Olen aika pettynyt.. ristiäisistä asiaa
Tulossa ristiäiset siis ja tilasin paljon ristiäiskortteja ihan kauniita joissa vauvani kuvat yms.
Ilmoitettiin siinä koska pitää laittaa vastauspyynto jos ei pääse porukka sitten tulemaan juhliin. No olin sitten yllättynyt ja todella pettynyt. Mieheni puolelta jossa suku pienempi on tulossa mieheni sisko perheineen, isänsä perheineen ja äitinsä perheineen ja sitten isän veljet ja äidin siskot perheineen..
Itse kutsuin tietty myös omat kummini ja serkkuni ja kas kummaa kukaan ei pääse tulemaan.
Ristiäisiin siis minun puoleltani tulossa vain vanhempani, sisarukseni ja oma mummini.
Isän veljet ja äidin siskot ja oma kummini, ukkini ja toinen mummi eivät tule.. syitä on etteivät jaksa! Tietty ymmärrän kun matkaa on joillakin aika paljonkin, mutta olen todella pettynyt. Itse kun olen sukulaisten juhlissa kulkenut, joten oletin heidän tekevän samoin. Erehdyin.
Kommentit (45)
Meillä on ollut ristiäisissä vauvan kummit ja mummit ja papat. Ei muita, eikä muita ole kaivattukkaan!
Meillä on ollut ristiäisissä vauvan kummit ja mummit ja papat. Ei muita, eikä muita ole kaivattukkaan!
ilman pappoja, niitä kun ei enää ole. Hienot juhlat kuitenkin.
Meilläkin suvussa ristiäiset ovat isomman porukan juhla, sillä sukumme on läheistä ja ristiäiset ovat meille juhla siinä missä häät ja valmistujaisetkin. Meidän esikoisemme ristiäisiin olemme kutsumassa minun puoleisesta suvusta mummin, isomummin, kolme enoani perheineen sekä serkkuni perheineen. Minulla tosin ei ole sisaruksia, joten kutsuttavien määrä on n. 20. Mieheni puoleinen suku taas ei ole niin läheistä, joten sieltä mies haluaa kutsua vain omat vanhempansa sekä sisarensa, joilla ei ole vielä omia perheitään.
Tähän vielä vauvan kummit, niin kutsuvieraita on n. 30, ja se on aivan normi määrä niihin ristiäisiin nähden joissa ikinä olen itse ollut.
Eli ei ap:n tilanne mikään harvinainen ole, joissakin suvuissa vain on tapana juhlia kaikkia juhlia yhtä tiiviisti, ilman erittelemistä.
mitä vastauksia on tullu!
Ymmärrän ap:n pettymyksen täysin! Hän itse käy kaikissa juhlissa ja hänen lapsen ristiäisiin ei vaivauduta tulemaan (vaikuttaa, että osa sukulaisista ei vain vaivaudu paikalle ja osalla hyvä syy).
Ei ap vaikuta lahjojen perään ruikuttajalta. Jos on tapana juhlia koko suvun kanssa, nii se on heidän tapa. Millä tavalla se on tämän ketjun älypäiltä pois, että joku juhlii isolla porukalla?? Taitaa vaan olla niin kateellista porukkaa, kun itse ei tulla suvun kanssa toimeen (ainakaa sen kamalan anopin!!)ja ei ole ketä kutsua ja ei tule niitä ihania lahjoja!
Mukavia ristiäisiä ap:lle pienemmällä porukalla ja koita olla murehtimatta, niitä jotka eivät tule paikalle!
Esikoisen kohdalla se oli just niin pilokun tarkkaa ristiäiset ja muut.
Nyt pitäis järjestää neljännen ristiäiset, kutsuttu on vaikka ketä, en tiedä onko edes muksun kummit tulossa. Tulee kuka tulee, ja jos ei tule, niin enemmän kakkua mulle. :-)
Haluan, että heille syntyy lapsuudesta kokemus, että heidän asiansa ja elämänsä ovat olleet tärkeitä ja vaivan arvoisia. Tietenkään ylimääräisiä ei kannata stressata, mutta itselleni kastejuhlan järjestäminen oli tärkeää. Vuokrasimme siihen ihanan vanhan talon, jonne vieraat saivat jäädä yöksi. Ruokaan ja tarjoiluun oli satsattu, onhan kyse yhdestä elämän tärkeimmistä juhlista.
Esikoisen kohdalla se oli just niin pilokun tarkkaa ristiäiset ja muut. Nyt pitäis järjestää neljännen ristiäiset, kutsuttu on vaikka ketä, en tiedä onko edes muksun kummit tulossa. Tulee kuka tulee, ja jos ei tule, niin enemmän kakkua mulle. :-)
samaa asiaa vaikka ap on jo monta kertaa selittänyt asian... Miten joillekin voi olla näin vaikea tajuta, että todellakin toisissa suvuissa ristiäisiin kutsutaan enemmän väkeä kuin toisissa???
Meillä oli ristiäiset pari kk sitten, ja vieraita oli 30. Ja lapsi oli meidän kolmas lapsemme!
Meillä neljä lasta ja jokaisen lapsen ristiäisiä on juhlittu lähipiirin kanssa. Juhlaa on suunniteltu, tarjoilut mietitty. Servetit ja tarjoilut, kukat ja kynttilät. Perinnemekko ja perinnekastemalja. Hyvä tunnelma, tuttu pappi, tärkeät ihmiset.
Meillä jokainen neljästä lapsestamme on tärkeä meille ja lähisuvulle. Jokainen on toivottu ja rakastettu.
onhan kyseessä teille tärkeä päivä. Mutta ajattele positiivisesti; väki vähenee, pidot paranee.
tai sitten ei. Meillä oli häissä vähän vastaava tilanne. Olemme vuosien mittaan käyneet kaikissa juhlissa, joita kaukana asuvilla sukulaisillamme on ollut. Nyt kun olisi ollut kerrankin meidän juhlamme, ei sieltä kauempaa tullutkaan kukaan.
Onneksi on muutakin sukua ja ystäviä, joten oli kivat juhlat. Mutta vähän jäi mietityttämään onko yksin meidän tehtävämme pitää yllä sukulaissuhteita.
suurin osa viettää ristiäisiä ihan sillä ydinporukalla (omat vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset ja kummit), joten en kokisi serkun vauvan tai sisaruksen lapsen vauvan ristiäisiä sellaiseksi juhlaksi, että välttämättä kauempaa lähtisin niihin.
Monille on jopa vieras ajatus, että ristiäisiä vietetään suurella sukulaisporukalla.
Jos kerran kyse on pitemmästä matkasta ja/tai vanhemmista ihmisistä niin ymmärrän täysin, etteivät jaksa.
Koitahan tarkastella asiaa nyt realistisesti =)
Itse olen kutsunut lasten ristiäisiin vain vauvan kummit sekä vanhempien sisarukset perheineen ja isovanhemmat. Mitä pienempi porukka, sitä parempi vauvalle.
suurin osa viettää ristiäisiä ihan sillä ydinporukalla (omat vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset ja kummit), joten en kokisi serkun vauvan tai sisaruksen lapsen vauvan ristiäisiä sellaiseksi juhlaksi, että välttämättä kauempaa lähtisin niihin.
Monille on jopa vieras ajatus, että ristiäisiä vietetään suurella sukulaisporukalla.
Jos kerran kyse on pitemmästä matkasta ja/tai vanhemmista ihmisistä niin ymmärrän täysin, etteivät jaksa.
Koitahan tarkastella asiaa nyt realistisesti =)
Meillä on siis tapana kutsua jopa ristiäisiin sukua kauempaa. Näin jopa muilla sukulaisilla. Valmistujaiset, ristiäiset, riparilta pääsyt yms. Joten jokaiseen on aina kutsuttu meidätkin ja tämä siis suvullamme tapa. t:ap
pitoihin. Meillä on mieheni ainokainen, jolla ei vanhemmat elossa ja minullakin vain äiti elossa ja
yksi sisar, jolla ei perhettä ja toinen sisar asuu perheineen tuhansien kilometrien päässä. Serkkujakaan ei ole ja vanhemmilla sisaruksia ei elossa. Lohduttaako?
vierasmäärällä ristiäisiä juhlisi enkä myöskään toisten ristiäisissä ole ollut, joissa väkeä on noin paljon. Niissä ristiäisissä, joihin olen osallistunut, paikalla ovat olleet tietenkin lapsen perhe, isovanhemmat, kummit ja mahdollisesti lapsen vanhempien sisarukset. Mielestäni ristiäiset ovat pienet ja rauhalliset juhlat, eivät koko suvun pirskeet. Mutta kukin tekee tyylillään. Tämä tosin voi olla syy siihen, että kutsutut eivät halua ristiäisiin tulla.
Ja jos ap kirjoitti että kaikilla on ollut tämä tapana, niin ei se minua ainakaan kummastuta.
Mietityttää enemmän nuo ap.n sukulaiset kun noin tökeröitä syitä on saanut!!
Mutta jos yhtään "lohduttaa", aikoinaan minun rippijuhliin ei tullut yksikään kummi/sukulainen. Ei edes kirkkoon.
Teillä on nyt kuitenkin miehen suku juhlimassa tuoretta lasta! :)
ja niin oletin itsekin että olisi tullut meidän puolelta hieman enemmän porukkaa niinkuin muidenkin samanlaisiin juhliin on tullut aikaisemmin aina.
Tapana tällaisissa on ottaa kuvat esim. mummi, äiti, minä ja vauva tai ukki, isä, minä ja vauva... Nyt ei sitten tällaista kuvaa tulekaan :/
Kaukaisimpia sukulaisia aina tulee nähtyä tällaisissa juhlissa monen vuoden jälkeen ja nyt kun viime kerrasta on aikaa vuosia niin uskoin minun kohdallani että nyt tulee taas suku juhliin ja näemme, mutta eipäs mennytkään niin.
t:Ap
että ne jotka tulevat tulevat mielellään, eivät velvollisuudesta tai tavan vuoksi.
Kaikki eivät aina pääse kaikkiin juhliin, milloin mistäkin syystä. Heille syyt ovat painavat, vaikka ne sinusta mitättömiltä tuntuisivatkin. Juhlaan osallistuminen on kuitenkin vapaaehtoisuuteen perustuva juttu, ei mikään velvollisuus.
Ketkähän ovat itsekkäistä ja ajattelemattomia? Se on ymmärrettävää, jos vanhat ja sairaat ihmiset eivät jaksa matkustaa satoja kilometrejä, mutta muussa tapauksessa kyse on vain siitä, ettei se, että sukulainen on saanut vauvan, merkitse niin paljon, että vaivautuisi ristiäisiin. Voihan samaan aikaan tulla vaikka Emmerdale tai formulat telkkarista...
Ap, järjestä kauniit ja mieliinpainuvat ristiäiset niille vieraillesi, jotka tulevat. Varaa hyvää syötävää, tilaa joku laulamaan ja/ tai soittamaan, tee kauniit käsiohjelmat, missä vauvan kuva, palkkaa valokuvaaja ottamaan hyviä kuvia, pyydä puheita tai "saatesanoja" vauvalle läheisiltäsi tai lausu runoja jne.
Kannattaa iloita siitä, mitä on sen sijaan, että jää kiinni siihen, mitä ei ole ja mitä ei saa. Lähetä poissaolleille kirje, missä kerrot päivänkulusta, mukaan kuva juhlaväestä ja vauvasta. Voihan olla, että pois jääneetkin sukulaiset aktivoituvat pikku hiljaa.