Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa laktoosi-intolerantikon äitiä!

Vierailija
05.04.2010 |

5 v. tyttärellämme todettiin juuri laktoosi-intoleranssi. Vastaan on tullut muutamia kysymyksiä:

Kovat juustot ovat sallittujen listalla, mutta miten esim. feta ja vuohenjuusto?

Mitä suklaita laktoosi-intolerantikot voivat syödä?

Jossain tuotteissa lukee ravintosisällötekstissä herajauhe. Pitääkö näitäkin välttää?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joku sen jo mainitsikin, en ehtinyt lukea koko ketjua

t. intolerantikko

lisätietoa esim. tästä

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11092&lang=fi

Vierailija
2/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu täysin siitä, että kuinka suurta määrää laktoosia lapsesi sietää. Joidenkin vatsa sietää vähälaktoosisia tuotteita, toisten vain täysin laktoosittomia tuotteita.

kokeilemalla selviää. juustoista voit tuoteselosteesta lukea laktoosin määrän. samoin suklaista. Maitosuklaata en antaisi, mutta toisaalta suklaata ei syödä suuria määriä.

Herajauhetta välttäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkkaa Valion juustotoista hyla tai laktoositon "salaattijuusto". Olen uskollinen Valiolle, koska se toi ensimmäisenä meille laktoosi-intolerantikoille avun.

Tummaa suklaata voi antaa.

Jotku laktointot kestää laktaasientsyymejä vähemmän jotkut enemmän. Itse voin syödä vähän esim. maitosuklaata. Ja tuntuu, että toleranssi vaihteleekin. Tämän kanssa on helppo tulla toimeen, minulla on lisäksi paljon ruoka-aineallergioita ja se onkin hankalampaa ja rajoittavampaa.

Googlettele ja kysele lekureilta lisää, jos joku asia jää epäselväksi.

Vierailija
4/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain kokeilemalla huomaatte, kuinka paljon juuri teidän tapauksessanne laktoosia siedetään. Joku ei kestä yhtään, toinen voi hyvinkin käyttää vähälaktoosista ja jopa syyödä juhlissa silloin tällöin ihan "tavallista", laktoosia sisältävää ruokaa.

Eritystuotteite on nykyään saatavilla jo kaikenlaisia ja joka kioskista. Esim mitä tummempi suklaa, sitä varmemmin käy. Osa oikein mustista suklaista ovat täysin maidottomia.

Vierailija
5/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii vuohen tai lampaan maidosta tehdyt juustot, myös siis fetat. Suurin osa Suomen markkinoiden fetoista on kuitenkin lehmänmaidosta valmistettuja. Valiolla on myös laktoositonta fetaa, joka onkin Valion paras feta (ei siis se vähärasvainen, vaan ihan normaali)!

Maitosuklaassa on maitoa. Laktoosionta maitosuklaata en ole vielä nähnyt. Muuten, laktoosi on myös valmistusaineena monissa elintarvikkeissa, joissa ei maitoa muuten ole (esim. sipsit), joten kannattaa olla tarkkana, varsinkin, jos vatsaoireet ovat kovia.

Vierailija
6/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuoteselosteessa lukee maitosokeri, niin se ei kuulu listalle. Jos vähälaktoosinen käy vatsalle, niin HYLA ja Into -tuotteet on ok. Todella paljon on nykyään myös kokonaan laktoosittomia tuotteita. Maitojuoma maistuu ihan tavalliselle maidolle, hyla-maito on makeaa, koska siinä maitosokeri on jäljellä mutta pilkottuna. Tavallinen feta ei käy, mutta niistäkin löytyy hyla/laktoositon versio.

Suklaasta lähinnä tumma suklaa, mutta brunbergilla on myös laktoositonta maitosuklaata.

Herajauhetta en ainakaan itse vältä.

Ajan mittaan oppii mitä kestää mitä ei, itse kestän jonkin verran mm. jogurtteja vaikka ei oli hylaa, mutta hyla-kermaa en kestä lainkaan. Ja sama näyttää periytyneen lapsille.

Vierailija
7/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidottomia suklaita on paljon, mutta ne ovat siis näitä tummia suklaita. Ne on mun herkkua, mutta lapsella voi olla totuttelemista.

Vierailija
8/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sitä vältetään vain sen verran kuin oireet sallivat. Hysteerinen kaiken laktoosin välttely vain johtaa siihen, että elämästänne tulee vaikeaa ja loppukin laktaasientsyymi katoaa suolistosta jos sitä vielä on jäljellä.

Yleensä tavallinen laktoosi-intolerantikko sietää vähäisiä määriä laktoosia ja silloin niitä vähäisiä määriä on hyvä myös syödä, jotta sieto säilyy. Teet tyttärellesi totaalisen karhunpalveluksen, jos syötät hänelle täysin laktoositonta sapuskaa, koska se voi johtaa totaaliseen laktaasientsyymin puutteeseen ja hän joutuu noudattamaan ruokavaliota lopun ikäänsä. Täysin laktoositonta ruokavaliota noudatetaan vain, jos se on oireiden vuoksi välttämätöntä, useimmilla ei ole eikä varsinkaan lapsilla!

Maitotuotteet kannattaa siis vaihtaa vähälaktoosisiin (HYLA) jos niitä sietää. Täysin laktoosittomia vain, jos HYLA-tuotteilla ei pärjää. Muut vähän laktoosia sisältävät tuotteet (suklaa, voi, heraa ym. sisältävät keksit ym., kohtuulliset määrät pehmeitä ja tuorejuustoja jne.) sopivat yleensä silloin jos HYLA-tuotteetkin käyvät.

Vain hyvin harvat laktoosi-intolerantikot tarvitsevat täysin laktoosittoman ruokavalion. Silloin käytetään vain laktoosittomia tuotteita. Näidenkin henkilöiden kannattaisi aina välillä testata laktoosinsietoaan, koska se voi vaihdella ajan kanssa ja he saattavatkin jossain vaiheessa sietää pieniä määriä laktoosia.

Alkuperäiset kreikkalaiset fetat ovat yleensä laktoosittomia, mutta vähemmän aikaa kypsytetyissä salaattijuustoissa voi laktoosia olla, samaten monissa sulatejuustoissa ja kaikissa tuorejuustoissa (paitsi laktoosittomaksi merkityissä). Kovissa juustoissa ei ole laktoosia. Herajauhe sisältää laktoosia, maitoproteiini ei. Joihinkin ulkolaisiin tuotteisiin on jopa ihan lisätty laktoosia eli maitosokeria. Laktoosia voi olla myös esim. leivissä, kekseissä, lihaliemikuutioissa, pussikeitoissa, valmisruoissa,... Suurin osa suklaista (myös tummista) sisältää laktoosia. Esim. Brunbergin tummassa suklaassa, Wiener-nougatissa, Mignon-munissa ja After Eightissä ei ole laktoosia.

Lääkkeiden laktoosin välttäminen on tarpeellista vain äärimmäisen harvoille. Yhdessä keskikokoisessa lääkepillerissä on laktoosia korkeintaan saman verran kuin ruokalusikallisessa HYLA-maitoa. Suurin osa täysin laktoosittomalla ruoalla elävistäkin siis sietää laktoosipitoiset lääkkeet ja lopuillekin riittää yleensä laktaasientsyymipillerin ottaminen lääkkeen oton yhteydessä estämään oireet.

t. lääkäri

Vierailija
9/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin näytetään annettavan osin ihan vääriä ohjeita ja neuvoja.

Vuohen- ja lampaanmaidossa on laktoosia ihan yhtä lailla kuin lehmänmaidossakin. Laktoosi on maitosokeria ja sitä on kaikkien eläinten ja ihmisen maidossa. Ainoastaan lehmänmaidolle allerginen (allergia tulee maitoproteiinista, intoleranssi ei ole allergiaa) voi käyttää lehmän- ja vuohenmaitoa. Intolerantikko saa oireita kaikkien nisäkkäiden maidosta. Jos näin ei ole, niin diagnoosi on väärä (silloin kärsii maitoallergiasta eikä laktoosi-intoleranssista).

Kaikki tummat suklaat eivät ole laktoosittomia kuten jo kerroin. Valtaosa niistä sisältää laktoosia. Ainoastaan osa on laktoosittomia. Fetajuustoista alkuperäiset kreikkalaiset olivat valmistusprosessinsa vuoksi luonnostaan laktoosittomia ennen kuin Valio toi markkinoille laktoosittoman salaattijuustonsa. Herajauhe sisältää laktoosia. Jos voi käyttää herajauhetta, niin silloin sietää pieniä määriä laktoosia muutenkin.

Ylipäänsä: jos vatsa sietää vähälaktoosisia tuotteita, niin silloin ei ole mitään järkeä kytätä niistä tuoteselosteista niitä pieniä laktoosimääriä, koska HYLA-tuotteissa on enemmän laktoosia kuin tavallisessa fetassa, voissa tai suklaassa. Ainoastaan jos ei siedä lainkaan laktoosia pitää lukea niitä tuoteselosteita.

t. lääkäri nro 8

Vierailija
10/39 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin näytetään annettavan osin ihan vääriä ohjeita ja neuvoja.

Vuohen- ja lampaanmaidossa on laktoosia ihan yhtä lailla kuin lehmänmaidossakin. Laktoosi on maitosokeria ja sitä on kaikkien eläinten ja ihmisen maidossa. Ainoastaan lehmänmaidolle allerginen (allergia tulee maitoproteiinista, intoleranssi ei ole allergiaa) voi käyttää lehmän- ja vuohenmaitoa. Intolerantikko saa oireita kaikkien nisäkkäiden maidosta. Jos näin ei ole, niin diagnoosi on väärä (silloin kärsii maitoallergiasta eikä laktoosi-intoleranssista).

tuttavani voimme kuitenkin syödä lampaan- ja vuohenmaidosta valmistettuja tuotteita. En ole niin tyhmä, etten tajuais niiden sisältävän laktoosia, mutta ilmeisesti niiden laktoosi on erilaista, kun nyt kuitenkin on eri eläimestä kyse. Onhan ihmismaidossakin laktoosia, mutta harvempi on sille allerginen.

Lääkärit usein kuvittelee, että niiden sana on absoluuttinen totuus jostain asiasta. Toki kunnioitan lääkärien asiantuntijuutta, mutta olen törmännyt valitettavan moneen lääkäriin, joka ei kuuntele potilastaan tai usko tämän kykyyn analysoida omia oireitaan. Jos mulle tulee laktoosillisesta lehmänmaitovalmisteesta oireita, muttei laktoosittomasta tai lampaan/vuohenmaitovalmisteesta, niin todennäköisesti se lampaan/vuohenmaidon laktoosi on sitten sellaista, jota mun elimistö kärsii. Sama juttu muutamalla tutullani.

Vierailija
11/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukananne niitä aina. Näin on helpompin esim. kylässä tai reissun päällä syödä, aina ei löydy laktoositonta vaihtoehtoa. Pilleri massuun, niin ei tule vaivoja useimmilla.

Joskus voi vaikka herkutella lempijäätelöä tmv, tämän pillerin avulla, ei mene vatsa sekaisin eikä tule vatsakramppeja herkutteluhetkestä :D.

Vierailija
12/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle noin 20v sitten lääkäri sanoi että tuoreet (=keittämättömät/höyryttämättömät) salaatinlehdet voivat pahentaa laktoosi-intolerantikon oireita.

Itse siedän vähän laktoosia, mutta siihen aikaan vatsaoireita oli koko ajan. No, yritin laihduttaa ja söin paljon salaatteja.

Sittemmin olen salaattikuureilla välttänyt laktoosia tarkasti.

Oikea tapa vai placebo?

Vierailija
13/39 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille = miten on mahdollista, että siedän alkuperäislehmien maitoa, vaikka laktoosi intoleranssi rasituskokeeni osoitti 0:aa eli suoraa viivaa...siis maitosokeri ei imeytynyt lainkaan.  Tässäpä pulma ratkaistavaksi - siis asiat eivät ole lainkaan yksioikoisia.

Vierailija
14/39 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin Wienernougat on laktoositonta ja Brunbergilla on myös laktoositonta suklaata, sekä tummaa että maitosuklaata.

Vierailija
15/39 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma ettei kukaan mainitse soija- ja kauratuotteita: soijamaitoa, kauramaitoa, riisimaitoa. Meillä käytetään näitä todella paljon, niissä on lisättyä kalsiumiakin  monissa. Myös soijajogurttia (Alprolla tosi hyviä) ja soijavanukkaita, soijajäätelöäkin on, soijakermaa. Ihan hyviä vaihtoehtoja, kun vähän totuttelee. Tyttö tykkää Alpron soijakaakaosta, jota on vähärasvaistakin. Ja maitotuotteita on nykyään täysin laktoosittomia vaikka kuinka paljon.

Jos käytätte valmisruokia, niin kannattaa ottaa vähälaktoosinen vaihtoehto - yleensä meillä ainakin reagoidaan tosi nopeasti, koska niissä käytetään paljon maitoa/kermaa...

Ei se laktoosi-intoleranssi niin kauhean vaarallista tai hankalaa ole omassa perheessä ja ruokavaliossa, kun siihen sisälle pääsee. Suurin hankaluus on mulla esim. mummolakäynneillä selittää, että mulla on laktoosi-intoleranssi, enkä siksi käytä maitotuotteita. "No otatko sitten vaikka tätä kermajäätelöä?"

Vierailija
16/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt nuoruudesta asti laktoosi-intolarenssistä. Laktoosi lääkkeet auttavat hieman mutta oireta tulee kuitenkin. Mistä tiedän ettei minulla ole maitoallergiaa ??

Vierailija
17/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä käytetään paljon kaurakermaa ym. toinen lapsi laktoositon, toinen maidoton kummankin herkkua on lidlin halpis punainen suklaa levy (tyyliin 59 senttiä), se on makeaa vaikka onkin ns. tummempaa. 

Vierailija
18/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kasvatettava lehmärotu on Eri kuin keskieuroopassa. Siksi joillekkin laktoosivaivaisille sopii LIDLin saksalainen maito. Kokeile sillä pieniä määriä, lapsen oireista riippuen tietenkin .

Vierailija
19/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fineli on ystäväsi: www.fineli.fi.

Vierailija
20/39 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty syömään Suomessa kuin laktoosittomia tuotteita.. Mutta ihan mitä vain kun olen käynyt Espanjassa kreikassa tai Amerikassa. Kermaleivoksista kehvimaitoon ja suolaisiin ruokiin, eikä mitään ongelmaa. Kova kuri tulee samantien takaisin kun tulen takaisin Suomeen, en tiedä mistä johtuu,, AIV?  Kuulin juuri että esim Paula-vanukkaat tulevat jostain kauempaa ja moni "allerginen" pystyy niitä nauttimaan. Samoin jotkut Lidlin tuotteet. En ole vielä itse päässyt testaamaan.. Sama koskee olutta, jos juon 1/2 pienen pullon, maha on ihan sekaisin. Ulkomailla ei pienintäkään ongelmaa vaikka joisin 4 isoa päivässä :)