Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun puhutte vuoden ajoista, kumpaan "suuntaan" ne mielestäsi menevät?

Vierailija
08.04.2010 |

Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin.

Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä onhan tuo maan kiertorata auringon ympärikin soikio.

Meneekö teillä muuten viikonpäivätkin miten? Mulla menee sillä lailla hassusti, että menevät kyllä vastapäivään, mutta eivät ympyrän muodossa vaan enemmänkin soikion, jossa maanantai on vasemmassa reunassa soikion kärjessä ja perjantai oikeassa reunassa, mutta ei kärjessä vaan vähän lauantain alla. Lauantai ja sunnuntai ovat sitten ainoat ylhäällä. Tätä ei varmaan ole näin opetettu missään, vaan on ihan oman pään tuotetta :).

ap

Vierailija
42/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastapäivään ajattelen sekä vuodenajat että kuukaudet. mulle myös tuli mieleen, että ne on varmaan eskarissa tai koulussa opetettu ja havainnollistettu tiettyinä vuosina noin.

mää oon syntynyt -79, joten kouluun mennyt -86. toki voi koulujenkin ja opettajien opetusjutuissa olla eroja, tässäkin asiassa =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonpäivät menee soikiossa, kellon suuntaan..

Vierailija
44/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodenaikoja noin vaan ne ovat kuin ikuisuuksiin jatkuva vuoristorata: talvi huipulla, kevät laskussa, kesä pohjalla, syksy nousussa ja sitten taas talvi huipulla.

Vierailija
45/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että olen aina kuvitellut että ne itsestäänselvästi kulkevat vastapäivään.

Jostain syystä mun vuodenaikaympyrä ei ole ympyrän muotoinen, vaan vähän oikealle kallellaan oleva ellipsi. Pystyhalkaisijan kohdalla ylhäällä on uusivuosi, ja ellipsin yläkärjen kohdalla, aika lailla uudenvuoden kanssa samalla vaakatasolla, on joulu.

Vierailija
46/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vuodenkierto on "littana soikio", ikäänkuin joku autorata tms ;) Ja itse seuraan mukana. Nyt siis kun katsoo viistosti oikealle taakse näkyy viime joulu, edessäpäin kaarteen jälkeen juhannus.. ;) Ja siis myötäpäivään mennään.

Tämä on tosi jännä juttu, ollaan joskus kotona tätä mietitty ja vertailtu. Olen kuullut sellaisenkin version, että ajankulu on vain pitkä suora,kuin maantie, ja mennyt jää taakse tulevaisuus edessä. Ja vuodenajat lipuvat siinä mukana,ei siis ole mitään ympyrää..

Mutta mulla siis laakea litteä soikio jota pitkin kuljen :)

Vierailija
47/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonpäivät on kyllä suora, kuten viivotin. Aina mennään eteenpäin, suora vaan jatkuu ja jatkuu. Ei siis hypätä takaisin alkuun, kuten joku sanoi.

- Eräs "vastapäivä" tuolta ylempää

Vierailija
48/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäähän aurinkokin myötäpäivään.

Vuodenajat kulkevat todellakin vastapäivään talvi

kevät syksy

kesä

Olisi jotenkin luonnotonta ajatella niitä toisinpäin!

Vierailija
49/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa joulukuu klo 12 kohdalla, huhtikuu klo 4 kohdalla jne...

Vierailija
50/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella niinkuin miese, koska minunkin mielestäni vuodenajat on suoralla viivalla, talvesta alkaa, tosin mun vuosijana myös päättyy talveen

Vierailija
51/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä logiikka tuossa on?

Ehkä me olemme oppineet hahmottamaan ne ennen päiväkotien kellonsuuntaisia piirakoita ja loogisesti ajatelleen niiden kulkevan vastapäivään - en tiedä.

ap

Vierailija
52/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen ne myös samalla tavalla kuin ap....en ole koskaan ennen miettinyt tätä.

Vierailija
53/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siten, että kesä on ylhäällä ja talvi alhaalla. Kellotaulun mukaan siis vuodenvaihde on kello kuuden kohdalla.

Vierailija
54/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukuu=12. huhtikuu=4. Tässä on logiikkaa.

jossa joulukuu klo 12 kohdalla, huhtikuu klo 4 kohdalla jne...

Vierailija
55/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itsestä tuntuu tosi hassulta ajatus, että talvi olisi ylhäällä. Eli mun mielessä menee kuten joku jo kirjoittikin: kesä ylhäällä, kevät kolmosen kohdalla ja syksy ysin, talvi sitten alhaalla. Olen ehkä niin kesäihminen, että kesän on oltava huipulla :)

Ja viikonpäivät ihan rivissä, ehkä siksi on aina niin kova pudotus sunnuntaista maanantaihin, kun täytyy hypätä rivin alkuun...

Vierailija
56/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan minäkin synesteetikko, sillä vuoden aikojen lisäksi näen myös tietyillä väreillä viikonpäivät (kaikki eivät ole niin selkeitä värejä, mutta esim. tiistai on sinapinkeltainen ;D). Niin, ja viikonpäivätkin kulkevat tietysti vastapäivään :).

ap

Vierailija
57/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pystyssä. Niin, että ylimpänä kapeimmassa kohtaa on joulu ja alimpana kesä. Mukana kuljen minäkin. Jouluun on pitkä jyrkkä mäki ja kesään vain lasketellaan alas.

Vierailija
58/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuodenaikaympyrääni kuljetaan myötäpäivään kuten kelloakin. Kouluni olen aloittanut 70-luvulla.

Kiertäähän aurinkokin myötäpäivään.

Vierailija
59/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tällä tavalla vastapäivään

Mutta siten, että kesä on ylhäällä ja talvi alhaalla. Kellotaulun mukaan siis vuodenvaihde on kello kuuden kohdalla.

Mun viikonpäivät kulkevat kahdessa rivissä. Maanantaista perjantaihin mennään yläriviä vasemmalta oikealle ja viikonloppuna palataan alariviä takaisin oikealta vasemmalle. Elämä on siis selvästi jaksotettu arkeen ja viikonloppuun :)

Vierailija
60/122 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkee vastapäivään (siis vtoiseen suuntaan kuin kello..)

Vuosi alkaa alhaalta, talvi nousee kevääseen oikeaan reunaan, ylhäällä on kesä, syksy vasemmalla ja laskee taas alas talveen.

Vuodet etenevät syklisinä ympyröinä, vieterimäisesti ylöspäin, ei suorana viivana ylöspäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi