KOTONA OLO ON LOMAA
Miten kotona olo eroaa lomasta?
Kotiäidin raskaaksi väitetty työ on itse asiassa täsmälleen sitä mitä töistä lomalla olevat vanhemmat tekevät.
Pääosin se vanhemman kotonaolon "raskaus" on lasten kanssa oloa, kotityöt tekee n. tunnissa per päivä.
Kommentit (31)
Nyt me miehet vaadimme samaa! Tasa-arvon nimissä!
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1140553/11cm_mies_featuri…
Riippuu töistä. Jos tekisin vaativaaa duunia, kotona olo olis varmaan lomaa.
vittu näihin voi saatana kirjoittaa ku tulee mainokset päälle saatana
Kolmen lapsen äitinä ja nyt työssä käyvänä haikeudella usein muistelen kotiäiti-vuosia. Olihan joskus "tylsiä päiviä", mutta kyllä kotona silti leppoisampaa oli kuin töissä -nyt mulla on työpäivän jälkeen ihan yhtä paljon pyykkiä, siivoamista yms kuin kotona ollessa, silloin oli vain paljon enemmän aikaa hoitaa arjen askareet! Samoin kuin aikaa ja hermoja lapsille oli enemmän. Ja ihan yhtä paljon lapset sairastaa yms nytkin, nyt vain pitää aina sumplia kuka hoitaa pikkuisia potilaita. Jäisin kotiin kyllä vieläkin jos talous sallisi, mutta en kyllä voi kun nuorinkin jo pian 5v ja yhtään mitään tukea ei saa.. Ja hoitajana työttömäksikään ei pysty heittäytymään, töitä kyllä riittää. Töissä olen siis käynyt nyt vajaa 2v, ennen sitä ihanat reilu 8v kotona :) Vaan aikansa kutakin, olen kiitollinen vuosista kotona lasten kanssa, jäisin kotiin vieläkin jos voisin, mutta meneehän tää näinkin. Nyt vapaapäivät ja lomat tuntuu sitten oikein luksukselle, kun ei enää joka päivä olekaan "lomaa" :)
Nyt teen kotitöitä ja hoidan lapsiani vaativan ja haastavan työni ohessa.
No kyllä kotona olo on lomaa!
t. kolmen alle kouluikäisen lapsen työssäkäyvä äiti
Jokaisella on toki oikeus omaan kokemukseensa ja näkemykseensä, mutta minun puolestani ei kukaan määrittele, mitä kotona oleminen on/oli.
Minulla on vaativa ja välillä stressaavakin asiantuntijatyö ja nautin aivan suunnattomasti, kun sain palata töihin oltuani kotona 1 v 2 kk. Vaativan, allergisen lapsen hoito ei ollut lomaa. Sitä tosiasiaa ei kukaan ulkopuolinen muuta miksikään.
aikaa, jolloin ei tarvi huolehtia arkisista asioista. Joten kotona lasten hoitaminen ei ole lomaa minulle. Lomaa on jos pääsee irti kotoa reissuun tai valmiiseen pöytään syömään jne.
En sanois että kotona lasten kans oleminen on maailman raskain työ, mutta ei se ihan pelkkää olemistakaan ole.
Siivoilen päivittäin, hoidan kauppa ym asioita, pesen pyykit, ulkoilen lasten kanssa, kuskaan harrastuksiin, teen ruoat itse ja vietän aikaa lasten kanssa. Päivät on yleensä täynnä hommaa.
Nyt helpottaa sen puolesta, että lapset on jo 2,5v ja 5 v. Leikkivät paljon yhdessä jne.
Tämä onkin helpoin kotivuosi.
Aiemmin oli raskasta, koska molemmat lapset ovat olleet laaja-alaisesti ruoka-allergisia, toisella oli myös sydänvika syntyessä. Asuimme kaukana sukulaisista ja mies teki 12 tuntisia työpäiviä. Tein ihan kaikki ruoat itse ja molemmille lapsille sopi eri ruoka-aineet. Apuja arkeen ei ollut juuri tarjolla. Molemmat lapset ovat nukkuneet huonosti alkuajat, joka siis toisen kohdalla tarkoittaa kahta ensimmäistä vuotta, toisen kohdalla ensimmäistä vuotta. Päiväunia en päässyt nukkumaan kun esikoinen nukkui vain 30 min pätkiä enkä ehtinyt itse kunnolla edes nukahtaa. Toisen kanssa sitten oli niin, ettei esikoinen enää nukkunut päivällä. Niinpä univelkaa kertyi ihan kauheasti.
Esikoinen oli myös vauva, joka itki jatkuvasti eikä ollut tyytyväinen missään. Nuorempi onneksi olikin helpompi siinä suhteessa. Silloin taas esikoisella oli ihan hurja uhmaikä :/
Joten sanoisin, että lasten temperamentti, sairastelut sekä tukiverkot vaikuttavat siihen onko kotona raskasta vai ei. Nukkumattomuus oli itselleni pahinta ja teki päivistä raskaita, samoin lasten jatkuva allergiaoireilu (ihottumat, vatsavaivat) sekä pienemmän infektiokierre. Siihen lisättynä tukiverkkojen puute.
tuliko otettua yksi kuppi kahvia liikaa?
Aika mahdoton aloitus taas.
Itselle lomalla olo on sitä että saa ottaa RENNOSTI ja NUKKUA niin pitkään kuin haluaa.
Kyllähän tämä EI ole lomaa. Öisinkin herätä vauvan itkuun ja syötellä muutaman tunnin välein.. se joka kokee tämän taas lomana niin ihmettelen
Loma viittaa siihen että ei tarvitse tehdä sitä mitä jatkuvasti arkena tekee. Työssäkäyvälle voi olla lomaa saada viettää päivä kotona ja olla lastensa kanssa, mitä arkisin ei voi tehdä. Tai sitten työssäkäyvälle lomaa on ne vapaapäivät, kun ei ole kotia ja lapsia huollettavana, ja saa olla omissa oloissaan.
Itse en koe tätä lomana, kyllä mä enemmin oisin jossain viiden tähden hotellissa drinkki kädessä altaan reunalla, lapsettomalaa laueella! Se olis lomaa! XDD