Lapsiperheilläkö menee huonosti??? Ja on tiukkaa??? Höpön löpöä, sanon minä.
Kaikki tuntemani lapsiperheet elävät todella leveästi. On kaksi autoa, isot talot, kaikki koneet ja laitteet viimeisen päälle, lapsilla kalleimmat merkkivaatteet ja lisäksi tekevät ulkomaan matkoja useita kertoja vuodessa.
Me olemme joku ihmeen poikkeus. Käymme kumpikin töissä, tienaamme kumpikin hieman yli suomalaisen keskiansion, mutta silti meillä ei ole varaa leveään elämään. Asuntolaina ja asumisen kustannukset syövät tuloista suuren osan, joten pakollisten laskujen jälkeen tulemme ihan ok toimeen, mutta mihinkään luksukseen ei ole varaa.
Meillä on putkitelevisio (okei, maksoi 6 vuotta sitten 1500 e), ei ole varaa vaihtaa sitä. Olemme ainoita tuttavapiirissämme, kenellä moinen möhkäle enää on.
Olemme myös ainoita, joilla ei ole PS3, Wiitä tai muita uusia juttuja. Me emme ole vuosiin käyneet ulkomailla. No, risteilyllä käydään mutta siihen se jää.
Että höpölöpö että lapsiperheet eläisivät köyhyydessä. En ole vielä sellaisia nähnyt. Me selviydymme, en laske meitä köyhiksi, mutta tiukoilla ollaan.
Kommentit (42)
Tuossa alkupuolella jo kirjoitinkin, mihin ne rahat menee. Eli asuntolainaan korkoineen 1400 e/kk. Lisäksi vastike 100 e ja sähkölasku ja vesi noin 300 e/kk. Eli asumiseen 1800 e/kk.
Autolaina 350 e/kk, bensat 250 e/kk.
Vakuutukset, puhelin, netti, lehdet, tv-lupa, autoverot jne. noin 300.
Hoitomaksut 400 e.
Nämä noin äkkiseltään tulevat mieleen, ja nyt summa 3100 e/kk kiinteitä.
Tänäkin talvena lasten lääkärikuluja ollut aika paljon (vaikka on vakuutus, ne pitää ensin itse maksaa), niihin noin 100 e/kk.
Ruokaan ja muuhun käyttötavaraan menee noin 600 e. Nyt ollaan 3800 e/kk.
Lisäksi laitamme eläkesäästämiseen 100e/kk eli nyt 3900 e/kk.
Ja sen verran meille jää käteen. Eli ei siitä oikeasti mitään erityistä osteta. En tiedä mistä ihmeestä voisin säästää ulkomaanmatkoja ym.?
Asuminen on kallista, mutta sille ei kukaan voi mitään. Meillä on 4h+k ja pienempi ei 4-henkisessä perheessä oikein toimi. Lisäksi meillä on koira.
En minä valita, olen vain ihmeissäni nykyihmisten elintasosta. Mutta kai kaikki tuntemani ihmiset saavat sitten ennakkoperintöä ja lahjoituksia.
ap
Luulen, että me olemme noita kaveripiirin kadehtimia "hyväosaisia", joille kaikki tipahtaa valmiina taivaalta ilman huolen häivää.
Itse väitän, että kyse on siitä, mihin rahansa käyttää ja miten, suomeksi: Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Meillä on kyllä ihan kohtuulliset tulot, vähän yli suomalaisen keskitason. Asumme isossa omakotitalossa, meillä on kaksi autoa, lapsemme harrastavat kalliisti ja käymme vähintään kerran vuodessa kaukomatkalla ja kerran, pari lähempänä.
MUTTA, mutta... Olemme myös aloittaneet säästämisen tosi nuorena, tehneet hirveästi töitä ja eläneet tosi pihisti ennen lapsia niin, että talomme on nyt jo maksettu. Mitään emme ole perineet tai vanhemmiltamme saaneet lukuunottamatta puolikasta huonokuntoisesta kesämökistä. Itse rakennettu talomme on tehty tosi energiapihiksi ja asumiskustannuksemme ovat alle 300 euroa kuukaudessa sisältäen kaikki asumiskulut (pihistämme kyllä ihan tarkoituksellisesti esim. vedessä ja sähkössä). Meillä ei ole PS3:a tai Wiitä (en edes tiedä mitä ne ovat) tai muitakaan hienoja hifilaitteita tai pelejä (tosin TV on taulutelkkari, kun 21v vanha putkitelkkari sanoi viime vuonna sopimuksen irti). Syömme todella edullista itse tehtyä perusruokaa, säilömme ja käytämme pakastinta, ostamme oransseilla hintalapuilla jne.. Emme käy omalla rahalla ravintoloissa muulloin kuin matkoilla, emme käytä alkoholia, tupakkaa, emmekä mitään muutakaan kallista. Ostamme koti- ja perusvaatteet kirppareilta, paremmat ja juhlavaatteet yleensä ulkomaanmatkoilta, tällä yhdistelmällä pukeudumme kyllä ihan hyvin, juhlissa yleensä selvästi paremmin kuin muut.