Mitä tekisitte anopin kanssa, joka väkisin haluaisi (6viikkoisen) vauvan yökylään?
Meidän poika (ensimmäinen lapsenlapsi molemmille isovanhemmille) on nyt 6viikon ikäinen ja anoppi on kohta kuukauden puhunut, että haluaisi pojan heille yökylään, jotta saatais mieheni kanssa kahdenkeskistä aikaa.
Ajatuksena ihan ok, mutta anoppi siis on puhunut, että haluaisi esim. kerran viikossa pojan yökylään. Minä tai mies ei olla tähän kuitenkaan suostuttu. Ensinnäkin poika on minusta vielä liian pieni, toiseksi minun imetys ei ole lähtenyt kauhean hyvin käyntiin ja pelkään, että se tyssää kokonaan, jos poika on poissa pitkään. Anoppi siis haluaisi pojan olevan heillä esim. niin, että vietäis tai hakisivat pojan puolilta päivin ja toisivat tai hakisimme pojan seuraavana päivänä iltapäivällä/illalla.
Käydään appivanhemmillani vähintään kerran viikossa, joskus jopa kahdesti ja appivanhemmat ovat meillä 2-4kertaa viikossa. Alan olla kyllästynyt tuohon kyselyyn, että miksi eivät saa poikaa yökylään, mutta en haluais välejäkään katkasta vain tämän takia. Sana vaan ei tunnu menevän perille, että ei tarkottaa todellakin ei.
Kommentit (44)
Minulla on siis jo edellisestä liitosta kaksoset ja yksönen ja nuorin vauva on meidän yhteinen ja mieheni ensimmäinen.
Anopin tuntien ja puheensa huomioon ottaen niin on hyvin mahdollista, että jos saisi pojan yökylään niin saattaisi antaa mm. kiinteitä, koska on monesti sanonut, että kyllä tuon ikäiselle jo kannattaisi antaa muutakin kun tissimaitoa.
ap
Minkäikäisiä te olette? Tehän tapaatte appivanhempia käytännössä melkein joka päivä!
Ja se lapsi on teidän, ei anopin. Sano että palaa vuoden päästä asiaan.
Kun esikoisemme syntyi (ensimmäinen lapsenlapsi), anoppi alkoi heti puhua että hakee pojan yökylään (välimatkaa 200km). Minä en antanut, sanoin että en raaski antaa vauvaa, vaikka poika olikin pulloruokinnassa.
Poika oli 3kk, anoppi tuli meille poikaa hoitamaan, kun olimme miehen työpaikan juhlissa yksi ilta. Anoppi suunnilleen ajoi meitä hotelliin yöksi, että saisi hoitaa poikaa koko yön, en suostunut, tultiin yöksi kotiin.
Muutimme toiselle paikkakunnalle, kun poika oli 7kk. Anoppi otti muuton aikaan loman ja olisi hakenut pojan VIIKOKSI luokseen, että saadaan pakata rauhassa. En suostunut, sanoin että tulkoon meille poikaa hoitamaan, jos auttaa haluaa. No, tulihan hän, hoiteli poikaa, mutta ei auttanut missään muissa hommissa, oli enemmän tiellä kuin avuksi.
Nyt poika on jo 5v, on ollut pari kertaa anopin luona 1-2 yötä (välimatkaa edelleen 200km), mutta en mielellään laskisi poikaa sinne, vaikka hyvin pärjäävät.
Meillä tätä yökylävouhotusta on jatkunut koko ajan, aina sanotaan että sitten tulee kun itse haluaa. Poika ei ole kovin innokkaasti menossa yökylään, joten ei olla kovin innokkaita asian suhteen. Anoppia harmittaa selvästi, mutta on tyytynyt kohtaloonsa.
vauva saa olla erossa 1h/kk. (Eli 6 viikkoinen 1-2h.) Ja rintaruokinta häiriintyy, jos on yötä poissa. Tuskin se neuvolan sanaa vastaan alkaa haraamaan tai sano vaikka, että neuvolan LÄÄKÄRI sanoi.
Mitä jos antaisit anopin viedä vauvan vaikka pitkälle kävelylenkille yksin? Voisi sitten ylpeänä työnnellä vaunuja ja prassailla isoäitiyttään. Luulen, että on vaan tosi innostunut lapsenlapsesta ja haluaisi "päteä" hetken yksin vauvan kanssa (ja sitten toi yökyläilyjuttukin unohtuu). Anna viedä kävelylle vaikka kerran viikossa. Mulle ainakin sopisi tollainen tosi hyvin:)
Minulla on siis jo edellisestä liitosta kaksoset ja yksönen ja nuorin vauva on meidän yhteinen ja mieheni ensimmäinen.
Anopin tuntien ja puheensa huomioon ottaen niin on hyvin mahdollista, että jos saisi pojan yökylään niin saattaisi antaa mm. kiinteitä, koska on monesti sanonut, että kyllä tuon ikäiselle jo kannattaisi antaa muutakin kun tissimaitoa.
ap
Minkäikäisiä te olette? Tehän tapaatte appivanhempia käytännössä melkein joka päivä!
ap
on varmasti ihan kuolleenasyntynyt ajatus, jos ei anoppi ota sulta samalla niitä kolmea muuta lasta... ;-)
ja on liian pieni. antaisin noin pienen hoitoon vain jos olisin kuolla väsymykseen.
Tai me heillä!
Ja ihan hyvissä väleissä siis ollaan, mutta me ei eletä niiden kanssa missään symbioosissa, jestas... alkaisi varmasti kiukuttaa jos joku aina pyörisi meidän kodissa! Ei!
Tuollaiselle anopille sanoisin hyvin suoraan että meidän pieni ei todellakaan lähde yökyläilemään vielä pitkiin aikoihin. Hän on oman vauvansa aikanaan saanut ja hoivannut, tämä on meidän, me olemme vanhemmat.
pojan ottaisikin yökylään. Minun lapseni ovat pääsääntöisesti meillä (isänsä kuollut), joskus kerran 1-2kk:ssa ovat kummeillaan tai isovanhemmillaan, riippuen miten heille sopii.
Niin ja meidän poika ei ole mitenkään (normaalia enempää) itkuinen, että univelan takia tarvitsisi antaa yökylään. Erittäin helppo vauva siihen nähden millaista oli aiempien lasteni kanssa.
Anoppi siis ei ole halukas ottamaan meidän (minun) isompia lapsia yökylään, ainoastaan vauvan haluaisi, mutta siihen emme suostu.
ap
ap
ap
No sitten tuo "kahdenkeskinen aika" mistä aloituksessa puhut on varmasti ihan kuolleenasyntynyt ajatus, jos ei anoppi ota sulta samalla niitä kolmea muuta lasta... ;-)
Meidän kuopus on nyt 1v7kk eikä ole vielä ollut yökylässä, edes mummollaan. Samoin oli isompien kanssa aikoinaan, olivat eka kerran yökylässä suunnilleen 2-3- vuotiaina, en nyt tarkalleen muista.
meillä neljästi saman viikon aikana. Mutta kun aiemmin oli niin, että saattoivat tulla kylään jo ennen kukonlaulua ja viipyivät koko päivän niin tuohon nähden tämä on luksusta. Minusta paras ois, jos kävisivät meillä kerran tai kaksi viikossa ja jos tuo ainainen valitus siitä, etteivät saa poikaa yökylään niin luultavasti siinä vaiheessa sanon/mieheni sanoo, että jos eivät muuta osaa ajatella niin ei tarvitse sitten kyläilläkään niin usein meillä.
ap
Tai me heillä!
Ja ihan hyvissä väleissä siis ollaan, mutta me ei eletä niiden kanssa missään symbioosissa, jestas... alkaisi varmasti kiukuttaa jos joku aina pyörisi meidän kodissa! Ei!
Tuollaiselle anopille sanoisin hyvin suoraan että meidän pieni ei todellakaan lähde yökyläilemään vielä pitkiin aikoihin. Hän on oman vauvansa aikanaan saanut ja hoivannut, tämä on meidän, me olemme vanhemmat.
Tulivat kylään ennen kukonlaulua?! Tää on nyt joku anoppiprovo, onhan?
Onko sulla nainen lainkaan omaa tahtoa? :) Ihan ystävällisesti siis tämä, ei pahalla..
koska ap sanoo ekassa viestissään lapsenlapsen olevan ensimmäinen molemmille isovanhemmille... ja sitten olikin ne kaksoset ja yksönen, jotka aina joskus käyvät isovanhemmillaan.
on hyvä, ja yöimetykset ovat erityisen tärkeitä maidon eritykselle. Sitä paitsi voit saada rintatulehduksen, jos imetysvälit pitkittyvät.
Mun lapset on olleet ekan kerran yökylässä anopilla 3-vuotiaina...
Sano, että lapsen saa yökylään sitten, lapsi täyttää vuoden. Kahdeksi yöksi kun täyttä kaksi vuotta.
Herran jee, sanotte hänelle, että EI KÄY. Tai käsket miehesi sanoa.
valitin kun tulevat kukonlaulun (kuuden) aikoihin ja ovat meillä koko päivän eivätkä todellakaan tehneet yhtään mitään vaan odottivat täydellistä palvelua ja valittivat millon mistäkin eikä toivoakaan, että osallistuisivat lasten hoitoon.
Meillä tuo on nyt loppunut, mutta ei näille minun appivanhemmille tehonnut/mennyt jakeluun mikään sana vaan sitten yksinkertaisesti aloimme tehdä niin, ettei avattu ovea, jos eivät olleet aiemmin sopineet tulevansa kylään. Tuosta anoppi veti herneen nenäänsä ja on yhä kiukkuinen, mutta se on heidän menetyksensä.
Tulivat kylään ennen kukonlaulua?! Tää on nyt joku anoppiprovo, onhan?
Onko sulla nainen lainkaan omaa tahtoa? :) Ihan ystävällisesti siis tämä, ei pahalla..
Ja uusi anoppi ottaisi vain nuorimmaisen hoitoonsa?
Toivottavasti sentään kohtelevat vanhempia lapsia kunnioittavasti ja ystävällisesti, kun kerran juoksevat harva se päivä ap:llä kylässä...
Meillä lapsi ei ole vielä 5 vuotiaanakaan ollut mummolassa yökylässä, joten kyllä ne mummit tottuvat siihen, että lasta näkee vain päivisin. En oikein ymmärrä, mikä into tuo on saada lapsi yöksi luokseen - mikä niissä yöheräämisissä on niin taivaallisen ihanaa?
tosin ei kauhean hyvin sillonkaan tultu toimeen, mutta paremmin mitä nyt.
Aloituksessa oli kirjoitusvirhe, piti lukea molemmille appivanhemmille. Mieheni vanhemmat ovat siis eronneet ja anopilla on uusi mies, samoin appiukko on uudessa suhteessa.
Ei vaan enää jaksais aikuiselle ihmiselle perustella miksi emme anna vauvaa yökylään. On sanottu jo, ettei imetyksen takia ja koska vauva on niin pieni jne, mutta tuosta yökyläilystä on tullut anopille jo miltein pakkomielle.
Poika kun on tosiaan minusta todella helppo vauva, heräilee yössä "vain" 5-6kertaa, tiedän, että tuo on joillekin paljon, mutta kun aiempien kanssa oon käytännössä valvonut ekat kuukaudet niin muutaman kerran heräily tuntuu aika helpolta.
ap
tytön kummien kanssa vuosi sitten. Heti ristiäisten jälkeen aloittivat puhumaan, että yökylään pitäisi saada. Minä heti sanoin, että raaski antaa ja imetän tietenkin. Kaveri jopa sanoi, että ostaa matkasängynkin. Nyt on onneksi loppunut kysely, kun olen monet kerrat sanonut, etten raaski antaa vaikka tyttö on jo 1v 3kk. On yrittänyt sitäkin, että saatas olla kahdestaan, mutta meillä on kolme vanhempaa lastanki (12-16v)minun ed.liitosta. Ja sekös niitä ottaa päähän kun jos myö halutaa käydä jossain illalla tai päivälläkin, ettei oteta tyttöä mukaan niin isommat katsovat oikein mielellään pikkusiskoa. He on ostanut tytölle muutamia vaatteita (ei lahjoja), niin mies kerran sanoi, että tule lahjojakaan kun ei saa hoitoon. Minä en koskaan ole noin sanonut omille kummilapsille. Ovat vähän katkeria kun ei ole yhteistä lasta tullut niille, molemmilla on ennestaään lapsia yhteensä 5 (kaikki kouluikäisiä).
vilpittömästi tarjoaa apua. Jos hänellä on omasta nuoruudestaan muisto, että oli väsynyt vauvan kanssa ja kaikki kaverit valitti myös, että kunhan saisi joskus edes nukkua, hän haluaa tarjota apua.
Ap voisi asiallisesti kertoa, että ei koe tarvitsevansa vielä apua ja jaksaa hyvin yövalvomiset. Sen luulisi riittävän.
Ongelma taitaa tässäkin olla vain se, että se on anoppi, joka käy kylässä. Oma äiti saa tehdä mitä vain, mutta miehen äiti on pirusta seuraava vain ihan sen takia, että on trendikästä inhota anoppeja ja kytätä heidän joka sanaa, mistä pääsisi valittamaan.
Anopilta kyllä odotetaan, että maksaa häät ja vaunut ja puvut ja antaa perinnöt. Mutta muuten tulkitaan anopin sanomisia kuin piru raamattua.
Aika avuton on ap jos ei edes normaaleja asioita pysty itse käsittelemään vaan täytyy tulla keskustelupalstalle kysymään siitäkin neuvoa.
koska sinä halusit ja tarvitsit sitä - ei siksi, että isoäiti halusi leikkiä - vai? Iso ero.
koska sinä halusit ja tarvitsit sitä - ei siksi, että isoäiti halusi leikkiä - vai? Iso ero.