Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kestovaippakeskustelussa keskitytään epäolennaisuuksiin?

Vierailija
08.04.2010 |

Ekaksi; olen sitä mieltä että kestoilu on hieno juttu ja yritin sinnikkäästi kestoilla kunnes väsyin siihen että vaipat päästi jatkuvasti läpi ja inhotti nähdä märkä kangas lapsen herkkää ihoa vasten. Nyt aloittelen taas uudelleen kestoilua kun lapsi käy jo potalla.

Silti mua harmittaa se informaatio joka kestovaipoista ensimmäisenä tarjotaan, joka siis liittyy siihen kuinka söpöjä vaipat on ja paljonko niillä voi tienata kun ne myy eteenpäin.

Mä en ole ollenkaan kiinnostunut siitä miltä vaippa näyttää ja voiko niillä tienta, vaan siitä miten vaippa toimii, koska vaipan yksi ja ainoa funktio on imeä pissaa. Mä haluaisin paljon ennemmin kuulla faktaa esimerkiksi siitä, minkälaisia teknisiä kankaita niissä käytetään, jotta vaippa imee mahdollisimman tehokkaasti isojakin määriä nesteitä ja tuntuu lapsen iholla miellyttävältä, eikä hiosta. Olen ihan järkyttynyt että monet vaipat on vieläkin tyyliin muovia ulkopinnalta ja puuvillaa sisäpinnalta, vaikka vaihtoehtoja varmasti olisi.

Tämän purkauksen aiheutti telkkarista tuleva ohjelma jossa juuri esiteltiin kestovaippoja tähän samaan tyyliin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuvillavaipalle ja vaikkapa sifonet-keittiöliinalle, niin toi liina imee sen paljon nopeammin ja tehokkaammin. Miksei vaippojen sisäimuissa käytetä kankaita jotka oikeasti imis sitä nestettä eikä jättäis sitä pinnalle lillumaan?

Vierailija
2/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..yleensä aletaan jo heti pätemään ratkaisun ekologisuudella (ja siitä vasta tappelu syntyykin kun joku kysyy paljonko pesuvettä menee kestojen jatkuvaan pesemiseen..) ja mennään ns. puolustuskannalle alusta alkaenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuvillavaipalle ja vaikkapa sifonet-keittiöliinalle, niin toi liina imee sen paljon nopeammin ja tehokkaammin. Miksei vaippojen sisäimuissa käytetä kankaita jotka oikeasti imis sitä nestettä eikä jättäis sitä pinnalle lillumaan?

mutta arvelen sen johtuvan siitä, että puuvilla on luonnonkuitu joka maatuu, sifonet on ties mitä tekokuitua joka ei taatusti maadu ikinä. Mutta on totta että toiset kankaat olisivat takapuolelle mukavampia.

Itse käytän myllymuksujen taskuvaippoja yleensä myllymuksujen imuiisillä ja lisäksi laitan kaitaleen bambufroteesta ommeltua lärpäkettä tai sitten vanhaa pyyhettä. Joskus tulee yli, mutta kestän sen. :) Yleensä niin on silloin kun vaihtoväli lähentelee kolmea tuntia tai lapsi on tehnyt salakakan ja kakka estää pissan imeytymisen. Jos vaippaa torppaa liian täyteen, siitä tulee kupera ja pissa tulee heti läpi, olen huomannut. Mutta vaikuttaahan siihen tietty lapsen vartalon mallikin.

Minusta kestovaippojen käyttäminen on mukavaa, mutta en mene saarnaamaan muille, eli elkää nyt ainakaan minun takia ahdistuko. ;)

Vierailija
4/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä on paljonkin teknisiäkin materiaaleja, esim. Fuzzi Bunzeissa on mikrokuituimuja ja ihoa vasten kosteutta siirtävää fleeceä

Vierailija
5/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imsevimset on varmaan ne joilla moni aloittaa, ja nehän on vaan puuvillaa. Ne ei mun mielestä olleet mitenkään hirmu hyviä eikä voi syyttää jos joku kokee ettei ne toimi ja luovuttaa. Vaikka vaippoja ois niin paljon muitakin ja ehkäpä parempiakin!

Vierailija
6/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengittävä PUL ulkokuorena ja coolmax-sisäpintana. Sinne sitten tarpeen mukaan imuja sisään, käytän tavallisia harsoja ja bambua. Tuo coolmax on tosi hyvää, ei tunnu märältä vauvan ihoa vasten.

Kuperuus todellakin on yksi yleisimmistä syistä jos vaippa tulvii yli. Esimerkiksi juuri taskuvaipassa liian leveät imut voivat aiheuttaa sen. Toinen yleinen syy on se, ettei ole pesty imuosia riittävän monta kertaa. Niiden imukyky on kohdallaan vasta usean pesun jälkeen.

Vierailija
7/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noitakin käyttää, mutta eivät ole helpoimpia aloittelijalle. Eivätkä ole kovin imukykyisiäkään kuin ihan pienellä vauvalla.

imsevimset on varmaan ne joilla moni aloittaa, ja nehän on vaan puuvillaa. Ne ei mun mielestä olleet mitenkään hirmu hyviä eikä voi syyttää jos joku kokee ettei ne toimi ja luovuttaa. Vaikka vaippoja ois niin paljon muitakin ja ehkäpä parempiakin!

Vierailija
8/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta arvelen sen johtuvan siitä, että puuvilla on luonnonkuitu joka maatuu, sifonet on ties mitä tekokuitua joka ei taatusti maadu ikinä. Mutta on totta että toiset kankaat olisivat takapuolelle mukavampia. Itse käytän myllymuksujen taskuvaippoja yleensä myllymuksujen imuiisillä ja lisäksi laitan kaitaleen bambufroteesta ommeltua lärpäkettä tai sitten vanhaa pyyhettä. Joskus tulee yli, mutta kestän sen. :) Yleensä niin on silloin kun vaihtoväli lähentelee kolmea tuntia tai lapsi on tehnyt salakakan ja kakka estää pissan imeytymisen. Jos vaippaa torppaa liian täyteen, siitä tulee kupera ja pissa tulee heti läpi, olen huomannut. Mutta vaikuttaahan siihen tietty lapsen vartalon mallikin. Minusta kestovaippojen käyttäminen on mukavaa, mutta en mene saarnaamaan muille, eli elkää nyt ainakaan minun takia ahdistuko. ;)

Olen ollut tyytyväinen velour-bambu-coolmax-mikrokuitukombinaatioihin sisävaippa& villisyhdistelmissä ja isommalla lapsella pul-taskuihin bambu- tai turveimuilla. Vaippoja ei kannata todellakaan täyttää liian täyteen, vaan panostaa hyviin imuihin, coolmax tai bambufrotee toimii taas hyvin ihoa vasten. Kestovaippainfolta löytyy asiallista tietoa ja kokemuksia vaipoista, suosittelen.Eikä vaipattamisenkaan tarvitse olla kovin mustavalkoista, yksikin käyttämättä jäänyt kertis päivässä on 365 vaippaa vähemmän kaatiksella vuodessa :)

Vierailija
9/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vasta aloitin kestoilun kuopuksen synnyttyä.Ja nyt on hyvin päästy vauhtiin.Ihan niin kuin kertiksissäkin, saattaa mennä aikaa että löytää sopivan malliset.

Meillä poika nyt reilu 4kk.Olen tykästynyt Bumgenius yhdenkoon taskuvaippoihin.Taskussa itsessään kuivaliina.Vaippaan kuuluu mikrokuituimu.Minä laitan vielä lisäksi hamppu- tai bambu- tai (näiden sekoitus)imun.Bambudoublerit ovat kivan ohuita.

Meillä on myös muutama Babyidean Growhour taskuvaippa.Nämä myös toimineet,Taskun sisusta fleacea,imut näihin pitää ostaa erikseen.

Olen ollut siinä käsityksessä,että järjestys saisi olla seuraava: ensin kuivaliina (ei pakollinen),joka siirtää kosteuden pois iholta.Tämä usein joku coolmax,fleace tai saahan niitä irrallisia.Sitten tulee kosteuden levitys kerros,eli mikrokuitu,puuvilla tms.Sen tarkoitus on imaista pissa eteenpäin tasaisesti koko vaipan alueelta (siis ei niin että vaippa esim.falskaa edestä ja takaa silti täysin kuiva).Sitten joku oikein imukykyinen kerros esim.bambua tai hamppua.Näitä vasta tähän,koska imevät hitaasti.Sitten kuori.Ja kuorihan voi olla vaikka villaa.Muistat vaan sitten ajoittain lanoliinittaa,.

Vierailija
10/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin käyttää kestoja iltatähdellämme viime vuonna ja siitä oli siis vuosia kun edellinen lapsi oli vauva ja käytti kestoja. Mielestäni informaation määrä ja laatu oli todella paljon parantunut ja tullut uusia hyviä vaippamateriaaleja. Telkkarissa valitettavasti informaatio on usein tosi kliseistä. Itse sain parhaat neuvot kestovaippainfon keskustelupalstalta.

Vierailija
11/11 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että minä luovutin vuoden yrittämisen jälkeen. On kokeiltu montaa merkkiä, villapöksyä, AIO:ta ja taskuvaippaa. Tungettu imukerroksia, vaihdettu tunnin välein, kiristetty lahkeita niin että jää punaiset jäljet. Mutta lopputulos on sama :( Eli jostain tulee ohi ja kaikki vaatteet menee pesuun. En tosiaan jaksa sitä pesurumbaa ja rupeaa ahdistamaan jo kestovaipoista kuuleminen. Jos maapallo tuhoutuu ilmastonmuutoksen vuoksi, voitte syyttää minua - olin heikko.