paras tapa opettaa potalle ?
Eli mikä omasta mielestäsi on paras tapa opettaa potalle?
minulla juuri täyttänyt 1v lapsukainen ja nyt haluaisin hänet opettaa potalle, on sen verran herkkä pylly että vaipat ei sovellu ollenkaan.
olisin todella kiitollinen jos saisin jotain apua, yrittänyt olen, ei kiinnosta, mutta ilman vaippaa pitäisi olla ja lirutella pitkin lattioita.
Kommentit (8)
ruokailun jälkeen on yritetty, ei tuu mitään. hoitaa asiat aina vaippaan. täytynee olla kärsivällinen :)
jatkuvuus ja rutiini. Potalle tiettyyn aikaan, esim. heti aamulla, ruuan jälkeen, päikkäreitten jälkeen. Aluksi tulos ei ole tärkein vaan se, että potalla on kiva istua, luetaan kirjaa, lorutellaan meillä vessassa oli tietyt "pottakirjat", tehdään asiasta kaikin tavoin myönteinen juttu. Istukoon vaikka housut jalassa, ei pakotusta!!! Sitten kun sinne joskus sattuu jotain tulemaan niin sitä ihmetellään ja kehutaan kovasti, kannustetaan lasta. Myöhemmin kun lapsi oppi ilmoittamaan pissan tulosta, meillä oli kilpajuoksu vessaan, kumpi ehtii ensin ***** vai pissa? =)
potan ottaa vaikka olohuoneeseen, ei se niin kamalaa ole!
Komppaan aiempia. Yritä tehdä potalla olemisesta kaikin tavoin myönteinen juttu. Itse uskon siihen, että kaikilla lapsilla on oma herkkyyskautensa tiettyjen juttujen oppimiseen, teidän lapsi ei vaan ole vielä kiinnostunut pottailusta. Hankalaa tietysti, jos vaipatkaan ei oikein sovi, mutta ihan varmasti on jossakin vaiheessa valmis pottaharjoitteluun.
Pottailusta voi tulla (sulle)stressiä ihan turhaan, jos nyt päätät että alat opettaa kuivaksi, ja lapsi ei olekaan siihen valmis.
Mä pidin vuoden vanhaa lastani aamulla, ruokailun jälkeen ym. ilman vaippaa kylppärissä aamutoimien ajan ja muutoin laiteltiin yhdessä pyykkiä ym. Pissa tuli aina lattialle aika nopsaan vaipan poisottamisen jälkeen, ja sen jälkeen vaippa pysyi kuivana pitkään - eli sun kohdalla voit pitää hetken ilman vaippaa muutenkin. Huomaat kyllä pian millainen pissausrytmi pienellä on.
Lapsi ei vielä opi siihen, mutta totta kai voitte käydä ja harjoitella.
Lapsi ymmärtää sen vasta vähän myöhemmin.
Kyllä tuon ikäinen oppii nopeasti tekemään pottaan, tottuu siihen ja huomaa itsekin miten kiva on kun on kuiva vaippa!! Vaippaa ei silti kannata jättää pois vielä pitkään aikaan, mutta säästyyhän siinä vaippoja jos pissan onnistuu pottaan tekemään! Ja vielä jos oli ongelmia ihon kanssa niin aina parempi!
Onko ap kokeillut kestovaippoja?
Aina kun pottaan tuli jotain, sai jotain hyvää esim. maissi- tai juustonaksu tai muutama rusina. Siis jotain, mitä ei jatkuvasti saa ja ei mitään isoa juttua. Muutama viikko ja poika oli kuiva ja kun pottailu sujuvasti sujui, jätettiin lahjukset pois.