Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

älkää soitelko niitä ambulansseja kun menette synnyttämään (ellei ole jotain vaaraa)

Vierailija
01.04.2010 |

Veljeni on ensihoitaja ambulanssissa ja ihmettelee kovasti työkavereidensa kanssa useita naisia jotka soittavat ambulanssin lähtiessään synnyttämään. Kyse ei ole edes mistään riskisynnytyksistä, vaan naisista joilla supistelee säännöllisesti ja synnytys on periaatteessa käynnistynyt. Usein myös mies kotona.

Eikö se äijä voi heittää teitä saraalaan? Tai taxikin on keksitty! Ambulanssi on hädässä oleville, eikä mikään kuljetuspalvelu!

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sun veljesi ei voi tietää miltä se tuntuu eikä ilmeisesti osaa kuvitella jos kehtaa nauraa naisille, ihan ammattitaidotonta puuhaa, katsoisin veljeäsi raskaana olevana kyllä itsekin soittaisi, ambulanssi on juuri sitä varten, ehdottomasti mielestäni kannattaa soittaa, kerran tai pari synnytetään eikä muka saa soitta ambulanssiin, entä juuri kun ei tiedä missä asennossa vauva on, ja jos on kipuja, vähiten kenenkään täytyy ajatellä mitä siitä soitosta ajattelee joku laiska kuljettaja tai hoitaja."

Aivan, kyllä se kertoo enemmänkin ap veljen ammattitaidottomuudesta. Mutta näinhän se usein on, että hanakammin asioihin puuttuvat ne, joilla ei ole päätösvaltaa ja ammattitaitoa, kun päätösvalta ja tietämys on aivan muissa käsissä kuin ap veljellä tai hänen sisarellaan.

Vierailija
82/95 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon kahdesti soittanut ambulanssin, toisen lapsen kanssa kun oli kamalat kivut etten pystynyt enää mitään tekemään muuta kuin olemaan paikallani, ja ambulanssi veikin minut pillit ulvoen Helsingin keskustan läpi koska pelkäsivät että synnytän lapsen sinne autoon.  Minulla kivut yltyvät nopeasti.

Sitten seuraavassa synnytyksessä meni lapsivedet ja soitin ambulanssin koska tiesin että kun lapsivedet menee niin siihen liittyy jo riskejä. No ambulanssissa olin toki makuuasennossa ja hyvä niin koska sairaalassa lääkäri käski lepoon, en saanut kävellä koska pelättiin että vauva kääntyy väärään asentoon, lopuksi olisi riskinä ollut myös vauvan kuristuminen, koska napanuora todettiin pahasti kaulan ympärillä olevaksi kun vauva syntyi. Jos olisin kävellyt sen puoli vuorokautta sairaalassa olisi vauva saattanut menehtyä. Että enpä turhaan soitellut....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2010 klo 22:07"]niin minua neuvottiin neuvolassa soittamaan ambulanssi sillä lapsi oli perätilassa..tottakai soitin kun neuvolassa niin neuvottiin..ambulanssikuskit ja sairaalassa oltiin sitten vähän ihmeissään asiasta miksi ambulanssilla tulin..minkäs teet kun kokematon ja tietämätön oli ja niin neuvotaan..
[/quote]

Sama juttu täälläkin. Vauva pt ja istukka edessä. Lääkäri vielä painotti ettei saa missään nimessä omalla autolla lähteä kun matkaa 50km vaan makuuasentoon. Vedet meni sitten kotona ja kovat supistuspoltot alkoi niiden myötä. Sairaalassa eka kätilö äksyili komentaen pystyyn eikä uskonut lapsivesien menneen ja miksi ambulanssilla ja toinen naureskeli. Eivätkö lue papereita! Tein kuten sanottiin ja toiset vähätteli.

Vierailija
84/95 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi en minä ainakaan huolisi omaan taksiini mitään synnyttävää naista. Kauheat pesukulut, plus pesemiseen menevä aika, kun autoa ei voi käyttää.

Menkää vaikka bussilla sinne sairaalaan, kun kaikki on sitä mieltä, ettei ole kiire.

Vierailija
85/95 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti provo, ja vielä vanha. Miksi tämän joku taas kaivoi esiin?

Vierailija
86/95 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan aloituksen taas joku kaivoi esiin, vaikka ei ollut asiaan muuta lisättävää kuin "Joo. :)"  (73)

Toivottavasti kukaan ei sentää ota tätä tosissaan. Sitäkin kun saattaa sattua, että lähetetään synnyttämään pillit soiden, ja viikon päästä sama äiti tulee yhtä suuren vatsan kanssa ambulanssikuskia vastaan lähtöpaikkakunnalla. Arvatkaapa, kertooko se ambulanssikuski siskolleen, että ihan turhaan senkin reissun teki.

Vierailija
87/95 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2010 klo 18:21"]

Veljeni on ensihoitaja ambulanssissa ja ihmettelee kovasti työkavereidensa kanssa useita naisia jotka soittavat ambulanssin lähtiessään synnyttämään. Kyse ei ole edes mistään riskisynnytyksistä, vaan naisista joilla supistelee säännöllisesti ja synnytys on periaatteessa käynnistynyt. Usein myös mies kotona.

Eikö se äijä voi heittää teitä saraalaan? Tai taxikin on keksitty! Ambulanssi on hädässä oleville, eikä mikään kuljetuspalvelu!

[/quote]

No, mulla oli sairaalaan puolen tunnin matka, supistukset säännölliset heti ekasta lähtien ja takana kokonaisuudessaan 4 tuntia kestänyt ensisynnytys. Mies oli jo lähtenyt töihin ja viemään esikoista päiväkotiin. En pystynyt ajamaan autoa, enkä halunnut ottaa riskiä, että synnytän taksin takapenkillä Lahden-tien varressa.

Vierailija
88/95 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun veljesi ei voi tietää miltä se tuntuu eikä ilmeisesti osaa kuvitella jos kehtaa nauraa naisille, ihan ammattitaidotonta puuhaa, katsoisin veljeäsi raskaana olevana kyllä itsekin soittaisi, ambulanssi on juuri sitä varten, ehdottomasti mielestäni kannattaa soittaa, kerran tai pari synnytetään eikä muka saa soitta ambulanssiin, entä juuri kun ei tiedä missä asennossa vauva on, ja jos on kipuja, vähiten kenenkään täytyy ajatellä mitä siitä soitosta ajattelee joku laiska kuljettaja tai hoitaja.

Vierailija
89/95 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2010 klo 18:25"]

sekä nla th, että nla lääkäri sanoivat, että jos lapsivedet tulevat, niin ambulanssi pitää soittaa.

[/quote]Tämä on vanhentuntu sääntö.

Vierailija
90/95 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa täällä on herkkäihoista porukkaa. Ennen tosiaan hoidettiin eka karja ja käytiin saunassa pieraisemassa lapsi maailmaan ja lopuksi lähdettiin heinäpellolle, vaikka olisi ollut talvi. Eikä kukaan valittanut! Maailman luonnollisimmasta asiasta kun on kyse. Mitä nyt lapsikuolleisuus saattoi olla korkea.

Itse odotin viitosia ja leivoin vielä sata pikkupullaa ja munkkia saman päivän aamuna, kun illalla synnytin. Lisäksi kävin pesemässä sairaan mummoni selän ja äidille ikkunat. Kun olin 8 cm auki (tiedän kun itse kokeilin kohdunsuun), päätin lähteä kävelemään 30 asteen pakkasessa sairaalaan 75 km matkan. Matkalla vedin vielä turistin auton ojasta kun oli sinne pöläyttänyt. En ymmärrä näitä valittajia, ensinkään raskaana oleva nainen ei ole sairas eikä siis tatarvi ambulanssia!

Kerkesin sitten hyvin sairaalaan (vaikka turhaa edes sinne mennä, kotieteinen olisi käynyt) ja kätilö laittoi minut vielä kyykkäämään kun tulin kuulemma liian aikaisin. Huomaamattani sitten synnytin luomusti terveet kuutoset! Arvasin et lapsia oli enemmän ku otti maha niin eteen! Päästiin heti kotiin ja seuraavana päivänä oli ristiäset ja laihdutin yön aikana raskauskilot ja 10 ylimääräistä kiloa! Ainiin olin rvk 25 kun tämän kaiken tein ja tää ei ainakaan ole provo! Tärkein on ettei meidän veronmaksajien rahoja käytetä väärin uusien veronmaksajien turvalliseen maailmaan tuloon!!!!!

Vierailija
91/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ edelleen täysin voimassa oleva ohje on soittaa ambulanssi, mikäli tilanne niin vaatii (esim.perätila, vauva ei ole kiinnittynyt, lapsivettä runsaasti tms. Juurikin jo moneen otteeseen mainitun napanuoran luiskahtamisriskin vuoksi). Älytöntä että jotkut täällä kehtaa syyllistää äitejä joita on nimenomaan vauvan ja oman turvallisuuden vuoksi kehotettu soittamaan lanssi jos veet menevät!

Vierailija
92/95 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.04.2010 klo 23:19"]

ne ei muutenkaan tiedä mistään mitään! Ei lapsivesien menon takia tarvitse mennä ambulanssilla, eikä edes kiireellä omalla autolla. Ellei nyt sit ole perätilassa se vauva. Ihan vaan rauhassa, niin kun monelle on sitten synnärillä sanottukin. Ehkä siellä Lapissa ollaan vähän hysteerisempiä synnytyksen kanssa, mutta kyllä meikäläinen odotti lapsivesien mentyä yöllä, ihan aamuun asti, hyppäsi autoon ja ajoin itse synnyttämään. Matkaa sairaalaan 45min. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla.

Oltaisko siellä Lapissa "hysteerisiä" synnyttämisestä ihan sen takia, että sitä matkaa lähimmälle synnärille voi tosiaan olla melkein 200km, ja pian vielä enemmän kun synnytysosastoja ollaan taas lakkauttamassa.

Sinne pääkaupunkiseudulle ihan sellaset terkut, että todellisuus täällä kehä 3:n ulkopuolella voi olla ihan toinen kuin teillä siellä, jossa matkaa synnärille saattaa olla max. 30min. Siinä ajassa on ihan sama kummalla matkustat synnyttämään, omalla autolla vai ambulanssilla.

Siis Lapissa ei 200km riitä. Utsjoelta ja Ivalosta tullaan Rolloon synnyttämään ja se matka on yli 450km!

Vierailija
93/95 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä tässä mietin, että miten ambulanssi "tilataan" (ellei ole töissä terveydenhuollossa). Mun käsityksen mukaan ambulanssin saa soittamalla hätänumeroon. Tuolla joku sanoi, että "joku" oli soittanut lapselleen ambulanssin, kun oli ollut kuumetta ja ruokahaluttomuutta. Mutta mitä hätäkeskus siihen kommentoi? Sitä emme tiedä. Ei kai se hätäkeskus mitenkään automaattisesti lanssia lähetä, vaan vähän kyselee, mistä on kyse. Mä en ole kauheasti soitellut hätäkeskukseen ambulanssiasioissa, kerran vain, kun olen soittanut lapsen kurkunpääntulehduksesta, kun hengenahdistus ei mennyt ohitse. Täällä on se ohje kurkunpääntulehduksen kohdalla, että jos tk:n aukioloaikoina lapsella tulee hengenahdistus, joka ei mene ohi, ambulanssi tulee hoitamaan. 

-

Mutta itse aiheeseen sen verran, että täällä ainakin on se ohje, että tietynlaisten vesienmenon yhteydessä pitää mennä ambulanssilla sairaalaan, koska sinne on matkaa melkein 100 km. En muista enää yksityiskohtia, mutta juuri niin kuin tässä ketjussa on sanottu, kun on riski, että napanuora luiskahtaa ulos. Ja tietenkin silloin, jos lapsivesi on erikoisen väristä. Ei tämä ole edes pitkä matka, mutta kyllä aina silloin tällöin kuulee tapauksista, joissa lapsi on syntynyt matkalle tai kuten yhdellä äidillä, sairaalan pihaan ambulanssiin. Mullakin oli viimeisessä synnytyksessä niin, että jos tarjonta ei olisi ollut huono, ponnistusvaihe olisi todennäköisesti alkanut matkalla.

Vierailija
94/95 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
95/95 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa. Ei ollut varaa taksiin. Oli pitkä matka sairaalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme