2- vuotias liian pieni päivähoitoon??
onko? meillä nyt 1v2kk vanha lapsi ja sovimme miehen kanssa aikoinaan että palaan työhön kun lapsi 2v. se tuntui oikein sopivalta iältä aloittaa päiväkoti mutta nyt en ole enään varma. hoitoaika olisi klo.n.7-16.45 + minulla alkaisi työn ohella koulutusjakso kestoltaan vuoden. osaako muut pienten äidit keskittyä työhön/opiskeluun vai haikaileeko lastensa perään koko päivän?
Kommentit (73)
ikinä lähes kymmeneksi tunniksi - se on aivan liikaa pienelle lapselle. Jopa pari vuotta vanhemmallekin kuin mitä ap:n lapsi.
sinuna jäisin ap vielä vuodeksi kotiin, jos siihen vain on mahdollisuus, vaikka miten kituuttamalla taloudellisesti.
mutta meilläpäin ei esim. ole ruotsinkielisiä pph:a mutta tarha (pieni ja hyvä) on.
Ite en veisi tuon ikäistä päiväkotiin.
vaikka se on tietenkin todella pitkä minkä ikäiselle lapselle tahansa. Meidänkin päiväkodissa suurin osa lapsista on hoidossa n.7-7.30 ja sinne 16.30-17 asti. Hyvähän se olisi jos voisitte miehesi kanssa kikkailla työaikoja niin että hoitopäivä lyhenisi, mutta se voi olla haasteellista jos molempien vanhempien työaika on 8-16 eikä ole taloudellisesti mahdollisesti tehdä osa-aikaa.
mutta meilläpäin ei esim. ole ruotsinkielisiä pph:a mutta tarha (pieni ja hyvä) on.
Ite en veisi tuon ikäistä päiväkotiin.
Mutta ei kai ap etsinyt ruotsinkielistä pph:ta. Kiinnostaa tietää miksei ap:n tapauksessa onnistu pph.
Kaikki tietää itse miten oma lapsi pärjää ja selviytyy.
Kaikki perheet on niin erilaisia.
Meillä on muksut 5v,4v ja 3v.
Lapset meni päiväkotiin kun olivat 4v,3v ja 2v.
Kaikki sujui ongelmitta ja päivät oli 7.00-15.00.
Omat vapaat oli viikolla ja silloin lapset olivat kotona ja mies oli aina viikonloput kotona jos itse olin silloin töissä.
Nyt lapset on perhepäivähoitajalla kun haluttiin pienempään ryhmään.
Jos silloin olisin ollut viisaampi niin olisin laittanut jo silloin kaikki automaattisesti perhepäivähoitajalle.
kyselin juuri sillä muiden mielipiteitä kun sukulaiset katsovat vähän vinoon että vieläkö tuo kotona lusmuilee menis jo töihin. "kyllä minäkin vein 10kk lapset hoitoon" ja 8t päivää tekivät. esikoisen veimme hoitoon 2,5v vanhana mutta hän on ihan erilainen luonne. reipas ja sosiaalinen kun kuopus taas arka ja rauhallinen. esikoinen oli puolipäivähoidossa silloin oli mahdollisuus tehdä töitä klo.9-14. nyt se ei ole mahdollista ja miehelläkin työ milloin missäkin ja tekee joskus kuuteen asti töitä. perhepäivähoito voi järjestyä kauempaa jolloin päivästä tulisi entistä pidempi ja juuri tuo että varahoito voi olla toisella puolen kaupunkia.
kun vhäintään 5 päivää kuukaudessa lasta kuskataan vaihteleviin varahoitopaikkoihin - jotka joskus selviää vasta aamulla.
No kyllähän pph onkin syytä kirota alimpaan loukkoon, kun uskaltaa sairastella
että se olisi lapselle hyvä tai edes siedettävä.
Lapset kyllä joustavat, mutta joillekin lapsille, temperamentista riippuen, pitkät päivät voivat olla jopa haitallisia kehitykselle. Siksipä lasten levottumuus on kasvanut ja joillain lapsilla stressivaste kehittyy heikoksi, etenkin, jos hoitoryhmät ovat liian suuria kuten ne yleisimmin ovat.
Alle kolmivuotiaille ei siksi suositellakaan päiväkotihoitoa vaan pienempiä ja lapsen paremmin hallittavia hoitoryhmiä.
Päiväkodissa on se ylivoimaisen hyvä puoli, että ei tarvitse varahoitopaikkoja. Hoitopaikka on auki 7-17. Lisäksi siellä on ihmisiä, jotka työkseen ovat vain lasten kanssa, kun pph kokkaa, siivoaa jne.
Ei ole herkkua viedä kolmea lasta kahteen varahoitopaikkaan tunnin varoitusajalla.
Syynä (omat) huonot kokemukset useammastakin pph:sta (mm. pph:n omat lapset kiusasi yms). Kaverin lapsi pph:lla ja on kironnut hoitajan alimpaan loukkoon: hoitaja jatkuvasti kipeänä ja sitten lasta kuskataan milloin minnekin varahoitoon hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
Ei kannata miettiä muiden mielipiteitä...ainakaan muiden kuin lapsen :). Kuka tahansa lapsi jäisi mieleluummin äidin tai isän tai mummin tms. kanssa kotiin, kuin menisi päiväkotiin.
20 lapselle - jotta ei siellä nyt kovin paljoa hoitajan huomiota välttämättä saa...
Paperillahan se tosiaan näyttää siltä, että paikalla on 3 hoitajaa isojen ryhmässä 21 lapselle, mutta käytännössä suuri osa päivästä mennään paljon pienemmällä määrällä hoitajia, koska työajat lomittuvat ja onhan hoitajilla muutakin puuhaa kuin lasten kanssa oleminen.
Eise liiannuori ole. Mun lapsi meni 2-vuotiaana päiväkotiin ja todella tarvitsi sitä siinä pahimmassa uhmassa.
Nyt hän on liki 5-vuotias toiset huomioonottava nuori mies. ;) Mutta kun katson niitä kuvia millainen hän oli kun sinne vietiin niin tsiisus! Säikähdin aivan, miten oon raaskinu!!!
ja hoitopäivät tulossa hurjan pitkiksi. Siis lapsesi tulee ensimmäisten joukossa ja lähtee vikana. Hoitajatkaan ei ole päiväkodissa noin pitkään....
Lapsi ei tarvitse päiväkotia mihinkään.
Päiväkodissa on myös hyviä puolia mutta niistä lapsi ehtii nauttia neljä vuotta 3-7 vuotiaana.
Eise liiannuori ole. Mun lapsi meni 2-vuotiaana päiväkotiin ja todella tarvitsi sitä siinä pahimmassa uhmassa. Nyt hän on liki 5-vuotias toiset huomioonottava nuori mies. ;) Mutta kun katson niitä kuvia millainen hän oli kun sinne vietiin niin tsiisus! Säikähdin aivan, miten oon raaskinu!!!
Omasta mielestäni lapsi ei ole pieni. Ainakin meillä kaksivuotias viihtyy hyvin päiväkodissa (tosin se on pieni yksikkö ja lapsi on sosiaalinen muutenkin). Pakostakin päivät ovat pitkiä noin 8-16.30 neljänä päivänä viikossa. Olen itse osittaisella hoitovapaalla yhden päivän viikossa, joten se oli meidän perheen ratkaisu lyhentää viikossa hoitoaikaa. Onnistuisiko se ap:lla?
pitkät hoitoajat meidän lapsilla vuorohoidossa on, sillä ne tosiaan on joinakin päivinä todella pitkät.
Kuitenkin vuorohoidossa on puolensa, ryhmät ei ole kohtuuttoman suuret, sillä lapset ovat eri aikoina yleensä hoidossa, joten aamulla saattaa olla ryhmässä 3-5 lasta jne. Tosin viikonloppuisin sitten ovat kaikki yhdessä, joten lapsia on enemmän.
Meillä molemmat lapset tykkäävät mennä päiväkotiin ja viihtyvät siellä, mutta toki olen sitä mieltä, että mulla jää aivan liian vähän aikaa olla lasten kanssa, mutta ikävä kyllä vaihtoehtoja ei ole. Jos pystyisin, niin tekisin lyhennettyä työaikaa kaikista mieluiten. (tai toki olisin vaan kotona lasten kanssa)
Oma viisivuotiaani ei vieläkään haluaisi mennä päiväkotiin, itkee aamuisin, että olisi mieluummin äidin kanssa kotona (ei mahdollista, olen töissä). Aloitti päiväkodin 1 v 1 kk. Jotkut viisivuotiaat taas ovat onnellisia kun pääsevät leikkimään kavereiden kanssa.
Ap, teet niin tai näin, joku on sitä mieltä, että teet väärin. Kaksivuotias on toki pieni, mutta kyllähän jotkut menevät hoitoon jo alle yksivuotiainakin.
Kaikki tietää itse miten oma lapsi pärjää ja selviytyy.
Kaikki eivät halua ajatella lapsen näkökulmaa, kaikki eivät halua pysähtyä ajattelemaan mitään muuta kuin omaa hinkuaan lähteä töihin.
Liian usein näkee suoraan lapsesta, jos hänet on laitettu hoitoon liian aikaisin. Vanhemmat eivät itse välttämättä edes huomaa tai pitävät sitä luonnollisena, kun omasta lapsesta kasvaa antisosiaalinen, raivokkaasti itseään ja tavaroitaan puolustava "minun! minun!" -lapsi, joka käy ylikierroksilla eikä osaa keskittyä mihinkään. Sellaisiahan kaikki lapset toki ovat - paitsi ne, joiden tarpeita on mietitty hieman tarkemmin ja asetettu ne joskus jopa aikuisen mielihalujen edelle.
ei onnistunut.
vein lapsen pph:lle, vähän vajaa 2 v. 2 kk itki hysteerisenä koko päivät nukkumatta. Aivan normaali lapsi on muuten. Mun oli siis lopetettava työt. Toisen lapsen vein hoitoon myös vähän vajaa 2 v. Itki koko päivät 3 kk, ja lähes koko päivän vielä siitä 3 kk eteenpäin.
eli ole mielestäni hyvä ikä viedä hoitoon. Lapsi kokee hoitoon jättämisen hylkäämisenä. On liian nuori ymmärtämään että hänet haetaan ja toisaalta jo niin iso että ymmärtää että hänet sinne jätetään.
ymmärrä alle 3 v hoitoon viemistä. saa olla todella suuret tulot että se on kannattavaa. Mulla jää kotihoidontuella enemmän käteen kuin töissä käydessä palkan ollessa brutto vajaa 2000e. Eli ei olis edes varaa käydä töissä. Päivähoitomaksut on ihan hirveän kalliit, bensat, autopaikat, työvaatteet, työpaikkaruokailut jne.
Jostain luin että naiset bruttopalkan pitäis olla noin 4000e että on kannattavaa mennä töihin, ainakin jos enemmän kuin 1 päivähoitoikäinen.
Syynä (omat) huonot kokemukset useammastakin pph:sta (mm. pph:n omat lapset kiusasi yms). Kaverin lapsi pph:lla ja on kironnut hoitajan alimpaan loukkoon: hoitaja jatkuvasti kipeänä ja sitten lasta kuskataan milloin minnekin varahoitoon hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.