lapsi hoitoon 9 kk vai 1 -vuotiaana ?
haluaisin mennä töihin ja lapsen ollessa 9 kk, mutta vaihtoehtona on myös odottaa tuonne 1-vuotiaaksi saakka. Onko näillä merkittävää eroa ?
Tietenkin 1 -vuotias osaa jo enemmän ( kävellä ym.) ja eikös n. 9 kk vauvalla ole usein juuri alkanut eroahdistus ?
Onko kenelläkään kokemuksia lapsen hoitoonlaittamisesta joko 9 kk iässä tai vuoden vanhana ? Päiväkotiin laittaisin.
Kommentit (29)
Ja puhuu puhelimeen samaan aikaan ja istuu tietokoneella. Siinäpä moniosaamista!
Ja silti se äiti on läsnä, vai mitä? Äiti joka dumppaa 9-kuisen päiväkotiin, ei ole.
tyypillistä täällä. jokaisella eri taustat ja perheet ja syyt, sinä tiedät mikä teille on parhaaksi. se on kumma ku täällä pitäs kaikki perustella niin hyvin et ei tulis kakkaa niskaan.
iteki mietin just samaa, et kummassa iässä hoitoon. ja taidan iteki kallistua siihen vuoden ikään.. meillä se hyvä puoli, et hoitopäiviä ei kerry kuukaudelle montaa. :) ja eihä sitä tiiä, millon sitä jää taas kotiin ja jääkö puoliso.
Sekö vain, että istuu samassa huoneessa ? Vai sekö, että leikkii lapsensa kanssa, juttelee tälle ja oikeasti viettää aikaa ?
Onko läsnäoloa se,että istuu kaiket päivät av:lla ja lapset leikkii yksinään ?
Mielipiteitä on näköjään monenlaisia, samoin ihmisiä.
Se oli minulle aivan kamalaa, mutta vauva tottui hyvin nopeasti päiväkotiin ja omahoitajaan. Hänestä tuli koko ryhmän ja pienten puolen maskotti, ja aina kun hain, hän oli jonkun hoitajan sylissä.
Silti, jos minulla olisi ollut mahdollisuus olla kotona kuukausikin pidempään, olisin ollut. Yhdeksänkuisen eroahdistus purkautui kotona öisin - oli kamalaa mennä töihin niin väsyneenä.
Ja muutamassa kuukaudessa lapsi oppi esim. liikkumaan paremmin, jolloin hän pärjäsi päivähoidossa erityisesti pihatilanteissa paremmin. Hän kun vasta ryömi hoidon aloittaessaan.
Samoin lapsi oppi joulun tietämillä pärjäämään päiväkodin rytmissä ja nukkui sitten samaan aikaan kuin muutkin, koko syksy elokuusta alkaen oli aina säätöä hoitajille, kun pienin nukahteli milloin ulkoilun ja milloin leikkituokioiden aikana.
Itselle oli myös raastavaa tietää, että lapsi oppi tärkeät taitonsa päiväkodissa ja hoitajat siellä näkivät esim. ensiaskeleet ennen minua.
Henkilökunta osasi hienosti tulla niin pienen kanssa toimeen, minulla ei ole hoidosta yhtään moitteen sanaa. Silti itken sitä kokemusta vielä nytkin, kun lapsi on jo kolmen vanha.
9-kuisella on pahin eroahdistus, suurimmat traumat ja kiintymyssuhteen järkkyminen tapahtuvat juuri siinä iässä, jos hoitoon laittaa.
1-vuotias kestää jo paremmin, vaikka pakko sanoa, että on hänkin vielä tosi pieni päiväkotiin. Laita ennemmin pph:lle.
Odota ihmeessä sinne, että lapsi täyttää vuoden. Osaa sitten ehkä jo kävellä ja ilmaista mielipiteitään jonkun verran.
ja viihtyisin paremmin lapsen kanssa, jos voisin tehdä myös omia juttuja ( työ ).
Olen kallistumassa siihen, että lapsi menee 1 -vuotiaana päiväkotiin.
Pph:lle en laita, kun isossa kaupungissa ei koskaan tiedä, millainen pph sattuu kohdalle.
ap
Meillä 10kk ikäinen jäi isovanhempien hoitoon ja 1v 2kk meni ulkopuoliselle hoitoon. Mielestäni kehittyi hurjasti tuossa välissä, oppi itse syömään, siirtyi itse yksiin päiväuniin, kävellä osasi jo 10kk, mutta liikkuminen muuten kehittyi paljon.
Minä äänestäisin 1v puolesta, koska tosiaan pärjää paremmin muiden lasten joukossa.
Mukavaa työnaloitusta! Hyvin se arki sujuu työn ja lapsenkin kanssa ja varmasti mukavaa ajatella muutakin.
nim. Samoilla linjoilla :)
ja aikuistumisesta? Onko aikuinen vain ihminen, joka hoitaa lapsensa 3 -vuotiaaksi asti kotona ? Entä jos taloudellinen tilanne ei salli kotonaoloa ?
Noin pienillä yhdessä kuukaudessakin tapahtuu mieletön määrä kehitystä. Jokainen kuukausi jonka lapsi saa kasvaa ja kehittyä kotona ennen päiväkotia on noin pienelle tärkeä asia.
Ja on iso ero jo siinä, meneekö lapsi hoitoon esim. 1,5-vuotiaana tai 2-vuotiaana kuin 9-kuisena.
Ne taloudelliset realiteetitkin kannattaisi laskea ennne kuin jättää ehkäisyn pois.
en voisi tehdä lapsia koskaan. Mutta pitihän se arvata, että täällä aletaan vittuilla. Nimenomaan KOKEMUKSIA lapsen hoitoonlaittamisesta pyysin.
ap
Meillä muksu meni ryhmäperhepäiväkotiin 11-kuisena ja oli kyllä paikan pienin. Tuon ikäisen kanssa muutamalla kuukaudellakin on merkitystä, mutta aikuisen kannalta pari kuukautta menee nopeasti, joten odottele siihen 1-vuotispäivään asti, jos vain mahdollista.
Tuo meidän lapsi viihtyi niin hyvin hoitopaikassaan, ettei aikanaan olisi halunnut edes siirtyä eskariin sieltä ja nyt vielä 10-vuotiaanakin muistelee lämmöllä ja kyselee, että voitaisiinko joskus käydä moikkaamassa hoitajia. :D
9 kk vanhalla on eroahdistus pahimmillaan, ja tosiaan 1 v osaa jo usein kävelläkin. Mulla 2 lasta mennyt hoitoon 1-vuotiaana, hyvin se meni, mutta silti ajattelen että vielä parempi olisi ollut mennä vasta 1,5 vuotiaana tai yli (meillä ei mahdollista) ja sitä mieltä ovat olleet kokeneet tarhan täditkin.