Lapsiperheilläkö menee huonosti??? Ja on tiukkaa??? Höpön löpöä, sanon minä.
Kaikki tuntemani lapsiperheet elävät todella leveästi. On kaksi autoa, isot talot, kaikki koneet ja laitteet viimeisen päälle, lapsilla kalleimmat merkkivaatteet ja lisäksi tekevät ulkomaan matkoja useita kertoja vuodessa.
Me olemme joku ihmeen poikkeus. Käymme kumpikin töissä, tienaamme kumpikin hieman yli suomalaisen keskiansion, mutta silti meillä ei ole varaa leveään elämään. Asuntolaina ja asumisen kustannukset syövät tuloista suuren osan, joten pakollisten laskujen jälkeen tulemme ihan ok toimeen, mutta mihinkään luksukseen ei ole varaa.
Meillä on putkitelevisio (okei, maksoi 6 vuotta sitten 1500 e), ei ole varaa vaihtaa sitä. Olemme ainoita tuttavapiirissämme, kenellä moinen möhkäle enää on.
Olemme myös ainoita, joilla ei ole PS3, Wiitä tai muita uusia juttuja. Me emme ole vuosiin käyneet ulkomailla. No, risteilyllä käydään mutta siihen se jää.
Että höpölöpö että lapsiperheet eläisivät köyhyydessä. En ole vielä sellaisia nähnyt. Me selviydymme, en laske meitä köyhiksi, mutta tiukoilla ollaan.
Kommentit (42)
hyvätuloista lapsiperhettä edusta koko suomen lapsiperheitä?
Kerrostalokopperoissa asuvia huonotuloisia yh-äitejä jne. Toisaalta ihmisillä on työsuhdeautoja, monen on pakko asua tilavassa asunnossa, koska ei mahduta pienempään jne. Mutta sitten on lainaa paljon, eli jos kuvittelee ihmisten elävän säästöillään, on väärässä. Lainalla sitä useimmat lapsiperheet joutuvat elämäänsä kustantamaan.
Toisaalta kumma, että teillä menee noin huonosti. Olisiko asumiskustannusten uudelleenjärjestelyn paikka? Asutteko vuokralla kalliisti, saatika jossain osaomistusasunnossa (joissa ei ole mielestäni taloudellisesti järjen häivääkään), vai maksatteko lainaanne liian lyhyellä laina-ajalla? Missä on vika, jos rahat ovat noin tiukoilla vaikkei lapsia ole?
Olisi ihan mukava käydä joskus ruokakaupassa niin että ei tarvisi koko ajan laskea ja miettiä mitä voi ostaa.. 3 lasta.
MAksamme lainaa ja korkoja noin 1400 e kuussa. Meillä on talossa suora sähkölämmitys eli sähkölaskut ovat suuria. Päälle tulee autolaina 350 e ja bensat. Sitten kaikki normaalit muut laskut, kuten vakuutukset, puhelinlaskut ym.
Päivähoitomaksut noin 400 e, Ruokaan ja muuhun menee loput mitä jää. Ja lapset kasvavat nopeasti, pitää ostaa luistimet, sukset, pyörät, ulkoiluvaatteet ym. joka vuosi. Mistä sitä oikein säästäisi??
ap
Toisaalta kumma, että teillä menee noin huonosti. Olisiko asumiskustannusten uudelleenjärjestelyn paikka? Asutteko vuokralla kalliisti, saatika jossain osaomistusasunnossa (joissa ei ole mielestäni taloudellisesti järjen häivääkään), vai maksatteko lainaanne liian lyhyellä laina-ajalla? Missä on vika, jos rahat ovat noin tiukoilla vaikkei lapsia ole?
olla aika kivasti lainaa!?
On meilläkin 2 autoa (pakosta), omakotitalo ymsyms. Noh, ei kuitenkaan tehdä kuin kotimaan lomia, niihin on varaa. (Ja nekään ei ole mitään kalliita hotellissa asumisia). Ja hoidan lapsia kotona.
Mutta meillä onkin sitten velkaa vaikka muille jakaa. Eikä tämä ole niiiiin ihailtava tilanne. :)
Ulkopuolisesta kyllä saattaa näyttää siltä että meillä on millä mällätä. Olenkin pariin otteeseen saanut korjata väärin ymmärrystä. Viimeinen niitti oli uusi telkkari mikä ostettiin. (entinen putkitelkkari posahti ja tämäkin ostettiin osamaksulla).
meillä ei ole ainuttakaan autoa, asutaan kerrostalossa lähiössä, televisio on vanhanmallinen, mitään pelikoneita ei ole, ulkomaanmatkoihin ei ole varaa jna.
Ei me mitään köyhiä olla, meillä on ihan hyvät tulot, mutta kun omillamme eletään niin ylimääräiseen ei ole varaa.
Minäkään en tunne yhtään lapsiperhettä, joilla menisi huonosti, mutta tiedän siihen syynkin. Olemme itse akateeminen perhe, joten valitettavasti tuttavapiirimme on tietynlainen. AP: mahtaako teillä olla sama tilanne? Mieti työkavereitasi ym; ehkä löydät vastauksen kysymykseesi sieltä.
pakko on pitää sitä kulissia yllä vaikka tilillä olisi muutama kymppi... Eihän noista asioista yleensä huudella mutta tulee vähän hassu fiilis kun kaveri myöntää että täytyy perua vaikka se ensi viikkoinen reissu koska auto meni rikki ja on varaa korjauttaa se vasta ensi kuussa.
Onhan toki paljon hyvin toimeentuleviakin joilla on lainat maksettu jne mutta kaikilla ns leveästi elävillä ei noin ole.
kahden alle kouluikäisen totaali yh ja sairaseläkeläinen. Lapsesta asti on elänyt kovien kipujen kanssa, jotka eivät lopu. Kivun aiheuttaa selässä oleva vika, jonka voisi leikata, mutta halvaantumisen vaara on niin suuri ettei veli uskalla alkaa siihen kun lapset on vielä niin pienet.
Se että on kolmekymppisenä sairaseläkeläinen tarkoittaa myös sitä että rahaa ei juuri ole. Omistaa auton, ts. pajapuhaltimen, jotta voi kuljettaa lapsia kerhoon yms. Asuu erittäin halvasti ja ahtaasti vuokralla. Omat vaatteet ostaa kaupasta, mutta hyvin harvoin. Lapsille vaatteita ostaa äitini kirpparilta ja minä silloin tällöin kaupasta. Matkaillut hän on viimeksi alaikäisenä. Lainaa ei kyllä ole, mutta eipä ole tulojakaan joilla sitä saisi.
Kuulostaako siltä että menee ns. "hyvin"?
MAksamme lainaa ja korkoja noin 1400 e kuussa.
tyyppejä. Ja mun arvaukseni on, että ne tyypit tulevat vakavaraisista perheistä, eli ne aikuisten ihmisten vanhemmat kustantaa niille elämää. Just esimerkiksi noita lomamatkoja monelle maksavat omat vanhemmat, ei niitä omasta pussista oteta.
Ja jos molempien vanhemmat vähän kustantaa lomaa ja telkkareita ym. kodin irtaimistoa sekä antavat bensarahaa, niin niistä kertyy sen verran lisää, että se jossain näkyykin.
Meillä on kolme lasta. Mies on hyvätuloinen, minä keskituloinen. Meillä on suht. iso talo ja asuntolainaa 200 000€. Käydään ulkomailla pari kertaa vuodessa. Rahat riittää hyvin. Mutta toisaalta, meillä ei ole yhtään autoa. Ei osteta bturhia tavaroita tai vaatteita vaan huvin vuoksi. Luulen, että teilläkin riittäisi rahaa siihen matkusteluun, jos se sitä mitä haluat, kunhan tinkisit, jostain muusta.
Olen siis ns. alemman sosiaaliluokan perheestä, äiti pienituloinen yh. Sisarukset ja lapsuudenkaverit (joiden kanssa vietän edellen aikaa) samoista kuvioista.
Osa ei ole käynyt mitään koulua eikä ole töissä tai on matalapalkka-alalla ja joutuvat tosiaan venyttämään sitä penniä.
Itsekään en todellakaan ole varakas, vaan ihan tavallisen keskituloinen, kävin kouluni ja sain ok duunin eikä enää tarvitse ihan jokaista ostosta miettiä että onko siihen varaa tai ei. Mutta minä taas tunnen järkyttävän huonoa omaatuntoa siitä että mulla on varaa tehdä jotain mitä kavereilla/lähisuvulla ei ole.
Ääripäänä mulla on työn kautta sitten tuttuja joilla on varaa mennä luksuslomille tms. Itse en ole tuollaisiin tottunut enkä osaa moisista haaveillakaan. Musta se olisi äärimmäisen noloa jos reissaisin siten, kun lähipiirillä (äiti ja sisarukset) on hädintuskin varaa edes peruselämiseen.
Kyllä jo lapsia tehdessä yleensä tiedetään sen hetkinen taloudellinen tilanne ja se, että lapset vaatii rahaa. Mitä suuremmiksi kasvavat, sitä enemmän.
Miksei niitä lapsia voi tehdä vain sen yhden, jos tuntuu, ettei rahapussi riitä? Miksi pitää olla katkera niille, joilla koulutuksensa ja työnsä puolesta on varaa enempään? Ja miksi ollaan vonkaamassa valtiolta avustuksia omien pieleen menneiden valintojen takia.
Verorahoista ne lapsilisätkin maksetaan ja niitä makselee myös syystä tai toisesta lapsettomat.
Ihme vinkujia Suomessa kyllä riittää.
Itse en ole tuollaisiin tottunut enkä osaa moisista haaveillakaan. Musta se olisi äärimmäisen noloa jos reissaisin siten, kun lähipiirillä (äiti ja sisarukset) on hädintuskin varaa edes peruselämiseen.
Sinäkö jätät reissaamatta vain siksi, että lähipiirillä ei moiseen ole varaa? Onko heidän tilanteensa sinun syysi?
En ole hullumpaa kuullut.
Me reissataan kerran vuodessa 3 viikoksi Karibialle, joskus lasten kanssa, joskus kaksin. Lisäksi parin viikon hiihtoloma Alpeilla joka vuosi + joku kaupunkiloma.
Emmekä tunne yhtään huonoa omatuntoa. Itse olemme ne rahat kovalla työllä ansainneet. Eikä se työ ole mitään 8-16 rutiinia, josta ajasta puolet voi olla av-palstalla..
Meillä sekä mies että minä ollaan tuloissa alle keskitason, perheen tulot kaikkineen (palkat, lapsilisät) on 3210euroa netto kuussa. Meillä maksetaan kuussa 4mh+k omakotitalosta 600eur lyhennystä, 100e menee sähkölaskuun, autoja on kaksi ja ne nielevät yhteensä bensoineen, vakuutukset + lyhennykset noin 800 euroa kuussa, muihin laskuihin menee varmaan joku 500, jolloin elämiseen jää jo kuukausi meidän 2+2 perheellä 1710 euroa.
Tästä siis maksetaan ruoka, vaatteet, matkat, tekniset vempaimet, harrastukset, ihan kaikki. Jos tämän jakaa päivää kohden, tulee siitä 57 euroa päivä. Kyllä sillä jo ostaa vähän muutakin kuin vain välttämättömyyksiä!
Meillä ainakin on littana televisio, on uusi tietokone, on uusi kannettava, uusitaan huonekaluja jne.
Ap, en voi kuin kysyä: mihin ihmeeseen teidän rahat oikein menee???
Niin, ja käydään myös siellä ulkomailla kerran vuodessa koko konkkaronkka.
sellainen tilanne, että kun ostettiin asunto se sai oman puolikkaansa kerrostaloasunnosta vanhemmiltaan ennakkoperintönä eli sen porukat maksoi sen osan asunnosta.
Eksälle jäi joka kuukausi asuntomenoja vain puolet vastikkeesta eli 100 euroa... Olivat myös ostaneet tälle auton.
Eli mies saattoi surutta kuluttaa palkkaansa ruokaa ja muita laskuja lukuunottamatta ihan mihin lystäsi.
Ei kaikki aikuiset ole asuntovelkaisia, joillain voi olla jo kolmikymppisenä kämppä maksettu, autot myös, vanhemmat voivat tukea taloudellisesti. Ja yleensä tukevatkin, jos ovat itse hyvätuloisia.
Ex-appivanhemmilla esim oli kesämökkejä, joista kaksi oli vuokralla, lisäksi oli kolme sijoitusasuntoa joista juoksi vuokratuloja. Ja vain yksi lapsi. Vaikka kuinka oli aikuinen, mutta kyllä sai jatkuvasti rahaa vanhemmiltaan.
Saako kysyä, että paljon teidän perheen nettotulot ovat ja paljonko menee asumiseen kaikkinensa rahaa?
eli ap ja miehensä ansaitsevat siis yhteensä ainakin 5600 euroa, mikä siis on se keskiarvo, ja jos siis on enemmän mitä keskiarvo, sitten tuosta ylöspäin. En ole siis ap.
Meillä tulot tuosta 1500e pienemmät ja ihan hyvin maksellaan omakotitaloa ja kahta autoa ja voi kyllä katsoa mitä päällensäkin laittaa. Ap taitaa olla aika vasenkätinen taloudepitäjä jos ei pysty hyvään elintasoon tuollaisilla summilla.
Tuli vaan mieleen että ruoho näyttää niin usein vihreemmältä ku kurkkii muiden elämää.... Onnellisuuden lähtökohta on kai siinä että pyrkii olemaan omaan elämäänsä tyytyväinen - varsinkin silloin ku menee ihan ok. Eli ei kannata liikaa verrata omaa elämäänsä muiden elämään, et ap lopultakaan tiedä kuinka "rikkaita" mainitsemasi lapsiperheet ovat.
Olisi niin ihanaa lähteä lomalla pohjoiseen tai etelän rannoille, viettää pitkiä viikonloppuja kaupunkikohteissa, ostaa uusia huonekaluja jne.
Vaan kun ei ole varaa. Ilmeisesti mun kaveri- / tuttavapiiri on vain käsittämättömän hyväosaisia kun heillä on varaa kaikkeen. Ja nainen on melkein joka perheessä kotona lapsia hoitamassa. Ei ole tarvetta lisätienesteille.
Ja puhun nyt kymmenistä perheistä, joita tunnen. Mutta kai miehet tienaavat sitten käsittämättömän hyvin, enemmän kuin meidän molempien palkat yhteensä.
Äh, ihan typerää vinkua tällaisesta. Olen kiitollinen että saamme olla terveitä ja pystymme maksamaan asuntolainamme. Mutta kyllä se taas kirpaisi kun kaksi ystäväperhettä juuri ilmoitti lähtevänsä perheen kanssa luxus-lomalle viikoksi.
ap