? :)
ap
vuodenvaihde on ylhäällä (klo 12) ja siitä lähtee kuukaudet tammikuusta alkaen vasemmalle.
Alhaalla (klo 6) on kesä-heinäkuun vaihde.
Ja miksi hahmotan näin?
Lapsena 70-luvulla tuli jonkun lehden mukana vuodenaikakiekko, jossa ne on juuri noin. Varmasti joku muukin on opetellut vuoden kulkua samasta kiekosta.
vuodenajat kulkevat sumeana janana oikealta vasemmalle. Kesän kohdalla on keltaista, joka taittuu oranssiin ja loppu onkin sitten sellaista tummaa. Joulu on sinetävä ja tammikuussa muuttuu taas asteittain vaaleammaksi.
Ja uusi vuosi alkaa janan lopussa, eli jana on ilmeisesti ääretön.
Ja nyt kun mietin, voin kyllä kääntää janan kulkemaan vasemmalta oikealle, mutta näyttää sitten jotenkin väärältä.