Kun puhutte vuoden ajoista, kumpaan "suuntaan" ne mielestäsi menevät?
Siis kun en tiedä ketään muuta, joka hahmottaa vuodenajat ympyrän kulkemaan vastapäivään. Eli ylhäällä olisi talvi, sieltä tultaisiin vasenta reunaa alas kevääseen, alhaalla olisi kesä ja oikealla syksy. Kaikki jotka tiedän hahmottavat tämän toisinpäin.
Ei tässä mitään, mutta kun ajattelin lapsille piirtää vuodenaikaympyrän, niin tuntuu hassulta piirtää se kulkemaan myötäpäivää kun olen aina hahmottanut sen mielessäni kulkemaan vastapäivää. Tiedä sitten miksi niin...
Kommentit (122)
Ja vuodenajat eivät ole ympyrä, vaan litistetty sellainen, soikio. Toisessa päässä littanaa on joulu ja toisessa touko-kesäkuun vaihde. Kesä ja heinäkuu vievät noin puolet toisesta puoliskosta, ja syksy sitten loput. Toisessa puoliskossa kuukaudet menevät kutakuinkin tasan. Itse seison sitten aina siinä kohtaa tätä litistettyä palloa, eli soikiota,missä ollaan menossa.
Tätä oudompaa ajattelutapaa en ole kuullut : )
vuodenvaihde on ylhäällä (klo 12) ja siitä lähtee kuukaudet tammikuusta alkaen vasemmalle. Alhaalla (klo 6) on kesä-heinäkuun vaihde. Ja miksi hahmotan näin? Lapsena 70-luvulla tuli jonkun lehden mukana vuodenaikakiekko, jossa ne on juuri noin. Varmasti joku muukin on opetellut vuoden kulkua samasta kiekosta.
70-luvun lapsi. Siinäköhän selitys..?
- Toinen "vastapäivään" ajattelija
myötäpäivään on vasemmalta oikealle
Vastapäivään on ikään kuin vasemmalta oikealle?!
ymmärrätkö nyt? :)
todellakaan ole mikään vastapäivään, vaan nimenomaan myötäpäivään. Mitä ihmettä te höpäjätte??
Se kiertää myös auringon ympäri vastapäivään ja vuodenajathan syntyy kun maa tuota aurinkoa kiertää (kuva: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/1/19/425px-Vuodenajat.jpg). Jännää, että vastapäivään ajattelu sitten vuodenaikapiirakan kanssa onkin väärin nykyisten päiväkoti- ja koulu-oppien mukaan.
ap
Täällä kaltaisesi. Tai siis, minäkin hahmotan vuodenaikaympyrän juuri vastapäivään.
Olen synesteetikko ja mieleltäni erikoinen muutenkin...:D Siltä vähän tuntuu.
jos lähtöpiste on klo 12/00 niin kyllähän siinä ensin suunnataan oikealle kun myötäpäivään lähdetään.
myötäpäivään on vasemmalta oikealle
Vastapäivään on ikään kuin vasemmalta oikealle?!
Aina on 50:50, oli sitten myötäpäivä tai vastapäivä.
Olenkohan minäkin synesteetikko, sillä vuoden aikojen lisäksi näen myös tietyillä väreillä viikonpäivät (kaikki eivät ole niin selkeitä värejä, mutta esim. tiistai on sinapinkeltainen ;D). Niin, ja viikonpäivätkin kulkevat tietysti vastapäivään :).
ap
ajattelen vuoden ajat vastapäivään myöskin. Mutten ole 70-luvun lapsi vaan 80-luvun :) Mutta en ole ollut päiväkodissa, ehkä olen siis ehtinyt hahmottamaan itse vuoden aikojen kulkemisen :D Esim. nyt kun esikoiseni on eskarissa, heillä on eskarin seinällä ympyrä, jossa vuoden ajat kulkevat myötäpäivää. Eli todennäköisesti esikoiseni ajatuksissa se menee myötäpäivään...
Mutta tämä oli kyllä paras, mitä olen ikinä kuullut:
Ja vuodenajat eivät ole ympyrä, vaan litistetty sellainen, soikio. Toisessa päässä littanaa on joulu ja toisessa touko-kesäkuun vaihde. Kesä ja heinäkuu vievät noin puolet toisesta puoliskosta, ja syksy sitten loput. Toisessa puoliskossa kuukaudet menevät kutakuinkin tasan. Itse seison sitten aina siinä kohtaa tätä litistettyä palloa, eli soikiota,missä ollaan menossa. Tätä oudompaa ajattelutapaa en ole kuullut : )
:D :D :D :D Aivan loistava - kiitos :)
70- luvulta. Oliskohan koulussa aikoinaan ollut sellainen värikäs vuodenaikakiekko, jossa mentiin vastapäivään?
juttu, tästä oli vasta puhetta miehen kanssa ja oltiin ihan eri mieltä :)
Piirsin lapsille "kellotaulun", jossa siis talvi ylhäällä, kevät kolmosen kohdalla, kesä alhaalla ja syksy ysin kohdalla. Samoin kuukaudet tammikuu klo yhden kohdalla jne. Mies alkoi ääneen, että eihän noin voi ajatella, hänen mielestään vuodenajat ja kuukaudet ovat vain yksi pötkö vasemmalta oikealle. Ihan kuin viivotin, joulukuun jälkeen hypätään vain alkuun. Tästä sitten keskusteltiin, että kumpi on "oikea" tapa, että kumman systeemin piirrän lapsille.
Netistä sitten huomastin googlettamalla että kumpikin taidetaan ajatella väärin ;)
http://opinnot.internetix.fi/fi//ge/ge1/04_tellus/4.2_maan_kierto?C:D=g…
toimiva linkki
http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/ge/ge1/04_tellus/4.2_maan_k…
juttu, tästä oli vasta puhetta miehen kanssa ja oltiin ihan eri mieltä :) Piirsin lapsille "kellotaulun", jossa siis talvi ylhäällä, kevät kolmosen kohdalla, kesä alhaalla ja syksy ysin kohdalla. Samoin kuukaudet tammikuu klo yhden kohdalla jne. Mies alkoi ääneen, että eihän noin voi ajatella, hänen mielestään vuodenajat ja kuukaudet ovat vain yksi pötkö vasemmalta oikealle. Ihan kuin viivotin, joulukuun jälkeen hypätään vain alkuun. Tästä sitten keskusteltiin, että kumpi on "oikea" tapa, että kumman systeemin piirrän lapsille. Netistä sitten huomastin googlettamalla että kumpikin taidetaan ajatella väärin ;) <a href="http://opinnot.internetix.fi/fi//ge/ge1/04_tellus/4.2_maan_kierto?C:D=g…" alt="http://opinnot.internetix.fi/fi//ge/ge1/04_tellus/4.2_maan_kierto?C:D=g…">http://opinnot.internetix.fi/fi//ge/ge1/04_tellus/4.2_maan_kierto?C:D=g…;
talvi
kevät syksy
kesä
Olisi jotenkin luonnotonta ajatella niitä toisinpäin!
olen ihmetellyt samaa juttua. Tammikuu on minusta 11-12 kellossa, keskikesä alhaalla ja syksy oikealla. Olen nähnyt joitain kouluissa käytettäviä vuosiympyröitä näin päin, mutta suurin osa toisin päin. Meidäm kouluissa on ap varmaan ollut semmoinen taulu. :)
Ja nykyään sitten opettavat toisin. Mieheni muistaakseni (on vielä töissä, ei voi kysyä) taas hahmottaa vuodenajat kulkemaan myötäpäivään vaikka on minua vuoden vanhempi. Ehkä eri kouluissakin on ollut eri mallit käytössä.
Ja vastapäivänkiisket oli hyvä! :)
ap
Viikonpäivät kyllä menee vaakasuoraan
Mutta siten, että kesä on ylhäällä ja talvi alhaalla. Kellotaulun mukaan siis vuodenvaihde on kello kuuden kohdalla.
tuntuu näkevän esim. nimiä, viikonpäiviä ja/tai kuukausia väreinä. Synestesia on kuitenkin vielä tästä laajempaa ja ilmenee aika harvalla sikäli kuin sitä pystytään määrittämään. Tuollaisen ttkiminenhan on hankalaa.
Jos ap silti epäilet olevasi synesteetikko, käypä huviksesi testaamassa! :) Googleta vaikka "synesthesia battery" - ekasta linkistä pitäisi avautua testi.
on ikään kuin vasemmalta oikealle?!