Olen aika pettynyt.. ristiäisistä asiaa
Tulossa ristiäiset siis ja tilasin paljon ristiäiskortteja ihan kauniita joissa vauvani kuvat yms.
Ilmoitettiin siinä koska pitää laittaa vastauspyynto jos ei pääse porukka sitten tulemaan juhliin. No olin sitten yllättynyt ja todella pettynyt. Mieheni puolelta jossa suku pienempi on tulossa mieheni sisko perheineen, isänsä perheineen ja äitinsä perheineen ja sitten isän veljet ja äidin siskot perheineen..
Itse kutsuin tietty myös omat kummini ja serkkuni ja kas kummaa kukaan ei pääse tulemaan.
Ristiäisiin siis minun puoleltani tulossa vain vanhempani, sisarukseni ja oma mummini.
Isän veljet ja äidin siskot ja oma kummini, ukkini ja toinen mummi eivät tule.. syitä on etteivät jaksa! Tietty ymmärrän kun matkaa on joillakin aika paljonkin, mutta olen todella pettynyt. Itse kun olen sukulaisten juhlissa kulkenut, joten oletin heidän tekevän samoin. Erehdyin.
Kommentit (45)
Isän äiti joka ainoana isovanhempana tulee asustaa n.500km päässä ja on ainoa joka haluaa tulla koska haluaa mielellään nähdä vauvani.
Äitini äiti asuu 150km päässä, mutta ei tule koska jää päivän postit katsomatta ja jos kahvivieraita tulee käymään. (on siis hänen syynsä olla tulematta) Siskoni asustaa samalla paikkakunnalla ja mummini näin ollen olisi saanut ilmaisen kyydin, mutta ei lähde näiden syiden takia.
Onhan hän jo vanha joten toisaalta ymmärrän, mutta en niinkään ole suuttunut asiasta vaan pettynyt.
t:Ap
että ne jotka tulevat tulevat mielellään, eivät velvollisuudesta tai tavan vuoksi.
Kaikki eivät aina pääse kaikkiin juhliin, milloin mistäkin syystä. Heille syyt ovat painavat, vaikka ne sinusta mitättömiltä tuntuisivatkin. Juhlaan osallistuminen on kuitenkin vapaaehtoisuuteen perustuva juttu, ei mikään velvollisuus.
että kaikki eivät pääse. Mutta ap:n tapauksessa kukaan noista kauemmista ei päässyt eivätkä edes kaikki isovanhemmat. Ymmärrän pettymyksen, varsinkin kun tapana on ollut viettää ristiäisiä isommalla porukalla ja itse on kuitenkin jaksanut lähteä muiden juhliin.
t. 3
minun lapsen ristiäisiin ei tullut minun puoleltani ketään! mutta hienosti onnistui ja oli kaunis tapahtuma=)
ja se on vauvan vanhempien isät ja äidit ja sisarukset perheineen + kummit ja tietty omat isovanhemmat.
Omia kummeja ei ole tapana edes kutsua vauvan ristiäisiin.
Vanhempien veljiä ja siskoja ei edes ristiäisiin kutsuta.
Sinä teet ristiäisten vieraslistaa kuin kutsuisuit porukkaa häihin.
sinäkö se päätät kuka saa kutsua kenetkin mihinkin juhliin? taidat olla köyhä ja kateellinen kun et itse pysty isoja juhlia järjestämään...
Kummeistakin vielä.
Mieheni kutsumat kummit pääsee ja omani ei.. se piti vielä lisätä tähän myös. Että näin.
T.Ap
ja ystäväpiirissä on ristiäisiä juhlittu. Vastakysymyksenä kysyisin, ettäö sinullako sitten on oikeus määrätä, keitä ristiäisiin pitää kutsua?
sinäkö se päätät kuka saa kutsua kenetkin mihinkin juhliin? taidat olla köyhä ja kateellinen kun et itse pysty isoja juhlia järjestämään...
Heidän suvussaan on ollut tapana kutsua myös muuta sukua juhliin. Missään etikettikirjassa ei lue, että ristiäisiin saa kutsua vain aivan lähimmät sukulaiset. Ihan kuten missään ei määritellä ristiäisten pitopaikkaa: kotona, mökillä, kirkossa, mikä nyt vanhempien mieleen tuleekin.
Tuollaiset "koska me eikä meidän naapurit tee niin, niin sen täytyy olla ehdottoman kiellettyä!!!" -ihmiset on ehkä ärsyttävin ihmisrotu maan päällä.
ja se on vauvan vanhempien isät ja äidit ja sisarukset perheineen + kummit ja tietty omat isovanhemmat. Omia kummeja ei ole tapana edes kutsua vauvan ristiäisiin. Vanhempien veljiä ja siskoja ei edes ristiäisiin kutsuta. Sinä teet ristiäisten vieraslistaa kuin kutsuisuit porukkaa häihin.
Eiköhän nämä pienten ristiäiset fanit olleet niitä, jotka on olleet "kieltämässä" isoja ristiäisiä, kun taas isojen ristiäisten järjestäjille on ihan sama, jos joku haluaa pitää ristiäiset pienenä.
ja ystäväpiirissä on ristiäisiä juhlittu. Vastakysymyksenä kysyisin, ettäö sinullako sitten on oikeus määrätä, keitä ristiäisiin pitää kutsua?
En koe olevani idiootti vaikka omassa lähipiirissäni ristiäisiä juhlitaan lähipiirin voimin. Olen aiemmin jo vastannut tähän ketjuun ja kirjoittanut, että kukin tekee tyylillään. En siis tuomitse niin pieniä kuin suuriakaan juhlia. Ihmettelin vain, millä perusteella pienten ristiäisten pitäjät ovat kateellisia ja köyhiä ja sinulla on näin sanomiseen oikeus?
Omasta mielestäni oli aika tympeää sanoa näin:
"Sinä teet ristiäisten vieraslistaa kuin kutsuisuit porukkaa häihin."
T:Ap
Omasta mielestäni oli aika tympeää sanoa näin: "Sinä teet ristiäisten vieraslistaa kuin kutsuisuit porukkaa häihin." T:Ap
niin kommentoinpa keskustelua muuten. Onpa taas pöyristyttävän ahdaskatseista porukkaa täällä. Ei ole kuulkaa missään määritelty, että minkäkokoiset tai minkälaiset juhlat ristiäiset saavat olla. Meilläkin oli varmaan lähes 30 henkeä paikalla ja tunnelma ihanan rento. Ja hui kamala, alkoholiakin tarjoiltiin, mutta ei siitä sen enempää, kun olen jo aiemmista keskusteluista oppinut, että sitä nyt ei ainakaan missään tapauksessa ristiäisissä saa tehdä.
Minusta kukin järjestää sellaisia juhlia kuin tahtoo ja sellaisella kokoonpanolla kuin haluaa.
Onko lapsesi esikoinen? Itselläni avautui ensimmäisen lapsen saatuani moni lapsuuden perheen ja suvun kuvio, kun olin itse uudessa roolissa. Nyt olen tyytynyt osaani. Jos jotain ei kiinnosta sinun lapsesi syntymä tai ristiäiset, ei voi mitään. Satsaa niihin ihmisiin, jotka haluavat jakaa elämäsi asioita.
Omissa häissäni oli vähän sama kuvio, mutta isovanhempien kohdalla ajattelin niin, että pitkä matka rasittaa todella (kesähelteellä sydäntautisia ihmisiä). Sen sijaan nuorempien lähisukulaisten poissaolo ihmetytti. Mutta... kuten joku sanoi, parempi, ettei joku tule vain velvollisuudesta ja pitkin hampain, valittamaan kaikesta ja osoittamaan mieltään.
Onnea vauvan johdosta!
Mutta jos on tottunut että kasteeseen tulee vaan lähimmät niin silloin tuntuu että haalii väkeä kuin häihin -ja itsekin saatan ajatella että mahtaako vaan kiinnostaa saada paljon lahjoja, varsinkin jos kutsuja on tän tyyppinen henkilö.. ;)
Itsekin olet yhtä "tympeä" kun sanot ettei juhlia saa jättää välistä! Mikä sinä olet arvostelemaan muita? Kyllä saa jättää juhlat väliin "jos ei jaksa"!
Epäilen tätä provoksi, ihan vaan sillä että oma äiti jättää tulematta "koska päivän posti jää lukematta" -tai sitten sää vaan sanot tollasia, etkä tiedä ihmisen oikeita syitä.
Saa olla jotain meinaan jo suhteessa itsessään vialla, ei ehkä ainoastaan siinä äidissä!
Jos itse asut kauempana kuin muu suku niin voisithan itse mennä suvun luo. Ei voi odottaa että ihmiset kulkee satoja kilometreja -jos sinä kuljet niin hyvä. Siinähän kuljet. Mutta jos suku asuu lähellä toisiaan ja kutsuu juhliinsa niin se on aika paljon eri kuin se että lähdetään ajamaan pitkää matkaa.
Mutta jos on tottunut että kasteeseen tulee vaan lähimmät niin silloin tuntuu että haalii väkeä kuin häihin -ja itsekin saatan ajatella että mahtaako vaan kiinnostaa saada paljon lahjoja, varsinkin jos kutsuja on tän tyyppinen henkilö.. ;)
Itsekin olet yhtä "tympeä" kun sanot ettei juhlia saa jättää välistä! Mikä sinä olet arvostelemaan muita? Kyllä saa jättää juhlat väliin "jos ei jaksa"!
Epäilen tätä provoksi, ihan vaan sillä että oma äiti jättää tulematta "koska päivän posti jää lukematta" -tai sitten sää vaan sanot tollasia, etkä tiedä ihmisen oikeita syitä.
Saa olla jotain meinaan jo suhteessa itsessään vialla, ei ehkä ainoastaan siinä äidissä!Jos itse asut kauempana kuin muu suku niin voisithan itse mennä suvun luo. Ei voi odottaa että ihmiset kulkee satoja kilometreja -jos sinä kuljet niin hyvä. Siinähän kuljet. Mutta jos suku asuu lähellä toisiaan ja kutsuu juhliinsa niin se on aika paljon eri kuin se että lähdetään ajamaan pitkää matkaa.
Ei tämä ei ole provo enkä todellakaan lahjojen takia ole kutsunut sukulaisia ristiäisiin!!
Miten voi edes ajatella noin!
Tasan tarkkaan niinkuin tässä olen sanonutkin niin on ollut TAPANA kaikilla kutsua samantapaisiin juhliin sukua ja niin minä kuin muutkin ovat aina matkustaneet sen monta sataa kilometriä vain muutaman tunnin kestäneisiin juhliin joten sen takia myös minä kutsuin omaa sukuani lapseni kastajaisiin.
t.ap
ja kyllä vauvani on esikoinen. -ap
Tietysti oman lapsen ristiäiset ovat teille iso asia, mutta aina kaikki kutsutut eivät vain pääse. Vauvan ollessa pieni äiti on usein myös herkempi pahoittamaan mielensä, mutta se menee ohi vuosien myötä.
Meillä on pieni suku, kuten monella tähän viestiin vastanneista, ja lapsen ristiäisissä oli siis vain isäni, anoppi, kummit, pappi sekä tietysti mieheni, vauva ja minä. Äitini ei uskaltanut tulla, koska hänellä oli flunssa, ja miehen veljen perhe jätti tulematta, koska heillä oli lähipäivinä hautajaiset.
Miehen veljen perheen jääminen pois ristiäisistä harmitti minua, mutta jälkeenpäin ajatellen ymmärrän heitä. Ristiäiset on kuitenkin vain yhden päivän tapahtuma ja paikallahan olivat kuitenkin vauvalle tärkeimmät henkilöt.
vain ekan lapsen kanssa ollaan noin herkkänahkaisia ja ajattelemattomia =)
Siinä vaiheessa sitä vielä saattaa kuvitella, että se maailma pyörii oman vauvan ympärillä.
Myöhemmin sitten tajuaa, ettei asia niin olekaan.
On täysin ymmärrettävää, ettei joku halua lähteä kauemmas vauvan ristiäisiin, vaikka saisi kyydin.
Ap, olet itsekäs ja ajattelematon.
Omat isovanhempani eivät jaksaneet tulla lapsen ristiäisiin, syynä pitkä matka. Ymmärsin täysin eikä olisi tullut mieleenkään suuttua tuosta.