Avioero ja yhteinen kesämökki.
Omistamme yhteisen mökin jossa yhteinen laina. Mies haluaa jatkaa lainan lyhentämistä ja maksaa minulle tilille osuutensa, lyhennys menee minun tililtäni vaikka laina jaettu molemmille. Okei, homma toimii. Mutta entäs jos mies suuttuu jostain syystä ja haluaisi myydä mökin mutta minä en suostu? Onko miehellä mahdollisuutta tehdä niin, omistaa mökistä vain puolet.
Kommentit (5)
setäni teki isälleni noin. Myi "salaa" oman osuutensa.
Eli mies voi myydä jollekin tuntemattomalle puolet vuodesta?
ja kuka ostaisi puolikkaan kesämökin?
Ja minä ostan sen kyllä jos niikseen tulee. ap.
eli käytännössä realisointia. Riitatilanteissahan yleensä haetaan välittäjän kautta se korkein hinta ennen kuin annetaan toisen lunastaa se.
Miehesi voi myös myydä osuutensa ihan kenelle haluaa, sitä sinä et voi estää. Toinen asia onkin kuka haluaa ostaa puolikkaan kesämökin - tietenkin jos myy tarpeeksi halvalla niin joku voisi kiinnostuakin ja sitten sinulla onkin ongelma jos jonkun tuntemattoman kanssa omistat sen puoliksi. Eli miehesi voi myydä osuutensa ulkopuoliselle vaikka kympillä ilman että sinä pystyt asiaan vaikuttamaan.
En suosittele mitään eron jälkeistä yhteisomistajuutta, onnistuu harvoin. Ja toinen voi tehdä sillä todella paljon kiusaa.
Yritä lunastaa miehen osuus erotessa, on helpoin ja paras tapa. Tai sitten myytte mökin. Kaikesta muusta tulee vain ongelmia.
Eli mies voi myydä jollekin tuntemattomalle puolet vuodesta?