älkää soitelko niitä ambulansseja kun menette synnyttämään (ellei ole jotain vaaraa)
Veljeni on ensihoitaja ambulanssissa ja ihmettelee kovasti työkavereidensa kanssa useita naisia jotka soittavat ambulanssin lähtiessään synnyttämään. Kyse ei ole edes mistään riskisynnytyksistä, vaan naisista joilla supistelee säännöllisesti ja synnytys on periaatteessa käynnistynyt. Usein myös mies kotona.
Eikö se äijä voi heittää teitä saraalaan? Tai taxikin on keksitty! Ambulanssi on hädässä oleville, eikä mikään kuljetuspalvelu!
Kommentit (95)
Elämäni ensimmäinen synntys oli puolivuotta sitten ja kesto oli 3,5h. Matkaa synnärille 215km. Eikä menty ambulanssilla. Jos kuitenkin seuraava kerta tulee, niin en tosellakaan aio lähteä omalla autolla, koska en halua laittaa miestäni kätilöksi. Ekasta synnytyksestäkin se ponnistuvaihe suhteellisen pitkä eli 40min ja ekoista minun mielestä kivuliaista supistuksista meni 2,5h että lapsi oli maailmassa. Synnytyksen pituudeksi kuitenkin merkattiin tuntia enempi, kun ehkä nyt voin sanoa jotain tunteneeni.
joten teidän kyllä kantsii lähteä ajamaan lanssia vastaan tulloin! ja voi vaan olla niin et se mies nyt voi joutua kätilöksi vaikka jo koti ovellA eikä silloin auta muu kuin olla se kätilö ei se ole siitä kiinni mitä sä et halua laittaa!
Turha ohje. Jos äidistä tuntuu, että synnytys on käynnissä, silloin soitetaan ambulanssi. Samoin jos annetaan ohjeita odotella kotona, kun synnytys on käynnissä. 4 lasta tullut aina vain nopeampaa. Esikoisella ehdittiin vaikka mitä, myöhemmin ei mitään puudutuksia tai muita.
Viimeksi kun päästiin sairaalaan tutkittiin, mentiin nopeasti saliin, lapsi käytännössä työnnettiin ulos ja sitten vasta alkoi tuntua, että nyt on tultu sairaalaan.
Kyllä maailmaan iloa mahtuu, joten jos joku naureskelee, antaa naureskella. Jos siltä tuntuu, niin pyytää sen ambulanssin. Me ei olla soitettu, mutta viimeksi tuli soitettua matkan varrelta 112:een, jolloin sieltä todettiin, että olemme perillä ennen kuin ambulanssi on meidän luona. Tunnin ajomatka.
112:sta totesi, että turvallisin tapa mennä kiireellä sairaalaan on ambulanssin ammattikuski. Ihan turha riskeerata kolmen henkeä liikenteessä. Silloin kun vielä miettii onko supistukset riittävän tiheitä, ehtii hyvin ajamaan. Sitten kun on tosi kyseessä, kyllä sen tietää. Eli jos miettii onko kiire laskemalla supistusten välejä, on aina vielä aikaa.
Ihan tuhlausta. Jos asuu 150 km:n päässä sairaalasta, niin mitäs asuu. Kun kerran haluaa lapsen saada, niin voisi muuttaa lähemmäs sairaalaa eikä käyttää yhteiskunnan varoja ambulanssikyytiin. Ihan tarpeeksi maksaa veronmaksajille, jos joku siellä korvessa oikeasti sairastuu ja tarvitsee sairaskuljetuksen. Siihen niitä mielestäni vaan saisi käyttää. Helikopteritkin on ok. oikeita sairastuneita varten.
Mun kaverini lapsivedet menivät keskiyöllä, mutta ihan rauhassa nukkui aamuun ja sitten lähti miehensä kyydissä sairaalaan aamulla. (Helsingissä)
Tyhmää asua hevon kuusessa ja vaatia kaikki palvelut kuten Helsingin keskustassa. (Itse asun Tampereella.)
Joskus se ambulanssi on vaan pakko tilata, vaikka asuisi kilometrin päässä Naistenklinikalta niin kuin minä. Toisessa raskaudessa sain ohjeen, että jos lapsivesi menee, niin heti pötkölleen ja ambulannssilla synnyttämään. Vielä oikein täsmennettiin, että ei taksia tai omaa autoa. Tämä siitä syystä, että vauva ei ollut kiinnitynyt, ja napanuora voisi luiskahtaa ulos. Toki monilla on paljon "vakavampiakin" syitä ambulanssiin kuin kiinnittymättömyys.
No vedet eivät menneet kotona ja menin synnyttämään taksilla.
Ensimmäiseen synnytykseeni menin ratikalla, vaikka synnytys oli ihan käynnissä :) Mietin mennä pyörällä, mutta sitten ajattelin, että en pääse sillä takaisinpäin :P Että eivät kaikki ambulanssin tilaajat edes ole mitään hermoheikkoja.
vesien menon jälkeen kun oli sylissä. Ponnistaa se vauva piti, eikä siis tippunut.
minkä ihmeen takia neuvolasta on annettu ohje kutsua ambulanssi jos lapsivedet menee? En nyt ymmärrä? Jos lapsi on siis oikeinpäin ja kaikki normaalisti. Minulla meni lapsivedet rv33 ja silti vaan odottelin rauhassa aamuun ja menin omalla autolla (vaikka syntymässä oli keskonen). Näin ohjeistivat naistenklinikaltakin. Eihän se nyt herranjestas sieltä ulos tipu kun vedet menee :)
et pelkäävä ensisynnyttäjä voi hölmöyksissään soittaa ambulanssin kun pelkää kuolevansa.
Mä tiedän naisen joka soitti ambulanssin kun sen pari vuotiaalla lapsella oli kuumetta noin 38,yskää ja ruokahaluttomuutta.Daaa...Ei tykännyt ambulanssimiehet ei.=D
ei välttämättä ota synnyttäjää kyytiin, näin on ohjeistettu meidän neuvolassa. Joten...
joka ei ota synnyttäjää autoonsa.
Näitä syntyy ambulanssiin tai Kittilän tai Sodankylän terveyskeskukseen kun ei uskalleta enää jatkaa matkaa.
Hysteerisiä hyvikin. En pidä lainkaan hysteerisenä äitiä, joka 30 asteen pakkasessa haluaa lähteä ambulanssia sairaalaan kun matkaa on parisataa kilometriä.
ne ei muutenkaan tiedä mistään mitään! Ei lapsivesien menon takia tarvitse mennä ambulanssilla, eikä edes kiireellä omalla autolla. Ellei nyt sit ole perätilassa se vauva. Ihan vaan rauhassa, niin kun monelle on sitten synnärillä sanottukin.
Ehkä siellä Lapissa ollaan vähän hysteerisempiä synnytyksen kanssa, mutta kyllä meikäläinen odotti lapsivesien mentyä yöllä, ihan aamuun asti, hyppäsi autoon ja ajoin itse synnyttämään. Matkaa sairaalaan 45min. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla.
Ihmeen hysteerisiä pullamössöjä nykyiset naiset. Ennen synnytettiin pellolla heinätöiden välissä ja nyt vikistään, että pitää ambulanssilla päästä sairaalaan jos vedet menee.
Minulla meni vedet rv 31, mutta käänsin kylkeä ja jatkoin nukkumista. Ei sitä mitään kiirettä ole kun ei supistuksia vielä tuntunut. Menin vasta seuraavan päivän iltana sairaalaan ja vauva syntyi yöllä. Ei sitä olisi mikään pelastanut. Ei edes se, että olisin hysterisoinut ja tilannut ambulanssin.
Ihan tuhlausta. Jos asuu 150 km:n päässä sairaalasta, niin mitäs asuu.
Pitäisi säätää laki, että vain turvallisella etäisyydellä sairaalasta saa synnyttää. Syrjäseutujen sterilointi voisi toimia, niin yhteiskunnan kulut tippuisi. Kun paikallinen sairaala lopettaa, muuttoavun tarjoaminen tulisi yhteiskunnalle paljon halvemmaksi kuin ambulanssi.
Ihan tuhlausta. Jos asuu 150 km:n päässä sairaalasta, niin mitäs asuu. Kun kerran haluaa lapsen saada, niin voisi muuttaa lähemmäs sairaalaa eikä käyttää yhteiskunnan varoja ambulanssikyytiin. Ihan tarpeeksi maksaa veronmaksajille, jos joku siellä korvessa oikeasti sairastuu ja tarvitsee sairaskuljetuksen. Siihen niitä mielestäni vaan saisi käyttää. Helikopteritkin on ok. oikeita sairastuneita varten.
Mun kaverini lapsivedet menivät keskiyöllä, mutta ihan rauhassa nukkui aamuun ja sitten lähti miehensä kyydissä sairaalaan aamulla. (Helsingissä)
Tyhmää asua hevon kuusessa ja vaatia kaikki palvelut kuten Helsingin keskustassa. (Itse asun Tampereella.)
Sen takia monilla on matkat pidentyneet.
Kyllä tuo on niin pirun pieni summa ettei pitäisi sinun persettä kutittaa.
Ihmeen hysteerisiä pullamössöjä nykyiset naiset. Ennen synnytettiin pellolla heinätöiden välissä ja nyt vikistään, että pitää ambulanssilla päästä sairaalaan jos vedet menee.
Kyllä. Aivan ihmeelliseksi yhteiskunta on muuttunut. Ennen pärjättiin hevoskärryllä ja jos kovat rintakivut iski, mentiin vain sänkyyn. Nyt pitäisi sitten ambulanssin olla saatavilla minuuteissa. Jos ei saada ajoissa, kuollaan pois. Omaiset jatkavat kirjoittamalla hätäkeskuksen virheistä. Kyllä on vanhusten paapominen mennyt ihmeelliseksi.
vähän ruskeaa lapsivettä, mutten silloin tiennyt, että se oli sitä. Vasta, kun alkoi heikottaa aloin miettiä, että jaa, pitäisiköhän mennä varmuuden vuoksi sairaalaan tarkistuttamaan tilanne. Lähdinkin jonkin ajan päästä - kävellen! - ja kun olivat perillä vähän tutkineet, kärräsivät suoraan leikkaussaliin. Istukka oli osittain irti. Siinä tutkimusten välissä käskivät tiukasti istumaan koko ajan pyörätuolissa, en saanut nousta seisomaan. Varmaankin olisi ollut turvallisinta mennä lanssilla, mutta enpä tiennyt, mikä oli tilanne.
Vauva syntyi onneksi kunnossa, saipa vielä täydet pisteetkin. Näin jälkeenpäin kyllä hirvittää, sillä olisi voinut käydä paljon huonommin.
Lähdinkin jonkin ajan päästä - kävellen!
Mitäköhän katsottaisiin riittäviksi merkeiksi, kun täältä meiltä lähtisi kävelemällä sairaalaan? Jos ei kovasti supistele, taitaa 4 km/t olla reipas vauhti. Noin 20 tuntiin sen matkan kävelisi. Siinä vaiheessa harmittaisi, jos on turha hälytys.
sairaalaan 110 km, oli yö ja huono keli. Neuvolasta oli neuvottu, että ambulanssilla voi mennä, vaikka ei olisi hätä. Aiemmin en ambulanssilla ole mennyt, mutta neljänneltä menin. Ambulanssipojat nappas vielä kätilön matkan varrelta mukaan. Ehdin hyvin, ja niin arvelinkin. Kuitenkin n. tunnin päästä sairaalaan ehdittyäni, vauva syntyi. Joskus on vaan vaikea arvioida, tuleeko kiire vai ei.
kivunlievityksiä en ehtinyt saada. t. edellinen
sun veli on mies ja miehet eivät tietääkseni synnytä. Sun miehellä ei ole pienintäkään hajua mitä esim ensisynnyttäjän päässä pyörii.
Mä jouduin pari krt kotiutuksen jälkeen soittamaan NK.lle ja voi peppu kuinka huonoa palvelua sieltä sain. Sama oli kun halusin tulla sisään. Parin tunnin kärvistelyn jälkeen menin itse ja vaadin päästä osastolle. 2 h päästä synnytys alkoi.
Ystävälleni, joka vuosi verta sanottiin voithan sä jo alkaa tulemaan vaikka valmennuksessa nimenomaan sanottiin silloin pitää soittaa ambulanssi.
Suosittelen sun idiottiveljeäsi laskemaan pienen matemaattisen ihmeen.
Kuinka paljon maksaa ns turha käynti ?
Uskallanpa väittää että joka 100.s ( vähintään ) kun ei ole ambulanssia tilattu aiheuttaa jonkinlaista ongelmaa joko lapsella tai äidillä ja pahimmassa tapauksessa kummallakin.
Esim jos tulee vaikeavammainen lapsi kun on kiltisti toteultu mitä on käsketty, kuinka paljon tämä vie yhteiskunnan varoja puhumattakaan hänen ja hänen läheistensä elämänlaadusta.
Naiset eivät Suomessa niin paljoa synnytä ja ensihoitajilla on muitakin potilaita kuin synnyttäjiä, joten pitäköön miehet mölyt mahassa ja tehdään me naiset niin kuin oma pää sanoo.
Tuskin sun veljes vaikeasti vammaista lasta, joka kasvaa ihan aikuiseksi saakka vapaa-aika ilmaiseksi hoida ?
minkä ihmeen takia neuvolasta on annettu ohje kutsua ambulanssi jos lapsivedet menee? En nyt ymmärrä? Jos lapsi on siis oikeinpäin ja kaikki normaalisti. Minulla meni lapsivedet rv33 ja silti vaan odottelin rauhassa aamuun ja menin omalla autolla (vaikka syntymässä oli keskonen). Näin ohjeistivat naistenklinikaltakin. Eihän se nyt herranjestas sieltä ulos tipu kun vedet menee :)
Eli vauva ei ollut laskeutut/kiinnittynyt, jolloin on napanuoran esiinluiskahtamisvaara. Minäkään en saanut liikkua sairaalassa mihinkään, edes vessaan ei saanut mennä. Ambulanssilla olis pitäny mennä sairaalaan, mutta en siinä tilanteessa muistanut ko. ohjetta.
Mä asuin 100 kilsan päässä synnäristä ja mulle neuvolassa annettiin ohje, että soita ambulanssi kun aika on.
Meinasi tyttö syntyä jo kotiin ja tuli vähän kiire.
Ja ei ollut mulla mitään äijää.
neuvolassa sanottiin että jos vedet menee tule ampulanssilla. Ei siksi että olisi kiire vaan sen takia että suurin osa takseista ei ota kyytiin ja omaa autoa ei ole. Mulla meni vedet vasta sairaalan eteisessä, joten ei tarvinnut tuota miettiä.
Vähän kyllä ihmettelen että onko teillä oikeasti tullut kaikki vesi kerralla jos sen jälkeen on vain siteellä pärjännyt. Mulla tuli yksi todella iso lammikko sairaalan eteiseen, toinen tutkimuspöydän viereen ja vielä kolmas synnytyssalin ulkopuolelle. Ja tosiaan ekallakin kerralla oli side ja tokalla ja kolmannella pari niitä sairaalan vaippoja ja silti ihan kunnon lammikko lattialla. Taksiin jos oisin ekan lammikon jälkeen mennyt niin aika kivan siivouslaskun oisin tokasta lammikosta saanut.