Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks Suomessa rakennettaan niin hemmetin pieniä asuntoja?!

Vierailija
19.01.2009 |

Joku 100 neliön kämän luukku on muka joku "perheasunto" PAH, sinne just mahtuu mun sohvakalusto ja ruokapöytä!

OIkeasti ihmisille olis parempi jos tilaa oli noin 50 neliötä per henki, eli nelihenkiselle perheelle 200 neliötä olis passeli, isompikin tietty kiva :)

Koitan epätoivoisesti etsiä isoja asuntoja, mut ei natsaa... byääh.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksipä me haaveillaan vastaavasta kuin tuossa linkissä. meitä viisi+iso koira.

http://www.etuovi.com/kohde/542068

Vierailija
42/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä yrittäisin laajentaa noita makuuhuoneita, järjetöntä että keittiöt ym. on valtavan isoja ja makuuhuoneet minikokoisia.

pohdittiin aikanaan rakennetaanko uusi vai ostetaanko vanha talo. Joku 100 neliön 4h+k olisi ollut varaa rakentaa joten päädyttiin lopulta tähän reilu 200 neliöiseen vanhaan. Olohuone n.50m2, keittiö 25m2, eteinen jotain 12m2, takkahuonekin lähes 50m2! Makuuhuoneet 12, 9 ja 7.5m2, ne ei kauhean suuria (varsinkin toi pienin on aika mini) mutta se ei haittaa kun tilaa on muten paljon. Minust aon mukavaa kun on tilaa ja jokainen pääsee halutessaan omaan rauhaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin neliöitä 200, talo rakennettu v uonna 1970. Tontilla on tilaa 1700 neliötä, riittää meille. Uudet talot oisivat olleet meille liian pieniä.Ideaali ratkaisu ja tuntuu, että ei ole mitään ylimääräistä tilaa vaikka asumme löyhästi. Talossa on ennen meitä asunut 6 lapsinen perhe, meillä vain kaksi lasta.

Vierailija
44/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut eteläeuroopassa eikä siellä kyllä mitään isoja asuntoja ole? Saahan siellä olla ulkona paljon enemmän, mutta talvisin seinät kaatuu päälle ja siellä on KYLMÄ!

Mun mielestä ihan hulluutta rakentaa kuitenkaan Suomessakaan liian isoja asuntoja, johan niiden lämmittäminenkin vie niin paljon energiaa.

Vierailija
45/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näitä laskelmia varsinkin talotehtaat mielellään näyttävät asiakkaille =)

Lisäneliöiden hinta ei ole prosentuaalisesti iso osa koko talon rakennusbudjetista, mutta eikai kukaan pelkästään sen mukaan laske? Lisäneliöiden hinta tulee esiin vasta asumiskustannusten myötä.

Ja ylimääräisen tilan lämmittäminen ei ole ekologista.

Vierailija
46/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pieni.

Rahalla saa mitä vaan. Myös isomman asunnon...

Vierailija
47/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksipä me haaveillaan vastaavasta kuin tuossa linkissä. meitä viisi+iso koira.

http://www.etuovi.com/kohde/542068

Tässä taas meidän perheelle markkinoiden sopivin talo

http://www.etuovi.com/kohde/383483

Tuossa olis tarpeeksi huoneita, kiva tontti ja eritoten oikeasti avarat olotilat. Mielestäni 85 neliöisessä 4 h+k ei totta tosiaan voi koskaan olla avaraa, 85 neliöisessä kaksiossa VOI olla avaraa, mutta jos on 4 h + k niin neliöitä pitää olla väh. 120 jotta edes joku huone voi olla avara.

Vierailija
48/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä yrittäisin laajentaa noita makuuhuoneita, järjetöntä että keittiöt ym. on valtavan isoja ja makuuhuoneet minikokoisia.

pohdittiin aikanaan rakennetaanko uusi vai ostetaanko vanha talo. Joku 100 neliön 4h+k olisi ollut varaa rakentaa joten päädyttiin lopulta tähän reilu 200 neliöiseen vanhaan. Olohuone n.50m2, keittiö 25m2, eteinen jotain 12m2, takkahuonekin lähes 50m2! Makuuhuoneet 12, 9 ja 7.5m2, ne ei kauhean suuria (varsinkin toi pienin on aika mini) mutta se ei haittaa kun tilaa on muten paljon. Minust aon mukavaa kun on tilaa ja jokainen pääsee halutessaan omaan rauhaan!

Makuuhuoneita ei oikeen pysty laajentamaan eikä niitä kyllä tarvitsekaan. Tuo 9neliön huone on meidän makuuhuone ja se on juuri sopivan kokoinen. Parisänky, lipasto ja pieni nojatuoli sopii hyvin ja tarvittaessa myös pinnasänky. Eipä sinne muuta tarvitsekaan. 12neliön huone on lasten leikkihuoneena ja mielstäni riittävän tilava. Tuo 7.5neliön koppi on kieltämättä hieman mini muttahyvin sinne mahtuu lasten sänky, pinnasänky, lipasto ja nojatuoli. Nojatuolin jos vie pois niin saa vielä hyvin toisen lasten sängyn sinne. Eli vaikka on pieni niin silti ihan riittävän kokoinen nykyiseen käyttöönsä. Ja tämä pikkuhuone on luonnollisesti lempihuoneeni kun siivoan =o)

Vierailija
49/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliit rakennuskustannukset ja tietty isoa asuntoa pitää lämmittäkin. Minusta taas 50 neliötä/naama kuulostaa aika isolta, sillä minusta se miten tilavalta asunto tuntuu on enemmän kiinni hyvästä suunnittelusta - toki on ihan eri asia asua esim. 4 hlö 52 neliö kaksiossa kuin 80 neliön 4:n huoneen asunnossa. Itse laittaisin optimirajan ehkä 35-40 neliötä per naama. Lapsuudenkotini oli noin 120 neliötä (neljälle), ja kaikilla oli ihan tarpeeksi isot makuuhuoneet (ts. vapaata tilaa niissäkin reilusti), isot märkätilat (sauna, khh, kylppäri+2*wc), kirjastohuone, tilava keittiö, ruokasali, iso kaksiosainen oleskelutila, pari vaatehuonetta jne.

Mutta esim. meillä (3 hlö perhe) on 75 neliötä, ja ainoa mitä kaipaisin lisää olisi vaatehuone. Kaikki tuttavamme ovat kovasti kehuneet asuntoamme avaraksi, mikä johtuu siitä että meillä on iso oleskelutila (olohuone+avokeittiö) ja isot ikkunat, korkeat huoneet sekä vaaleat seinäpinnat. hukkaneliöitä ei oikeastaan ole, ja olen käynyt isommissa asunnoissa jotka tuntuvat ahtaammilta huonon suunnittelun takia (esim. epäkäytännöllisen muotoiset ja kokoiset oleskelutilat/keittiö jne).

Vierailija
50/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne lisäneliöt eivät taloa rakennettaessa maksa paljonkaan. Eli jos on 150 neliön talosuunnitelma, mutta laajennetaankin taloa niin, että huoneet suurenevat ja että alaksi tulee 200 neliötä, niin lisähintaa tälle tulee kolmisen tonnia. Just viime viikolla mulle talomyyjä luki muuntotaulukosta tuota lisähintaa. Kun siihen lisää sisustustyöt, niin alle kymppitonnilla päästään.

Just joo... ...keskimääräinen neliöhinta valmiiksi tehtynä (ilman tonttia) on n. 1500euroa/m2, itse tehtynä 1000euroa/m2 eli 50 neliön lisätila maksaa aika paljon enemmän kuin luuletkaan. Isompaa taloa varten tarvii isommat perustukset, isommat pohjatyöt, sähkötöitä yms. yms. kaikkea sellaista mikä ei siinä talopaketin hinnassa näy. Loppuhinnassa ei pakosti edes 50 000 euroa lisää riitä.

ps. olen rakennusalalla töissä joten kokemusta riittää

Vierailija
51/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

j Lisäneliöiden hinta tulee esiin vasta asumiskustannusten myötä.

.

Lämmittämistä on tietenkin enemmän, mutta mitä muuta? Minä tuolla aiemmin väitin, ettei ne lisäneliöt ole niin kalliita kuin 'perusneliöt', ja meillä nyt juuri ei tuo lämmittäminen niin hirvitä, kun lämmitetään hakkeella, ja sitä tuolta omasta metsästä tulee riittämiin. Mitäs muita asumiskustannuksia en ole älynnyt laskea mukaan meidän lisäneliöihin?

Vierailija
52/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä pari on arvioinut että paljonko neliöitä pitää olla per henkilö. Minä asun tällä hetkellä yksin ja neliöitä on 30 eli paljon vähemmän kuin näissä arvioissa ja hyvin mahdun asumaan, tähän mahtuisi myös mieskin ihan mukavasti jos sellaisen vielä joskus löydän

Vierailija
53/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin aikuiset. Montako tuntia te olette sielä hereillä, jos vähennetään rakasteluun käytetty aika. Meillä korkeintaan 10min vuorokaudessa.

Vierailija
54/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin aikuiset. Montako tuntia te olette sielä hereillä, jos vähennetään rakasteluun käytetty aika. Meillä korkeintaan 10min vuorokaudessa.

Mä ainakin haluaisin isomman makuuhuoneen. Vietän makuuhuoneessa aikaa lukien, touhuan läppärillä, mallailen asukokonaisuuksia jne. Makuuhuone on selkeästi mun omaa tilaa, kun mä olen siellä, muu perhe tietää, että haluankin olla rauhassa ja itsekseni. Sama pätee tietysti mieheen.

Vierailija
55/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samperin kallista. Vain hyvin harvalla olisi varaa omaan tai edes isoon vuokra-asuntoon jos neliöitä olisi samanverran kuin maailmalla.

Esim meidän 235m2 talon rakennus etelä Suomessa maksoi saman verran kuin Usan De Sotossa n 500m2. Et silleen.....

Vierailija
56/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3h ja keittiö. Teoriassa neliöt riittäisi 2+2 perheelle, mutta käytännössä ei mitään toivoa. Niin älyttömän tyhmästi on suunniteltu. Toinen makkari on valtavan kokoinen, mutta toinen pieni kun koiran koppi. Voisi kuvitella, että vanhemmille pienempi huone, kun ei tarvii leikkitilaa jne., mutta kun sinne ei normaali parisänky mahdu niin, että pääsisi enää kaapeille. Kahdelle lapselle ei myöskään onnistu älyttömän pohjaratkaisun takia. Olkkarissa neliöitä olisi sitten ihan liikaakin... Lisäksi säilytystilat on onnettomat, mikä tuli käytännössä ilmi vasta muuton jälkeen. Tanko kaappeja löytyy tasan tarkkaan yksi, ja sinne sitten pitäisi mahtua sekä miehen kauluspaidat puvut...että omat hameet ja mekot. Pah. Lapsille jouduttu ostamaan omat vaatekaapit, koska liinavaatteille ja pyyhkeillekin tarvitsee kaappitilaa.... Onnetonta suunnittelua nykyaikana.

Vierailija
57/57 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olevasi rakennusalalla töissä. No, tietenkin aina joku rakentaa, mutta noin alakanttiin ei kannata kenenkään neliöhintoja laskea.

Ja totta kai isompaan taloon kuluu enemmän materiaaleja. Ja se talopaketin hinta ei ole talon hinta, siksi siihen lisätään reilusti päälle jo arvioissakin.

Mutta kerro nyt vielä miten ne lisäneliöt muka maksavat yhtä paljon kuin perusneliöt. Meillä ainakin, kun talo joudutaan paaluttamaan, niin perustuksissa ne paalut maksavat täysin saman verran pienempään kuin metrin leveämpään ja pidempään taloon, niitä kun tarvitaan kumpaankin sama määrä.

Tai kun materiaaleja tarvitaan enemmän, niin suuremmat erät saa kilpailuttamalla edullisempaan yksikköhintaan kuin pienemmät erät. Joten siinäkin lisäneliöiden hinta on pienempi kuin perusneliöiden.

Ei ne lisäneliötkään tietenkään ilmaisia ole, mutta ei se pelkkä tilan lisääminen maksa niin paljon kuin sen perusalan keittiöt, kylppärit, vessat, jne, joiden määrä ei tilaa lisättäessä lisäänny.

[iJust joo... ...keskimääräinen neliöhinta valmiiksi tehtynä (ilman tonttia) on n. 1500euroa/m2, itse tehtynä 1000euroa/m2 eli 50 neliön lisätila maksaa aika paljon enemmän kuin luuletkaan. Isompaa taloa varten tarvii isommat perustukset, isommat pohjatyöt, sähkötöitä yms. yms. kaikkea sellaista mikä ei siinä talopaketin hinnassa näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan